Oranje boven (of onder)

Wat vinden jullie van het koningshuis?

Staat bij mij hoog in achting
16
57%
Ach, ze doen geen vlieg kwaad
9
32%
Weg ermee, het zijn een stelletje profiteurs!
3
11%

Totaal aantal stemmen: 28

Klavier

Bericht door Klavier »

Als Oranje voor Nederland een drievoudig snoer zou betekenen in de drieslag God, Nederland en Oranje, hoe zit dat dan met andere landen? En waar lezen we zoiets in Gods Woord? En als het zo is, wat is dan de betekenis daarvan? Is dit geen 19e eeuwse romantiek?
"People often asked me: What is the secret of your succes? I answer always that I have no other secret but this, that I have preached the gospel, not about the gospel, but the gospel"
C.H. Spurgeon.
jvdg

Bericht door jvdg »

Klavier schreef:Als Oranje voor Nederland een drievoudig snoer zou betekenen in de drieslag God, Nederland en Oranje, hoe zit dat dan met andere landen? En waar lezen we zoiets in Gods Woord? En als het zo is, wat is dan de betekenis daarvan? Is dit geen 19e eeuwse romantiek?
Ja, volgens mij wel.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

jvdg schreef:
Klavier schreef:Als Oranje voor Nederland een drievoudig snoer zou betekenen in de drieslag God, Nederland en Oranje, hoe zit dat dan met andere landen? En waar lezen we zoiets in Gods Woord? En als het zo is, wat is dan de betekenis daarvan? Is dit geen 19e eeuwse romantiek?
Ja, volgens mij wel.
Lijkt me iets te snel geconcludeerd. Je zou in het licht van de historie ook kunnen zeggen dat het vorstenhuis van Oranje ons van God gegeven is.
helma

Bericht door helma »

Gold dat verbond van Willem van Oranje niet voor het hele volk?
Daar ligt volgens mij het begin van God - Nederland en Oranje
Van mensen kant kan een verbond verbroken worden, maar van Gods kant toch niet?

Moeten wij als reformatorisch nederland niet de hand in eigen boezem gaan steken? Wat ziet het Oranjehuis van het deel van Nederland wat belijdt te leven volgens Schrift en belijdenis?
Is daar veel om jaloers op te worden?
We kunnen het bij Oranje allemaal wel aanwijzen, wat er mis is
Maar wat kunnen zij bij ons aanwijzen? Bij mij?
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

stamt al van eerder, zoals we kunnen lezen in 'Wonderen des Alleshoogsten", door Ds. Van der Velde.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Klavier

Bericht door Klavier »

Bert Mulder schreef:
stamt al van eerder, zoals we kunnen lezen in 'Wonderen des Alleshoogsten", door Ds. Van der Velde.
Ik bedoel dan de uitleg daarvan als een staatsrechtelijke verhouding. De oudere uitleg is meer op de persoon Willem van Oranje gericht als persoonlijk verantwoordelijk voor de Lage Landen. In de tijd van de Bataafse Republiek en daarna, is de rol van de Oranjes heel anders. Staatsrechtelijk kom je dan heel anders uit. De 19e eeuwse uitleg van het drievoudige snoer door de mannen van het Reveil en achtscheidingskringen pakt dan toch wezenlijk anders uit.
"People often asked me: What is the secret of your succes? I answer always that I have no other secret but this, that I have preached the gospel, not about the gospel, but the gospel"
C.H. Spurgeon.
Klavier

Bericht door Klavier »

Afgewezen schreef:
jvdg schreef:
Ja, volgens mij wel.
Lijkt me iets te snel geconcludeerd. Je zou in het licht van de historie ook kunnen zeggen dat het vorstenhuis van Oranje ons van God gegeven is.
Dat is nu net de vraag. Willem van Oranje door God gegeven is niet het punt, maar het vorstenhuis wat we daaraan hebben overgehouden. Na Willem van Oranje is het vorstenhuis bepaald niet op gelijke wijze als hun voorvader doorgegaan. Het drievoudige snoer lijkt meer een bepaalde tijd in de geschiedenis te zijn, die de bakermat was voor de reformatie in Nederland, maar toen de reformatie een feit was, is dat opgehouden. Na Willem van Oranje heeft geen enkele nakomeling van hem zo'n rol gespeeld vanuit zo'n overtuiging als hijzelf had. Zijn zoons waren meer politieke speelbal. De latere orange-koningen waren eerder de aanleiding tot het verdedigen van de vrijzinnigheid en het modernisme (na 1816).
Wat heeft het voor zin een vorstenhuis op deze wijze de handen boven het hoofd te houden? Wat is de reden daarvan, de basis?
Niet dat ik het weet of een bepaald standpunt over wil innemen, maar ik vraag me het juist af. De historie laat zo weinig zien richting een drievoudig snoer waarin het vorstenhuis een rol speelt.
En dan vraag ik me ook af, wat Nederland zo bijzonder maakt om dat als enige land ter wereld te hebben? Is dat geen te grote broek aantrekken als land?
C.H. Spurgeon.
jvdg

Bericht door jvdg »

Klavier schreef:
Afgewezen schreef:
jvdg schreef:
Ja, volgens mij wel.
Dat is nu net de vraag. Willem van Oranje door God gegeven is niet het punt, maar het vorstenhuis wat we daaraan hebben overgehouden. Na Willem van Oranje is het vorstenhuis bepaald niet op gelijke wijze als hun voorvader doorgegaan. Het drievoudige snoer lijkt meer een bepaalde tijd in de geschiedenis te zijn, die de bakermat was voor de reformatie in Nederland, maar toen de reformatie een feit was, is dat opgehouden. Na Willem van Oranje heeft geen enkele nakomeling van hem zo'n rol gespeeld vanuit zo'n overtuiging als hijzelf had. Zijn zoons waren meer politieke speelbal. De latere orange-koningen waren eerder de aanleiding tot het verdedigen van de vrijzinnigheid en het modernisme (na 1816).
Wat heeft het voor zin een vorstenhuis op deze wijze de handen boven het hoofd te houden? Wat is de reden daarvan, de basis?
Niet dat ik het weet of een bepaald standpunt over wil innemen, maar ik vraag me het juist af. De historie laat zo weinig zien richting een drievoudig snoer waarin het vorstenhuis een rol speelt.
En dan vraag ik me ook af, wat Nederland zo bijzonder maakt om dat als enige land ter wereld te hebben? Is dat geen te grote broek aantrekken als land?
Ik denk dat de laatste directe afstammeling van Willem I, te weten Stadhouder/Koning Willem lll ook staatsrechterlijk en als beschermer van het (protestantse) geloof en de vrijheid van godsdienst een uiterst belangrijke rol heeft gehad voor Nederland.
helma

Bericht door helma »

Rens schreef:
vlinder schreef:Doe ik ook niet. De rest is voor de politici....

En ze brengen ook wel geld in het laadje door de vermogensbelastingen
Koningin Beatrix is vrijgesteld van vermogens- en inkomstenbelasting voor zover ik weet.
ik denk dat er weinig vrouwen van haar leeftijd nog zoveel 'moeten' werken en zo veel verantwoordelijkheid dragen

Neem nu ook Maxima; vrijdag nog aan het werk; krap een weekje zwangerschapsverlof voor de bevalling

men doet weleens of ze dat geld 'zomaar' krijgen, maar ik vind dat ze er best veel voor moeten doen :!:
Rens

Bericht door Rens »

Krijgt niet élk land de regering incl staatshoofd die het verdiend????
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
vlinder

Bericht door vlinder »

Maxima wilde zelf doorwerken omdat ze zich nog zo goed voelde. Ligt ook aan je beroep. Ik weet zeker dat ze in de zorg dit niet had gedaan. Dan kun je niet met een dikke trommel een zwaar iemand in bed draaien of eruit halen.....zoiets kun je niet vergelijken....

Wordt er hier nu op refoforum zo gepleit voor een zwangere MOEDER die werkt? Ze heeft 2 kinderen thuis, me dunkt dat ze daar ook had kunnen zijn.....
jvdg

Bericht door jvdg »

vlinder schreef:Maxima wilde zelf doorwerken omdat ze zich nog zo goed voelde. Ligt ook aan je beroep. Ik weet zeker dat ze in de zorg dit niet had gedaan. Dan kun je niet met een dikke trommel een zwaar iemand in bed draaien of eruit halen.....zoiets kun je niet vergelijken....

Wordt er hier nu op refoforum zo gepleit voor een zwangere MOEDER die werkt? Ze heeft 2 kinderen thuis, me dunkt dat ze daar ook had kunnen zijn.....
Ja, vlinder, je hebt gelijk.
Uit mijn hart gegrepen.
Miepie

Bericht door Miepie »

helma schreef:Neem nu ook Maxima; vrijdag nog aan het werk; krap een weekje zwangerschapsverlof voor de bevalling

men doet weleens of ze dat geld 'zomaar' krijgen, maar ik vind dat ze er best veel voor moeten doen :!:
Vrijdag was een privébezoek samen met haar kindertjes :wink:
Zeer te waarderen natuurlijk om nog even een uitje te maken met de kinderen.
vlinder schreef:Maxima wilde zelf doorwerken omdat ze zich nog zo goed voelde. Ligt ook aan je beroep. Ik weet zeker dat ze in de zorg dit niet had gedaan. Dan kun je niet met een dikke trommel een zwaar iemand in bed draaien of eruit halen.....zoiets kun je niet vergelijken....

Het ligt echt niet alleen aan het beroep hoor :? Zat zelf namelijk met m'n kantoorbaantje al met 30 weken niet lekker achter m'n bureau en paste toen ook al niet meer op de fiets :? en met ongeveer 33 weken ging ik ook al niet meer naar de kerk :oops: (luisterde wel mee hoor :wink: )

Met Maxima is het natuurlijk wel zo dat ze naar haar 'werk' gereden wordt, ze de formaliteit van hoogstens een uurtje afwerkt en vervolgens weer teruggereden wordt om thuis lekker op de bank een boek te gaan lezen, een kopje thee wordt ook nog even gebracht. Je kunt zoiets vergelijken met even naar de winkels gaan om een boodschap met 38 weken zwangerschap, je moet jezelf dan wel rijden en zelf ook even thee zetten voordat je kunt neerploffen op de bank :wink: .
Ma Vis

Bericht door Ma Vis »

Wat is er met je Vlinder?
Je lijkt wat geirriteerd de laatste tijd.
Dat komt vast niet alleen omdat je alle discussies al hebt gehad.

We kunnen Maxima's werk natuurlijk niet gaan zitten vergelijken met een verpleegkundige.
Omdat zij misschien lichamelijk minder zwaar werk doet betekent dat niet dat het niet een hele prestatie is om een week voor je bevalling nog aan het werk te zijn.

Zijn we hier op refoforum tégen werkende moeders?
Miepie

Bericht door Miepie »

Ma Vis schreef:Zijn we hier op refoforum tégen werkende moeders?
Als je mijn mening wilt weten (of niet :wink: ) Ik ben er op tegen, dat wil zeggen dat als je kinderen hebt je best mag werken als ze op school zitten, maar als het geen school is dat je bij je kinderen hoort te zijn!
Plaats reactie