memento schreef:Ik ben voor de afschaffing van het koningshuis, omdat ik er het nut niet van zie in een democratie.
Daarnaast ben ik ook niet trots op ons vorstenhuis. Onze huidige vorstin heeft haar protestants-christelijke identiteit verzaakt, door deel te nemen aan een roomse communie (zie de HC om waarom dat zo erg is), alsook door het niet tegen te houden van de abortus en euthanasie-wetten, waartoe zij formeel wel de macht had. Van uitspraken waaruit het geloven in het christendom als de enige ware godsdienst, zoals de president van de USA, en de koningin van de UK wél gedaan hebben, heb ik haar nooit kunnen betrappen.
Daarnaast heeft onze vorstin een erg linkse politieke smaak, en ikzelf niet. Aangezien zij veel diplomatieke betrekkingen voor ons land erop na houdt, en ook namens onze natie kan spreken, heeft dat absoluut niet mijn voorkeur.
Stellingen dat het vorstenhuis door God aan ons land gegeven is, en het 3-voudig snoer, daar kan ik niet zoveel mee. Het zijn leuke kreten, maar nergens op gegrond.
PS> Voor alle duidelijkheid: Ik acht onze vorstin, omdat ze over me gesteld is. Maar als we op een beschaafde manier van het vorstenhuis af kunnen komen, ben ik daar zeker voor.
Moet ik, helaas, zeggen dat ik het hier, helaas, in grote lijnen mee eens moet zijn. Met het reserve, dat wij haar, als vorstin, gehoorzaam moeten zijn en haar de eer geven die haar toekomt, gezien haar positie.
Van dat drievoudig snoer is niet veel meer over. Heb wel een ontzaggelijk veel respect voor Prins Willem I, vader des vaderlands, Prins Maurits, vanwege zijn handhaving van de gereformeerde Godsdienst in de strijd tegen de remonstranten, en ook Prins Willem III. In mindere mate voor Prins Frederik Hendrik, Prins Willem II, en Konginin Wilhelmina. Voor de rest dwongen ze niet zoveel respect af.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.