Oranje boven (of onder)

Wat vinden jullie van het koningshuis?

Staat bij mij hoog in achting
16
57%
Ach, ze doen geen vlieg kwaad
9
32%
Weg ermee, het zijn een stelletje profiteurs!
3
11%

Totaal aantal stemmen: 28

vlinder

Oranje boven (of onder)

Bericht door vlinder »

Mona Lisa schreef:Na alle onluisterende toestanden heb ik flink wat afstand genomen van het huis van Oranje. De beste jaren hebben we gekend toen we een Republiek waren. Misschien moeten we daar maar naar terug.
memento en ik hadden het hier onder het eten nog over!

Wat is jouw mening?
Ik ben opgevoed met eerbied voor het koningshuis omdat deze door God aan ons gegeven zijn. Zelf zie ik dat niet zo, maar zo extreem als memento zie ik het ook niet. (hij is duidelijk anti :mrgreen: )

Ow ja, als je vóór het koningshuis bent, vertel dan ook ffies of je de vlag uit hangt voor het koningshuis??
helma

Bericht door helma »

ik herinnerde me dit artikel uit het RD en heb het opgezocht omdat het me (niet alles, maar wel de grote lijnen) aansprak

KATWIJK - Zijn waardering voor het koningshuis is niet afhankelijk van de geloofsovertuiging of de leefwijze van de Oranjes, maar wortelt in de geschiedenis. „Ons koningshuis is voor mij het symbool van vrijheid, onafhankelijkheid en eenheid.”

De band die de Katwijkse CDA-burgemeester Jos Wienen (44) met het Oranjehuis voelt, „zit heel diep”, ook na de onthullingen rond prins Bernhard in de Volkskrant deze week. „Voor mij komen Nederland, Oranje en de geschiedenis van ons land op een bijzondere manier bij elkaar in het koningshuis. Dan denk ik allereerst aan Willem van Oranje, voor wie ik grote bewondering heb. Zonder hem direct de grootste gelovige te noemen. Hij had een diepgewortelde levensovertuiging en streed een haast hopeloze geloofsstrijd. Zijn uitspraak ”Ik heb een verbond gesloten met de Potentaat der potentaten” vind ik altijd nog indrukwekkend.”

Ook de Oranjes in het verleden waren „geen perfecte mensen”, constateert Wienen, hervormd binnen de PKN en bevoegd om te preken. „Van prins Maurits is bekend dat hij met meerdere vrouwen relaties onderhield en diverse buitenechtelijke kinderen had. Je zou kunnen zeggen dat prins Bernhard daar gunstig bij afsteekt. Onze gereformeerde vaderen hebben die levenswijze veroordeeld, maar spraken toch met achting over de Oranjes. Denk aan Bogerman, voorzitter van de Dordtse synode, met zijn boekje over Maurits. Hij schrijft met eerbied over de prins.”

Ook al hoort burgemeester Wienen dingen over het koningshuis die hem pijn doen, hij vindt dat geen reden om anders over de Oranjes te denken. „Er staan mooie dingen tegenover. Toen Willem-Alexander zich verloofde, zei hij resoluut dat samenwonen voor hem geen optie was. Toen koningin Beatrix haar ambt aanvaardde, citeerde zij het Wilhelmus: „Mijn schild ende betrouwen zijt Gij, o God, mijn Heer.” Voor prins Claus heb ik veel waardering. Ik vind dat we nog steeds trots op ons koningshuis kunnen zijn. De opmerking van dr. Bisschop dat hij als orthodox christen niet meer kan vlaggen voor de Oranjes, deel ik absoluut niet. Ik vraag me af hoe diep je verbondenheid met het koningshuis dan gezeten heeft.”

Ook al vullen de huidige Oranjes hun geloofsovertuiging anders in dan Wienen, het doet niets af aan zijn waardering voor het koningshuis. „Ik denk gereformeerd, maar doe dat op een manier die ruimte laat voor andere christelijke tradities en interpretaties van de Bijbel. Mijn levensovertuiging sluit niet uit dat de Oranjes ook christenen zijn.”

Kijkend naar de uitvaartdiensten van Juliana en Bernhard constateert de Katwijkse burgemeester verschillen. „Juliana dacht algemeen religieus, was mystiek ge?eresseerd. Dat kwam tot uiting in de liturgie. Ik moet zeggen dat de uitvaartdienst van Bernhard mij meer aansprak. Die was orthodoxer van inhoud.”

Hoofdzaak blijft voor Wienen dat het Oranjehuis door God aan Nederland is gegeven. „We hoeven de verkeerde dingen niet te verzwijgen. Dat deden de oudtestamentische profeten over het huis van David ook niet, maar ze hebben de koningen in die tijd nooit afgeschreven. Daar kunnen wij iets van leren.”
Laatst gewijzigd door helma op 10 apr 2007, 22:24, 1 keer totaal gewijzigd.
jvdg

Re: Oranje boven (of onder)

Bericht door jvdg »

vlinder schreef:
Mona Lisa schreef:Na alle onluisterende toestanden heb ik flink wat afstand genomen van het huis van Oranje. De beste jaren hebben we gekend toen we een Republiek waren. Misschien moeten we daar maar naar terug.
memento en ik hadden het hier onder het eten nog over!

Wat is jouw mening?
Ik ben opgevoed met eerbied voor het koningshuis omdat deze door God aan ons gegeven zijn. Zelf zie ik dat niet zo, maar zo extreem als memento zie ik het ook niet. (hij is duidelijk anti :mrgreen: )

Ow ja, als je vóór het koningshuis bent, vertel dan ook ffies of je de vlag uit hangt voor het koningshuis??
Mijn mening c.q. gevoelens t.a.v. ons koningshuis kan ik in deze poll niet kwijt.

Ook ik ben opgevoed bij het drievoudig snoer, God, Nederland en Oranje.

Echter de combi God en Oranje zie ik in de praktijk helaas niet meer terug. Evenals de combi God en Nederland.

Ik vrees dan ook dat dit drievoudig snoer is verbroken.

Vlaggen voor het koningshuis doen wij niet (meer).
Alleen nog op onze nationale (en bij uitzondering persoonlijke) feestdagen.
memento

Bericht door memento »

Ik ben voor de afschaffing van het koningshuis, omdat ik er het nut niet van zie in een democratie.

Daarnaast ben ik ook niet trots op ons vorstenhuis. Onze huidige vorstin heeft haar protestants-christelijke identiteit verzaakt, door deel te nemen aan een roomse communie (zie de HC om waarom dat zo erg is), alsook door het niet tegen te houden van de abortus en euthanasie-wetten, waartoe zij formeel wel de macht had. Van uitspraken waaruit het geloven in het christendom als de enige ware godsdienst, zoals de president van de USA, en de koningin van de UK wél gedaan hebben, heb ik haar nooit kunnen betrappen.

Daarnaast heeft onze vorstin een erg linkse politieke smaak, en ikzelf niet. Aangezien zij veel diplomatieke betrekkingen voor ons land erop na houdt, en ook namens onze natie kan spreken, heeft dat absoluut niet mijn voorkeur.

Stellingen dat het vorstenhuis door God aan ons land gegeven is, en het 3-voudig snoer, daar kan ik niet zoveel mee. Het zijn leuke kreten, maar nergens op gegrond.

PS> Voor alle duidelijkheid: Ik acht onze vorstin, omdat ze over me gesteld is. Maar als we op een beschaafde manier van het vorstenhuis af kunnen komen, ben ik daar zeker voor.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

memento schreef:Ik ben voor de afschaffing van het koningshuis, omdat ik er het nut niet van zie in een democratie.

Daarnaast ben ik ook niet trots op ons vorstenhuis. Onze huidige vorstin heeft haar protestants-christelijke identiteit verzaakt, door deel te nemen aan een roomse communie (zie de HC om waarom dat zo erg is), alsook door het niet tegen te houden van de abortus en euthanasie-wetten, waartoe zij formeel wel de macht had. Van uitspraken waaruit het geloven in het christendom als de enige ware godsdienst, zoals de president van de USA, en de koningin van de UK wél gedaan hebben, heb ik haar nooit kunnen betrappen.

Daarnaast heeft onze vorstin een erg linkse politieke smaak, en ikzelf niet. Aangezien zij veel diplomatieke betrekkingen voor ons land erop na houdt, en ook namens onze natie kan spreken, heeft dat absoluut niet mijn voorkeur.

Stellingen dat het vorstenhuis door God aan ons land gegeven is, en het 3-voudig snoer, daar kan ik niet zoveel mee. Het zijn leuke kreten, maar nergens op gegrond.

PS> Voor alle duidelijkheid: Ik acht onze vorstin, omdat ze over me gesteld is. Maar als we op een beschaafde manier van het vorstenhuis af kunnen komen, ben ik daar zeker voor.
Moet ik, helaas, zeggen dat ik het hier, helaas, in grote lijnen mee eens moet zijn. Met het reserve, dat wij haar, als vorstin, gehoorzaam moeten zijn en haar de eer geven die haar toekomt, gezien haar positie.

Van dat drievoudig snoer is niet veel meer over. Heb wel een ontzaggelijk veel respect voor Prins Willem I, vader des vaderlands, Prins Maurits, vanwege zijn handhaving van de gereformeerde Godsdienst in de strijd tegen de remonstranten, en ook Prins Willem III. In mindere mate voor Prins Frederik Hendrik, Prins Willem II, en Konginin Wilhelmina. Voor de rest dwongen ze niet zoveel respect af.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Rens

Bericht door Rens »

memento schreef: Onze huidige vorstin heeft haar protestants-christelijke identiteit verzaakt, door deel te nemen aan een roomse communie.
Correctie: dat was Hare Koninklijke Hoogheid Prinses Juliana die ter communie ging, en NIET Koningin Beatrix.............

en ja:

"Daarnaast heeft onze vorstin een erg linkse politieke smaak, en ikzelf niet.".............

als mén niet exact dezelfde politieke mening er op na houdt (hoe kun je dat feitelijk wéten? heb je wekelijks gesprekken met haar soms?????) als jij, dan deugt het niet,dan ben je gewoon "links" in jouw ogen.

Dat is nog eens verkokering zeg!!
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ik ben het met Bert en Memento eens: als we op een nette manier er van af kunnen komen, ben ik daar sterk voor.

Met uitzondering van Hare Majesteit heeft de rest van het koninklijk huis alleen maar een ceremoniële functie.
Leuk voor de kinderen, maar zelf hou ik niet van dergelijke, door de staat gefinancierde, poppenkast. Vergis je niet in de bedragen (zowel direct als indirect) die hier mee gemoeid zijn.
Rens

Bericht door Rens »

Tiberius schreef:maar zelf hou ik niet van dergelijke, door de staat gefinancierde, poppenkast.
ik wist niet eens dat de Koninklijke familie Rooms was........ :shock:

Maar, uiteindelijk wordt het met een President alléén maar politiek getouwtrek en puur partijgebonden, óf je moet overgaan tot een 2-partijenstelsel: keuze A of keuze B, waarbij het uiteindelijk niet uitmaakt of je dor de kat gekrabt of door de hond gebeten wordt.........

nee, laat maar lekker zoals het is............het hééft wel wat, ik mág het wel: "de eis van het Paleis, het Geheim van Noordeinde" *(vrij naar Wim Sonneveld)
Moderatorbericht:
memento

Bericht door memento »

Rens schreef:
Tiberius schreef:maar zelf hou ik niet van dergelijke, door de staat gefinancierde, poppenkast.
Hier wordt natuurlijk de lintjes-doorknip-acties, houden van speeches, ere-lidmaatschappen, etc bedoelt. Een ander woord als poppenkast is er niet voor...
Maar, uiteindelijk wordt het met een President alléén maar politiek getouwtrek en puur partijgebonden, óf je moet overgaan tot een 2-partijenstelsel: keuze A of keuze B, waarbij het uiteindelijk niet uitmaakt of je dor de kat gekrabt of door de hond gebeten wordt.........

nee, laat maar lekker zoals het is............het hééft wel wat, ik mág het wel: "de eis van het Paleis, het Geheim van Noordeinde" *(vrij naar Wim Sonneveld)
Je kan het ook laten zoals het nu is, zónder koningshuis. De functie van de koningin is puur symbolisch
Rens

Bericht door Rens »

@ Memento......

Hier wordt natuurlijk de lintjes-doorknip-acties, houden van speeches, ere-lidmaatschappen, etc bedoelt. Een ander woord als poppenkast is er niet voor...

Man........háp toch niet zo overal op........heb je honger of zo????
Moderatorbericht:
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Rens schreef:
Precies wat Memento zegt.
Belijdend (?) rooms is alleen prinses Maxima.

Wat ik bedoel is zo'n show met een gouden koets. Of het volksdansen op Koninginnedag.
Leuk, zeker voor mensen die TV hebben en kijken.

Maar voor mij hoeft het niet zo nodig.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Rens schreef:Man........háp toch niet zo overal op........heb je honger of zo????
Nu we het daar toch over hebben: ik maak graag een uitzondering voor oranje tompouces! :wink:
Rens

Bericht door Rens »

Tiberius schreef:Of het volksdansen op Koninginnedag.
Leuk, zeker voor mensen die TV hebben en kijken
ik vraag me weleens af, of zij het zélf niet eens mijlenver de keel uit heeft hangen van dat domme volkse boerengedoe...........volksdansen, maar dan nog het liefst in klederdracht én op klompen........... koekhappen ed......hoe dom kan het zijn!!
Moderatorbericht:
Unionist

Bericht door Unionist »

Waar en wanneer heeft koningin deelgenomen aan een communie, Memento?
Rens

Bericht door Rens »

Unionist schreef:Waar en wanneer heeft koningin deelgenomen aan een communie, Memento?
Hare Majesteit Koningin Beatrix heeft nimmer aan een communie deelgenomen, dat was haar moeder, Prinses Juliana tijdens de kerkelijke huwelijksbevestiging van een van haar kleinkinderen (of dat nu de Kroonprins met Maxima was durf ik niet met zekerheid te zeggen)
Moderatorbericht:
Plaats reactie