Oranje boven (of onder)

Wat vinden jullie van het koningshuis?

Staat bij mij hoog in achting
16
57%
Ach, ze doen geen vlieg kwaad
9
32%
Weg ermee, het zijn een stelletje profiteurs!
3
11%

Totaal aantal stemmen: 28

vlinder

Bericht door vlinder »

Onderstaand artikel geeft aan hoeveel miljoenen belastingcenten er bespaart zouden worden als er geen koningshuis was die beveiligd moet worden!

DEN HAAG - De bewaking van politici en leden van het koninklijk huis kostte in 2006 34 miljoen euro. In de periode voor de moord op Pim Fortuyn lag dit rond de 12 miljoen euro per jaar, bevestigde zaterdag een woordvoerder van het Korps landelijke politiediensten (KLPD) een bericht in het AD. De Dienst Koninklijke en Diplomatieke Beveiliging (DKDB), verantwoordelijk voor de bewaking, valt onder het KLPD.

De DKDB beveiligt tien leden van het koninklijk huis. Ongeveer vijftien tot twintig politici en andere vips krijgen ook permanente bewaking, onder wie minister-president Jan Peter Balkenende en Tweede Kamerlid Geert Wilders.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Rens schreef:
Unionist schreef:Waar en wanneer heeft koningin deelgenomen aan een communie, Memento?
Hare Majesteit Koningin Beatrix heeft nimmer aan een communie deelgenomen, dat was haar moeder, Prinses Juliana tijdens de kerkelijke huwelijksbevestiging van een van haar kleinkinderen (of dat nu de Kroonprins met Maxima was durf ik niet met zekerheid te zeggen)
Dat was bij het huwelijk van Maurits met Marilene.
En het was inderdaad Koningin Juliana.
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

vlinder schreef:Onderstaand artikel geeft aan hoeveel miljoenen belastingcenten er bespaart zouden worden als er geen koningshuis was die beveiligd moet worden!

DEN HAAG - De bewaking van politici en leden van het koninklijk huis kostte in 2006 34 miljoen euro. In de periode voor de moord op Pim Fortuyn lag dit rond de 12 miljoen euro per jaar, bevestigde zaterdag een woordvoerder van het Korps landelijke politiediensten (KLPD) een bericht in het AD. De Dienst Koninklijke en Diplomatieke Beveiliging (DKDB), verantwoordelijk voor de bewaking, valt onder het KLPD.

De DKDB beveiligt tien leden van het koninklijk huis. Ongeveer vijftien tot twintig politici en andere vips krijgen ook permanente bewaking, onder wie minister-president Jan Peter Balkenende en Tweede Kamerlid Geert Wilders.
Kortom: als we het parlement afschaffen en weer terug gaan naar de regering door de koning(in) alleen, besparen we meer geld dan wanneer we het koningshuis afschaffen. :mrgreen:
Josephus

Bericht door Josephus »

vlinder schreef:Onderstaand artikel geeft aan hoeveel miljoenen belastingcenten er bespaart zouden worden als er geen koningshuis was die beveiligd moet worden!
Dat is wat al te kort door de bocht. Het afschaffen van de monarchie levert je inderdaad een besparing van beveiligingskosten op. Maar vervolgens dien je weer een nieuwe staatsvorm te kiezen en dat is ook niet gratis. Wat denk je dat een republiek kost?

Staatsrechtelijk gezien vind ik dit een boeiende discussie, maar het geld-argument vind ik in deze altijd een beetje zwak.
Rens

Bericht door Rens »

vlinder schreef:
Over deze 10 (!!) leden van het Koninklijk Huis wordt gevallen als kostenvreters (naast ándere kosten), maar over de circa 15 - 20 politici wordt gezwegen, terwijl dát óók handenvol geld kost...........dus die 34 miljoen voor 10 leden...zal dus heel wat minder zijn voor die 15 - 20 politici
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
vlinder

Bericht door vlinder »

Hier
vond ik nog wat feiten over het koningshuis. Vooral dat overlijden bij Claus vond ik kenmerkend. God wordt hier niet ingekend!
refo

Bericht door refo »

Ik denk dat het Koninklijk huis meer oplevert dan het kost. Akkoord, aan de uitgavenkant staan grote bedragen (@vlinder: aub niet alle beveiligingskosten op het koninklijk huis boeken) en aan de opbrengst kant zien we zo gauw niets staan.

Maar het kweekt bij veel landen enorme goodwill door de konigin te sturen.
Bovendien proberen ze zich allemaal toch verdienstelijk te maken. Op het gebied van 'water', alfabetisering, microkredieten etc. Bij zulke projecten lijkt het me goed iemand als voortrekker te hebben, die niet persé moet scoren om zijn of haar baantje te houden.
Josephus

Bericht door Josephus »

vlinder schreef:Hier
vond ik nog wat feiten over het koningshuis. Vooral dat overlijden bij Claus vond ik kenmerkend. God wordt hier niet ingekend!
Maar ook hier geldt: denk je dat dit met het afschaffen van de monarchie anders dan wel beter wordt?

Ik blijf er bij dat er genoeg valt af te dingen op onze staatsvorm, maar dat je die discussie het best kunt voeren op feitelijke (staatsrechtelijke, bestuurskundige, politicologische) gronden.
vlinder

Bericht door vlinder »

Doe ik ook niet. De rest is voor de politici....

En ze brengen ook wel geld in het laadje door de vermogensbelastingen e.d., maar of het quitte speelt weet ik niet.
Rens

Bericht door Rens »

vlinder schreef:Doe ik ook niet. De rest is voor de politici....

En ze brengen ook wel geld in het laadje door de vermogensbelastingen
Koningin Beatrix is vrijgesteld van vermogens- en inkomstenbelasting voor zover ik weet.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
MariaW

Re: Oranje boven (of onder)

Bericht door MariaW »

jvdg schreef: Ook ik ben opgevoed bij het drievoudig snoer, God, Nederland en Oranje.

Echter de combi God en Oranje zie ik in de praktijk helaas niet meer terug. Evenals de combi God en Nederland.

Ik vrees dan ook dat dit drievoudig snoer is verbroken.
Ik heb altijd gemeend dat het drievoudig snoer niet haast verbroken wordt. Hoe kun je zeggen dat dit snoer wel verbroken is? Misschien menselijkerwijs, maar je kunt nooit vanuit God dit zien.

Misschien kun je beter een brief schrijven aan de koningin ofzo en dit haar allemaal voorleggen dan hier neerzetten dat je vind dat haar gang niet goed is???

Ik heb zeer veel respect voor het koningshuis. Wij vlaggen altijd, en ik vind het ook erbij horen.
memento

Bericht door memento »

Ik heb altijd gemeend dat het drievoudig snoer niet haast verbroken wordt. Hoe kun je zeggen dat dit snoer wel verbroken is? Misschien menselijkerwijs, maar je kunt nooit vanuit God dit zien.
Wélk drievoudig snoer? Een leuk verzinsel hoor, maar nergens op gebaseerd.
jvdg

Bericht door jvdg »

memento schreef:
Prediker 4:12

Samen sterk.
memento

Bericht door memento »

jvdg schreef:
memento schreef:

Samen sterk.
Mja, en waarom zou die tekst van toepassing zijn op het Oranjehuis, en niet op bv onze minister president JPB?
jvdg

Bericht door jvdg »

memento schreef:
jvdg schreef:
memento schreef:

Samen sterk.
Mja, en waarom zou die tekst van toepassing zijn op het Oranjehuis, en niet op bv onze minister president JPB?
Ìk zeg niet dat die tekst van toepassing is op het Oranjehuis, maar ik stelde dat ik daarmee opgevoed ben, het althans in dat verband altijd zo gehoord heb.
Plaats reactie