Ik denk dat dat antwoord al gegeven is:
quote[="refo"]Ik kan niet inzien hoe je kunt volhouden dat God Overwinnaar zal zijn als je tegelijkertijd meent dat de duivel veel meer mensenzielen zal meenemen.[/quote]
En verder sluit ik me bij Helma aan.
Meer hemellingen dan inwoners van de hel
- Bert Mulder
- Contacteer:
Raar gezegde van Spurgeon. Hoewel hij veel goede dingen gesproken heeft, slaat ook hij wel eens de plank mis.Oude Paden schreef:Hoe denken jullie over die stelling van Spurgeon.
Dit in relatie tot zijn argument over Gods eer.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
- Bert Mulder
- Contacteer:
Dus toch 3 paden?Kaw schreef:De joden geloven dat de hel een plaats is waar je uitgewist wordt. Jezus spreekt vaak over een buitenste duisternis.
Verder zien we Jezus die in een gelijkenis de hel vergelijkt met een vuurpoel waarin mensen dorst lijden.
In openbaringen zien we de duivel en zijn volgelingen in de hel worden geworpen.
Even een gooi in de lucht (gewoon een brainwave):
Is het misschien zo dat niet alle ongelovigen als duivelsvolgelingen worden gerekent en in de brandende hel komen? Dus die imboorling die nog nooit van Jezus gehoord heeft, of de ongeboren kinderen van ongelovige ouders, die geen kans hebben gekregen om de waarheid te weten, dat die door God genadig worden gewist?
Of een groep mensen die afgezonderd worden naar de buitenste duisternis om een reden die alleen God kent, zodat de duivel deze mensen als volgelingen mist?
Artikel 2. Waardoor GOD van ons wordt gekend.
Wij kennen Hem door twee middelen. Ten eerste door de schepping, onderhouding en regering van de hele wereld. Want deze is voor onze ogen als een prachtig boek, waarin alle schepselen, groot en klein, de letters zijn, die ons te aanschouwen geven wat van God niet gezien kan worden, namelijk Zijn eeuwige kracht en goddelijkheid, zoals de apostel Paulus zegt in . Wij kennen Hem door twee middelen. Ten eerste door de schepping, onderhouding, en regering der gehele wereld; overmits deze voor onze ogen is als een schoon boek, in hetwelk alle schepselen, grote en kleine, gelijk als letteren zijn, die ons de onzienlijke dingen Gods geven te aanschouwen, namelijk Zijn eeuwige kracht en Goddelijkheid, als de apostel Paulus zegt, Rom 1:20; welke dingen alle genoegzaam zijn om de mensen te overtuigen, en hun alle onschuld te benemen. Ten tweede geeft Hij Zichzelven ons nog klaarder en volkomener te kennen door Zijn heilig en Goddelijk Woord, te weten, zoveel als ons van node is in dit leven, tot Zijn eer en de zaligheid der Zijnen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Re: Meer hemellingen dan inwoners van de hel
Ben deze passage ook een keer tegengekomen in een preek van Spurgeon (boekhout-serie). Ik vind het een onbijbels iets en er zijn geen bijbelse argumenten voor. Wel voor het feit dat de hemelingen maar een klein deel zal zijn. Over de eeuwen genomen echter een schare die niemand tellen kan!Oude Paden schreef:Misschien een wat angstige beredeneerde topic.
Maar het viel mij op dat tijdens het lezen in Spurgeon, hij zei dat er naar hij verwachte meer mensen in de hemel zouden zijn als in de hel.
Hij kon zich niet voorstellen dat koning duivel meer onderdanen zou hebben dan Koning Jezus. Dit zou Gods eer te na zijn (met eigen woorde gezegd)
Toch lijkt mij dit gezien verschillende Bijbelse gegevens niet echt een zuiver onderbouwde Bijbelse stelling. Denk aan de smalle en brede weg, en de weinigen die dezelve vinden (en andere soortgelijke teksten)
Ook al is het misschien niet pertinent onwaar. Toch denk ik dat er onvoldoende grond is Spugeon hierin te volgen.
Hoe denken jullie daarover?
Dat is overigens niet het enige bij Spurgeon. Ben ook een keer tegengekomen dat hij zei dat het geen 6 scheppingsdagen geweest hoeven te zijn maar dat het ook 6 perioden geweest kunnen zijn.
Laatst gewijzigd door Kislev op 10 apr 2007, 19:19, 1 keer totaal gewijzigd.