Meer hemellingen dan inwoners van de hel

Oude Paden

Meer hemellingen dan inwoners van de hel

Bericht door Oude Paden »

Misschien een wat angstige beredeneerde topic.
Maar het viel mij op dat tijdens het lezen in Spurgeon, hij zei dat er naar hij verwachte meer mensen in de hemel zouden zijn als in de hel.
Hij kon zich niet voorstellen dat koning duivel meer onderdanen zou hebben dan Koning Jezus. Dit zou Gods eer te na zijn (met eigen woorde gezegd)

Toch lijkt mij dit gezien verschillende Bijbelse gegevens niet echt een zuiver onderbouwde Bijbelse stelling. Denk aan de smalle en brede weg, en de weinigen die dezelve vinden (en andere soortgelijke teksten)

Ook al is het misschien niet pertinent onwaar. Toch denk ik dat er onvoldoende grond is Spugeon hierin te volgen.
Hoe denken jullie daarover?
Klavier

Re: Meer hemellingen dan inwoners van de hel

Bericht door Klavier »

Oude Paden schreef:Misschien een wat angstige beredeneerde topic.
Maar het viel mij op dat tijdens het lezen in Spurgeon, hij zei dat er naar hij verwachte meer mensen in de hemel zouden zijn als in de hel.
Hij kon zich niet voorstellen dat koning duivel meer onderdanen zou hebben dan Koning Jezus. Dit zou Gods eer te na zijn (met eigen woorde gezegd)

Toch lijkt mij dit gezien verschillende Bijbelse gegevens niet echt een zuiver onderbouwde Bijbelse stelling. Denk aan de smalle en brede weg, en de weinigen die dezelve vinden (en andere soortgelijke teksten)

Ook al is het misschien niet pertinent onwaar. Toch denk ik dat er onvoldoende grond is Spugeon hierin te volgen.
Oude Paden, Zou de duivel dan toch nog wat bereikt hebben in het verleiden van de mens, en zou Gods eer dan toch meer in het straffen van zondaars (om eigen schuld!) gediend zijn, dan in het zaligen van zondaren en verhogen van zijn Zoon?
Moeten we ons wel bezighouden met dit soort vraagstukken?
De Koning van de Kerk is een groot Koning, groter dan alle andere koningen en vorsten. Groter ook dan de vorst der duisternis. Moeten we de duivel nog wat gunnen in dezen? Wat mij betreft is de vraagstelling van dit topic onzinnig en niet te beantwoorden met een antwoord om de rechtzinnigheid aan te wijzen.
Laten we de Koning der koningen eren door Hem te dienen met heel ons hart, verstand en met alle krachten. Daar nut ons meer dan het afvragen of de duivel de meeste onderdanen heeft. De duivel heeft verloren en gaat welliswaar rond als een briesende leeuw, maar kan niet verhinderen dat Gods Raad niet volvoert wordt. Hoe deze ook zal zijn, Gods Raad zal bestaan en uitkomen in het wegdoen van de duivel en al zijn onderdanen.
"People often asked me: What is the secret of your succes? I answer always that I have no other secret but this, that I have preached the gospel, not about the gospel, but the gospel"
C.H. Spurgeon.
Oude Paden

Re: Meer hemellingen dan inwoners van de hel

Klavier schreef:
Oude Paden schreef:Misschien een wat angstige beredeneerde topic.

Oude Paden, Zou de duivel dan toch nog wat bereikt hebben in het verleiden van de mens, en zou Gods eer dan toch meer in het straffen van zondaars (om eigen schuld!) gediend zijn, dan in het zaligen van zondaren en verhogen van zijn Zoon?
Moeten we ons wel bezighouden met dit soort vraagstukken?
De Koning van de Kerk is een groot Koning, groter dan alle andere koningen en vorsten. Groter ook dan de vorst der duisternis. Moeten we de duivel nog wat gunnen in dezen? Wat mij betreft is de vraagstelling van dit topic onzinnig en niet te beantwoorden met een antwoord om de rechtzinnigheid aan te wijzen.
Ik ben het wel met je eens dat het een wat beredeneerde topic word, terwijl het om de ernst van de zaak zelf gaat, Hoe kom IK met God verzoent. Het gaat mij niet om rechtzinnig of niet. Het gaat mij om het blijkbaar weerspreken van de schrift betreffende de smalle weg met hun weinige vinders
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Van Spurgeon was ook de uitspraak (vrij geciteerd):
Wanneer je in de hemel komt zal je je over 3 dingen verwonderen:
1. Wie er ook zijn.
2. Wie er niet zijn
3. Dat je er zelf bent.

En een gedachte in lijn van dit topic: hoeveel onderdanen had Koning Jezus ten tijde van de zondvloed en hoeveel had de duivel er?

Verder sluit ik me bij Klavier aan.
memento

Bericht door memento »

Of er meer mensen in de hemel komen als in de hel? Ik hoop het. God is goed en groot genoeg!

Eén ding weet ik wel haast zeker: Er zullen mensen in de hemel komen, die wij daar niet verwachten, en er zullen mensen afwezig zijn die wij er zeker verwacht hadden.
Oude Paden

Tiberius schreef:Van Spurgeon was ook de uitspraak (vrij geciteerd):
Wanneer je in de hemel komt zal je je over 3 dingen verwonderen:
1. Wie er ook zijn.
2. Wie er niet zijn
3. Dat je er zelf bent.

En een gedachte in lijn van dit topic: hoeveel onderdanen had Koning Jezus ten tijde van de zondvloed en hoeveel had de duivel er?

Verder sluit ik me bij Klavier aan.
Mis ik hier niet: Dat God er is om altijd met Hem gemeenzaam te zijn!
1,2 zijn m.i. minder relevant
helma

Bericht door helma »

Dezelfde vraag lees ik in Lukas 13:

22 En Hij reisde van de ene stad en vlek tot de andere, lerende, en richtende Zijn reis naar Jeruzalem.

23 En er zeide een tot Hem: Heere, zijn er ook weinigen, die zalig worden? En Hij zeide tot hen:

24 Strijdt om in te gaan door de enge poort; want velen, zeg Ik u, zullen zoeken in te gaan, en zullen niet kunnen;

25 Namelijk nadat de Heer des huizes zal opgestaan zijn, en de deur zal gesloten hebben, en gij zult beginnen buiten te staan, en aan de deur te kloppen, zeggende: Heere, Heere, doe ons open! en Hij zal antwoorden en tot u zeggen: Ik ken u niet, van waar gij zijt.

26 Alsdan zult gij beginnen te zeggen: Wij hebben in Uw tegenwoordigheid gegeten en gedronken, en Gij hebt in onze straten geleerd.

27 En Hij zal zeggen: Ik zeg u, Ik ken u niet, van waar gij zijt; wijkt van Mij af, alle gij werkers der ongerechtigheid!

28 Aldaar zal zijn wening en knersing der tanden, wanneer gij zult zien Abraham, en Izak, en Jakob, en al de profeten in het Koninkrijk Gods, maar ulieden buiten uitgeworpen.

29 En daar zullen er komen van Oosten en Westen, en van Noorden en Zuiden, en zullen aanzitten in het Koninkrijk Gods.

30 En ziet, er zijn laatsten, die de eersten zullen zijn; en er zijn eersten, die de laatsten zullen zijn.
Oude Paden

Graag de topic sluiten.

Is niet de gedachtewisseling die ik beoog
refo

Bericht door refo »

Het is wel zeker dat er meer mensen in de hemel zullen zijn dan er in de hel zullen zijn.

Ik kan niet inzien hoe je kunt volhouden dat God Overwinnaar zal zijn als je tegelijkertijd meent dat de duivel veel meer mensenzielen zal meenemen.
refo

Bericht door refo »

Oude Paden schreef:Graag de topic sluiten.

Is niet de gedachtewisseling die ik beoog
Wat wil je dan? Een enquete?

A) Ja, hij heeft gelijk.
B) Nee, het is niet zo.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Oude Paden schreef:Is niet de gedachtewisseling die ik beoog
Waar wilde je dan naar toe?
Oude Paden

Hoe denken jullie over die stelling van Spurgeon.
Dit in relatie tot zijn argument over Gods eer.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

De joden geloven dat de hel een plaats is waar je uitgewist wordt. Jezus spreekt vaak over een buitenste duisternis.
Verder zien we Jezus die in een gelijkenis de hel vergelijkt met een vuurpoel waarin mensen dorst lijden.
In openbaringen zien we de duivel en zijn volgelingen in de hel worden geworpen.

Even een gooi in de lucht (gewoon een brainwave):
Is het misschien zo dat niet alle ongelovigen als duivelsvolgelingen worden gerekent en in de brandende hel komen? Dus die imboorling die nog nooit van Jezus gehoord heeft, of de ongeboren kinderen van ongelovige ouders, die geen kans hebben gekregen om de waarheid te weten, dat die door God genadig worden gewist?
Of een groep mensen die afgezonderd worden naar de buitenste duisternis om een reden die alleen God kent, zodat de duivel deze mensen als volgelingen mist?
Da Capo

Bericht door Da Capo »

Oude Paden schreef:Hoe denken jullie over die stelling van Spurgeon.
Dit in relatie tot zijn argument over Gods eer.
Maakt hij misschien een denkfout? Ik zelf dacht dat na de oordeelsdag diegene die voor eeuwig verloren zijn, geen onderdaan van Satan zijn. Die is dan definitief verslagen en valt ook onder het eeuwige oordeel Gods. Het lijkt mij dat er dan niet meer over 'onderdaan van Satan' gesproken kan worden. Hij heeft dan niets meer over de verlorenen te zeggen, hij behoort er zelf toe.
Hoe minder van den Sabbat in de week, hoe meer van de week in den Sabbat. (I. Ambrosius)
refo

Bericht door refo »

Er wordt vaak gezegd dat God ook aan Zijn eer komt in het straffen van de goddelozen.

En hoewel gesproken wordt over een 'schare die niemand tellen kan', menen velen toch dat de schare die niet in de hemel komt 10 of 100 maal groter is. Je zou zo zeggen dat de Satan dan toch overwonnen heeft.

Goed, hij wordt uiteindelijk in de hel geworpen, maar dat weet hij al. Nu is het zaak zoveel mogelijk onderdanen mee te nemen.
Plaats reactie