Ik las het gisteravond 'toevallig' in een boekje van dr C Graafland over de Godsverduistering.
Door te benadrukken dat de Geest ontdekkend moet werken, voordat... en dat zondag aan zondag te preken ontkom je er niet aan dat de gemeente zich daaraan gaat aanpassen. Zonde is dan geen zonde meer, wordt niet eens als zodanig genoemd, want niet ontdekte zonden zijn geen echte zonden. Zo heeft de gemeente die de preek hoort niet eens meer het idee dat ze zondaar zijn. En wie geen zondaar is, heeft geen vergeving nodig.
Zo krijg je een prediking die niets meer kan uitwerken, terwijl ze er zelf prat op gaat het meest gereformeerd van heel de wereld te zijn.
Column - Van harte gegund
Wanneer God werkt, wie zal het keren... Dat houdt een menselijke uitleg niet tegen, al kan het wel donker worden daardoor, mee eens.Marnix schreef:Hm ja, ik ben ook wel eens bang dat mensen Hem niet aannemen omdat ze wachten op een menselijke uitleg van persoonlijke toepassing. God werkt door het Woord, de Geest ook... je ziet in de Bijbel dat apostelen het evangelie brengen en mensen zich bekeren en tot geloof komen. Lees je dan iets over angst dat er geen persoonlijke toepassing is? Zonder die toepassing bekeer je je toch niet? Bekering is juist de persoonlijke toepassing door God, door het werk van de Geest worden we actief, daarom is activisme ook niet eng dan. Want wie gaat voor Hem op de knieen als God hem daar niet toe brengt?
Ook mee eens, toch denk ik bij een bepaalde prediking wel dat bekering je opgelegd wordt, in de zin van bepaalde gevoeligheden en dat je meent iets aan te nemen dat je van boven niet gegeven is. Maar dan krijg je een hele discussie wat is bekering en wat niet, dat is hier al genoeg gedaan. Daar gaat het mij niet zo om. Andersom kan het ook zo zijn, dat ben ik met je eens, dat door altijd maar weer allerlei kenmerken te prediken je ook mensen zult hebben die met wat zondekennis en wat zicht op Gods rechtvaardigheid menen bekeerd te zijn. Dat is ook niet goed. De cirkel is dus weer rond, het belangrijkste is evenwicht, ook hierin.Marnix schreef:Zonder die toepassing bekeer je je toch niet?