Column - Van harte gegund

Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Herman schreef:
Marnix schreef: Verder heb ik het idee dat je het principe van een column nog niet helemaal snapt
Ik wil een columnist een zekere vrijheid van woordkeuze en onderwerpen niet ontzeggen, maar het gaat me te ver om in de teneur van de samenleving ten alle tijd op de bres te springen voor 'het vrije woord'. Zeker ten aanzien van de vertolking van het Woord moeten we kritisch zijn of dat op een eerlijke en correcte wijze gebeurt. Ofwel, er dient evenwichtig en met twee woorden gesproken te worden. Volgens mij staat dit haaks op het principe zoals die in hedendaagse columns wordt gebruikt.
Verder dienen wij het gebod van de Heere in ons achterhoofd te houden dat we anderen met zachtmoedigheid moeten benaderen als we hen willen vermanen. Het ironisch op de hak nemen van je christelijke medemens slaat in bepaalde situatie om naar een sarcastisch afkraken van een geloofsbeleving die niet minder zijn rechten aan het Woord ontleent dan de jouwe.
Amen!
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Ander

Bericht door Ander »

Een column is een geregeld verschijnende, gesigneerde bijdrage in een dagblad of tijdschrift (of internet? Ander) waarvan de schrijver een grote vrijheid heeft in keuze en behandeling van zijn onderwerpen. Dat zegt het woordenboek. Die vrijheid zou ik wel willen beperken als het om een bijbels onderwerp gaat. Geen vrijheid, maar gebondenheid aan de schrift. De toon waarop Wemmers omgaat met in zijn ogen een predikant die minder goede adviezen geeft is onbijbels en daarom niet goed. Schrijf dan een column waarin je aangeeft hoe het wel moet en ga niet in verwijtende zin schrijven. Daar dien je immers niemand mee en het is voor velen een bevestiging van hun gevoelens over de club waarvoor Wemmers schrijft. Laat het aldus niet zo zijn! Er kan zoveel wervingskracht uitgaan van een gunnend stuk, niet van zo'n column, al blijf ik erbij dat Wemmers het knap geschreven heeft.
Bert Mulder
Contacteer:

17 Want Christus heeft mij niet gezonden35), om te dopen, maar om het Evangelie te verkondigen; niet met wijsheid36) van woorden,37) opdat het kruis van38) Christus niet verijdeld worde.39)
18 Want het woord des40) kruises is wel dengenen, die verloren gaan, dwaasheid;41) maar ons, die behouden worden, is het een kracht Gods;
19 Want er is geschreven: Ik zal de wijsheid der wijzen43) doen vergaan, en het verstand der verstandigen zal Ik te niet maken.
20 Waar is de wijze?44) Waar is de schriftgeleerde? Waar is de onderzoeker dezer eeuw? Heeft God de wijsheid45) dezer wereld niet dwaas gemaakt?46)
21 Want nademaal, in de wijsheid Gods47), de wereld God niet heeft gekend48) door de wijsheid,49) zo heeft het Gode behaagd, door de dwaasheid der50) prediking, zalig te maken, die geloven;
22 Overmits de Joden een teken51) begeren, en de Grieken wijsheid zoeken;52)
23 Doch wij prediken Christus, den Gekruisigde, den Joden wel een ergernis, en den Grieken een dwaasheid;
24 Maar hun, die geroepen zijn,55) beiden Joden en Grieken, prediken wij56) Christus, de kracht Gods, en de wijsheid Gods.
25 Want het dwaze Gods is wijzer dan de mensen; en het zwakke Gods58) is sterker dan de mensen.
26 Want gij ziet uw roeping, broeders, dat gij niet vele wijzen zijt naar het vlees,60) niet vele machtigen, niet vele edelen.
27 Maar het dwaze der61) wereld heeft God uitverkoren, opdat Hij de wijzen beschamen zou; en het zwakke der wereld heeft God uitverkoren, opdat Hij het sterke zou beschamen;63)
28 En het onedele der wereld, en het verachte heeft God uitverkoren, en hetgeen niets is,64) opdat Hij hetgeen iets is65), te niet zou maken;
29 Opdat geen vlees67) zou roemen voor Hem.
30 Maar uit Hem zijt gij in Christus Jezus, Die ons geworden is wijsheid van God, en rechtvaardigheid, en heiligmaking, en verlossing;
31 Opdat het zij, gelijk geschreven is: Die roemt, roeme in den68) Heere.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Ander

Bericht door Ander »

Bert Mulder schreef:
17 Want Christus heeft mij niet gezonden35), om te dopen, maar om het Evangelie te verkondigen; niet met wijsheid36) van woorden,37) opdat het kruis van38) Christus niet verijdeld worde.39)
18 Want het woord des40) kruises is wel dengenen, die verloren gaan, dwaasheid;41) maar ons, die behouden worden, is het een kracht Gods;
19 Want er is geschreven: Ik zal de wijsheid der wijzen43) doen vergaan, en het verstand der verstandigen zal Ik te niet maken.
20 Waar is de wijze?44) Waar is de schriftgeleerde? Waar is de onderzoeker dezer eeuw? Heeft God de wijsheid45) dezer wereld niet dwaas gemaakt?46)
21 Want nademaal, in de wijsheid Gods47), de wereld God niet heeft gekend48) door de wijsheid,49) zo heeft het Gode behaagd, door de dwaasheid der50) prediking, zalig te maken, die geloven;
23 Doch wij prediken Christus, den Gekruisigde, den Joden wel een ergernis, en den Grieken een dwaasheid;
24 Maar hun, die geroepen zijn,55) beiden Joden en Grieken, prediken wij56) Christus, de kracht Gods, en de wijsheid Gods.
25 Want het dwaze Gods is wijzer dan de mensen; en het zwakke Gods58) is sterker dan de mensen.
26 Want gij ziet uw roeping, broeders, dat gij niet vele wijzen zijt naar het vlees,60) niet vele machtigen, niet vele edelen.
27 Maar het dwaze der61) wereld heeft God uitverkoren, opdat Hij de wijzen beschamen zou; en het zwakke der wereld heeft God uitverkoren, opdat Hij het sterke zou beschamen;63)
28 En het onedele der wereld, en het verachte heeft God uitverkoren, en hetgeen niets is,64) opdat Hij hetgeen iets is65), te niet zou maken;
30 Maar uit Hem zijt gij in Christus Jezus, Die ons geworden is wijsheid van God, en rechtvaardigheid, en heiligmaking, en verlossing;

Ik neem aan dat je hiermee alleen de Schrift wil laten spreken. Juist, dat is de beste manier.
Bert Mulder
Contacteer:

Jij kunt goed raden
Ander

Bericht door Ander »

Ik ben een eenvoudige ziel. Heb een uitlegger nodig. Waarom juist dit Schriftgedeelte? Overigens wel een mooi gedeelte.
Bert Mulder
Contacteer:

Ander schreef: Geen vrijheid, maar gebondenheid aan de schrift. De toon waarop Wemmers omgaat met in zijn ogen een predikant die minder goede adviezen geeft is onbijbels en daarom niet goed. Schrijf dan een column waarin je aangeeft hoe het wel moet en ga niet in verwijtende zin schrijven. Daar dien je immers niemand mee en het is voor velen een bevestiging van hun gevoelens over de club waarvoor Wemmers schrijft. Laat het aldus niet zo zijn! Er kan zoveel wervingskracht uitgaan van een gunnend stuk, niet van zo'n column, al blijf ik erbij dat Wemmers het knap geschreven heeft
Kom ik je dus bijvallen door de Schrift te laten zeggen wat je ook hierboven schreef, namelijk, dat de heer Wemmers met zijn wijze woorden niet de dwaasheid van het Evangelie goed verwoordt.
Bert Mulder schreef:

Ik neem aan dat je hiermee alleen de Schrift wil laten spreken. Juist, dat is de beste manier.[/quote]
Marnix

Bericht door Marnix »

Herman schreef:
Marnix schreef: Verder heb ik het idee dat je het principe van een column nog niet helemaal snapt
Ik wil een columnist een zekere vrijheid van woordkeuze en onderwerpen niet ontzeggen, maar het gaat me te ver om in de teneur van de samenleving ten alle tijd op de bres te springen voor 'het vrije woord'. Zeker ten aanzien van de vertolking van het Woord moeten we kritisch zijn of dat op een eerlijke en correcte wijze gebeurt. Ofwel, er dient evenwichtig en met twee woorden gesproken te worden. Volgens mij staat dit haaks op het principe zoals die in hedendaagse columns wordt gebruikt.
Verder dienen wij het gebod van de Heere in ons achterhoofd te houden dat we anderen met zachtmoedigheid moeten benaderen als we hen willen vermanen. Het ironisch op de hak nemen van je christelijke medemens slaat in bepaalde situatie om naar een sarcastisch afkraken van een geloofsbeleving die niet minder zijn rechten aan het Woord ontleent dan de jouwe.
Als columnist ben ik het een beetje met je eens, maar ook weer een beetje niet. De kritiek mag er zijn, ook op een prikkelende manier. Dat zet mensen aan het denken. Maar het moet wel liefdevol en opbouwend zijn, niet afkrakend zijn. Als je de Bijbel er op na leest zie je dan ook zeker wel wat sarcasme. Het is niet altijd even makkelijk om die twee te combineren, maar zeker mogelijk, en kan dan denk ik ook een goede manier zijn om mensen aan het denken te zetten. Nogmaals, als het maar liedevol gebeurt, en met respect. :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Ander

Bericht door Ander »

Bert Mulder schreef:
Kom ik je dus bijvallen door de Schrift te laten zeggen wat je ook hierboven schreef, namelijk, dat de heer Wemmers met zijn wijze woorden niet de dwaasheid van het Evangelie goed verwoordt.
Het is me volkomen helder!!
Ander

Bericht door Ander »

Het is dan ook wel een kunst, de dwaasheid van het Evangelie goed verwoorden. Wemmers heeft in zijn column ongetwijfeld goede bedoelingen gehad. Hij las in een beantwoording van een dominee dat de dwaasheid van het Evangelie niet goed verwoord werd, gaat daarop reageren en doet vervolgens precies hetzelfde door bovendien ook nog eens de dominee in een bepaalde hoek te duwen. Overigens heel menselijk. Ik betrap mijzelf daar ook dikwijls op.

Wat me moeten beseffen is dat wij met onze ideeën, met onze goede bedoelingen er tussen uit moeten vallen. Wat wij zeggen of in een mooie column beschrijven is niet belangrijk, het Woord van God in Zijn volle breedte is belangrijk. Dan gaan we niet kijken wat anderen zeggen, dan gaan we vragen: Heere wat wilt Gij dat ik doen zal.

God heeft van eeuwigheid gedachten des vredes gehad, heeft dat volvoert in de tijd door Zijn Zoon te zenden en het zal strekken tot Zijn eer in alle eeuwigheid. Daar vallen dominees en columnschrijvers buiten. Slechts een middel, wijzend op hét Middel. Dan zijn zulke columns echt niet nodig!
Eppie

Bericht door Eppie »

Ander schreef:Een column is een geregeld verschijnende, gesigneerde bijdrage in een dagblad of tijdschrift (of internet? Ander) waarvan de schrijver een grote vrijheid heeft in keuze en behandeling van zijn onderwerpen. Dat zegt het woordenboek. Die vrijheid zou ik wel willen beperken als het om een bijbels onderwerp gaat. Geen vrijheid, maar gebondenheid aan de schrift. De toon waarop Wemmers omgaat met in zijn ogen een predikant die minder goede adviezen geeft is onbijbels en daarom niet goed. Schrijf dan een column waarin je aangeeft hoe het wel moet en ga niet in verwijtende zin schrijven. Daar dien je immers niemand mee en het is voor velen een bevestiging van hun gevoelens over de club waarvoor Wemmers schrijft. Laat het aldus niet zo zijn! Er kan zoveel wervingskracht uitgaan van een gunnend stuk, niet van zo'n column, al blijf ik erbij dat Wemmers het knap geschreven heeft.
Okee, predikant geeft 'minder goede' adviezen?? Dhr. Wemmers is fout bezig?? Ook ik heb het advies in de krant gelezen, lekker in het vage blijven en er veel om laten vragen zodoende links en rechts geen buil kunnen vallen Er zijn kerken vol mensen die er 'veel om gevraagd hebben' verloren gegaan. Ik heb in andere 'tijd'schriften ook adviezen van dergelijke strekking gelezen. Ik vraag me eigenlijk altijd af of een predikant na het geven van dergelijke 'minder goede' adviezen wel vrijuit gaat. De prediking en het pastorarel werk in een gedeelte van de Ger.gez.denkt vrijuit te gaan met zulke adviezen. Nu ik betwijfel dat en vraag mij af wie er nu werkelijk bij het laatste oordeel het meest vrij uit zal gaan.
Maar wie ben ik?
Ander

Bericht door Ander »

Eppie schreef:
Okee, predikant geeft 'minder goede' adviezen?? Dhr. Wemmers is fout bezig?? Ook ik heb het advies in de krant gelezen, lekker in het vage blijven en er veel om laten vragen zodoende links en rechts geen buil kunnen vallen Er zijn kerken vol mensen die er 'veel om gevraagd hebben' verloren gegaan. Ik heb in andere 'tijd'schriften ook adviezen van dergelijke strekking gelezen. Ik vraag me eigenlijk altijd af of een predikant na het geven van dergelijke 'minder goede' adviezen wel vrijuit gaat. De prediking en het pastorarel werk in een gedeelte van de Ger.gez.denkt vrijuit te gaan met zulke adviezen. Nu ik betwijfel dat en vraag mij af wie er nu werkelijk bij het laatste oordeel het meest vrij uit zal gaan.
Eppie, De Heere is niet afhankelijk van het advies van die dominee, van dhr. Wemmers, van jou, van mij. Echt niet. Als we daar oog voor hebben gaan we geen column schrijven als reactie op een advies van een dominee. God gaat wel door met Zijn werk, ondanks al onze adviezen. Het beste is maar om dicht bij de Schrift te blijven.

En wie er werkelijk bij het laatste oordeel het meest vrij uit gaan? Zij die gewassen zijn in het Bloed van Gods Zoon! Immers, onze gerechtigheden, waaronder onze goedbedoelde adviezen, zijn als een wegwerpelijk kleed. En toch wil de Heere in Zijn onbegrijpelijke goedheid zulke zelfbedoelers in Zijn dienst gebruiken.
Klavier

Bericht door Klavier »

@Ander: De predikanten hebben het Woord uit te dragen, maar evengoed uit te leggen en toe te passen in het pastoraat.
Dat is niet alleen verkondigen in een algemene beschouwing maar ook overtuigen en dwingen in te gaan.
Zoals je het nu stelt kan een predikant enkel volstaan met een Schriftlezing. Ik neem aan dat je dat niet zo bedoelt?
Paulus was heel concreet in het adviseren van de stokbewaarder!
De Heere heeft Zich verbonden aan het middel van de dwaasheid der prediking en het leiden van Zijn gemeente door mensen als herder en leraar aan te wijzen. Het herdelijke aspect mag niet ontbreken. Daarmee heeft de Heere Zichzelf afhankelijk gemaakt van mensen, omdat Hij door diezelfde mensen aan Zijn eer wil komen. Daartoe arbeiden Zijn knechten!
"People often asked me: What is the secret of your succes? I answer always that I have no other secret but this, that I have preached the gospel, not about the gospel, but the gospel"
C.H. Spurgeon.
Ander

Bericht door Ander »

Klavier schreef: Paulus was heel concreet in het adviseren van de stokbewaarder!
De Heere heeft Zich verbonden aan het middel van de dwaasheid der prediking en het leiden van Zijn gemeente door mensen als herder en leraar. Daarmee heeft de Heere Zichzelf afhankelijk gemaakt van mensen, omdat Hij door diezelfde mensen aan Zijn eer wil komen. Daartoe arbeiden Zijn knechten!
Van harte mee eens!
Zichzelf afhankelijk gemaakt; ik weet niet of ik dat zo zou zeggen. Maar Hij wil zeker mensen gebruiken in Zijn dienst. Maar Hij werkt door die mensen, niet door het werk van die mensen. Dat is het verschil. Daar is afhankelijkheid en leiding van de Heere voor nodig, en reken maar, wanneer de Heere die mensen wil gebruiken, zal Hij ze ook leiden. En alleen schriftlezing is een beetje kort door de bocht, het moet altijd wel zijn naar de Schrift.
refo

Bericht door refo »

Ander schreef:
Klavier schreef: Paulus was heel concreet in het adviseren van de stokbewaarder!
De Heere heeft Zich verbonden aan het middel van de dwaasheid der prediking en het leiden van Zijn gemeente door mensen als herder en leraar. Daarmee heeft de Heere Zichzelf afhankelijk gemaakt van mensen, omdat Hij door diezelfde mensen aan Zijn eer wil komen. Daartoe arbeiden Zijn knechten!
Van harte mee eens!
Zichzelf afhankelijk gemaakt; ik weet niet of ik dat zo zou zeggen. Maar Hij wil zeker mensen gebruiken in Zijn dienst. Maar Hij werkt door die mensen, niet door het werk van die mensen. Dat is het verschil. Daar is afhankelijkheid en leiding van de Heere voor nodig, en reken maar, wanneer de Heere die mensen wil gebruiken, zal Hij ze ook leiden. En alleen schriftlezing is een beetje kort door de bocht, het moet altijd wel zijn naar de Schrift.
Wél door het werk van...

Net als het licht. Het is mogelijk dat God het licht laat zijn, maar hij gebruikt daar de zon voor. God heeft de zon niet nodig, nee, maar op een andere wijze hebben we geen dag.
Plaats reactie