Het is niet zoals een jeugdkerk dat het elke zondag georganiseerd wordt. Het is een halfjaarlijkse bijeenkomst. Het is een soort wegwijs of een naar-buiten-beurs, maar dan zonder commercie en met inhoud.

Daarbij bedoel ik wel dat para kerk organizaties geen verantwoordelijkheid van God hebben gekregen om over onze zielen te waken.Josephus schreef:Merkwaardig dat je God hier even over het hoofd lijkt te zien...Bert Mulder schreef:Maar niet bij een organizatie zoals heartcry, of billy graham, of wat dan ook, die aan niemand verantwoordelijk zijn.
Dit is natuurlijk je reinste kolderHendrikus schreef:Eén GPPB is wel genoeg, toch?Miscanthus schreef:Dit slaat nergens op Bert.
Op zo'n manier kun je iedereen wel een hak zetten die een ander niet veroordeelt...
"De een acht de ander uitnemender dan zichzelf" lijkt me hier meer van toepassing.
Staak je kruistocht, Bert.
Tis een onderlinge samenkomst waar een rijke Christus wordt gepreekt voor een arme zondaar. Lijkt me niets mis mee.Erasmiaan schreef:En op zondag.Kaw schreef:Bert,
Het is niet zoals een jeugdkerk dat het elke zondag georganiseerd wordt. Het is een halfjaarlijkse bijeenkomst. Het is een soort wegwijs of een naar-buiten-beurs, maar dan zonder commercie en met inhoud.Volgens mij moet je het niet zwaarder maken.
Met welke argumentatie kies je op enig moment voor het niet opgaan in de eigen gemeente om wel naar bijeenkomst van een stichting te gaan? Ik ga er wel vanuit dat in de eigen gemeente eveneens geldt "Tis een onderlinge samenkomst waar een rijke Christus wordt gepreekt voor een arme zondaar. Lijkt me niets mis mee".Kaw schreef: Tis een onderlinge samenkomst waar een rijke Christus wordt gepreekt voor een arme zondaar. Lijkt me niets mis mee.
Ik zou niet weten waarom het fout is om naar een onderlinge samenkomst te gaan waar anderen samenkomen dan je eigen gemeente. Ik zie de bijbel dat nergens verbieden. Jezus en de discipelen hadden ook geen vast stekje in een synagoge. Het is gewoon de bedoeling dat jij je zondag deelt met gelovigen tot versterking van elkaars geloof en tot versterking van de gemeente met een grote G. Als dit echt niet zou mogen, dan mag je je vakantie ook nergens anders zondags spenderen. Of is een vakantie wel een geaccepteerde afwezigheidsvorm?Klavier schreef:Met welke argumentatie kies je op enig moment voor het niet opgaan in de eigen gemeente om wel naar bijeenkomst van een stichting te gaan? Ik ga er wel vanuit dat in de eigen gemeente eveneens geldt "Tis een onderlinge samenkomst waar een rijke Christus wordt gepreekt voor een arme zondaar. Lijkt me niets mis mee".Kaw schreef: Tis een onderlinge samenkomst waar een rijke Christus wordt gepreekt voor een arme zondaar. Lijkt me niets mis mee.
Los van de inhoud van de stichting vraag ik me af of het oorbaar is om op deze wijze te concurreren, zij het voor maar 2 tijdstippen per jaar. Het lijkt me principieel onjuist om het op deze wijze een bijeenkomst in het vat te gieten!
Bert, ik vraag me nog steeds af waarom je iets veroordeelt, terwijl je er nog nooit geweest bent? En bovendien, als je het er niet mee eens bent... spreek dan eerst met de voorzitter, zoals het betaamt, volgens de Bijbel: Mattheus 18:15-20. Dan maak je niet meer opmerkingen vanuit een ver land, zonder iets te weten van hoe het er aan toegaat.Bert Mulder schreef:Zal ik eens een heel rare vraag stellen:
Waarom hebben juliie niet aan eigen kerk, die toch een manifestatie van het lichaam van Christus is, genoeg?
Waarom daarnaast nog iets anders zoeken, dat ook even niet onder het gezag van de kerkeraad valt?
Want die zijn toch verantwoordelijk voor onze zielen.
En als je niet thuis voelt in je kerk, dan moet je een kerk zoeken waar dat wel zo is, met een goed oog op de NGB, wat die over de ware kerk te zeggen heeft.
Maar niet bij een organizatie zoals heartcry, of billy graham, of wat dan ook, die aan niemand verantwoordelijk zijn.
Dit valt niet met de prediking van Jezus met de discipelen te vergelijken:Kaw schreef:Ik zou niet weten waarom het fout is om naar een onderlinge samenkomst te gaan waar anderen samenkomen dan je eigen gemeente. Ik zie de bijbel dat nergens verbieden. Jezus en de discipelen hadden ook geen vast stekje in een synagoge. Het is gewoon de bedoeling dat jij je zondag deelt met gelovigen tot versterking van elkaars geloof en tot versterking van de gemeente met een grote G. Als dit echt niet zou mogen, dan mag je je vakantie ook nergens anders zondags spenderen. Of is een vakantie wel een geaccepteerde afwezigheidsvorm?Klavier schreef:Met welke argumentatie kies je op enig moment voor het niet opgaan in de eigen gemeente om wel naar bijeenkomst van een stichting te gaan? Ik ga er wel vanuit dat in de eigen gemeente eveneens geldt "Tis een onderlinge samenkomst waar een rijke Christus wordt gepreekt voor een arme zondaar. Lijkt me niets mis mee".Kaw schreef: Tis een onderlinge samenkomst waar een rijke Christus wordt gepreekt voor een arme zondaar. Lijkt me niets mis mee.
Los van de inhoud van de stichting vraag ik me af of het oorbaar is om op deze wijze te concurreren, zij het voor maar 2 tijdstippen per jaar. Het lijkt me principieel onjuist om het op deze wijze een bijeenkomst in het vat te gieten!
Dus mogen we ook niets over de roomse kerk zeggen zonder eerst even de paus op te bellen?MariaW schreef:Bert, ik vraag me nog steeds af waarom je iets veroordeelt, terwijl je er nog nooit geweest bent? En bovendien, als je het er niet mee eens bent... spreek dan eerst met de voorzitter, zoals het betaamt, volgens de Bijbel: Mattheus 18:15-20. Dan maak je niet meer opmerkingen vanuit een ver land, zonder iets te weten van hoe het er aan toegaat.Bert Mulder schreef:Zal ik eens een heel rare vraag stellen:
Waarom hebben juliie niet aan eigen kerk, die toch een manifestatie van het lichaam van Christus is, genoeg?
Waarom daarnaast nog iets anders zoeken, dat ook even niet onder het gezag van de kerkeraad valt?
Want die zijn toch verantwoordelijk voor onze zielen.
En als je niet thuis voelt in je kerk, dan moet je een kerk zoeken waar dat wel zo is, met een goed oog op de NGB, wat die over de ware kerk te zeggen heeft.
Maar niet bij een organizatie zoals heartcry, of billy graham, of wat dan ook, die aan niemand verantwoordelijk zijn.
*bij voorbaat: sorry dat het misschien persoonlijk is*
'Mijn' stelregel is dat de onderlinge bijeenkomst niet nagelaten mag worden. Dat betrek ik op de eigen gemeente, op eigen kerkverband. Als ik op vakantie ben dan zoek ik een 'eigen' kerk op. Als dat niet mogelijk is een kerkverband dat er het dichtst bijstaat.Kaw schreef:Als dit echt niet zou mogen, dan mag je je vakantie ook nergens anders zondags spenderen. Of is een vakantie wel een geaccepteerde afwezigheidsvorm?
Als ik het goed lees, hecht je dus nogal veel waarde aan de kerk als instituut. Een papieren kerkorde, een papieren belijdenis, een strak georganiseerde liturgie. Zeker, die aspecten zijn niet geheel onbelangrijk, maar m.i. bepaald niet de essentie van de zondagse samenkomst.Bert Mulder schreef:Verder, als wij op vakantie gaan, dan gaan we naar een ANDERE kerk. Maar het is nog steeds een KERK.
Wéér zeg ik het u:
als er twee van u op aarde
eenstemmig vragen om welke zaak ook,
zal die hun deel worden
van bij mijn Vader in de hemelen.
Want waar twee of drie
samengebracht zijn in mijn naam,
daar ben ik in hun midden!