Heartcry - Niet arminiaans?

Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Bert,

Het is niet zoals een jeugdkerk dat het elke zondag georganiseerd wordt. Het is een halfjaarlijkse bijeenkomst. Het is een soort wegwijs of een naar-buiten-beurs, maar dan zonder commercie en met inhoud. ;) Volgens mij moet je het niet zwaarder maken.
Josephus

Bericht door Josephus »

Bert Mulder schreef:Maar niet bij een organizatie zoals heartcry, of billy graham, of wat dan ook, die aan niemand verantwoordelijk zijn.
Merkwaardig dat je God hier even over het hoofd lijkt te zien...
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Josephus schreef:
Bert Mulder schreef:Maar niet bij een organizatie zoals heartcry, of billy graham, of wat dan ook, die aan niemand verantwoordelijk zijn.
Merkwaardig dat je God hier even over het hoofd lijkt te zien...
Daarbij bedoel ik wel dat para kerk organizaties geen verantwoordelijkheid van God hebben gekregen om over onze zielen te waken.

Natuurlijk zijn ze, voor eigen gedrag, verantwoordelijk aan God, zoals wij allen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Bert Mulder
Contacteer:

Hendrikus schreef:
Miscanthus schreef:Dit slaat nergens op Bert.
Op zo'n manier kun je iedereen wel een hak zetten die een ander niet veroordeelt...
"De een acht de ander uitnemender dan zichzelf" lijkt me hier meer van toepassing.
Eén GPPB is wel genoeg, toch?
Staak je kruistocht, Bert.
Dit is natuurlijk je reinste kolder
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Bert Mulder schreef:Daarbij bedoel ik wel dat para kerk organizaties geen verantwoordelijkheid van God hebben gekregen om over onze zielen te waken.
Waar lees je dat in de bijbel?
helma

Bericht door helma »

Kaw schreef: Het is een soort wegwijs

maar dan in de juiste zin van het woord :wink:
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Kaw schreef:Bert,

Het is niet zoals een jeugdkerk dat het elke zondag georganiseerd wordt. Het is een halfjaarlijkse bijeenkomst. Het is een soort wegwijs of een naar-buiten-beurs, maar dan zonder commercie en met inhoud. ;) Volgens mij moet je het niet zwaarder maken.
En op zondag.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Erasmiaan schreef:
Kaw schreef:Bert,

En op zondag.
Tis een onderlinge samenkomst waar een rijke Christus wordt gepreekt voor een arme zondaar. Lijkt me niets mis mee.
Klavier

Bericht door Klavier »

Kaw schreef: Tis een onderlinge samenkomst waar een rijke Christus wordt gepreekt voor een arme zondaar. Lijkt me niets mis mee.
Met welke argumentatie kies je op enig moment voor het niet opgaan in de eigen gemeente om wel naar bijeenkomst van een stichting te gaan? Ik ga er wel vanuit dat in de eigen gemeente eveneens geldt "Tis een onderlinge samenkomst waar een rijke Christus wordt gepreekt voor een arme zondaar. Lijkt me niets mis mee".
Los van de inhoud van de stichting vraag ik me af of het oorbaar is om op deze wijze te concurreren, zij het voor maar 2 tijdstippen per jaar. Het lijkt me principieel onjuist om het op deze wijze een bijeenkomst in het vat te gieten!
"People often asked me: What is the secret of your succes? I answer always that I have no other secret but this, that I have preached the gospel, not about the gospel, but the gospel"
C.H. Spurgeon.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Klavier schreef:
Kaw schreef: Tis een onderlinge samenkomst waar een rijke Christus wordt gepreekt voor een arme zondaar. Lijkt me niets mis mee.
Met welke argumentatie kies je op enig moment voor het niet opgaan in de eigen gemeente om wel naar bijeenkomst van een stichting te gaan? Ik ga er wel vanuit dat in de eigen gemeente eveneens geldt "Tis een onderlinge samenkomst waar een rijke Christus wordt gepreekt voor een arme zondaar. Lijkt me niets mis mee".
Los van de inhoud van de stichting vraag ik me af of het oorbaar is om op deze wijze te concurreren, zij het voor maar 2 tijdstippen per jaar. Het lijkt me principieel onjuist om het op deze wijze een bijeenkomst in het vat te gieten!
Ik zou niet weten waarom het fout is om naar een onderlinge samenkomst te gaan waar anderen samenkomen dan je eigen gemeente. Ik zie de bijbel dat nergens verbieden. Jezus en de discipelen hadden ook geen vast stekje in een synagoge. Het is gewoon de bedoeling dat jij je zondag deelt met gelovigen tot versterking van elkaars geloof en tot versterking van de gemeente met een grote G. Als dit echt niet zou mogen, dan mag je je vakantie ook nergens anders zondags spenderen. Of is een vakantie wel een geaccepteerde afwezigheidsvorm?
MariaW

Bericht door MariaW »

Bert Mulder schreef:Zal ik eens een heel rare vraag stellen:

Waarom hebben juliie niet aan eigen kerk, die toch een manifestatie van het lichaam van Christus is, genoeg?

Waarom daarnaast nog iets anders zoeken, dat ook even niet onder het gezag van de kerkeraad valt?

Want die zijn toch verantwoordelijk voor onze zielen.

En als je niet thuis voelt in je kerk, dan moet je een kerk zoeken waar dat wel zo is, met een goed oog op de NGB, wat die over de ware kerk te zeggen heeft.

Maar niet bij een organizatie zoals heartcry, of billy graham, of wat dan ook, die aan niemand verantwoordelijk zijn.
Bert, ik vraag me nog steeds af waarom je iets veroordeelt, terwijl je er nog nooit geweest bent? En bovendien, als je het er niet mee eens bent... spreek dan eerst met de voorzitter, zoals het betaamt, volgens de Bijbel: Mattheus 18:15-20. Dan maak je niet meer opmerkingen vanuit een ver land, zonder iets te weten van hoe het er aan toegaat.

*bij voorbaat: sorry dat het misschien persoonlijk is*
Bert Mulder
Contacteer:

Kaw schreef:
Klavier schreef:
Ik zou niet weten waarom het fout is om naar een onderlinge samenkomst te gaan waar anderen samenkomen dan je eigen gemeente. Ik zie de bijbel dat nergens verbieden. Jezus en de discipelen hadden ook geen vast stekje in een synagoge. Het is gewoon de bedoeling dat jij je zondag deelt met gelovigen tot versterking van elkaars geloof en tot versterking van de gemeente met een grote G. Als dit echt niet zou mogen, dan mag je je vakantie ook nergens anders zondags spenderen. Of is een vakantie wel een geaccepteerde afwezigheidsvorm?
Dit valt niet met de prediking van Jezus met de discipelen te vergelijken:

1. Jezus was in het Lichaam van Christus, waarvan de Kerk een manifestatie is.
2. Jezus werkte in de Oud-Testamentische kerk, ie. Israel

Verder, als wij op vakantie gaan, dan gaan we naar een ANDERE kerk. Maar het is nog steeds een KERK.
Bert Mulder
Contacteer:

MariaW schreef:
Bert Mulder schreef:Zal ik eens een heel rare vraag stellen:

Waarom hebben juliie niet aan eigen kerk, die toch een manifestatie van het lichaam van Christus is, genoeg?

Waarom daarnaast nog iets anders zoeken, dat ook even niet onder het gezag van de kerkeraad valt?

Want die zijn toch verantwoordelijk voor onze zielen.

En als je niet thuis voelt in je kerk, dan moet je een kerk zoeken waar dat wel zo is, met een goed oog op de NGB, wat die over de ware kerk te zeggen heeft.

Maar niet bij een organizatie zoals heartcry, of billy graham, of wat dan ook, die aan niemand verantwoordelijk zijn.
Bert, ik vraag me nog steeds af waarom je iets veroordeelt, terwijl je er nog nooit geweest bent? En bovendien, als je het er niet mee eens bent... spreek dan eerst met de voorzitter, zoals het betaamt, volgens de Bijbel: Mattheus 18:15-20. Dan maak je niet meer opmerkingen vanuit een ver land, zonder iets te weten van hoe het er aan toegaat.

*bij voorbaat: sorry dat het misschien persoonlijk is*
Dus mogen we ook niets over de roomse kerk zeggen zonder eerst even de paus op te bellen?

Of over de PKN, zonder het moderamen van de PKN te notiferen?
Klavier

Bericht door Klavier »

Kaw schreef:Als dit echt niet zou mogen, dan mag je je vakantie ook nergens anders zondags spenderen. Of is een vakantie wel een geaccepteerde afwezigheidsvorm?
'Mijn' stelregel is dat de onderlinge bijeenkomst niet nagelaten mag worden. Dat betrek ik op de eigen gemeente, op eigen kerkverband. Als ik op vakantie ben dan zoek ik een 'eigen' kerk op. Als dat niet mogelijk is een kerkverband dat er het dichtst bijstaat.
Als ik thuis ben en er is een conferentie van wat dan ook, hoe rechtzinnig dan ook, en er is ook een bijeenkomst in eigen gemeente, dan gaat die van de eigen gemeente altijd voor. Daar is mijn plaats aangewezen. Daar hoor ik te zijn. Deze orde is naar mijn mening de orde van de Schrift.
Een conferentie als zodanig is prima, zolang de inhoud gegarandeerd rechtzinnig is. Maar laat ze aub op een andere dag gaan zitten met de planning.
"People often asked me: What is the secret of your succes? I answer always that I have no other secret but this, that I have preached the gospel, not about the gospel, but the gospel"
C.H. Spurgeon.
Josephus

Bericht door Josephus »

Bert Mulder schreef:Verder, als wij op vakantie gaan, dan gaan we naar een ANDERE kerk. Maar het is nog steeds een KERK.
Als ik het goed lees, hecht je dus nogal veel waarde aan de kerk als instituut. Een papieren kerkorde, een papieren belijdenis, een strak georganiseerde liturgie. Zeker, die aspecten zijn niet geheel onbelangrijk, maar m.i. bepaald niet de essentie van de zondagse samenkomst.

Jezus zegt het zelf zo in Matteüs 18:
Wéér zeg ik het u:
als er twee van u op aarde
eenstemmig vragen om welke zaak ook,
zal die hun deel worden
van bij mijn Vader in de hemelen.

Want waar twee of drie
samengebracht zijn in mijn naam,
daar ben ik in hun midden!
Plaats reactie