Geheime boodschap van K3

Hendrikus

Geheime boodschap van K3

Bericht door Hendrikus »

Geheime boodschap van K3

De Bond tegen het vloeken sluit niet uit dat er geheime boodschappen zitten in de liedjes van de Vlaamse meidengroep K3, die ook in Nederland erg populair is bij kinderen. Als je het liedje 'Oma's aan de top' achterstevoren laat horen, kun je met enige goede (kwade?) wil kreten horen als 'grote massamoord ... het is gvd* leuk'. Volgens de Bond tegen het vloeken kunnen die erin gemonteerd zijn met een techniek die 'backmasking' heet.

Op de website van De Standaard kunt u meer lezen over het vermoeden, en u kunt het liedje horen van voren naar achteren en omgekeerd, met ondertiteling van de verdachte passages.

http://nieuwsbrief.taalpost.nl/r/tp.plx?1812-635
Eerlijk gezegd heb ik toch wel grote twijfels bij dit soort berichten. Immers: we luisteren muziek toch niet achterstevoren? Ik kan me niet voorstellen dat een zogenaamde "boodschap", alleen waarneembaar -met de nodige fantasie- als je de muziek omgekeerd afspeelt, invloed zou hebben op ons terwijl wij de muziek op de normale wijze beluisteren.

Vervolgens vraag ik me ook af: wie heeft er nu toch tijd en zin om liedjes achterstevoren af te luisteren, op zoek naar "verdachte boodschappen"?

Nee, hier kan ik niet veel mee...

*hier stond een vloek
myster

Bericht door myster »

Het klinkt bekend.
Eén keer in de ongeveer 20 jaar duikt dit soort "waarschuwingen" weer op. De vorige keer waren Prince, Rolling Stones en de Beatles aan de beurt. Nou ja, dat is toch geen muziek die je als christen met goed fatsoen kunt beluisteren. Maar K3? Ik vind het wel leuke liedjes (voor de kinderen :lol: )
Inderdaad: ik zet mijn vraagtekens bij dit soort dingen
Miepie

Bericht door Miepie »

Dat neemt niet weg dat we ons verre van deze muziek horen te houden.
memento

Bericht door memento »

Ik heb hier zelf eens mee experimenteert, na op school bij het vak muziek eea over omgedraaide teksten te horen. Daaruit kwam dat je, met een btje fantasie, uit heel veel liedjes die je omdraait, teksten kan halen, ook in kerkmuziek. Men moet daarom erg voorzichtig zijn met het beschuldigen van een artiest.

Nu is het praktisch gezien haast onmogelijk om teksten zó te zingen, dat wanneer ze achteruit gespeeld worden, een bepaalde boodschap bevatten, zonder dat je onzin teksten krijgt in de songtekst. Dit is wel gebeurt door o.a. de Beatles, maar de teksten van betreffende liedjes en de wijze waarop de uitspraak was, viel toch wel op.

Een andere techniek die gebruikt kan worden, is 'backmasking'. Dan wordt een tekst opgenomen, omgedraaid, en zo onopvallend mogelijk in het eindnummer gemonteerd. Dit principe kwam ik bij mijn experimenten redelijk vaak tegen in popmuziek. Als test had ik de top 40 omgedraaid, en kwam 2 liedjes tegen die omgedraaide teksten bevatten, waarvan ik van de producers van één liedje idd bevestigd heb gekregen dat mijn test-resultaten idd klopten. Opvallend genoeg was dat bevestigde resultaat van een Katholiek bandje, en de omgedraaide tekst een gebed tot Maria. Het andere liedje bevatte een opdracht aan satan, waarvan ik aannam dat dit bewust in het liedje gemonteerd was, omdat de tekst goed lopende zinnen bevatte (was iets als (vertaald): Satan, prins der duisternis, aan u onderwerpen wij ons, voer ons in extase).

Kortom: Laten we een gezond kritische houding hebben. Slechtigheid als backmasking komt voor, dus wees op je hoede.
Laatst gewijzigd door memento op 26 feb 2007, 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Dit liedje is gewoon toeval.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Het is voor mij net zo geloofwaardig als de theorie dat Bach z'n eigen sterfdatum symbolisch in een van z'n composities zou hebben verwerkt.

Dat lees je in een van de boeken van Kees van Houten en Marinus Kasbergen over getallensymboliek bij Bach.

Interessante lectuur, soms heel aannemelijk, maar dít... nee hoor, dat wil er bij mij niet in.
Marnix

Bericht door Marnix »

Miepie schreef:Dat neemt niet weg dat we ons verre van deze muziek horen te houden.
Toevallig ook nog een argumentatie, of hou je er van om met losse flodders te schieten?

Vaak is het gewoon onzin, hoewel er wel degelijk bands zijn geweest die met het backmasking-principe geheime boodschappen in een nummer hebben gezet...
En natuurlijk kan je je kinderen beter naar Elly & Rikkert laten luisteren :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Marnix schreef:En natuurlijk kan je je kinderen beter naar Elly & Rikkert laten luisteren :)
Serieus: je weet maar nooit wat voor teksten er "tevoorschijn komen" als je E&R achterstevoren luistert.

Ik wil het niet eens weten...
Marnix

Bericht door Marnix »

Hendrikus schreef:
Marnix schreef:En natuurlijk kan je je kinderen beter naar Elly & Rikkert laten luisteren :)
Serieus: je weet maar nooit wat voor teksten er "tevoorschijn komen" als je E&R achterstevoren luistert.

haha, ik ga het niet uitproberen... misschien horen mensen dan ook hele rare dingen... als ze dat graag willen en genoeg fantasie hebben.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
memento

Bericht door memento »

En nog iets: Zélfs al zouden er verkeerde teksten, in omgedraaide vorm, er in zitten, dan is daarmee nog niet bewezen dat dit enige invloed heeft op de luisteraar. Er is wél onderzoek naar gedaan, maar as far as I know heeft geen enkel onderzoek op een wetenschappelijk verantwoorde wijze kunnen bewijzen dat de hersens omgekeerde tekst opvangen, laat staan er wat mee doen.
refo

Bericht door refo »

Marnix schreef:
Hendrikus schreef:

haha, ik ga het niet uitproberen... misschien horen mensen dan ook hele rare dingen... als ze dat graag willen en genoeg fantasie hebben.

taw laamella nebbeh ew
Adorote

Bericht door Adorote »

Hebben we hier weer een draad van vreemde invulkunde :?:
Lassie

Bericht door Lassie »

we eten allemaal lekkere tuc(jes)... maar als we die achterstevoren lezen???
memento

Bericht door memento »

WikiPedia artikel over backmasking: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_ba ... d_messages

En een lijst met popliedjes waarin backmasking is 'bewezen': http://en.wikipedia.org/wiki/Subliminal_message
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Lassie schreef:we eten allemaal lekkere tuc(jes)... maar als we die achterstevoren lezen???
???nezel nerovetsrethca eid ew sla raam ... (sej)cut erekkel laamella nete ew :?
Plaats reactie