Oorspronkelijk gepost door Lecram
Oorspronkelijk gepost door memento
Echter, aan de andere kant heb ik idd een wantrouwen tegen als mensen praten over het vluchten tot Jezus, alsof zij dat zelf kunnen. Alsof het een keuze betreft, die je neemt. Als een mens gaat vluchten tot Christus, is dat enkel en alleen uit genade.
Toch ben ik zeer benieuwd wat jij nu concreet verstaat onder het vluchten tot Jezus. Hoe gaat dat er naar jouw mening dan praktisch aan toe? Ik lees namelijk alleen maar van jou hoe het niet is.
Hoe dat er praktisch aan toe gaat. Well, daarmee vraag je me te reageren vanuit de bevinding. Dat wil ik best doen. Maar let wel dat het gaat over bevinding, niet over dogma.
Mijn ervaring, en m.i. ook de gereformeerde leer, leert dat er opeens iets veranderd in je leven. Hoe dat komt, weet ik niet. Je gaat dingen opeens heel anders zien. Er wordt een soort onrust in je hart geboren. Je ervaart dat je geen relatie met God hebt (dit wist je al met je verstand, maar nu opeens wordt het relevant, laat het je niet meer los). Er wordt in je hart een roep, een schreeuw naar de hemel geboren. Heere, help mij.
Ik wil hier een dikke streep trekken. Vanaf hier kunnen de wegen heel verschillend gaan. Bij de één zal deze tijd geschieden in enkele seconden, de ander komt misschien wel nooit verder (ik zeg: dit komt voor. Ik wil dit niet goedkeuren). Bij een derde duurt het misschien wel jaren voordat hij geestelijk verder groeit. Het kan gaan door een weg van diepe zonde- en ellendekennis, het kan gaan door een weg van onmiddelijke aanneming van de Zaligmaker. God is daar vrij in. Echter, één kenmerk delen zij allen, namelijk dat God gemis. Sla vader Brakel maar eens na, hij somt een aantal mogelijkheden op...
Kortom, hoe de weg verder gaat is verschillend. Toch is er in die weg nog een belangrijk knooppunt te vinden, waar al Gods kinderen, als het goed is (wat helaas niet altijd de praktijk is), terecht komen. Ik bedoel hiermee de bewustwording dat zij in Christus geheiligd zijn, en dat God in Christus hun Vader is. Ik heb het hier over het krijgen van zekerheid, niet over de bekering! Ik heb het niet over gevoelszekerheid (die elk van Gods kinderen bij tijden zal ervaren), maar van die zekerheid die hen niet meer los zal laten, die hen zal doen uitroepen in de diepste twijfel:
Heere, ik geloof, kom mijn ongeloof te hulp.
[Aangepast op 17/3/2005 door memento]