Opwekking?? en ""Komen tot christus zoals je bent""

england

Opwekking?? en ""Komen tot christus zoals je bent""

Bericht door england »

Well, af en toe zou jet haast jammer vinden niet meer in Holland te wonen...:D

Even over het stukje over de opwekkingen. Ik weet niet meer wie het schreef, maar ik wilde graag even wat aanvullen met een ervaring die ik pas opdeed.

Ik was aan de telefoon met een hollander, en toen noemde ik de tijd van de opwekkingen in Wales, iets wat nog niet zo heel erg lang geleden gebeurde. Deze persoon vertelde mij toen dat opwekkingen maar gevaarlik waren, en dat het allemaal tijdgelovigen waren, met een enkele per ongelukkige uitzondering, die nou net een beetje dieper doorgeleid werd... Toen ik dat probeerde aan te vechten met voorbeelde uit de tijd van Whitefield en Jonathan Edwards (ondanks de commentaren van de Charismatische hoek!) werd dat onder tafel geveegd. Whitefoield was een arminiaan, en Wesley nog veel arminiaanser, en Edwards was een charismatic.... Ik probeerde aan te geven dat er ook in Nederland wel een opwekking was geweest, maar dat was allemaal geestdrijverij, te vergelijken met de EO jongerendag van nu...:# Je begrijpt dat ik daar niet vrolijker van werd, vooral daar het van een GerGemmer kwam, en de GerGem is me toch wel heel dierbaar, ondanks het feit dta ik er af en toe moe van wordt (om maar met een van de 'leiders' te spreken ;) )

Ik bid nog steeds elke dag dat er een opleving mag plaats vinden in de GerGem, en andere kerkverbanden, ennatuurlijk ook hier, want hier is alles ook niet perfect helaas. Tijdens de reactie op Blaauwendraat had ik een klein beetje hoop, omdat meer mensen moeilijke vragen gingen stellen, maar die hoop is alweer vervlogen, er schijnt niets verandert te zijn...:(

Is men niet heel bang voor een opwekking? Voor emoties? Raar hoor om zo maar in het openbaar in tranen uit te bartsten over je zonden..dat doe je toch niet? Als je je zonden zo erg voelt moet je maar gewoon in het zwart gaan, dan snappen we het ook, en dat is tenminste niet zo opzienbarend...
Of is dat te cynisch?
Kislev

Bericht door Kislev »

Origineel geplaatst door england
Ik bid nog steeds elke dag dat er een opleving mag plaats vinden in de GerGem, en andere kerkverbanden, en natuurlijk ook hier, want hier is alles ook niet perfect helaas. Tijdens de reactie op Blaauwendraat had ik een klein beetje hoop, omdat meer mensen moeilijke vragen gingen stellen, maar die hoop is alweer vervlogen, er schijnt niets verandert te zijn...:(
Nou heeft de GerGem het alweer gedaan. :(

De laatste tijd lees ik met enige regelmaat wat kritiek op de (leer van de) GerGem. Is het in de Oud GerGem en de GGiN anders of beter?

Ik vraag het me af of die kritiek wel terecht is. Als je de geschiedenis van de GerGem bekijkt zie je dat de GerGem zijn ontstaan uit de zogenaamde 'gemeenten onder het kruis'. Deze legden heel sterk de nadruk op het plaatsmakende werk, namelijk de (diepe) doorleving van de zonde. Dit was en is nog steeds een kenmerk van de GerGem.

Vandaag de dag moet en hoeft dat opeens allemaal niet meer zo volgens sommigen en gaan daar vervolgens binnen de gemeente een stevige discussie over voeren. Het lijkt mij niet juist om deze discussie binnen het kerkverband van de GerGem te voeren. Daarmee doe je afbreuk aan de grondslag van de GerGem (en kun je beter een ander kerkverband zoeken).

Wel is het terecht dat Harinck en Blaauwendraad (die z`n tweede boek volgens mij beter niet had kunnen schrijven) waarschuwen tegen allerlei nieuwe theorieën. Zoals: zien is geen hebben, Gods eer liever krijgen dan je eigen zaligheid, de weg van de Borg is de weg van Gods volk etc. etc.

Er wordt mijns inziens wat te algemeen over de GerGem gesproken. Alsof er sprake is van één plaatje. Dit zal wel komen omdat het een bepaald deel van de GerGem is die alle touwtjes in handen heeft; het curratorium, De Saambinder e.d. Vooral ds. Moerkerken drukt een stevige stempel op het geheel Er zijn echter meer dan genoeg predikanten die geen weg in stappen preken. Er zijn zelfs meerdere predikanten die letterlijk zeggen dat 'je mag komen zoals je bent'. En dan bedoel ik niet eens de Harincks en Vreugdenhil.

Overigens is het ook mijn bede of de Heere de preken van mijn predikant wil zegenen. Aangrijpend om `s zondags al die mensen te zien zitten die zondag aan zondag de banken in en uit schuiven en maar wachten 'tot het een keer mag komen staan te gebeuren'.

[Veranderd op 6/8/02 door Kislev]
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Er zijn zelfs meerdere predikanten die letterlijk zeggen dat 'je mag komen zoals je bent'

Waarom zou een predikant dat niet durven zeggen dan?
Kislev

Bericht door Kislev »

Origineel geplaatst door Refojongere
Er zijn zelfs meerdere predikanten die letterlijk zeggen dat 'je mag komen zoals je bent'

Waarom zou een predikant dat niet durven zeggen dan?
'Komen tot Christus zoals je bent is de kortste weg naar de hel.' Althans, volgens mijn predikant. Want alleen degene die hun 'ellende recht kennen' worden genodigd. Pas nadat ze Gods eer liever hebben gekregen dan hun eigen zaligheid uiteraard!

Ik zal morgen wat interessants naar je mailen wat ik speciaal voor je heb ingescand. Dat geeft tevens antwoord op jouw vraag waarom een predikant dat niet zou durven zeggen.

[Veranderd op 7/8/02 door Kislev]
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Over opwekking gesproken!

Onlangs las ik in de dissertatie van Dr. W. van Vlastuin 'De Geest van opwekking'

Een gast die mij dit zag lezen gaf de opmerking 'dit kan toch niet meer!'

Droevig, we ontkennen hiermee de krachtdadige werking van Gods Geest. Hiermee zeg ik niet dat het gebeurd, maar dat het kan heeft de geschiedenis bewezen. Onze bede mag hierin zijn 'Och dat Gij de hemelen scheurdet'

Deze houding vinden we echter helaas steeds meer, ook in onze kerken. De nadruk wordt gelegd op 'tot het een keer mag komen staan te gebeuren'.

Dat we moeten komen zoals we zijn vinden we in Gods Woord. Wat moeten we dan zelf meenemen? Onszelf? We moeten komen zoals we zijn, nl. als een vuile, hardnekkige, koude zondaar. Leeg en stinkend. Dat is de Gode welbehaagelijke gestalte.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Refojongere

"We moeten komen zoals we zijn, nl. als een vuile, hardnekkige, koude zondaar. Leeg en stinkend. Dat is de Gode welbehaagelijke gestalte."
Absoluut, dat zijn mensen die hun 'ellende recht kennen' en dus hun hoogmoed verloren hebben door het ontdekkend werk van Gods Geest in de prediking van Wet en Evangelie.

Ik ben zeer, zeer benieuwd naar het ingescande van je Kislev!
Groeten,
REFOjongere
strik

Bericht door strik »

Origineel geplaatst door ndonselaar
We moeten komen zoals we zijn, nl. als een vuile, hardnekkige, koude zondaar. Leeg en stinkend. Dat is de Gode welbehaagelijke gestalte.
Nou nou! Maar vertel mij eens, waar in de Bijbel vind ik dit? Letterlijk dan? En wie van de Kerkvaders (en dan bedoel ik natuurlijk uit de eerste twee eeuwen na Christus) heeft dit opgeschreven?
roseline

Bericht door roseline »

Heb vorige week nog een hele opwekkende samenkomst meegemaakt! Een geest van opwekking. Ik zat daar met honger in mijn hart en ik werd gevoed!

Het grote is dat ik mij bewust ben van mijn zonden, mijn ellendig bestaan, maar dat ik ook tegelijkertijd zeker mag weten dat mijn verlossing is aangebroken! Vergetende hetgeen achter mij ligt en mij uitstrekkende naar het geen voor mij ligt, jaag ik naar het doel... En dat geloof, die zekerheid, die dankbaarheid, die brengen tranen voort, nood over je eigen zonden en begeerten, ontroering over Gods werk in je leven, dankbaarheid voor Gods verlossingswerk!

Ik heb meerdere keren met tranen in mijn ogen in de samenkomsten gezeten, of onder tranen met anderen gebeden, bidstonden meegemaakt waarin iedereen zijn nood riep tot God en zijn overweldigende dankbaarheid uitte, en dat zonder te bezwijmen, op de grond te kronkelen etc. :). En het mooie is dat niemand het elkaar kwalijk neemt, omdat je allemaal in één geest bent!

Een opwekking kan zo ziels lijken, zo trance-achtig of vallen in de Geest of iets dergelijks, maar Gods bedoeling is dat er in ons hart iets gebeurt, dat dáár de opwekking blijft bestaan, ook als we weer onze dagelijkse bezigheden doen. Dàt is de werkelijke opwekking. Opwekking is iets heel persoonlijks. Maar gelukkig mag ik ook deze geest in de samenkomsten ervaren, zodat ik gevoed wordt door Gods Woord en zijn Geest, en dat ik zijn geboden leer onderhouden.

Groetjes, Rose.
ndonselaar
Contacteer:

Hoi Strik,

Lang geleden dat je gereageerd hebt op een posting van mij.

Weet je nog dat we eens op RTP hebben gesproken over het schisma van 1054?

Ik heb mezelf er wat in verdiept en er waren zeer zeker meer oorzaken aan te wijzen voor het schisma als alleen het 'fillioque'. Ook Calchedon speelde een rol evenals zaken als het 'vagevuur' en de taal Grieks/Latijn maar zeer zeker ook het gewicht wat de Stoel van Rome voor zich opeiste.

Nu over je andere vraag. Waar staat in Gods Woord dat we moeten komen zoals we zijn. Dit vind ik het duidelijkst verwoord in de gelijkenis die Jezus zelf uitsprak over de tollenaar. Hij (Jezus) sprak over deze tollenaar 'Deze ging af gerechtvaardigd in zijn huis, meer dan die; want een ieder, die zichzelven verhoogt, zal vernederd worden, en die zichzelven vernedert, zal verhoogd worden.'

Maar misschien versta ik je verkeerd Strik. Wat bedoel jij?
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Kislev

Bericht door Kislev »

Ik ben zeer, zeer benieuwd naar het ingescande van je Kislev!
Groeten,
REFOjongere
Gezien m`n U2U ben je niet de enige. Daarom heb ik hieronder het ingescande document maar even neergezet. Zoals ik al gemaild heb naar Refojongere vind ik het stuk (helaas) verre van objectief en af en toen behoorlijk insinuerend. Overigens wel helder en duidelijk verwoord en uiteengezet.

Refojongere

Ik kom er niet uit...Gelukkig hoef je het Evangelie ook niet te beredeneren...
Kislev

Bericht door Kislev »

Ik kom er niet uit...Gelukkig hoef je het Evangelie ook niet te beredeneren...
En daarmee geef je dus precies aan wat het probleem is bij dat boekje. Namelijk dat het evangelie wordt beredeneerd en precies sluitend wordt gemaakt. Morgen ga ik er misschien wat dieper op in.

Valt me trouwens wel van je tegen, Refojongere! :P

ndonselaar
Contacteer:

Het stukje van Van Rijswijk is te weerleggen. Echter ik ben bang dat het weer een discussie wordt rond de GGiN en dat wil ik niet. We kunnen hierover de discussie voeren mits hij breed gevoerd wordt! In een andere discussie werd de naam aangehaald van Richard Baxter. Deze godzalige predikant had duidelijk neonominiaanse gevoelens. Ook enkele puriteinen die naar Amerika emigreerden waren hiermee bezet.

Dus hierover met elkaar nadenken, prima! Maar niet als schoppen richting de GGiN!

Nu even richting Strik,

Omdat ik gisteren op zoek was naar wat anders trof mij het volgende in de Schrift:

Hand. 16:7 en bij Mysie gekomen, poogden zij naar Bitynie te reizen, maar de Geest van Jezus liet het hun niet toe , NBG 1951

De SV heeft hier 'van Jezus' niet, echter de Nestlé Aland heeft op grond van meerdere handschriften wel 'de Geest van Jezus'. Vele latere handschriften na de Textus Receptus hebben deze woorden wel.

Groeten,
Refojongere

Toch wil ik er wel iets over kwijt. Hier is al zoveel over gediscussieerd, vooral ook onder de discussie van het boek van Ds. Harinck.
"Al wie tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen". Wie komen tot Christus? Zij die in waarheid ontdekt hebben wie ze zijn voor de verheven God, namelijk een arme, naakte zondaar. Dezen komen tot Christus zoals ze zijn, zonder schijn, zonder iets mee te brengen waar ze trots op zijn.
Toch is er in de brochure vrees voor de uitdrukking "Komen tot Christus zoals je bent". Want wij zijn van nature hoogmoedig, allemaal. Wij menen nog ergens recht op te hebben. Wij willen niet Gods vonnis over ons leven niet toestemmen als rechtvaardig. Wie daar niet aan ontdekt is, aan zijn verdorven hart, zal nooit om een vernieuwd hart smeken. Zal zich zijn geloof in Christus inbeelden. Daarom zijn ze zo bang voor die uitdrukking, omdat een ieder daar zomaar mee 'aan de haal' kan gaan.

Een vraag is hier denk ik beslissend:
Neemt Christus alleen hen aan die arm en verslagen van geest is?
Zo ja, dan is ellendekennis een voorwaarde.
Kislev

Bericht door Kislev »

Een vraag is hier denk ik beslissend:
Neemt Christus alleen hen aan die arm en verslagen van geest is?
Zo ja, dan is ellendekennis een voorwaarde.
Ja, want zij zijn de enige die komen. Ellendekennis is dan geen voorwaarde maar een middel.

`k Ben benieuwd op reacties want ik weet zelf niet of ik het met heb bovenstaande eens ben. Want Wilh. a Brakel heeft het bijvoorbeeld over de evangelische bekering:

Sommigen op eene zeer Evangelische wijze. De zaligheden en de volheid van den Middelaar Jezus Christus overstelpen de ziel, en de zoetigheden van de Evangelische goederen vervullen zoo hunne zielen, dat ze geen tijd hebben, aan hunne zonden met verschrikking te denken. Maar zij worden als verslonden door het Evangelie, en zij ontvangen Jezus met blijdschap als Zacheus.

Dus in die zin is ellendekennis weer geen voorwaarde. (Overigens haalt men in dat boekje wel heel dapper de Redelijke Godsdienst van Brakel aan maar met het bovenstaande citaat zullen ze wel niet echt uit de voeten kunnen. Maar goed nou loop ik al vooruit op wat ik misschien morgen wil plaatsen.)

Goed voorstel van Ndonselaar om geen discussie over de GGiN te gaan voeren. Dat is het laatste waar ik zin in heb. Dit boekje is dan wel geschreven door en voor de GGiN maar er zijn meerdere kerkverbanden waar dit zo geleerd wordt. De discussie zou je dan kunnen laten gaan of je mag zeggen 'dat je mag komen zoals je bent' en of de argumentie zoals die in het boekje staat juist is of dat deze rammelt (en daarvoor hoef je de namen 'Steenblok' of 'GGiN' niet te laten vallen!!!)

Plaats reactie