Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ik wacht maar eens tot Van der Zwaag zijn visie in een wat handzamer formaat samenvat.
Wellicht komt zijn eigen visie dan ook wat duidelijker naar voren. :wink:
Gian

Bericht door Gian »

Dat was juist de bedoeling niet. Hij liet de reformatie spreken.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Josephus

Bericht door Josephus »

Afgewezen schreef:Ik wacht maar eens tot Van der Zwaag zijn visie in een wat handzamer formaat samenvat.
Wellicht komt zijn eigen visie dan ook wat duidelijker naar voren. :wink:
Gian schreef:Dat was juist de bedoeling niet. Hij liet de reformatie spreken.
Het is alleen jammer dat dat laatste blijkbaar nog niet tot iedereen is doorgedrongen... :roll:
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Tamelijk naïef als je denkt dat je uitsluitend de reformatie kunt laten spreken.
Josephus

Bericht door Josephus »

Afgewezen schreef:Tamelijk naïef als je denkt dat je uitsluitend de reformatie kunt laten spreken.
Da's waar. Gelukkig komen er ook niet-reformatoren aan bod in het boek.
Jongere

Bericht door Jongere »

Afbeelding

Ben ik net in begonnen. Aardig geschreven!
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Jongere schreef:Afbeelding

Ben ik net in begonnen. Aardig geschreven!
Ik heb hem ook gelezen (jaren geleden) Nu gebruik ik hem soms als naslagwerk. Boeiend boek die je, vooral aan het eind tot nadenken stemt. Als je iets wil weten over filosofie is dit zeker een aanrader
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Afbeelding

De pers over: Het jaar waarin mijn vader stierf

'Van Essen maakt op een ijzersterke manier de balans van zijn leven op, door een aaneenschakeling van korte en lange scènes, overdenkingen, kortebaanfilosofie en mooie natuurobservaties gemengd met een soort melig nihilisme. [...] Ik wil maar zeggen Het jaar waarin mijn vader stierf hoort thuis op de shortlist van alle literaire prijzen. - Het Parool

'Het eindresultaat is een mild en intiem boek. Het doet je huiveren en lachen. [...] Bij Van Essen lijkt herinnering een apart zintuig. Het watermerk van een goede schrijver.' - Medisch Contact

Kan wel zijn, maar ik vind het geen prettig boek. In zijn boeken kom je keer op keer weer tegen dat Rob van Essen in een GG-gezin is opgegroeid en op een reformatorische basisschool heeft gezeten. Of eigenlijk is het nog ingewikkelder: hij heeft meegemaakt dat zijn ouders, die de kerk de rug toe hadden gekeerd, op een gegeven moment [hij was toen 7] met schuldbelijdenis terugkeerden in de kerk, zich daar echter nooit echt hebben thuisgevoeld - en uiteindelijk daar ook weer afscheid van hebben genomen. De kerkelijke periode van z'n jeugd heeft echter wel een diepe indruk op de schrijver gemaakt, en niet bepaald in positieve zin.
caprice

Bericht door caprice »

Guthrie, Des Christens groot interest, uitgave uit 1680.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
helma

Bericht door helma »

Drs. Ben Hobrink; Moderne wetenschap in de Bijbel
(de Bijbel is de wetenschap 3500 jaar vooruit)

Echt een aanrader!
Al lezende krijg je steeds meer ontzag voor de wijsheid en zorg van onze Schepper!
Daphne

Bericht door Daphne »

Stem in de windvan
Francine Rivers
parsifal

Bericht door parsifal »

IOU van Noreena Hertz.
Ik heb een Nederlandse vertaling, dat had ik beter niet kunnen doen, want de vertaling is vrij slecht. Het gaat over het ontstaan van de schulden van veel derde wereldlanden en geeft argumenten waarom de kwijtschelding van deze schulden onder rechtvaardigheid vallen.

Onder andere omdat bewust leningen zijn verstrekt aan misdadige regimes gedurende de koude oorlog. Terwijl men wist dat het land er niet van zou profiteren.

Ik heb net weer eens "The Blind Watchmaker" van Richard Dawkins gelezen. Je moet "je vijanden" een beetje kennen. Hij heeft een zeer prettige manier van schrijven en is helder. Alleen zijn argumenten zijn niet altijd even steekhoudend.

Ook pas uitgelezen: The pilgrims regress van C.S. Lewis. Dit boek is ook wel goed. Het is nog niet zo ver uitgewerkt als bijvoorbeeld "Mere Christianity". De bespreking van de rol van "Mother Kirk" is indrukwekkend. Er wordt een andere Christenreis dan die van Bunyan beschreven. Lewis beschrijft een tocht vanuit Puritania. Hij keert uiteindelijk terug naar zijn geboortestad.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

een fout boek, maar wel mooi om te lezen: "Het verhaal gaat."
Petrus

Bericht door Petrus »

Miscanthus schreef:een fout boek, maar wel mooi om te lezen: "Het verhaal gaat."
Waarom zou dat nu weer "fout" zijn, het zijn mooie vertellingen die je enthousiast kunnen maken voor de échte Schrift.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Petrus schreef:
Miscanthus schreef:een fout boek, maar wel mooi om te lezen: "Het verhaal gaat."
Waarom zou dat nu weer "fout" zijn, het zijn mooie vertellingen die je enthousiast kunnen maken voor de échte Schrift.
Omdat de schrijver van "het verhaal gaat" de bijbel als een sprookjesboek ziet.
Gesloten