Wellicht komt zijn eigen visie dan ook wat duidelijker naar voren.
Welk boek ben jij nu aan het lezen?
Afgewezen schreef:Ik wacht maar eens tot Van der Zwaag zijn visie in een wat handzamer formaat samenvat.
Wellicht komt zijn eigen visie dan ook wat duidelijker naar voren.![]()
Het is alleen jammer dat dat laatste blijkbaar nog niet tot iedereen is doorgedrongen... :roll:Gian schreef:Dat was juist de bedoeling niet. Hij liet de reformatie spreken.
- JolandaOudshoorn

De pers over: Het jaar waarin mijn vader stierf
'Van Essen maakt op een ijzersterke manier de balans van zijn leven op, door een aaneenschakeling van korte en lange scènes, overdenkingen, kortebaanfilosofie en mooie natuurobservaties gemengd met een soort melig nihilisme. [...] Ik wil maar zeggen Het jaar waarin mijn vader stierf hoort thuis op de shortlist van alle literaire prijzen. - Het Parool
'Het eindresultaat is een mild en intiem boek. Het doet je huiveren en lachen. [...] Bij Van Essen lijkt herinnering een apart zintuig. Het watermerk van een goede schrijver.' - Medisch Contact
Kan wel zijn, maar ik vind het geen prettig boek. In zijn boeken kom je keer op keer weer tegen dat Rob van Essen in een GG-gezin is opgegroeid en op een reformatorische basisschool heeft gezeten. Of eigenlijk is het nog ingewikkelder: hij heeft meegemaakt dat zijn ouders, die de kerk de rug toe hadden gekeerd, op een gegeven moment [hij was toen 7] met schuldbelijdenis terugkeerden in de kerk, zich daar echter nooit echt hebben thuisgevoeld - en uiteindelijk daar ook weer afscheid van hebben genomen. De kerkelijke periode van z'n jeugd heeft echter wel een diepe indruk op de schrijver gemaakt, en niet bepaald in positieve zin.
IOU van Noreena Hertz.
Ik heb een Nederlandse vertaling, dat had ik beter niet kunnen doen, want de vertaling is vrij slecht. Het gaat over het ontstaan van de schulden van veel derde wereldlanden en geeft argumenten waarom de kwijtschelding van deze schulden onder rechtvaardigheid vallen.
Onder andere omdat bewust leningen zijn verstrekt aan misdadige regimes gedurende de koude oorlog. Terwijl men wist dat het land er niet van zou profiteren.
Ik heb net weer eens "The Blind Watchmaker" van Richard Dawkins gelezen. Je moet "je vijanden" een beetje kennen. Hij heeft een zeer prettige manier van schrijven en is helder. Alleen zijn argumenten zijn niet altijd even steekhoudend.
Ook pas uitgelezen: The pilgrims regress van C.S. Lewis. Dit boek is ook wel goed. Het is nog niet zo ver uitgewerkt als bijvoorbeeld "Mere Christianity". De bespreking van de rol van "Mother Kirk" is indrukwekkend. Er wordt een andere Christenreis dan die van Bunyan beschreven. Lewis beschrijft een tocht vanuit Puritania. Hij keert uiteindelijk terug naar zijn geboortestad.
Ik heb een Nederlandse vertaling, dat had ik beter niet kunnen doen, want de vertaling is vrij slecht. Het gaat over het ontstaan van de schulden van veel derde wereldlanden en geeft argumenten waarom de kwijtschelding van deze schulden onder rechtvaardigheid vallen.
Onder andere omdat bewust leningen zijn verstrekt aan misdadige regimes gedurende de koude oorlog. Terwijl men wist dat het land er niet van zou profiteren.
Ik heb net weer eens "The Blind Watchmaker" van Richard Dawkins gelezen. Je moet "je vijanden" een beetje kennen. Hij heeft een zeer prettige manier van schrijven en is helder. Alleen zijn argumenten zijn niet altijd even steekhoudend.
Ook pas uitgelezen: The pilgrims regress van C.S. Lewis. Dit boek is ook wel goed. Het is nog niet zo ver uitgewerkt als bijvoorbeeld "Mere Christianity". De bespreking van de rol van "Mother Kirk" is indrukwekkend. Er wordt een andere Christenreis dan die van Bunyan beschreven. Lewis beschrijft een tocht vanuit Puritania. Hij keert uiteindelijk terug naar zijn geboortestad.
- Miscanthus
- J.C. Philpot