Valentijnsdag

Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Zosinus schreef:En dat betekent volgens mij dat we eerst bij onszelf te rade moeten gaan of wij zo veel beter zijn.
De essentie van je betoog ben ik het wel mee eens.

Maar je conclusie wijs ik af.
Want we moeten de zonde zonde blijven noemen. En niet met de mantel der tolerantie goed gaan zitten praten, zoals in veel van de bijdragen op dit forum gebeurt.
En dat afwijzen van de zonde mag niet uit de hoogte gebaseerd op ons eigen beter-zijn, maar uit liefde op grond van Gods Woord. Juist omdat je de zonde ook in je eigen hart tegenkomt.
Josephus

Bericht door Josephus »

Tiberius schreef:Van mij hoef je niemand te veroordelen. Ook niet die dame met de UFO van 150 euro.
(Overigens valt het nog niet eens mee om een hoofddeksel aan te schaffen ver beneden de 150 euro. De meeste van die dingen zijn toch rond de 120-140 euro, is mijn recente ervaring. Maar dat ter zijde.)
Kritiek leveren is iets anders dan veroordelen. Je kunt bij "Drachten" best kritische kanttekeningen plaatsen, maar veroordelen past ons niet. Bovendien, als je kijkt wat er nu feitelijk is gebeurd afgelopen zondag, ontkom ik niet aan de indruk dat sommigen de zaak nogal opblazen. Er is een themadienst over liefde met als kapstok Valentijnsdag. Daarbij kun je best in alle redelijkheid vragen hebben, maar laten we alsjeblieft niet overdrijven. Alsof er in reformatorische erediensten nooit eens wordt ingespeeld op de (wereldse) actualiteit! Overigens, wat let je om Bottenbley zelf te verwittigen van je kritiek? De indruk die ik van hem heb is dat hij zeker voor rede vatbaar is en het is nog Bijbels ook!

P.S. Ik ben zelf niet meer zo bekend met de hoedencultuur, dus van bovenstaande prijzen schrik ik toch wel een beetje! En dat zijn dan vaak ook nog christelijke ondernemers... :|
Nog een reden om die hele hoedencultus maar af te schaffen... :wink:
Maar goed, dat is weer een geheel andere discussie.
Josephus

Bericht door Josephus »

Tiberius schreef:Want we moeten de zonde zonde blijven noemen. En niet met de mantel der tolerantie goed gaan zitten praten, zoals in veel van de bijdragen op dit forum gebeurt.
Duidelijk. Maar wat doen we dan als ik iets zonde noem en jij niet, of andersom, en we hebben beide plausibele bijbelse argumenten voor ons standpunt?
Marnix

Bericht door Marnix »

Erasmiaan schreef:
Zosinus schreef:
Erasmiaan schreef:
Zosinus schreef: En wat ziet gij den splinter, die in het oog uws broeders is, maar den balk, die in uw oog is, merkt gij niet?
Nou ja, dan ben ik toch wel op het punt waar ik wezen moet: het wordt nu in ieder geval nog wel zonde genoemd wat die gemeente daar doet. Dat ik een balk heb klopt wel. Hoe wist jij dat?
Ik zie deze bijbeltekst vooral als een aansporing om je als mens eerst druk te maken over je eigen zonden en tekortkomingen voordat je de ander de les gaat lezen. Deze centrale les van Christus vind ik enorm krachtig, maar het gaat natuurlijk wel tegen de mens in.

In veel van de bijdragen op dit forum, inclusief jouw verwerping van Drachten, wordt vooral aangegeven wat er allemaal niet deugt bij anderen: een gesprek met Moslims, een themadienst over liefde met Valentijnsdag als kapstok, een Katholiek op de lijst, etc. En veelal is deze kritiek nogal makkelijk: we verdiepen ons niet werkelijk in de situatie, we gaan het gesprek niet aan, we onderzoeken niet uit wat mensen ten diepste drijft, we zijn niet innerlijke bewogen met hun lot. Vanuit een luie refoleunstoel spuien we onze vooroordelen en bevestigen we vooral onszelf in ons eigen gelijk. We plaatsen ons zelf als het ware op een voetstuk. Geen wonder natuurlijk dat mensen dan de vraag gaan stellen of het in de eigen kerk, of in het eigen hart allemaal wel koek en ei is.

Het spijt me, maar deze houding stuit me ook echt tegen de borst. Het is volgens mij niet de bedoeling van het Evangelie. Ik zeg niet dat we nooit mogen oordelen over anderen, maar wel om de juiste motieven. En dat betekent volgens mij dat we eerst bij onszelf te rade moeten gaan of wij zo veel beter zijn. We moeten bij onszelf te rade gaan of we oordelen om onszelf op een voetstuk te plaatsen of vanuit werkelijke bezorgdheid. Daarbij is het dus ook de toon die de muziek maakt.

Ik weet dus helemaal niet of jij een balk in je eigen oog hebt. Je hebt gelijk: dat gaat me niets aan. Ik hoop alleen dat je je tien keer zo veel zorgen maakt om hoe het er aan toe gaat in je eigen leven en kerk, voordat je je liefdeloze gifpijlen richten op anderen.
Wat is liefde? Reinigde de Heere Jezus de tempel uit woede (zoals eerder opgemerkt) of uit liefde?

En: het is inderdaad de toon die de muziek maakt. Als die valentijnsdienst de toon is, dan heb ik geen trek in de muziek.
Tja en dan wordt er dus terecht gevraagd: Makkelijk over een ander te zeggen... en die splinter dan? Op deze gemeente wordt gelijk het verhaal van de tempelreiniging betrokken. En wat als Hij in jou kerk zou komen? Zou Hij dan de dure Armani-pakken, hoedencollectie van 2007 en het lampje bij de ontvangsthal niet ook uit de kerk verwijderen. Goed, valt over te discussieren, ik weet het... maar het valt me op dat er op andere kerken zo makkelijk gelijk met dit soort dingen wordt gestrooid en een beetje gezonde zelfreflectie, die dergelijke opmerkingen toch wel wat zouden mogen afzwakken (balk en splinter) ontbreekt.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Josephus schreef:
Tiberius schreef:Want we moeten de zonde zonde blijven noemen. En niet met de mantel der tolerantie goed gaan zitten praten, zoals in veel van de bijdragen op dit forum gebeurt.
Duidelijk. Maar wat doen we dan als ik iets zonde noem en jij niet, of andersom, en we hebben beide plausibele bijbelse argumenten voor ons standpunt?
Discussiëren :wink:
Adorote

Bericht door Adorote »

Het is toch vreemd dat bapdisten die toch al tegen alles zijn wat Katholiek is in de breedste zin van het woord, zo ook tegen alles wat geregeld protestants is , dus de drie grote stromingen Calvijnse traditie Anglicana en Lutherana zo niet nadere reformatie, en zelfs ook buiten de unie staan van bapdisten. want ze zijn zogenaamd vrij, ineens met een Heilige op de proppen komen St .Valentijn en dan misbruik maken van kerkelijk traditie en om de mensen iets leuk te bieden rondom het thema liefde.Thema diensten zijn al zo uit de boze, daar er maar een Eredienst is waar alles gericht is op God door Zijn Zoon Jezus de Christus, en in Zijn Naam ook de Heilige Sacramenten bediend worden .

In Drachten draait het maar om een man de heer Bottenbleij, gaat de man weg loop t het leeg.men is daar te veel gericht op succues in plaats van totaal gericht zijn op Jezus Christus allen.Derhalve of een sektariche vrije gemeente kerk genoemd kan worden is het antwoordt negatief.

Wie was St Valentijn.

Bisschop van Terni.
Martelaar werd tijdens de christenvervolgingen onder Keizer Claudius in 269 onthoofd.

Dus al de flauwekul met het roze en rode hartjes gedoe om deze dienaar des Heren St Valentijn is dus ook af te wijzen .Plus dat het feest over is komen waaien uit het vreemde Amerika, waar het ook geen kerkelijk feest is.

Daarbij komt dat St Valentijn niet voorkomt in de Heligen kalender.

Hooguit is St Valentijn ons ten voorbeeld in navolging van Jezus Christus meer niet.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Tiberius schreef:Van mij hoef je niemand te veroordelen. Ook niet die dame met de UFO van 150 euro.
(Overigens valt het nog niet eens mee om een hoofddeksel aan te schaffen ver beneden de 150 euro. De meeste van die dingen zijn toch rond de 120-140 euro, is mijn recente ervaring. Maar dat ter zijde.)
Sorry hoor, maar nog nooit van V&D gehoord????? En een simpele baret is doorgaans niet duurder dan 20 euro. Mijn hoeden zijn echt niet duurder dan 50 Euro, maar ja, die zijn misschien wel te eenvoudig :?
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

JolandaOudshoorn schreef:
Sorry hoor, maar nog nooit van V&D gehoord????? En een simpele baret is doorgaans niet duurder dan 20 euro. Mijn hoeden zijn echt niet duurder dan 50 Euro, maar ja, die zijn misschien wel te eenvoudig :?
Ik denk dat jij in het vervolg met mijn vrouw op stap mag om hoeden te kopen. :D

Twee vliegen in 1 klap:
- ik hoef niet mee
- het scheelt me 100 euro
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Ach ja, die discussie is hier al eens gevoerd over auto's. De één heeft een mercedes nodig om zich te verplaatsen omdat goedkopere auto's te slecht zitten op langere afstanden. Zo is er ook vast iets met die hoeden. Er zit goedkoop synthetisch materiaal in en daarom krijgt de drager kriebel tijdens het dragen en moet men wel een dure.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Tiberius schreef:
JolandaOudshoorn schreef:
Ik denk dat jij in het vervolg met mijn vrouw op stap mag om hoeden te kopen. :D
Dan weet je niet mijn uurtarief :P :wink: :lol:

Twee vliegen in 1 klap:
- ik hoef niet mee
- het scheelt me 100 euro
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

Adorote schreef:Het is toch vreemd dat bapdisten die toch al tegen alles zijn wat Katholiek is in de breedste zin van het woord, zo ook tegen alles wat geregeld protestants is , dus de drie grote stromingen Calvijnse traditie Anglicana en Lutherana zo niet nadere reformatie, en zelfs ook buiten de unie staan van bapdisten. want ze zijn zogenaamd vrij, ineens met een Heilige op de proppen komen St .Valentijn en dan misbruik maken van kerkelijk traditie en om de mensen iets leuk te bieden rondom het thema liefde.Thema diensten zijn al zo uit de boze, daar er maar een Eredienst is waar alles gericht is op God door Zijn Zoon Jezus de Christus, en in Zijn Naam ook de Heilige Sacramenten bediend worden .

In Drachten draait het maar om een man de heer Bottenbleij, gaat de man weg loop t het leeg.men is daar te veel gericht op succues in plaats van totaal gericht zijn op Jezus Christus allen.Derhalve of een sektariche vrije gemeente kerk genoemd kan worden is het antwoordt negatief.

Wie was St Valentijn.

Bisschop van Terni.
Martelaar werd tijdens de christenvervolgingen onder Keizer Claudius in 269 onthoofd.

Dus al de flauwekul met het roze en rode hartjes gedoe om deze dienaar des Heren St Valentijn is dus ook af te wijzen .Plus dat het feest over is komen waaien uit het vreemde Amerika, waar het ook geen kerkelijk feest is.

Hooguit is St Valentijn ons ten voorbeeld in navolging van Jezus Christus meer niet.
In Drachten draait het maar om een man de heer Bottenbleij
Daar kun je wel eens gelijk aan hebben.
Ondanks dit vind ik toch Bottenblij één van de betere Baptisten.
Heb hem diverse keren gehoord voor dat hij naar Drachten ging nl.
Dus niet via het web :wink:
Josephus

Bericht door Josephus »

Adorote schreef:In Drachten draait het maar om een man de heer Bottenbleij
Forumregels schreef:Spreek met respect over kerkverbanden en ambtsdragers. Dit betekent onder meer dat men voor predikanten de titel ds. gebruikt.
Het ontbreken van de titel ds. boeit me niet zo eigenlijk. Maar respectvol vind ik bovenstaande opmerking bepaald niet. Sterker nog, ik vind een dergelijke aantijging aan het adres van een geroepen dienstknecht van God eigenlijk niet kunnen.

Discussiëren over predikanten mag van mij best. Maar dit vind ik een beetje onder de gordel. Vandaar dat ik met enige tegenzin de forumregels erbij pak, niet om je een waarschuwing aan te smeren (ik heb alle vertrouwen in het zelfreinigend vermogen van dit forum), maar wel om je erop te wijzen dat je met zo'n opmerking wel erg ver gaat. Als je zoiets zou zeggen over een bepaalde predikant van een niet nader te noemen kerkverband, heb je gelijk minimaal een waarschuwing aan je broek. Ik heb het vaker gezegd, maar ik hoop dat genoemde forumregel niet selectief wordt toegepast.
Lassie

Bericht door Lassie »

Mensen, waar zijn we in vredesnaam mee bezig!?

Laten we op houden met: het smijten van bijbelteksten, het (ver)oordelen van voorganger(s).
Marnix

Bericht door Marnix »

Oude-Waarheid schreef:
Adorote schreef:Het is toch vreemd dat bapdisten die toch al tegen alles zijn wat Katholiek is in de breedste zin van het woord, zo ook tegen alles wat geregeld protestants is , dus de drie grote stromingen Calvijnse traditie Anglicana en Lutherana zo niet nadere reformatie, en zelfs ook buiten de unie staan van bapdisten. want ze zijn zogenaamd vrij, ineens met een Heilige op de proppen komen St .Valentijn en dan misbruik maken van kerkelijk traditie en om de mensen iets leuk te bieden rondom het thema liefde.Thema diensten zijn al zo uit de boze, daar er maar een Eredienst is waar alles gericht is op God door Zijn Zoon Jezus de Christus, en in Zijn Naam ook de Heilige Sacramenten bediend worden .

Wie was St Valentijn.

Bisschop van Terni.

En draaide het alleen om hem? Riep hij de gemeente soms op hem te aanbidden en te volgen en te dienen, hun leven in dienst te stellen van zichzelf? Ongetwijfeld wees hij de mensen op Jezus Christus als verlosser en riep hij hen op Hem te volgen. Dus het is onzin te stellen dat het in Drachten maar om 1 man zou gaan, de dominee.

Ik hoop dat dat wel duidelijk is, en dat men hier ook scherper op is, kritiek op dominees uit eigen kringen is hier absoluut niet gewenst en wordt gelijk bestraft, maar zomaar kritiek leveren op andere predikanten die Christus ook centraal hebben staan, ook al zijn we het met de leer niet op alle punten eens, lijkt me ook respectloos, en het bijbelse beginsel (zoals u wilt dat de mensen u behandelen, behandel hen evenzo) lijkt me dan wel goed om wat meer toe te passen. Het zou toch wat zijn als je in de hemel mensen tegenkomt die niet uit je eigen kring zijn en die je in je aardse leven zo zwart hebt lopen maken, door niet kritiek op bepaalde aspecten van de leer alleen te leveren maar over zo iemand te beweren dat hij God niet lief heeft, zichzelf centraal zet... en later blijkt dat dat niet klopt, dat hij wel Jezus centraal had staan, God wilde dienen met al zijn mogelijkheden en daar ongetwijfeld, net als wij, fouten in maakte.

En aangezien ik Bottenbleij ken als een man die Jezus centraal zet en leert als enige grond van ons heil, heb ik geen redenen om aan zijn kind van God zijn te twijfelen, net zo min als bij eigen predikanten.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

Marnix schreef:
Oude-Waarheid schreef:

Wie was St Valentijn.

Bisschop van Terni.

En draaide het alleen om hem? Riep hij de gemeente soms op hem te aanbidden en te volgen en te dienen, hun leven in dienst te stellen van zichzelf? Ongetwijfeld wees hij de mensen op Jezus Christus als verlosser en riep hij hen op Hem te volgen. Dus het is onzin te stellen dat het in Drachten maar om 1 man zou gaan, de dominee.

Ik hoop dat dat wel duidelijk is, en dat men hier ook scherper op is, kritiek op dominees uit eigen kringen is hier absoluut niet gewenst en wordt gelijk bestraft, maar zomaar kritiek leveren op andere predikanten die Christus ook centraal hebben staan, ook al zijn we het met de leer niet op alle punten eens, lijkt me ook respectloos, en het bijbelse beginsel (zoals u wilt dat de mensen u behandelen, behandel hen evenzo) lijkt me dan wel goed om wat meer toe te passen. Het zou toch wat zijn als je in de hemel mensen tegenkomt die niet uit je eigen kring zijn en die je in je aardse leven zo zwart hebt lopen maken, door niet kritiek op bepaalde aspecten van de leer alleen te leveren maar over zo iemand te beweren dat hij God niet lief heeft, zichzelf centraal zet... en later blijkt dat dat niet klopt, dat hij wel Jezus centraal had staan, God wilde dienen met al zijn mogelijkheden en daar ongetwijfeld, net als wij, fouten in maakte.

En aangezien ik Bottenbleij ken als een man die Jezus centraal zet en leert als enige grond van ons heil, heb ik geen redenen om aan zijn kind van God zijn te twijfelen, net zo min als bij eigen predikanten.
Maar Marnix toch!!
Wie zegt dat er getwijfeld word aan het kind zijn van God.
Tja wie zijn wij de HEERE alleen ziet het hart aan,wij zie wat voor ogen en oren is.
Plaats reactie