memento schreef:DEN HAAG (ANP) - De fracties van CDA, PvdA en ChristenUnie bespreken maandagmiddag het conceptregeerakkoord, waarover hun fractieleiders vrijdag een akkoord hebben bereikt. Grote delen van dit stuk zijn de afgelopen dagen uitgelekt.
- De hypotheekrenteaftrek blijft in stand. (CDA ?)
- De kinderopvang wordt niet gratis. Wel komt er 750 miljoen om de kinderopvang te verbeteren en goedkoper te maken. (CU ?)
- Er komt extra geld voor verbetering van de koopkracht van de laagstbetaalden, onder meer via een hogere zorgtoeslag. (PvdA ?)
Ik ben die hele campagne eigenlijk alweer vergeten, dus dit resultaat afgezet tegen de campagne kan ik niet. Deze bovenstaande punten zijn dingen die mij het meeste aanspreken. Het belangrijkste is wel dat er een op het oog niet te verklaren mix van sociale en liberale standpunten in dit accoord staan.
Afgezien van de ethische punten ben ik als SGP'er er niet ongelukkig met dit voorlopige regeerakkoord. En de ethische punten wel bezien, zelfs de CU zal die niet kunnen veranderen. Wie of wat willen ze (even praktisch gezien) daarvoor meebrengen? Hoe zouden ze een mentaliteitsrevolutie teweeg kunnen brengen?
Ik vind het een dappere stap voor de CU, en ik hoop dat de politici als zodanig een helder christelijk geluid kunnen geven op de plek die ze gaan innemen. (ook al hadden ze er van mij niet hoeven te zitten.)