gekochte muziekbestanden op cd zetten

memento

Bericht door memento »

Josephus schreef:
memento schreef:Niet correct. Als je lege CD's of DVD's koopt, zit in de prijs een kopieer-heffing. Oftwel: bij de aankoop van lege CD's betaal je voor het recht om er gedownloade muziek op te zetten.
Ik begrijp wat je bedoelt, maar je hebt het niet helemaal correct geformuleerd.

Die heffing op blanco cd's (14 cent per cd) is een vergoeding aan rechthebbenden voor het maken van thuiskopieën. De consument betaalt dus zeker niet voor een soort recht om op die cd's gedownloade of gekopieërde muziek te zetten. Sterker nog, dat recht heb je helemaal niet. Het is volgens de wet niet verboden om een thuiskopie te maken (downloaden valt daar ook onder), maar dat is wezenlijk anders dan dat de consument daar dan ook recht op heeft. Voor leken is dit misschien slechts een nuanceverschil, juridisch gezien bepaald niet.
OK, hier heb je gelijk in. Ik zal het anders formuleren: De consument heeft het recht om muziek/film te download voor zover het aangeboden wordt.

Nog een linkje naar een artikel op de digitale burgerrechten organisatie Bits of Freedom
Josephus

Bericht door Josephus »

memento schreef:
Josephus schreef:Het is volgens de wet niet verboden om een thuiskopie te maken (downloaden valt daar ook onder), maar dat is wezenlijk anders dan dat de consument daar dan ook recht op heeft. Voor leken is dit misschien slechts een nuanceverschil, juridisch gezien bepaald niet.
OK, hier heb je gelijk in. Ik zal het anders formuleren: De consument heeft het recht om muziek/film te download voor zover het aangeboden wordt.
Nee, het is de consument niet verboden muziek/film te downloaden voorzover het aangeboden wordt (dat laatste is natuurlijk vrij logisch). :wink:

Het verschil zit 'm hierin: als jij het recht daarop zou hebben, dan zou je aanbieders (zoals in dit geval Van Leest) die een beveiliging hebben aangebracht, voor de rechter kunnen dagen, omdat ze inbreuk maken op jouw recht. Nu kan dat dus niet (nu ja, het kan wel, maar het is zinloos).
plebe

Bericht door plebe »

Ik heb Audacity via preeklinks gedownload en ga het proberen.

Grappig en triest dat zelfs een topic als dit hier een mag wèl / mag niet-topic wordt......
Gelooft het evangelie en bekeert u !
Johannes 3:16

Bericht door Johannes 3:16 »

plebe schreef:Ik heb Audacity via preeklinks gedownload en ga het proberen.

Grappig en triest dat zelfs een topic als dit hier een mag wèl / mag niet-topic wordt......
Is het niet mogelijk de bestanden in te lezen in Audacity en dan direct weer op te slaan?
Plaats reactie