Welke muziek beluister je nu? [3]

Vincent

Bericht door Vincent »

Josephus schreef:
Vincent schreef:Grappig. Ik ken Zimmerman voor de rest eigenlijk niet.

Ik ging vroeger wel eens naar Wibi Soerjadi en daarbij zat het bomvol. Hoewel, kerst 2004 was ik er voor het laatst en toen was het al rustiger. Is ook steeds meer de showbiz ingegaan.

@Josephus: ik houd zo van Chopin en sla hem hoger aan, omdat hij vrijwel uitsluitend gericht is op solo-piano. Ik heb ook die afwijking. Maar dat is natuurlijk persoonlijk.
Beschouw die Zimerman (met één "m" overigens aan het begin) dan maar als een geheimtip. Van een totaal andere orde dan Soerjadi (die ik op zich ook wel mooie dingen heb horen doen, alleen blijft die teveel in een beperkt repertoire zitten en is die inderdaad teveel op de showbizz gericht).

Jaren terug verscheen er een serie CD's met alle wereldberoemde pianisten. Nu ik er aan terugdenk, stond Zimerman daar volgens mij ook bij, maar dat weet ik niet zeker. Wel wonderlijk dat het rustig was in De Doelen toen hij er was, volgens Jongere. Helaas liet mijn financiele vermogen het niet toe om een abonnement te nemen op alle uitgaven. Een aantal heb ik, o.m. het schitterende, ontroerende concert van Bolet in Carnegie Hall.

Bij Soerjadi heb ik idd mijn twijfels gekregen, al vind sommige uitvoeringen tijdens zijn concerten fenomenaal.

Helaas... ik heb te weinig tijd om echt goed piano te spelen....en kom niet echt boven het niveau van de Walsen van Chopin uit. Piano heeft wel de liefde van mijn hart.
Josephus

Bericht door Josephus »

Vincent schreef:Jaren terug verscheen er een serie CD's met alle wereldberoemde pianisten. Nu ik er aan terugdenk, stond Zimerman daar volgens mij ook bij, maar dat weet ik niet zeker. Wel wonderlijk dat het rustig was in De Doelen toen hij er was, volgens Jongere. Helaas liet mijn financiele vermogen het niet toe om een abonnement te nemen op alle uitgaven. Een aantal heb ik, o.m. het schitterende, ontroerende concert van Bolet in Carnegie Hall.
Zimerman zat inderdaad ook in die serie.
Helaas... ik heb te weinig tijd om echt goed piano te spelen....en kom niet echt boven het niveau van de Walsen van Chopin uit. Piano heeft wel de liefde van mijn hart.
Nou, dat is toch niet bepaald een niveau waarover je je hoeft te beklagen, lijkt me. De eerste wals is meteen al een vrij lastige en de rest speel je ook niet even zo weg.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Josephus schreef:Nou, dat is toch niet bepaald een niveau waarover je je hoeft te beklagen, lijkt me. De eerste wals is meteen al een vrij lastige en de rest speel je ook niet even zo weg.
Voor menigeen zijn de Mazurka's al te hoog gegrepen, dus...

"Wees toch blij..." zo begon m'n oma haar zinnen heel vaak -waarop opa weleens mopperend reageerde "hm, ik moet ook altijd blij zijn..." :wink:
Marnix

Bericht door Marnix »

Hendrikus schreef:
Marnix schreef:Zegt jullie vast niets;)
Natuurlijk niet. Wij zijn dom en snappen zulke dingen niet. :mrgreen:
Dat heeft niets met dom te maken, alleen met onderontwikkeld zijn :P :D :mrgreen:

Binnenkort ga ik een cd kopen die naar de prachtige naam Sola Scriptura luistert :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Marnix schreef:Binnenkort ga ik een cd kopen die naar de prachtige naam Sola Scriptura luistert :)
toch wel niet-ritmisch hè? :mrgreen:
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Marnix schreef:Magenta - Home (album)

:)

Zegt jullie vast niets;)
Deze bedoel je?

Afbeelding
Vincent

Bericht door Vincent »

Josephus schreef:
Vincent schreef:Jaren terug verscheen er een serie CD's met alle wereldberoemde pianisten. Nu ik er aan terugdenk, stond Zimerman daar volgens mij ook bij, maar dat weet ik niet zeker. Wel wonderlijk dat het rustig was in De Doelen toen hij er was, volgens Jongere. Helaas liet mijn financiele vermogen het niet toe om een abonnement te nemen op alle uitgaven. Een aantal heb ik, o.m. het schitterende, ontroerende concert van Bolet in Carnegie Hall.
Zimerman zat inderdaad ook in die serie.
Nou, dat is toch niet bepaald een niveau waarover je je hoeft te beklagen, lijkt me. De eerste wals is meteen al een vrij lastige en de rest speel je ook niet even zo weg.
Ja ik weet het. Maar nu ben ik bijvoorveeld bezig (althans ik wás er mee bezig, het ontrbeekt me komende weken weer aan de tijd en zin, ik heb zoveel interesses) met de Mondscheinsonate, maar dat derde deel.....Kijk het zou niveau zijn als ik dát vlot wegspeelde. Maar als ik dat kon, zou ik weer willen dat ik Liszt kon. Ik heb een irritant karakter soms (voor mezelf).

Die CD-serie hoop ik nog eens aan te schaffen als ik werk (als het dan tenminste nog te koop is).
Josephus

Bericht door Josephus »

Vincent schreef:Ja ik weet het. Maar nu ben ik bijvoorveeld bezig (althans ik wás er mee bezig, het ontrbeekt me komende weken weer aan de tijd en zin, ik heb zoveel interesses) met de Mondscheinsonate, maar dat derde deel.....Kijk het zou niveau zijn als ik dát vlot wegspeelde. Maar als ik dat kon, zou ik weer willen dat ik Liszt kon. Ik heb een irritant karakter soms (voor mezelf).
Wat is daar irritant aan? Wanneer je iets hebt ingestudeerd, is het toch niet onlogisch om als volgende stuk iets te kiezen dat minimaal op hetzelfde niveau staat.

Overigens, vrijwel elke pianist die de "Mondscheinsonate" speelt, heeft dat stuk moeten instuderen, bij de één ging dat wat vlotter dan bij de ander, maar in één keer vlot wegspelen is slechts voor zeer weinigen weggelegd.
Die CD-serie hoop ik nog eens aan te schaffen als ik werk (als het dan tenminste nog te koop is).
De serie is niet meer in de handel verkrijgbaar. Zo af en toe kom ik nog wel eens een verdwaald exemplaar tegen, maar dat zijn echt de restanten. Als je die serie dus per se wilt hebben, zul je je op de tweedehandsmarkt moeten richten.

Aanvulling: toevallig zie ik net dat Kees Koudstaal een complete serie in de aanbieding heeft!
Jongere

Bericht door Jongere »

Ja bij piano-recitals krijgen ze die grote zaal gewoon niet vol. De andere in de serie (het was een serie van 2 :roll: ) was Arcadi Volodos, helemaal een publiekstrekker maar daar was het al niet veel drukker. Hooguit 1000, dat is nog niet eens de helft van de zaal. Bij Wibi Soerjadi net zo overigens. Soerjadi ga ik niet meer heen:
1) het is schandalig duur en ik kan geen jongerenkorting krijgen (prijs - 35 euro, jongerenkorting is de prijs altijd maar 5 euro).
2) ik heb geen behoefte aan een gladiator-fantasie en aan een disney-fantasie in de doelen voor 35 euro. En ook de Campanella van Liszt ken ik nu wel.
Overigens is hij wel goed - vooral zijn toon in bijv. nocturne's van chopin - zoals hij 'uitkomend' speelt is echt heel goed, alleen overdrijft hij soms een beetje met een mooie toon en vergeet hij om de nocturne een beetje power te geven. Maar goed, ik kan er misschien 6 spelen dus wie ben ik.. Hij gaf een sublieme toegift trouwens, minutenwals van Chopin maar dan een (eigen?) bewerking, met in het middendeel het wals-thema erdoor, was wel knap!

Josephus -> bedankt! Ik zag ook al staan dat het 'zonder parodie' gezongen moest worden dus wat dat betreft dacht ik al dat het wel goed was. De uitvoering is van Helen Donath, sopraan. Het Radio-Sinfonie-Orchester Frankfurt o.l.v. Eliahu Inbal. Het vierde deel is goed, de dirigent is er natuurlijk ook niet zomaar één. De andere drie moet ik nog horen!
Josephus

Bericht door Josephus »

Jongere schreef:Josephus -> bedankt! Ik zag ook al staan dat het 'zonder parodie' gezongen moest worden dus wat dat betreft dacht ik al dat het wel goed was. De uitvoering is van Helen Donath, sopraan. Het Radio-Sinfonie-Orchester Frankfurt o.l.v. Eliahu Inbal. Het vierde deel is goed, de dirigent is er natuurlijk ook niet zomaar één. De andere drie moet ik nog horen!
Ik ken die opname van naam, maar heb hem zelf niet. Wat dat vierde deel uit de symfonie betreft, ik vind het belangrijk dat dat gezongen wordt door een enigszins "kinderlijke" sopraan. Lastig uit te leggen wat ik daarmee precies bedoel, in ieder geval geen "vette wappersopraan", maar iemand met een "dunnere" stem zonder al te veel vibrato. De legendarische Leonard Bernstein heeft zelfs een keer een jongenssopraan gebruikt. Een van mijn favoriete opnamen is die van het KCO o.l.v. Riccardo Chailly, de sopraansolist is daar Barbara Bonney. Of de wat oudere opname met Bernard Haitink en Elly Ameling.

Nog even over Soerjadi: ik ben het met je eens dat hij over heel veel talenten en capaciteiten beschikt, maar met wat hij daarmee doet ben ik nogal eens wat minder gelukkig.
Vincent

Bericht door Vincent »

Jongere schreef:
Ja bij piano-recitals krijgen ze die grote zaal gewoon niet vol. De andere in de serie (het was een serie van 2 :roll: ) was Arcadi Volodos, helemaal een publiekstrekker maar daar was het al niet veel drukker. Hooguit 1000, dat is nog niet eens de helft van de zaal. Bij Wibi Soerjadi net zo overigens. Soerjadi ga ik niet meer heen:
1) het is schandalig duur en ik kan geen jongerenkorting krijgen (prijs - 35 euro, jongerenkorting is de prijs altijd maar 5 euro).
2) ik heb geen behoefte aan een gladiator-fantasie en aan een disney-fantasie in de doelen voor 35 euro. En ook de Campanella van Liszt ken ik nu wel.
Overigens is hij wel goed - vooral zijn toon in bijv. nocturne's van chopin - zoals hij 'uitkomend' speelt is echt heel goed, alleen overdrijft hij soms een beetje met een mooie toon en vergeet hij om de nocturne een beetje power te geven. Maar goed, ik kan er misschien 6 spelen dus wie ben ik.. Hij gaf een sublieme toegift trouwens, minutenwals van Chopin maar dan een (eigen?) bewerking, met in het middendeel het wals-thema erdoor, was wel knap!
Jep!! Heb ik ook gehoord van die 'minutenwals'. Speel hem zelf en dacht even: wat doet ie nou! Wel leuk bedacht in ieder geval. Ik vind Soerjadi ook wel goed op zich. Maar de lol is er voor mij dus ook vanaf gegaan, om ongeveer dezelfde redenen.

@Josephus: wat jammer nou toch dat ik twee jaar geleden niet iets harder was gaan studeren :mrgreen: , dan had ik nou 350 euro kunnen neertellen :cry:
Josephus

Bericht door Josephus »

Vincent schreef:@Josephus: wat jammer nou toch dat ik twee jaar geleden niet iets harder was gaan studeren :mrgreen: , dan had ik nou 350 euro kunnen neertellen :cry:
Misschien valt er een betalingsregeling te treffen... :wink: Of een telefoontje met Dirk Scheringa... :wink:

Jammer voor je, want 100 cd's voor 350 euro, dat zijn bijna Kruidvat-prijzen! (Al zal Kees Koudstaal, hem kennende, dat niet echt als een compliment opvatten... :mrgreen: )
Lassie

Bericht door Lassie »

Een liedje van Boudewijn de Groot.
Marnix

Bericht door Marnix »

Hendrikus schreef:
Marnix schreef:Binnenkort ga ik een cd kopen die naar de prachtige naam Sola Scriptura luistert :)
toch wel niet-ritmisch hè? :mrgreen:
Neen! Volstrekt niet! Wel nummers er op van 29, 20, 18 en 7 minuten, das bijna net zo lang als psalmen op hele noten :P

Tiberius, ja die cd. Mooie muziek is dat :) Heb je het al geluisterd? ;) Of alleen gegoogeld? :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Henry P

Bericht door Henry P »

Dido & Aeneas

:D
Gesloten