Groei Mariaverering bij niet-katholieken

Petrus

Bericht door Petrus »

@ Leonius,

óók in protestantse of gereformeerde gemeenten zie je dat delen van één gemeente zich tot de éne of een ándere stroming rekent, waardoor je dus binnen één gemeente meerdere stromingen door elkaar heen hebt of kunt hebben, net als in de RK
Leonius

Bericht door Leonius »

Petrus schreef:@ Leonius,

óók in protestantse of gereformeerde gemeenten zie je dat delen van één gemeente zich tot de éne of een ándere stroming rekent, waardoor je dus binnen één gemeente meerdere stromingen door elkaar heen hebt of kunt hebben, net als in de RK
Ik zou anders willen noemen: de verschillende protestantse kerkgemeenschappen zijn geheel te vergelijken met de stromingen binnen de RK, alleen zijn deze laatste formeel gelieerd aan één en dezelfde kerk, namelijk de RKK. Maar je bent het in ieder geval met me eens dat binnen de RKK verschillende stromingen zijn die het onderling lang niet altijd met elkaar kunnen vinden. En dat is iets wat veel katholieken juist ontkennen.
Petrus

Bericht door Petrus »

Leonius schreef:
Petrus schreef:@ Leonius,

óók in protestantse of gereformeerde gemeenten zie je dat delen van één gemeente zich tot de éne of een ándere stroming rekent, waardoor je dus binnen één gemeente meerdere stromingen door elkaar heen hebt of kunt hebben, net als in de RK
Ik zou anders willen noemen: de verschillende protestantse kerkgemeenschappen zijn geheel te vergelijken met de stromingen binnen de RK, alleen zijn deze laatste formeel gelieerd aan één en dezelfde kerk, namelijk de RKK. Maar je bent het in ieder geval met me eens dat binnen de RKK verschillende stromingen zijn die het onderling lang niet altijd met elkaar kunnen vinden. En dat is iets wat veel katholieken juist ontkennen.
Dat is iets wat juist niet wordt ontkent, maar waar men min of meer op "boogt", dat meerdere stromingen sámen de kerk vormen rondom het hart van de kerk.

en jij geeft weer aan dat dat bij de protestantse kerken NIET zo is.....en ik geef je juist aan dat óók binnen pr.chr.-gemeenten mensen van verschillende stromingen samen één gemeente vormen.

Hoezo dat verschillende stromingen binnen de RK het onderling niet met elkaar kunnen vinden??

Geldt dat niet in sterke mate óók en júíst binnen de pr.chr-kerken??? Denk dan maar even aan het "verketteren" van de leerstellingen van pr.chr.-kerken die niet stroken met de eigen kerk: "die zitten er helemaal naast, dat is een dwaalleer".......om hardere uitspraken maar achterwege te laten................
Leonius

Bericht door Leonius »

Petrus schreef:
Leonius schreef:
Petrus schreef:@ Leonius,

óók in protestantse of gereformeerde gemeenten zie je dat delen van één gemeente zich tot de éne of een ándere stroming rekent, waardoor je dus binnen één gemeente meerdere stromingen door elkaar heen hebt of kunt hebben, net als in de RK
Ik zou anders willen noemen: de verschillende protestantse kerkgemeenschappen zijn geheel te vergelijken met de stromingen binnen de RK, alleen zijn deze laatste formeel gelieerd aan één en dezelfde kerk, namelijk de RKK. Maar je bent het in ieder geval met me eens dat binnen de RKK verschillende stromingen zijn die het onderling lang niet altijd met elkaar kunnen vinden. En dat is iets wat veel katholieken juist ontkennen.
Dat is iets wat juist niet wordt ontkent, maar waar men min of meer op "boogt", dat meerdere stromingen sámen de kerk vormen rondom het hart van de kerk.

en jij geeft weer aan dat dat bij de protestantse kerken NIET zo is.....en ik geef je juist aan dat óók binnen pr.chr.-gemeenten mensen van verschillende stromingen samen één gemeente vormen.
Dat is onjuist. Wij belijden "één algemene, christelijke Kerk", en daar wordt níet het instituut mee bedoelt. Die Kerk wordt dus gevormd door mensen die hier op aarde afkomstig zijn uit allerlei soorten kerken, Rooms-Katholiek, Gereformeerd, Luthers etc. etc...... Dat is het kernverschil met de RKK die meent dat het instituut kerk al dan niet de zaligheid kan schenken....
Hoezo dat verschillende stromingen binnen de RK het onderling niet met elkaar kunnen vinden??
Je weet dat er verschillende theorieën binnen de RKK de ronde doen, die er op neer komen dat er in het einde der tijden (mogelijk al onder deze paus) een schisma zal ontstaan tussen de 'modernen' en de 'traditionelen'. Dan praten we niet meer over een klein geschil binnen de RKK zou ik zo denken.....
Geldt dat niet in sterke mate óók en júíst binnen de pr.chr-kerken??? Denk dan maar even aan het "verketteren" van de leerstellingen van pr.chr.-kerken die niet stroken met de eigen kerk: "die zitten er helemaal naast, dat is een dwaalleer".......om hardere uitspraken maar achterwege te laten................
Nee, niet meer dan binnen de RKK. Binnen de RKK verketteren mensen elkaar even hard als binnen de protestantse. Nogmaals: denk aan de traditionelen versus de modernen. Vergelijk dat maar met de PKN en de GerGem. Beiden beschouwen ze zich respectievelijk als zuiver katholiek dan wel protestants.
Petrus

Bericht door Petrus »

[quote="Petrus"]
en jij geeft weer aan dat dat bij de protestantse kerken NIET zo is.....en ik geef je juist aan dat óók binnen pr.chr.-gemeenten mensen van verschillende stromingen samen één gemeente vormen.quote]

even góéd lezen Leonius.............

ik heb het niet over één algemene christelijk kerk waaronder rk en pr.chr. gerekend zouden moeten worden, maar over verschillende stromingen binnen één kerkgemeente (bijvoorbeeld (ik noem maar ff wat) de GKv in Lutjebroek) waar binnen die éne gemeente mensen van twee of meer stromingen tóch één gemeente vormen onder de vlag van de éne GKv-gemeente............snappie???
Leonius

Bericht door Leonius »

Petrus schreef:
Petrus schreef: en jij geeft weer aan dat dat bij de protestantse kerken NIET zo is.....en ik geef je juist aan dat óók binnen pr.chr.-gemeenten mensen van verschillende stromingen samen één gemeente vormen.quote]

even góéd lezen Leonius.............

ik heb het niet over één algemene christelijk kerk waaronder rk en pr.chr. gerekend zouden moeten worden, maar over verschillende stromingen binnen één kerkgemeente (bijvoorbeeld (ik noem maar ff wat) de GKv in Lutjebroek) waar binnen die éne gemeente mensen van twee of meer stromingen tóch één gemeente vormen onder de vlag van de éne GKv-gemeente............snappie???
Ja, ik begrijp heel goed wat je bedoelt, alleen ben het niet eens met die vergelijking. Dat is wat ik jou weer probeerde duidelijk te maken. Verder ga je vooralsnog netjes voorbij aan de rest van de argumenten die ik probeerde aan te dragen..... 8)
Petrus

Bericht door Petrus »

Leonius schreef:
Petrus schreef:
Petrus schreef: en jij geeft weer aan dat dat bij de protestantse kerken NIET zo is.....en ik geef je juist aan dat óók binnen pr.chr.-gemeenten mensen van verschillende stromingen samen één gemeente vormen.quote]

even góéd lezen Leonius.............

ik heb het niet over één algemene christelijk kerk waaronder rk en pr.chr. gerekend zouden moeten worden, maar over verschillende stromingen binnen één kerkgemeente (bijvoorbeeld (ik noem maar ff wat) de GKv in Lutjebroek) waar binnen die éne gemeente mensen van twee of meer stromingen tóch één gemeente vormen onder de vlag van de éne GKv-gemeente............snappie???
Ja, ik begrijp heel goed wat je bedoelt, alleen ben het niet eens met die vergelijking. Dat is wat ik jou weer probeerde duidelijk te maken. Verder ga je vooralsnog netjes voorbij aan de rest van de argumenten die ik probeerde aan te dragen..... 8)
Nou, nét zo goed is dat ik de RK evenzo......en net als in elke andere kerk is er wel eens herkerij over het een of ander............maar elkaar het licht in de ogen niet gunnen gaat mij wel wat erg ver.............meestal berust het op ménselijke inzichten op Gods Ene Woord Dat vlees geworden is.
Leonius

Bericht door Leonius »

Petrus schreef:
Leonius schreef:
Petrus schreef:
Petrus schreef: en jij geeft weer aan dat dat bij de protestantse kerken NIET zo is.....en ik geef je juist aan dat óók binnen pr.chr.-gemeenten mensen van verschillende stromingen samen één gemeente vormen.quote]

even góéd lezen Leonius.............

ik heb het niet over één algemene christelijk kerk waaronder rk en pr.chr. gerekend zouden moeten worden, maar over verschillende stromingen binnen één kerkgemeente (bijvoorbeeld (ik noem maar ff wat) de GKv in Lutjebroek) waar binnen die éne gemeente mensen van twee of meer stromingen tóch één gemeente vormen onder de vlag van de éne GKv-gemeente............snappie???
Ja, ik begrijp heel goed wat je bedoelt, alleen ben het niet eens met die vergelijking. Dat is wat ik jou weer probeerde duidelijk te maken. Verder ga je vooralsnog netjes voorbij aan de rest van de argumenten die ik probeerde aan te dragen..... 8)
Nou, nét zo goed is dat ik de RK evenzo......en net als in elke andere kerk is er wel eens herkerij over het een of ander............maar elkaar het licht in de ogen niet gunnen gaat mij wel wat erg ver.............meestal berust het op ménselijke inzichten op Gods Ene Woord Dat vlees geworden is.
Precies, en daarin zie ik geen verschil tussen RKK en de protestanten.
Adorote

Bericht door Adorote »

limosa schreef:
Unionist schreef:
limosa schreef:wat een gedoe toch jongens over Maria

Ik denk dat Maria heeft mogen geloven dat Jezus, haar zoon, mensenkind was maar ook Gods Zoon is. En dat zij door Zijn zaligmakende werk tot de Vader van haar Zoon kon gaan. Voor wie dat ook mogen geloven is de rest bijzaak.
Ik lees hierin dat het een bijzaak is of je al dan niet tot Maria bidt, maar dat zul je wel niet bedoelen.
nee inderdaad, dat bedoelde ik niet

Ik trachtte te laten zien dat die hele Maria-cultus maar beter losgelaten zou kunnen worden.

Een Maria-cultus is er niet zo zeer wel door geschoten Maria devotie, maar waar hebje geen door geschoten zaken.Zo is dan binnen de Romana ///alle volken zullen mij zalig prijzen/// Magnificat; door geschoten.Aan de andere kant heb je de door geschotenheid van dat het gebod van het Magnificat genegeerd wordt,ook dat is niet goed;Bijbelgetrouw zijn is Bijbelgetrouw zijn,ook ten opzichte van de Heilige Maagd Maria de Moeder des Heren.Temeer dat zij de eerste is die naar haar Zoon verwijst, dat is de Verlosser dat is de Redder voor Eeuwig Jezus de Christus.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Veel wetenschappers beweren trouwens dat de maria-verering ten diepste het vereren van moeder aarde is, wat de europese oervolken voor de jaartelling aanbaden, maar dat na de kerstening toch een plekje kreeg in de vorm van de verering van Maria.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9075
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Bericht door J.C. Philpot »

Kaw schreef:Veel wetenschappers beweren trouwens dat de maria-verering ten diepste het vereren van moeder aarde is, wat de europese oervolken voor de jaartelling aanbaden, maar dat na de kerstening toch een plekje kreeg in de vorm van de verering van Maria.
Een interessante site over dit onderwerp (iets breder) is de volgende site:
http://www.geocities.com/het_ontheemde_katholicisme
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

J.C. Philpot schreef:
Kaw schreef:Veel wetenschappers beweren trouwens dat de maria-verering ten diepste het vereren van moeder aarde is, wat de europese oervolken voor de jaartelling aanbaden, maar dat na de kerstening toch een plekje kreeg in de vorm van de verering van Maria.
Een interessante site over dit onderwerp (iets breder) is de volgende site:
http://www.geocities.com/het_ontheemde_katholicisme
Dat lijkt me nu niet een hele wetenschappelijke site.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9075
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Bericht door J.C. Philpot »

Kaw schreef:Dat lijkt me nu niet een hele wetenschappelijke site.
:mrgreen:

Ok, dan beveel ik de betreffende site bij deze enkel aan bij niet wetenschappelijk onderlegde lezers!
Adorote

Bericht door Adorote »

J.C. Philpot schreef:
Kaw schreef:Dat lijkt me nu niet een hele wetenschappelijke site.
:mrgreen:

Ok, dan beveel ik de betreffende site bij deze enkel aan bij niet wetenschappelijk onderlegde lezers!


Een hutspot van onwaarheden en zo niet laster, en niet wetenschappelijks aan totaal niet.

Hen die thelogisch liturgische en met kerkgeschiedenis wel op de hoogte zijn, zullen deze hutspot van onwaarheden en laster dan ook af wijzen ; en hen die deze flauwe kul van onwaarheden verpreiden ,zouden is bij zich zelf te rade moeten gaan.Gij zult geen onwaarheid spreken.
Plaats reactie