Groei Mariaverering bij niet-katholieken

mayflower
Berichten: 1227
Lid geworden op: 23 sep 2004, 08:19

Groei Mariaverering bij niet-katholieken

Bericht door mayflower »

Hier onder leest men maar weer hoe de duivelse afgodderij van het roomse Babylon de kerken probeert binnen te komen. Dit is onder andere weer de vrucht van onze postmoderen en eucumene tussen en katholieken en protestanten. Laten we waakzijn zijn, en de valse eenheid (die geen eenheid is!) buiten onze kerken houden.
-------------------------------------------------------------------------------------
APELDOORN - Er is sprake van een toenemende Mariaverering bij niet-katholieken. Dat meldt het Belgische persbureau KerkNet.

Als voorbeeld noemt het persbureau een protestantse groep uit het Amerikaanse North Carolina. De leden bidden het rozenkransgebed en organiseren Bijbelstudies rond Maria. Zij zien haar als voorbeeld van christelijke heiligheid. Ze dragen T-shirts met haar afbeelding en met teksten over haar. Ook elders komen steeds meer groepen samen om tot Maria te bidden.

Hoewel anglicanen en protestanten theologisch een andere visie hebben op Maria, is er bij hen wel sprake van een groeiende verering van de moeder van Christus. Zo publiceerde een anglicaans-katholieke dialoogcommissie in mei een document waarin benadrukt werd dat zij een belangrijke figuur is voor alle christenen.

Volgens de Amerikaanse anglicaanse priester James Lyon is er niets mis met de verering van Maria, als dat maar op een goede manier gebeurt. „Daarbij moet men voor ogen houden dat zij de weg wijst naar Jezus Christus (...) Maria is een bemiddelaar voor het volk van God, een model van onderwerping en gehoorzaamheid aan de wil van God voor de hele katholieke kerk.”

Volgens Lyon bidden anglicanen regelmatig de rozenkrans, samen met rooms-katholieken van de nabijgelegen St.-Jozefskerk.

Ook bij de Amerikaanse Methodistenkerk wordt Maria steeds populairder en worden er rond haar persoon steeds vaker Bijbelstudies georganiseerd.
Adorote

Bericht door Adorote »

Alle volken zullen mij zalig prijzen; dat staat er niet voor niets.

Maria de Moeder des Heren moet de eer krijgen die zij toekomt niets meer en niets minder.

Dus hebben wij het niet over doorgeschoten Mariadevotie,of Maria als voorspreekster,of Maria als mede verlosser.


Temeer Maria doet maar een ding verwijzen naar Jezus Christus onze enige Heilige Verlosser,als onze enige Middelaar en Zaligmaker.


Een herbronning op de Moeder des Heren wat nu plaats vindt is wel geboden en niet zo gek,daarbij blijft de Maria verering die in de Romana plaats vindt buiten beschouwing daar zij doorgeschoten is ,als men dit in de gaten houdt,is er niets mis mee om de plaats van Maria in de Kerk en de Heilige Schrift te herzien .
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Mja, wat wordt bedoelt met 'eer brengen'? Ik ben om eoa reden toch bang voor aanbidding. Daarbij is de rol van voorbidster (bemiddelaar, zoals het artikel het noemt) onbijbels. Christus is de voorbidder, de bemiddelaar tussen God en mensen. Niet Maria.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Ik denk dat het goed in het plaatje past wat Ds. Koppelaar schetst in zijn lezing over de Da Vinci Code.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Adorote

Bericht door Adorote »

In het herzien van Maria de Moeders des Heren in de Kerk en Heilige Schrift, zal men alleen uit moeten gaan van ..................Alle volken zullen mijn zalig prijzen .
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Adorote schreef:In het herzien van Maria de Moeders des Heren in de Kerk en Heilige Schrift, zal men alleen uit moeten gaan van ..................Alle volken zullen mijn zalig prijzen .
En alle andere teksten uit de Schrift, mn. de teksten die spreken over taken die alleen aan Christus voorbehouden zijn (namelijk voorbidden, middelaar tussen God en mensen zijn, etc)
mayflower
Berichten: 1227
Lid geworden op: 23 sep 2004, 08:19

Bericht door mayflower »

Adorote schreef:Alle volken zullen mij zalig prijzen; dat staat er niet voor niets.

Maria de Moeder des Heren moet de eer krijgen die zij toekomt niets meer en niets minder.

Dus hebben wij het niet over doorgeschoten Mariadevotie,of Maria als voorspreekster,of Maria als mede verlosser.


Temeer Maria doet maar een ding verwijzen naar Jezus Christus onze enige Heilige Verlosser,als onze enige Middelaar en Zaligmaker.


Een herbronning op de Moeder des Heren wat nu plaats vindt is wel geboden en niet zo gek,daarbij blijft de Maria verering die in de Romana plaats vindt buiten beschouwing daar zij doorgeschoten is ,als men dit in de gaten houdt,is er niets mis mee om de plaats van Maria in de Kerk en de Heilige Schrift te herzien .
De werken die ik heb gelezen van puriteinen of oudvaders of van gereformeerde/calvistische theologen ben ik nog nooit een anti maria houding tegen gekomen. Studies/preken die ik gelezen hebt wordt de toewijding en het voorbeeld van Maria duidelijk naar voren gebracht.

Maar dit staat totaal niet in het verlengde van het afschuwelijke afgoddische aanbidding van wat de Rkk noemt maria, en waar helaas ook niet katholieken meegaan in deze heidense afgoddderij.
Waar vele martelaren voor gestorven zijn (niet willen buigen voor deze afgodderij) in de geschiedenis, zijn vele vergeten. En die het vergeten zijn (of er niet zoveel waarde hechten aan de geschiedenis van onze christelijke voorouders) worden erg beinvloed door het verlichtings denken en het posmodernisme door eenheid te zoeken met de RKK, en spreken alleen over verschillen, dan over de afgoddendienst zoals de heiligen en Maria aanbidding.

Zelf opgegroeid in een RKK weet dat de maria van zoals die beleeft en aanbeden wordt in de RKK een andere maria is, dan de nederige Maria van het Heilig Schrift. Om Maria zo beleven en te verkondigen zoals de RKK dat doet en vele niet-katholieken spreken we niet over het eren, maar het is juist onterend voor de ware nederige Maria uit het Heilige Schrift.

De Here god heeft gelukkig ook de ogen van mijn ouders geopend voor deze afgodderij, en worden gewoon misselijk als de afgodderij zien. Mijn vrouw die uit India komt, was zo verbaasd verbaasd toen ze voor de eerste keer een Maria processie zag, ze noemde dat gewoon een vorm van afgoddische Hinduisme met een christelijke omhunsel, dat van binnen net zo heidens is als wat ze dagelijks in haar eigen land zag.
Adorote

Bericht door Adorote »

Het is een kwestie van lezen , en vooringenomenheid laten varen.


Bij het herzien van de plaats van Maria de Moeder des Heren,zullen we uit moeten gaan van de Traditie der Kerk en de Heilige schrift;------Alle volken zullen mij zalig prijzen------- dat staat er niet voor niets.


Als men de Heilige Schrift voor waar houdt kan men daar niet aan voorbij gaan,ook niet in het licht van de Traditie .
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Alle volken zullen mij zalig prijzen------- dat staat er niet voor niets.
De SV vertaald: want zie, van nu aan zullen mij zalig spreken al de geslachten.

Ook als we naar de grondtekst kijken, komt prijzen (in de zin van: eer aanbrengen) niet voor. Het gaat om een 'gelukkig achten'. Ikzelf zou de tekst als volgt parafraseren:

Kijk!, vanaf nu zal iedereen zeggen: Wat is die Maria toch gelukkig, dat zij de moeder van de Heere mag zijn.
mayflower
Berichten: 1227
Lid geworden op: 23 sep 2004, 08:19

Bericht door mayflower »

memento schreef:
Alle volken zullen mij zalig prijzen------- dat staat er niet voor niets.
De SV vertaald: want zie, van nu aan zullen mij zalig spreken al de geslachten.

Ook als we naar de grondtekst kijken, komt prijzen (in de zin van: eer aanbrengen) niet voor. Het gaat om een 'gelukkig achten'. Ikzelf zou de tekst als volgt parafraseren:

Kijk!, vanaf nu zal iedereen zeggen: Wat is die Maria toch gelukkig, dat zij de moeder van de Heere mag zijn.
In the King James 1611 edition staat :

" .... for behold, from hencefoorth all generations shall call me blessed. "

Ik ben het met memento eens het heeft niets te maken met, " eer aanbrengen" maar met het feit dat zij "bevoorrecht" was door Godsgenade.
Petrus

Bericht door Petrus »

OHHHH, Nú mag de bijbeltekst ineens wél geparafraseerd worden, daar waar het, als het in het eigen straatje komt absoluut niet mag: dan moet de tekst letterlijk genomen zoals het er staat!!!!!!!! :? :? :?
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Petrus schreef:OHHHH, Nú mag de bijbeltekst ineens wél geparafraseerd worden, daar waar het, als het in het eigen straatje komt absoluut niet mag: dan moet de tekst letterlijk genomen zoals het er staat!!!!!!!! :? :? :?
Mijn parafrase geeft de letterlijke vertaling weer, en voegt geen ideeen toe aan de grondtekst, en laat geen ideeen weg uit de grondtekst.

Zoals al gezegt spreekt de grondtekst niet over 'zalig prijzen' maar 'zalig noemen', zoals een letterlijke vertaling zoals de Statenvertaling of King James Vertaling ook vertaald.

Kortom, Petrus, zolang er geen argumenten zijn die aanwijzen dat (en waarom) mijn parafrase niet voldoet (i.e. iets toevoegt aan of weglaat uit de grondtekst), zie ik geen argument in jouw reactie.
Adorote

Bericht door Adorote »

Want zie,van nu aan zullen mij zalig prijzen alle geslachten,omdat grote dingen aan mij gedaan heeft de Machtige.

Uit het Magnificat.

St Lucas 1-49.


Klaar en duidelijk dit zal gezien moeten worden in de Traditie van de Kerk en de Heilige Schrift, wil men dat volgen zoook in navolging van Jezus Christus is een herzien van de plaats van Maria de Moeder des Heren geboden ,zonder vooringenomenheid.
Petrus

Bericht door Petrus »

Adorote schreef:Want zie,van nu aan zullen mij zalig prijzen alle geslachten,omdat grote dingen aan mij gedaan heeft de Machtige.

Uit het Magnificat.

St Lucas 1-49.


Klaar en duidelijk dit zal gezien moeten worden in de Traditie van de Kerk en de Heilige Schrift, wil men dat volgen zoook in navolging van Jezus Christus is een herzien van de plaats van Maria de Moeder des Heren geboden ,zonder vooringenomenheid.
Dank je Adorote...........
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

zalig prijzen, zoals ik al duidelijk gemaakt heb, geeft de grondtekst geen aanleiding tot de vertaling met het woord prijzen. Nu is deze vertaling taalkundig gezien correct (zalig prijzen kan in het Nederlands ook betekenen: zalig noemen), maar schept al snel de verwarring dat men Maria zal prijzen, iets wat absoluut niet in de grondtekst staat.

Tenzij iemand vanuit de grondtekst kan bewijzen dat er ook maar ergens in de Schrift staat dat we Maria eer moeten brengen, dan zal ik mn mening bijstellen. Ik ken er iig geen...
Plaats reactie