johann sebastian schreef:Tiberius schreef:
Al creëer je nu zelf een tegenstelling, waarmee je allerlei verkeerde toestanden goed kan praten. Dan is de redenering: als de binnenkant maar goed is, kan de rest er wel mee door.
Het gevaar is nog groter als het andersom is: als de buitenkant maar goed is, kan de binnenkant er wel mee door.
Ten eerste: welkom johann sebastian!
Ten tweede: ik vind niet dat je met je bovenstaande uitspraak een goed argument levert. Want je hebt heel erg gelijk maar dat heeft niets te maken met de discussie. Het één sluit namelijk het ander niet uit. Met andere woorden: ook al is je stelling waar, het zegt nog niets over het feit dat ook de buitenkant belangrijk kan zijn. Je zult dus een ander argument moeten inbrengen tegen het argument dat dit concert niet thuishoort in de kerk, ook al moet die kerk nog zo in je hart zitten.
Waarbij ik zelf (zoals anderen eerder zeiden in de discussie) wel denk dat onze kerk absoluut geen tempel is zoals in de bijbel. Met het scheuren van het voorhangsel is mijn inziens de positie van de tempel als huis van God opgehouden. God woont sinds Pinksteren op een andere manier op aarde, door Zijn Geest. Wat niet inhoudt dat je alles maar kan doen in een kerk maar ik geloof dat een concert dus wel geoorloofd is.
Het gaat mij veel meer om de inhoud zelf van het concert. Muzikaal ben ik daar echt op uitgekeken. En ja, ik heb veel concerten van Martin Mans bijgewoond, heb veel muziek van hem gespeeld etc. Mijn muzikale interesse ligt nu gewoon ergens anders. Maar dat is voor iedereen persoonlijk natuurlijk. Al blijf ik geloven dat Martin Mans met zijn uitzonderlijk goede techniek (!) echt andere muziek zou moeten spelen, hij zou heel ver kunnen komen. Ik vind het bijvoorbeeld erg positief dat hij mee heeft gedaan in de serie Bach-concerten in Woerden. Maar goed, zijn repertoire is zijn keuze natuurlijk.
Wat de inhoud van het concert verder betreft: al is het nu in een kerk of in een concertzaal, ik vind dit voor christenen een discutabel concert. Vooral vanwege de positie van Jan Vayne. Al zegt hij in een interview iets anders, de site liegt er niet om. Maar goed, ik zie in deze discussie mensen tegen Jan Vayne en zijn levensstijl ageren die ik in een andere discussie heb horen verkondigen dat de levensstijl van een zanger voor hen weinig uitmaakt, het ging daar alleen om klassieke concerten.
Ik was er zelf niet bij, dus ik heb niet gehoord in welke context de liedjes van popbands werden gespeeld. Ik heb sowieso niets met die muziek maar dat zorgt er ook voor dat ik er niet echt een gefundeerde mening over kan vormen. Ik weet ook dat het niet waarschijnlijk is dat ik weer snel naar zo'n concert zal gaan dus kan ik er voor de rest niet positief/negatief over oordelen.
Ten derde: het valt me op dat als een nieuw lid een vrij onstuimige binnenkomst veroorzaakt, het meestal over muziek gaat. Dat blijkt een hot item te zijn.