Homoseksualiteit in Bijbels licht

Klavier

Bericht door Klavier »

Adorote schreef:Het allerbeste en heilzaam is om te blijven totaal bij de Traditie en Heilige Schrift en het leergezag; kortom de Kerk dus; buiten het Levenschenkend Kruis en de Kerk geen zaligheid.
Ik weet een heilzamere weg die bovendien korter is:
"Jezus zeide tot hem: Ik ben de Weg, en de Waarheid, en het Leven. Niemand komt tot den Vader, dan door Mij".
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

rekcor schreef:Het nadeel van de Evangelische stroming is dat het niet echt een stroming is. Je hebt vooral veel losse gemeenten, die onderling erg kunnen verschillen.
Ja, dat heb je bij de gereformeerden gelukkig helemaal niet. :roll: :wink:
Johannes316

valse leringen Ouweneel en ds. Hegger

Bericht door Johannes316 »

[font=Times New Roman] [/font]
Wat Ouweneel leert is regelrechte vrijzinnigheid in een orthodox jasje... als voormalig liberaal R.K. herken ik het wereldse gedachtenpatroon in alles wat Ouweneel sinds enige jaren schrijft.

Het ware probleem zit hem in het ontkennen van de onfeilbaarheid van de Heilige Schrift en het ontkennen van de bewaring van de H.Schrift in de Statenvertaling... het begint met moderne bijbelvertalingen (Roomse bijbels) en het eindigt in dit soort dwaalleringen waar op zijn Rooms/werelds gedraaikont wordt.

Er is een grote geloofsafval in evangelisch en gereformeerd Nederland (zie bijvoorbeeld ds. Hegger, die na jaren de valse leer van Rome te hebben bestreden nu een groot voorvechter is van de valse 'oecumene van het hart').

Pas op voor auteurs als Ouweneel en ds. Hegger, ze geven de indruk de Bijbel heel hoog te houden maar intussen komen ze met allerlei onbijbelse leringen.
Eppie

Bericht door Eppie »

Ik heb de link al meer gelegd hier op Refoforum, maar neem eens de tijd om op de website groeieningeloof.com te luisteren naar wat Ouweneel zegt over b.v. de Romeinenbrief. Ik heb daar met genoegen naar geluisterd. Nu weet ik ook wel dat Ouweneel aan het verschuiven is maar toch is zijn uitleg hier naar mijn mening [bijna] gereformeerd en regelmatig ageert hij tegen herdopen [ondanks dat hij de volwassendoop aanhangt]
Maar wie ben ik?
Johannes316

Hoe verstaat gij niet, dat Ik u van geen brood gesproken heb, als Ik zeide, dat gij u wachten zoudt van den zuurdesem der Farizeen en Sadduceen. (Mat 16:11)

We staan onder Gods Woord... een valse leraar kan veel goeds verkondigen dat met de H. Schrift in overeenstemming is, maar een beetje zuurdesem verzuurt het hele deeg, het hele brood, de hele Kerk...

Zo zijn de dwalingen van Rome ook begonnen, zo gaat het vleselijk denken keer op keer te keer tegen de ware gereformeerde bijbelse leer.

Gooi toch de boeken van ds. Hegger en Ouweneel weg en lees goede preken, lees de Statenvertaling en geloof dat het het onfeilbare Woord Gods is... dat alleen leidt ons op de ware Weg, dat leidt ons tot de Waarheid, dat leidt ons tot het Leven, dat leidt ons tot onze Heiland de Heere Jezus Christus.
Johannes316

Uw roem is niet goed. Weet gij niet, dat een weinig zuurdesem het gehele deeg zuur maakt? (1Co 5:6)

Laten we oppassen voor valse leraren, het stikt ervan ook in Nederland.
Adorote

Bericht door Adorote »

Klavier schreef:
Adorote schreef:Het allerbeste en heilzaam is om te blijven totaal bij de Traditie en Heilige Schrift en het leergezag; kortom de Kerk dus; buiten het Levenschenkend Kruis en de Kerk geen zaligheid.
Ik weet een heilzamere weg die bovendien korter is:
"Jezus zeide tot hem: Ik ben de Weg, en de Waarheid, en het Leven. Niemand komt tot den Vader, dan door Mij".

Toch nog maar is heel en heel goed lezen wat er staat Klavier, wat lezen mensen toch slecht en staan met hun ordeel klaar. Nogmaals heel goed lezen wat er staat.
Marnix

Bericht door Marnix »

Johannes316 schreef:Hoe verstaat gij niet, dat Ik u van geen brood gesproken heb, als Ik zeide, dat gij u wachten zoudt van den zuurdesem der Farizeen en Sadduceen. (Mat 16:11)

We staan onder Gods Woord... een valse leraar kan veel goeds verkondigen dat met de H. Schrift in overeenstemming is, maar een beetje zuurdesem verzuurt het hele deeg, het hele brood, de hele Kerk...

Zo zijn de dwalingen van Rome ook begonnen, zo gaat het vleselijk denken keer op keer te keer tegen de ware gereformeerde bijbelse leer.

Gooi toch de boeken van ds. Hegger en Ouweneel weg en lees goede preken, lees de Statenvertaling en geloof dat het het onfeilbare Woord Gods is... dat alleen leidt ons op de ware Weg, dat leidt ons tot de Waarheid, dat leidt ons tot het Leven, dat leidt ons tot onze Heiland de Heere Jezus Christus.
Vooral de Statenvertaling nog even de hemel in prijzen ;) Lekker nuttig, dit soort propaganda :) Daar zit ik echt op te wachten.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Zosinus

Bericht door Zosinus »

Johannes316 schreef:Hoe verstaat gij niet, dat Ik u van geen brood gesproken heb, als Ik zeide, dat gij u wachten zoudt van den zuurdesem der Farizeen en Sadduceen. (Mat 16:11)

Ik vind dit verketteren van mensen zonder veel argumenten maar een onwaardige manier van forummen. Bovendien bepaal ik graag zelf in hoeverre argumenten deugen. Wie ben je eigenlijk om zo stellig op te roepen om boeken weg te gooien?
Johannes316

Marnix en Zosimus,

ik verkeer in de veronderstelling dat dit een reformatorisch forum is.

Er IS geen 'eenheid' in de 'levende Christus' met mensen die een vals evangelie verkondigen. Dat is een valse christus.

En ja ik prijs de Statenvertaling omdat die niet is aangetast door de moderne bijbel'wetenschap'.

Waar respekt voor Gods Woord ontbreekt begint het al af te brokkelen. Simpel.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Toch vind ik dat dit ook wel eens gezegd mag worden. Als het inderdaad maar gefundeerd is. Mijns inziens doet hij dat:
Wat Ouweneel leert is regelrechte vrijzinnigheid in een orthodox jasje... als voormalig liberaal R.K. herken ik het wereldse gedachtenpatroon in alles wat Ouweneel sinds enige jaren schrijft.

Het ware probleem zit hem in het ontkennen van de onfeilbaarheid van de Heilige Schrift en het ontkennen van de bewaring van de H.Schrift in de Statenvertaling... het begint met moderne bijbelvertalingen (Roomse bijbels) en het eindigt in dit soort dwaalleringen waar op zijn Rooms/werelds gedraaikont wordt.

Er is een grote geloofsafval in evangelisch en gereformeerd Nederland (zie bijvoorbeeld ds. Hegger, die na jaren de valse leer van Rome te hebben bestreden nu een groot voorvechter is van de valse 'oecumene van het hart').
Zosinus

Bericht door Zosinus »

Johannes316 schreef:Marnix en Zosimus,

Er IS geen 'eenheid' in de 'levende Christus' met mensen die een vals evangelie verkondigen. Dat is een valse christus.

En ja ik prijs de Statenvertaling omdat die niet is aangetast door de moderne bijbel'wetenschap'.

Een beetje te simpel naar mijn smaak.
Dit is wel een reformatorisch forum, maar dat betekent niet dat we mensen in hun geheel moeten verketteren die andere accenten leggen in hun theologie. Laten we met argumenten aangeven waar die mensen de mist ingaan. Laten we als deze mensen zelf een brief schrijven als we dit zo belangrijk vinden. Nu wordt mensen die zelf in ieder geval wel het idee hebben dat ze Gods woord uiterst serieus nemen (en dus met respect behandelen) het stempel fout opgezet en buiten de orde geplaatst. Dat vind ik niet deugen. Natuurlijk, respect voor Gods woord is belangrijk, maar niet iedereen met respect voor Gods woord leest Gods woord op dezelfde wijze. Omdat gelijk als gebrek aan respect te veroordelen, vind ik niet eerlijk.

Bovendien oordeel ik liever over mensen als ik hun geschriften zelf lees. Als iemand anders zegt dat ik het niet moet lezen, gaat er iets kriebelen. Dan vraag ik me wel af waar jij het recht vandaan meent te halen het oordeelsvermogen van anderen te wantrouwen en als een soort geestelijk toezichthouder te moeten optreden. Om dezelfde reden vind ik dat je ook moet oppassen met de begintopic. Als we over Ouweneels visie op homoseksualiteit willen discussieren moeten we zijn werk zelf lezen en niet hoe iemand anders het opvat.

Verder zijn er hele topics over de Statenvertaling en modernere vertalingen. Jouw opmerking dat de statenvertaling niet aangetast is door de moderne bijbelwetenschap is niets meer dan een slogan. Althans, er is veel meer en veel genuanceerds over te zeggen. Ik gebruik graag meerdere vertalingen naast elkaar (onder meer de Naardense) en zie niet hoe jij deze stelling in zijn eenvoudigheid kunt handhaven.
Marnix

Bericht door Marnix »

Ik heb ook respect voor Gods Woord maar juist daarom vind ik het ook belangrijk dat Gods Woord niet alleen in vroegere talen maar ook in de taal van nu te lezen is. Dat hier kritiek op is vind ik niet veelzeggend, het is heel normaal. De Statenvertaling kreeg in het begin ook een hoop kritiek, dezelfde kritiek die jij hier op andere Bijbelvertalingen levert.

En om op basis van een bijbelvertaling bijvoorbeeld te beoordelen of men de Ware Christus leert vind ik erg kortzichtig. Ik ben gereformeerd, lees uit de NBV en geloof in Jezus Christus als Messias, Verlosser, Koning en zaligmaker. In geloof in de Bijbel als Gods onfeilbare Woord. Ik ervaar eenheid met de chistenen hier, ook met jou. Ik hoop dat dat wederzijds is. Johannes 3:16 staat ook bij mij hoog in het vaandel, het is de essentie van het leven. Natuurlijk moet je uitkijken voor dwaalleraren, maar volgens mij zijn jou criteria wanneer men in de Ware Christus gelooft en wanneer in een valse christus, niet juist.

En tja, dat dit een reformatorisch forum is klopt, maar daarmee leest nog niet iedereen hier uit de Statenvertaling en vind dat zonder meer de beste vertaling en keurt andere vertalingen dus af :) Ik ken genoeg refo's die een andere vertaling lezen hoor.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

Marnix schreef:

Ik heb ook respect voor Gods Woord maar juist daarom vind ik het ook belangrijk dat Gods Woord niet alleen in vroegere talen maar ook in de taal van nu te lezen is. Dat hier kritiek op is vind ik niet veelzeggend, het is heel normaal. De Statenvertaling kreeg in het begin ook een hoop kritiek, dezelfde kritiek die jij hier op andere Bijbelvertalingen levert.

En om op basis van een bijbelvertaling bijvoorbeeld te beoordelen of men de Ware Christus leert vind ik erg kortzichtig. Ik ben gereformeerd, lees uit de NBV en geloof in Jezus Christus als Messias, Verlosser, Koning en zaligmaker. In geloof in de Bijbel als Gods onfeilbare Woord. Ik ervaar eenheid met de chistenen hier, ook met jou. Ik hoop dat dat wederzijds is. Johannes 3:16 staat ook bij mij hoog in het vaandel, het is de essentie van het leven. Natuurlijk moet je uitkijken voor dwaalleraren, maar volgens mij zijn jou criteria wanneer men in de Ware Christus gelooft en wanneer in een valse christus, niet juist.

En tja, dat dit een reformatorisch forum is klopt, maar daarmee leest nog niet iedereen hier uit de Statenvertaling en vind dat zonder meer de beste vertaling en keurt andere vertalingen dus af :) Ik ken genoeg refo's die een andere vertaling lezen hoor.
de Hersteld Nederlandse Hervormde Kerk
. de Gereformeerde Gemeenten
. de Gereformeerde Gemeenten in Nederland
. de Oud Gerformeerde Gemeenten in Nederland
. de Christelijk Gereformeerde Kerken rondom Bewaar het Pand

Tja ik denk toch dat als je tot bovenstaande kerkgenoodschap
behoord dat daar de Staten Vertaling gelezen word en niet NBV
Ik heb PKN erbuiten gehouden omdat daar veel mogelijk is.
Johannes316

Beste Marnix,

Het is heel eenvoudig. Het gaat helemaal niet om hoeveel bijbelvertalingen er mogen zijn, het gaat om de juiste grondteksten.

Alleen de Masoretische tekst van het OT en de Textus Receptus van het NT zijn de juiste.

Behalve de Statenvertaling (al dan niet 1977) en hopelijk (?) de herziene Statenvertaling waar nu aan gewerkt wordt, voldoet geen enkele Nederlandse bijbelvertaling aan dit criterium.

Westcott en Hort waren 2 anglicaanse geleerden uit de 19de eeuw die absoluut geen geloof hadden in de Bijbel als het onfeilbare Woord van God en sympathie hadden voor de zgn. 'Oxford movement', een beweging binnen de Anglicaanse kerk die meer richting de rituelen en opvattingen van de Roomse kerk wilde gaan.

Een uit een vuilnisbak bij het Catharinaklooster op de Sinai gevist document, de 'sinaiticus' en een in het Vaticaan (...) bewaard document, de vaticanus.. zijn de 2 vierde eeuwse manuscripten waarop vrijwel alle moderne bijbelvertalingen zijn gebaseerd.

De beste verdediging voor de onfeilbaarheid van de reformatiebijbel is nog steeds 'The King James defended' door Edward Hills, een Amerikaanse presbyteriaan, uit de jaren vijftig van de vorige eeuw.

Door te googelen is dat document via internet te downloaden overigens.

Maar goed de Roomse trukendoos blijft altijd vol verrassingen: nu opeens zijn we 'afgescheiden' broeders in Christus en geen ketters meer... maar onze onfeilbare bijbel wordt ons met al die oecumenische bijbelvertalingen zoals de NBV wel mooi afgepakt.

En als je dan op zoek bent naar een objectieve bron voor je geloof, rest je niets anders meer dan bij het dogma van de onfeilbaarheid van de paus uit te komen... andere taktiek, zelfde strijd als in de tijd van de Reformatie... er is niet ECHT iets veranderd...

Probeer dat boek van Hills eens te lezen, het is geen fundamentalistisch baptistische 'jack chick' lectuur maar een heus gelovig betoog waarin veel staat over de verschillende documenten en waar Westcott en Hort de fout in zijn gegaan.

Mocht je op grond van dat boek het nog steeds met mij oneens zijn, dan kan er natuurlijk op argumenten gedebatteerd worden.

Ik val de personen van ds. Hegger en prof.dr.dr.dr. Ouweneel overigens niet aan, op grond van de bijbel verklaar ik dat ze valse leraren zijn, dat is heel iets anders.

Het is mijn christenplicht om dit te doen ongeacht hoe daar over gedacht wordt.

Met vriendelijke groet,

Johannes316
Gesloten