Gebedsverhoring

JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Je mag inderdaad actief omgenezing vragen, daar ben ik van overtuigd. Je moet alleen uitkijken voor de redenering van nu heb ik erom gebeden, nu moet God het ook zo doen. God verhoort het gebed, maar wel op Zijn wijze. Leg alle zorgen en problemen gewoon bij Hem neer en laat Hem Zijn werk dan maar doen.
Het klinkt misschien afstandelijk, maar uit ervaring weet ik dat dit het beste is.
Heel veel sterkte toegewenst
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Adorote

Bericht door Adorote »

God door Zijn Zoon Jezus Christus mag men alles vragen in eigen woorden ; maar voor dat bidden is het allereerst danken en nog eens danken .
Katie

Bericht door Katie »

Ariene schreef:Doordat wij momenteel binnen de familie grote zorgen hebben, kom ik terecht bj dit onderwerp.

Het leven van mijn aanstaand nichtje/neefje (20 weken zwanger) is in gevaar. Mijn schoonzus is nu onder behandeling om het kindje te redden.

In voortdurend gebed zijn we om haar heen, maar ik strijdt dan altijd met het volgend dillema:
Dat God het kán weet ik zeker, maar is het ook Gods wil?

Hoe gaan we hier in het gebed mee om.
Mogen we verhoring verwachten op het gebed, zijn we ongelovig als we ons "indekken" (Misschien is het Gods wil niet)

Hoe gaan jullie om met dit stukje vertrouwen op God.
En dan liever niet in de trant van Wat God doet is goed. Dat is absoluut zo, maar dat maakt een lijdelijk gebed voor zulke noden.
We mogen toch actief om genezing vragen?
Ariene,

Wat een strijd kan dit zijn!
We kunnen niet kijken in Gods raad, we weten niet wat Zijn wil is.
Dat neemt niet weg dat je zeker de Heere mag aanlopen om bewaring van dit jonge leven (en van de moeder).
Dat gaat niet in tegen Gods geopenbaarde wil.

Vertrouwen is ook iets wat juist kan groeien in de worsteling met God. Maar ook in die worsteling mag je leren iets kwijt te raken aan de Heere. Dat geeft vrede: Heere, wat U ook doet, het is goed.

Ik geloof dat de Heere soms in de worsteling het vertrouwen wil geven dat Hij het leven wil sparen. Daarvan zijn voorbeelden bekend.
Maar het kan ook anders, omdat de Heere het niet bekend maakt of omdat HIj een andere weg gaat. Maar dat Hij toch zo wil zegenen dat je Hem vrij kunt laten in alles en echte rust mag ervaren omdat Hij weet wat goed is.

Sorry Ariene, misschien ben ik niet zo erg helder. Ik vind het erg moeilijk om het duidelijk te verwoorden.
Wat ik probeer duidelijk te maken is dat, zoals je zelf ook wel weet natuurlijk, je jezelf het vertrouwen in de Heere niet geeft, maar dat de Heere toch zelf wil overkomen in de gebedsworsteling. Dat vertrouwen iets is wat juist geboren wordt in de omgang met de Heere!

Veel sterkte in alles!
Marnix

Bericht door Marnix »

memento schreef:@Arienne,

\We hebben te handelen naar Gods geopenbaarde wil. De bijbel leert ons dat de dood gekomen is als straf op de zonde, niet omdat God het wil. Hieruit kunnen we leren:
1. Dat wij geen recht hebben op leven, maar dat het leven een gave is, die God ons in genade schenkt. Dit moet ook de toon van ons gebed zijn: Geen eisen, maar vragen.
2. De noodzaak van schuldbelijdenis, zowel van bewuste als van onbewuste zonden. Zie bv de psalmen van David.
3. Dat bekering nodig is, en dat dit ook een aandachtspunt in het gebed moet zijn. Dit leven hier op aarde is slechts een voorbereiding op de eeuwigheid, en wat baat het een mens als hij de hele wereld (en zijn leven) gewint, maar schade leidt aan zijn ziel.
4. Overgave aan God. Het 'Uw wil geschiedde'. Ook al gaf je aan dat je hier niet op zat te wachten, zónder dat wij verwachten dat God altijd doet wat goed is, is ons gebed ijdel. Wie zich overgeeft aan God, kan genade van Hem verwachten, zij het in het 'terugkrijgen' van leven, of anders in vrede in het hart.

Dit is misschien niet het antwoord waar je naar op zoek was. Maar dit is wat Gods Woord ons leert. Enerzijds een boodschap die ons wijst op onze schuld en Gods vrijheid om ons gebed niet te verhoren, anderzijds dat onze Heere en God groot van genade is, die ons het goede geven wil, zowel in leven als in sterven.
Heej Memento, goede uitwerking, maar volgens mij nog wel wat eenzijdig. Er worden hele stellige uitspraken gedaan over gebedsverhoring in de Bijbel. Nu wil ik niet zeggen dat al onze gebeden ook verhoord worden. Wij kunnen soms dingen vragen aan God terwijl Hij wat anders van plan is. Je argumentatie is denk ik niet goed: Wij zijn zondig, wij verdienen het niet dat God ons gebed verhoord dus het is Gods goed recht om ons niet te verhoren. God wil ons verhoren als het goed voor ons is. Als je kind van God bent mag je je Vader ook alles vragen en zelfs zeker weten dat God naar je gebeden luistert. Dat Hij niet bepaalde dingen niet verhoort omdat we zondig zijn. God heeft die vrijheid, maar om Christus wil is Hij onze Vader die het goede met ons voorheeft en ons geeft wat goed voor ons is, die het beste met ons voor heeft.

En sorry Ariene, dat laatste klinkt nu misschien wel heel theoretisch, als je midden in een moeilijke situatie zit zeg je dat niet zo makkelijk lijkt mij.

Memento, dankzij Christus hebben de gelovigen wel rechten tov God. We hebben het recht van zonen, van het zoonschap en niet langer het recht van slaven, met wie een meester naar goedkdunken kan handelen. Heb je dat bij deze post wel voldoende gerealiseerd?

26 En desgelijks komt ook de Geest onze zwakheden mede te hulp; want wij weten niet, wat wij bidden zullen, gelijk het behoort, maar de Geest Zelf bidt voor ons met onuitsprekelijke zuchtingen.

27 En Die de harten doorzoekt, weet, welke de mening des Geestes zij, dewijl Hij naar God voor de heiligen bidt.

28 En wij weten, dat dengenen, die God liefhebben, alle dingen medewerken ten goede, namelijk dengenen, die naar Zijn voornemen geroepen zijn.

29 Want die Hij te voren gekend heeft, die heeft Hij ook te voren verordineerd, den beelde Zijns Zoons gelijkvormig te zijn, opdat Hij de Eerstgeborene zij onder vele broederen.

30 En die Hij te voren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt.

Ariene, zal meebidden. En onthoud dit goed:

Wij hebben een hogepriester die in alle dingen, net als wij, verzocht is geweest, maar dan zonder zonde. Hij voelt met ons mee, Hij weet waar we doorheen gaan

Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot de troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Ariene

Bericht door Ariene »

Beadnkt voor al jullie reacties!
Heerlijk is het om dingen waar je soms erg mee kan zitten hier neer te leggen en er met elkaar over na te denken.

Het ging mij om de verhouding gelovig bidden en verhoring, zoals onderstaande teksten

Voorwaar, voorwaar Ik zeg u: Al wat gij den Vader zult bidden in Mijn Naam, dat zal Hij u geven.

40 En ik heb Uw discipelen gebeden, dat zij hem zouden uitwerpen, en zij hebben niet gekund.
41 En Jezus, antwoordende, zeide: O ongelovig en verkeerd geslacht, hoe lang zal Ik nog bij ulieden zijn, en ulieden verdragen? Breng uw zoon hier.

Het is niet zo dat ik denk ik heb gebeden dus...
Maar juist ben ik bang dat ik te weinig verhoring verwacht.
En daarom dek ik me in met "Het is Gods wil niet"

Ik denk vaak: "Wat moet de Heere verdrietig geweest zijn toen Hij Petrus verlost had uit de gevangenis en niemand geloofde dat Petrus het was. Terwijl ze bij elkaar waren en hiervoor gebeden hadden.

Gelukkig kan ik melden dat de behandeling t.n.t. gelukt is.
We moeten nu afwachten hoe het zich verder ontwikkeld.

(Ze had al ontsluiting en het vlies met vruchtwater kwam al gedeeltelijk naar buiten. Ze hebben het nu terug kunnen duwen en een bandje geplaatst. Dit terugduwen was erg riskant, want het kan snel scheuren en dan zou het kindje geboren worden zonder overlevingskansen)
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Petrus

Bericht door Petrus »

Gebedsverhoring? Zéker weten!

14 jaar geleden zag ik mijn zoon voor het laatst. Geen spoor meer van hem (en m'n 3 dochters) te achterhalen.

God zovele malen wanhopig gebeden om een levensteken van mijn kinderen.

Maar, oh groot Godswonder, ging mijn gebeden in vervulling: ineens, vanmorgen, lag er een e-mailbericht van mijn zoon in mijn mailbox!!!!!!

Hoewel hij niet zeker wist of hij wel het juiste e-mailadres te pakken had, stelde hij de mail wat algemeen met als toevoeging "als er een lampje gaat branden dan zit ik goed dus, anders: sorry.............."

Ik heb zijn e-mail direct beantwoord, en hoop vandaag een antwoord te krijgen.....................
Ariene

Bericht door Ariene »

Petrus schreef:Gebedsverhoring? Zéker weten!

14 jaar geleden zag ik mijn zoon voor het laatst. Geen spoor meer van hem (en m'n 3 dochters) te achterhalen.

God zovele malen wanhopig gebeden om een levensteken van mijn kinderen.

Maar, oh groot Godswonder, ging mijn gebeden in vervulling: ineens, vanmorgen, lag er een e-mailbericht van mijn zoon in mijn mailbox!!!!!!

Hoewel hij niet zeker wist of hij wel het juiste e-mailadres te pakken had, stelde hij de mail wat algemeen met als toevoeging "als er een lampje gaat branden dan zit ik goed dus, anders: sorry.............."

Ik heb zijn e-mail direct beantwoord, en hoop vandaag een antwoord te krijgen.....................
Wat hebben we toch een Grote God!!!

Petrus, Fijn voor jullie!
JolandaOudshoorn

Ariene schreef:Beadnkt voor al jullie reacties!
Heerlijk is het om dingen waar je soms erg mee kan zitten hier neer te leggen en er met elkaar over na te denken.

Het ging mij om de verhouding gelovig bidden en verhoring, zoals onderstaande teksten

Voorwaar, voorwaar Ik zeg u: Al wat gij den Vader zult bidden in Mijn Naam, dat zal Hij u geven.

40 En ik heb Uw discipelen gebeden, dat zij hem zouden uitwerpen, en zij hebben niet gekund.
41 En Jezus, antwoordende, zeide: O ongelovig en verkeerd geslacht, hoe lang zal Ik nog bij ulieden zijn, en ulieden verdragen? Breng uw zoon hier.

Het is niet zo dat ik denk ik heb gebeden dus...
Maar juist ben ik bang dat ik te weinig verhoring verwacht.
En daarom dek ik me in met "Het is Gods wil niet"

Ik denk vaak: "Wat moet de Heere verdrietig geweest zijn toen Hij Petrus verlost had uit de gevangenis en niemand geloofde dat Petrus het was. Terwijl ze bij elkaar waren en hiervoor gebeden hadden.

Gelukkig kan ik melden dat de behandeling t.n.t. gelukt is.
We moeten nu afwachten hoe het zich verder ontwikkeld.

(Ze had al ontsluiting en het vlies met vruchtwater kwam al gedeeltelijk naar buiten. Ze hebben het nu terug kunnen duwen en een bandje geplaatst. Dit terugduwen was erg riskant, want het kan snel scheuren en dan zou het kindje geboren worden zonder overlevingskansen)
Fijn dat het goed is gegaan. Een echte gebedsverhoring dus!! Ik begrijp wel dat je soms twijfelt dat God gebeden verhoort, zeker als het gaat om grote dingen als dit. Maar Als je eens op een rijtje zet waar je allemaal voor gebeden hebt (ook heel eenvoudige dingen zoals het veilig thuiskomen) dan zie dat God echt gebeden heel concreet verhoort.
Marnix

Bericht door Marnix »

In mijn gemeente is er nu een toerustingscursus voor jongbelijdende leden, over het gebed. Heel erg leerzaam. Het ons richten op Gods wil. Mijn predikant had er een heel goed verhaal over vorige week.

En er is al gewezen op lofprijzing, dit is denk ik een heel belangrijk onderdeel van het gebed, en zet een knop om. Door lofprijzing ben je gericht op God en niet op jezelf, je raakt doordrongen van Gods grootheid en dus ook op je eigen kleinheid (schuldbelijdenis) en je ziet beter wat God je allemaal geeft (dankzegging). Vanuit dat perspectief mogen we ook dingen vragen en doen dat dan op een meer op God gerichte houding.

Vertrouw in alles op Hem, Hij zorgt voor ons, Hij houdt van ons, dat bewijst Hij telkens weer.

Groot is uw trouw o Heer, mijn God en Vader.
Er is geen schaduw van omkeer bij U.
Ben ik ontrouw, Gij blijft immers dezelfde,
die Gij steeds waart, dat bewijst Gij ook nu.

Een mooie lofprijzing en een mooi gebed:

Groot is uw trouw o Heer, groot is uw trouw o Heer,
iedere morgen aan mij weer betoond.
Al wat ik nodig had, hebt Gij gegeven,
Groot is uw trouw o Heer, aan mij betoond.

Gij geeft ons vrede, vergeving van zonden,
en uw nabijheid, die sterkt en die leidt:
kracht voor vandaag, blijde hoop voor de toekomst.
Gij geeft het leven tot in eeuwigheid.

Groot is uw trouw o Heer, groot is uw trouw o Heer,
iedere morgen aan mij weer betoond.
Al wat ik nodig had, hebt Gij gegeven,
Groot is uw trouw o Heer, aan mij betoond.

Heer ik kom tot U.
Hoor naar mijn gebed.
Vergeef mijn zonden nu,
en reinig mijn hart

Met uw liefde Heer,
kom mij tegemoet,
nu ik mij tot u keer,
en maak alles goed.

Zie mij voor U staan,
zondig en onrein.
O Jezus raak mij aan,
van U wil ik zijn.

Jezus op uw woord
vestig ik mijn hoop,
U leeft en U verhoort
mijn bede tot U.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Ariene schreef:Doordat wij momenteel binnen de familie grote zorgen hebben, kom ik terecht bj dit onderwerp.

Het leven van mijn aanstaand nichtje/neefje (20 weken zwanger) is in gevaar. Mijn schoonzus is nu onder behandeling om het kindje te redden.

In voortdurend gebed zijn we om haar heen, maar ik strijdt dan altijd met het volgend dillema:
Dat God het kán weet ik zeker, maar is het ook Gods wil?

Hoe gaan we hier in het gebed mee om.
Mogen we verhoring verwachten op het gebed, zijn we ongelovig als we ons "indekken" (Misschien is het Gods wil niet)

Hoe gaan jullie om met dit stukje vertrouwen op God.
En dan liever niet in de trant van Wat God doet is goed. Dat is absoluut zo, maar dat maakt een lijdelijk gebed voor zulke noden.
We mogen toch actief om genezing vragen?
Wij mogen, nee ik meen te zeggen, moeten zelfs actief om genezing vragen. En onze Hemelse Vader is getrouw, en zal ons gebed horen ook. Of het God's wil is dat ze genezen wordt, dat weten we niet, hoeven we nu ook niet te weten. Maar de grootste vrede komt toch in het berusten op het geloof dat hij toch weet wat wel het beste voor ons is, en dat ook doen ZAL. Wens je veel sterkte, en dat Hij je vrede mag geven, die alle verstand te boven gaat.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Lassie

Bericht door Lassie »

Op Zijn tijd en Zijn wijze. We moeten het in Zijn handen leggen, en het Hem ook voorhouden in gebed.

(en niet "stiekum"denken onze eigen weg uit te stippelen en die voor Hem te leggen om vervolgens te denken dat Hij dat dan wel zou doen, nee).
Marnix

Bericht door Marnix »

Klopt. Uiteindelijk zal God deze gebeden ook verhoren. Zelfs als een christen overlijdt, want we zullen hem/haar in gezonde toestand terugzien op de nieuwe aarde / hemel, ja zelfs zo gezond dat er nooit meer ziekte of dood zal zijn.
Lassie

Bericht door Lassie »

mooie aanvulling
JolandaOudshoorn

Lassie schreef:Op Zijn tijd en Zijn wijze. We moeten het in Zijn handen leggen, en het Hem ook voorhouden in gebed.

(en niet "stiekum"denken onze eigen weg uit te stippelen en die voor Hem te leggen om vervolgens te denken dat Hij dat dan wel zou doen, nee).
Dat laatste doen we maar al te vaak. Gelukkig laat God dan wel altijd via Zijn (om)weg zien dat Zijn manier toch de beste is. Ik vind onderstaand stukje altijd erg treffend.

Het gebed dat verhoord werd!
Ik vroeg om kracht
en God gaf me moeilijkheden om me sterk te maken.

Ik vroeg om wijsheid
en God gaf me problemen om te leren ze op te lossen.

Ik vroeg om voorspoed
en God gaf me verstand en spierkracht om mee te werken.

Ik vroeg om moed
en God gaf me gevaren om te overwinnen.

Ik vroeg om liefde
en God gaf me mensen om te helpen.

Ik vroeg om gunsten
en Gods gaf me kansen.

Ik ontving niets van wat ik vroeg.
Ik ontving alles wat ik nodig had."
Ariene

Bericht door Ariene »

Jolanda, wat een prachtig stuk!

Ik ga hem uitprinten en ophangen.
Hier wordt ik stil van...
Plaats reactie