Memento, ik ben benieuwd naar je uitwerking van wat de Talmud zegt.
Nou, er wat wel wat aan de hand met dat land. Als God gediend werd, zouden ze zegen krijgen. Dienden ze de afgoden van de omliggende volkeren (het is de Richterentijd) dan zou er straf komen. De SV schrijft in de voorrede dat het wel eens in de tijd van plunderingen geweest kon zijn. Zo bezien probeerde Elimelech (mijn God is koning) onder de straf uit te komen.Marnix schreef:hehe dat bedoel ik met te ver vergeestelijken.Overigens geldt dat ook voor de gedachte die Refo hier (met vraagteken, ik heb het gezien
) noemt. Wie zegt dat Elimelek het land niet uit mocht.... en wie zegt dat de link naar geestelijk voedsel juist is? Ik ben geneigd om te denken: Er was hongersnood, ze moesten toch eten hebben dus gingen ze tijdelijk naar het buitenland. Net als Abraham bijvoorbeeld. Die ging toch ook niet weg wegens te weinig vertrouwen is God?
Ds. Kater waarschuwt voor het direct vergeestelijken. „Ruth is geen allegorie. Je mag niet bij alle details een toepassing geven, hoe stichtelijk het ook kan klinken. Vanuit de verklaring van de geschiedenis kun je best geestelijke lessen doorgeven, maar je mag niet gaan vergeestelijken.”
Interessant of het daar echt op slaat. Opmerkelijk is wel dat bij die waarschuwing ook het trouwen van vreemde vrouwen (uit andere landen) wordt genoemd.refo schreef:Nou, er wat wel wat aan de hand met dat land. Als God gediend werd, zouden ze zegen krijgen. Dienden ze de afgoden van de omliggende volkeren (het is de Richterentijd) dan zou er straf komen. De SV schrijft in de voorrede dat het wel eens in de tijd van plunderingen geweest kon zijn. Zo bezien probeerde Elimelech (mijn God is koning) onder de straf uit te komen.Marnix schreef:hehe dat bedoel ik met te ver vergeestelijken.Overigens geldt dat ook voor de gedachte die Refo hier (met vraagteken, ik heb het gezien
) noemt. Wie zegt dat Elimelek het land niet uit mocht.... en wie zegt dat de link naar geestelijk voedsel juist is? Ik ben geneigd om te denken: Er was hongersnood, ze moesten toch eten hebben dus gingen ze tijdelijk naar het buitenland. Net als Abraham bijvoorbeeld. Die ging toch ook niet weg wegens te weinig vertrouwen is God?
Er zijn wel standen te herkennen vanuit de Bijbel zonder allegorisering. Paulus maakt melding van zwakke broeders, melk en vaste spijze. Petrus roept ook op om de verkiezing vast te maken.Kaw schreef:Ik vind het altijd wel interessant om te lezen hoe men worsteld met de standen in het genadeleven. Maar als ik vervolgens samenvattend zeg: dus je kunt behouden worden met je bekommering? Dan moet ik dat niet zo zienAlleen staat er vaak wel zoiets als dat een bekommerd iemand wedergeboren is, al is Christus voor hem nog onzichtbaar.
Overigens heb ik het hier niet over Klavier ofzo hoor. Meer over die boekjes of (oudere) stukjes in de Saambinder.
Klavier schreef:Er zijn wel standen te herkennen avnuit de Bijbel zonder allegorisering. Paulus maakt melding van zwakke broeders, melk en vaste spijze. Petrus roept ook op om de verkiezing vast te maken.Kaw schreef:Ik vind het altijd wel interessant om te lezen hoe men worsteld met de standen in het genadeleven. Maar als ik vervolgens samenvattend zeg: dus je kunt behouden worden met je bekommering? Dan moet ik dat niet zo zienAlleen staat er vaak wel zoiets als dat een bekommerd iemand wedergeboren is, al is Christus voor hem nog onzichtbaar.
Overigens heb ik het hier niet over Klavier ofzo hoor. Meer over die boekjes of (oudere) stukjes in de Saambinder.
Ik ben van mening dat Brakel heel wat anders bedoelde dan wat zou blijken bij een allegorisering bij Ruth.Mister schreef: Juist, maar dat is wat anders als de bekering van Lydia beschrijven compleet volgens de standenleer...
Die preek heb ik denk ik ook gehoord. "De sleutel van het boek Ruth zit in het slot". Mooie woordspelingrj schreef:Onlangs hoorde ik in een preek over de keuze van Ruth hoe je dit bijbelboek moet lezen.
De dominee stelde de vraag waarom nu het boek Ruth is opgenomen in de bijbel. Hij haalde het allerlaatste vers na voren: "En Obed gewon Isai; en Isai gewon David." - En David gewon Christus, voegde hij er aan toe. Het is dus het verhaal van een heidin uit een zondige natie, een afgoden dienares waarop de Heere heeft willen neerzien en die ook een moeder van de Zaligmaker is geworden.
Andersom is het te zeggen dat er zo spaarzaam over geschreven wordt dat het vast niet zo belangerijk is als dat het nu lijkt te zijn. Ik vind dat de standenleer en gnostiek heel dicht bij elkaar liggen. Er zit een zucht naar mystiek en spannende verborgenheden achter. Een geheime betekenis achter de gewone woorden van de bijbel, die alleen gezien en uitgelegt kan worden door ingewijden. Een voor de gewone mens geheime weg van onderscheidbare bevindingen die elke ware ingeweide moet afleggen. De kunst om er een uur over te (s)preken in een tale kanaans die alleen tastbaar is voor de uitverkorenen. Een sterke drang om de wannabe-insider te testen op zijn kennis van de verborgenheden en te letten of hij de tale wel voldoende spreekt om de mystieke knusheid van de 8000 te beschermen.Klavier schreef:Er zijn wel standen te herkennen vanuit de Bijbel zonder allegorisering. Paulus maakt melding van zwakke broeders, melk en vaste spijze. Petrus roept ook op om de verkiezing vast te maken.
Hoho, toen Ruth door Boaz genodigd werd aan de tafel had ze al enige kennis aan Boaz! Ze mocht af en toe met handvollen ontvangen! Dus als je hier geestelijke lessen uit wil halen wordt je zeker niet belemmerd.geledu schreef:Het gevaar van afwijken of uitglijden is m.i. erg groot als we Ruth allegorisch uit gaan leggen.
Het is al meer genoemd : als er een systeem "in" gelegd word dan zijn we niet goed bezig.
Zo heb ik eens een verklaring gehoord over de maaltijd die Ruth had op de akker met Boaz , zonder dat dat Boaz al werkelijk haar losser was.Dat zou later pas gebeuren.
En dan dit vergelijken met het Heilig Avondmaal , lijkt me absoluur niet goed.
Dan kunnen we spreken over Christus als de meest verborgen persoon , wat in bepaald opzicht waar is, maar dit mogen we niet uitleggen alszijnde gewettigd om in bepaalde omstandigheden zonder Christrus kennis aan het H.A. te gaan.
Enerzijds dus een gevaar in uitwassen , anderzijds is het waar dat bv Ds v Reenen met zijn verklaring welzeker tot zegen is geweest.
Om standen leer te bewijzen is Ruth dus idd ongeschikt daar zijn zoals eerder genoemd betere Schriftuurlijke bewijzen voor te vinden.
Gaat dezelfde dominee heel het land door? Ik heb volgens mij dezelfde predikant gehoord.David J schreef:Die preek heb ik denk ik ook gehoord. "De sleutel van het boek Ruth zit in het slot". Mooie woordspelingrj schreef:Onlangs hoorde ik in een preek over de keuze van Ruth hoe je dit bijbelboek moet lezen.
De dominee stelde de vraag waarom nu het boek Ruth is opgenomen in de bijbel. Hij haalde het allerlaatste vers na voren: "En Obed gewon Isai; en Isai gewon David." - En David gewon Christus, voegde hij er aan toe. Het is dus het verhaal van een heidin uit een zondige natie, een afgoden dienares waarop de Heere heeft willen neerzien en die ook een moeder van de Zaligmaker is geworden.