Dominee niet meer in dienst kerkenraad

Wat is beter: predikant in dienst van de plaatselijke kerkenraad of in dienst van de landelijke kerk

de dominee is een dienaar van de plaatselijke kerk en staat dus onder het gezag van de kerkenraad
24
49%
het is beter als de dominee in dienst staat van de landelijke kerk, zoals dr. De Leede voorstelt
14
29%
het zal mij een zorg zijn
7
14%
eigenlijk zouden er helemaal geen dominees moeten zijn, want dat ambt wordt in de Bijbel niet genoemd
4
8%

Totaal aantal stemmen: 49

Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

RD schreef:woensdag 25 oktober '06

ZOETERMEER - De huidige verhouding tussen de kerkenraad en de predikant moet grondig op de schop. De synode van de Protestantse Kerk in Nederland moet „de vergaande stap” zetten dat predikanten voortaan in dienst komen van de landelijke kerk.
Dat betoogt dr. H. de Leede, rector van het theologisch seminarium Hydepark, in het nieuwste nummer van Wapenveld. In de nieuwe structuur, zoals De Leede die schetst, zijn predikanten als werknemer van de landelijke kerk verbonden aan een plaatselijke of regionale gemeente. De Leede is zich ervan bewust dat die opzet een ommezwaai is in vergelijking met de huidige situatie, waarin de predikant in dienst is van de kerkenraad.

„Ook bij mijzelf onderken ik een omslag in mijn denken hierover in de laatste jaren”, aldus dr. De Leede. „Lang en veel is in het verleden gesproken over de toegekende volmacht die hoort bij het ambt van dienaar van het Woord en de vrijheid van het beroep die daartoe vereist is. En dat is een groot goed. Een werkgever-werknemerverhouding tussen kerkenraad en predikant draait beide, volmacht en vrijheid, de nek om. Althans, dat kan te makkelijk gebeuren.”

Een centraal werkgeverschap van de landelijke kerk voor de predikant en een sterkere bovenplaatselijke aansturing in personele zaken, garanderen volgens De Leede die volmacht van het ambt en die vrijheid van het Woord, terwijl „misbruik gemakkelijker wordt bestraft.” Bovendien schept een grotere bovenplaatselijke bevoegdheid de noodzakelijke ruimte voor de predikant om samen met de kerkenraad geestelijk leiding te geven, meent de rector van Hydepark.

Dr. De Leede komt met zijn voorstel in een artikel waarin hij recente ontwikkelingen rond het predikantschap evalueert. De synode van de PKN spreekt komende maand over de positie en bevoegdheden van de hbo-opgeleide kerkelijk werker. In dat kader bepleit hij een „krachtig kerkelijk beleid” om het onderscheid tussen predikant en kerkelijk werker te accentueren. Voor predikanten betekent dit „scholing en ambtstoerusting” op universitair niveau, maar ook „aanvullende scholing en sancties voor wie daar niet aan voldoet.”

Verder moet de kerk volgens hem een actieve rol gaan spelen in de loopbaanbegeleiding en een. Ook moet zij meer bevoegdheid krijgen tot ambtsontheffing bij gebleken disfunctioneren of tot overplaatsing bij verstoorde verhoudingen tussen kerkenraad en predikant.

De Leede hecht aan de markering van de aparte positie van een universitair geschoolde predikant naast die van kerkelijk werker. „De zichtbare en hoorbare aanwezigheid van de predikant in het publieke domein wordt weer belangrijker, naar mijn stellige overtuiging. De dominee-notabel van weleer komt niet terug. Maar de predikant-geestelijk leider wordt een factor van missionaire betekenis in de toekomst.”
Hoe kijken jullie hier tegenaan?

Het lijkt mij wel een gezond voorstel. Historisch zijn er voorbeelden genoeg van situaties waar het mis ging omdat de dominee niet preekte wat z'n kerkenraad (werkgever) graag wilde horen. In de prediking mag het spreekwoord "Wiens brood men eet, diens woord men spreekt" nooit het uitgangspunt zijn.

Onlangs werd hier nog het voorbeeld aangehaald van een gemeente met slechts 60 leden die een predikant kreeg waarvan het salaris goeddeeld werd betaald door één gemeentelid. Dat is bijna vrágen om problemen...

En problemen zijn er tegenwoordig in overvloed, ook in de arbeidsrelatie tussen kerkenraad en predikant. Ik denk dat dr. De Leede groot gelijk heeft wanneer hij met dit voorstel mogelijkheden wil bieden voor situaties waarin een predikant niet functioneert of waar de verhoudingen tussen predikant en kerkenraad verstoord zijn.

Waardevol vind ik ook zijn slotopmerkingen over de aparte positie van een universitair geschoolde predikant naast die van kerkelijk werker. Het mag m.i. niet zo zijn dat economische motieven ertoe leiden dat gemeenten liever een goedkope HBO-geschoolde kerkelijk-werker-die-ook-wel-een-preek-kan-houden beroepen dan zo'n dure academisch gevormde predikant. Want, met alle respect en waardering voor de HBO-geschoolde kerkelijk werkers: de taak van de universitair geschoolde predikant is niet dezelfde als die van de k.w. met een CHE-diploma.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Ik vind zijn argumentatie wel plausibel.
Ook het beter kunnen aanpakken van disfunctioneren vind ik een goede zaak. Dat verloopt veel te lastig als de predikant in dienst van de kerkenraad is. Het is hun probleem. Het is goed als je dan hogerop aan de bel kunt trekken.
Labyrinth

Bericht door Labyrinth »

Miscanthus schreef:Ik vind zijn argumentatie wel plausibel.
Ook het beter kunnen aanpakken van disfunctioneren vind ik een goede zaak. Dat verloopt veel te lastig als de predikant in dienst van de kerkenraad is. Het is hun probleem. Het is goed als je dan hogerop aan de bel kunt trekken.
Aan de ene kant kan ik me in jouw redenering vinden, ik hou tóch iets van "een predikant staat toch in "dienst" van de Heere, en niet in dienst van een kerkenraad, mensen dus"??

De Ds wordt toch steeds gezien als Zijn dienstknecht, dus waarom dan in dienst van de kerkenraad. En de lijn dóórtrekkende, kom je uit bij de vaststelling (als het goed is) dat een Kerk onder Gods zegen en leiding staat, dús van die hoek uit bezien, zal een Ds dus idd in dienst moeten staan van de Kerk als geloofsverband.
Eppie

Bericht door Eppie »

Even een stemverklaring, ik heb ook op het landelijke standpunt geprikt. Dit omdat er best regelmatig problemen ontstaan tussen een gemeente/kerkenraad en een predikant waarbij het dan wel 'handig' is als de predikant niet met handen en voeten gebonden is aan de gemeente maar er echt boven kan staan. Bovendien ben ik voorstander van een soort salarissysteem waarbij alle gemeenten aan mee betalen zodat ook kleine gemeenten zich een predikant kunnen veroorloven.
Maar wie ben ik?
Dathenum

Bericht door Dathenum »

De ouderlingen zijn verantwoordelijk voor het geestelijk wel en wee van de gemeente. Zijn dienen er op toe te zien dat de prediking bijbels is en is wat de gemeente nodig heeft. Daarom heb ik gekozen voor: "de dominee is een dienaar van de plaatselijke kerk en staat dus onder het gezag van de kerkenraad".

Verder is een voordeel daarvan dat een vergrijzende vrijzinnige gemeente geen predikant meer betalen kan zo ter ziele gaat, terwijl de orthodoxe gemeente waar iedereen getrouw ter kerke gaat en het evangelie zuiver word gebracht wel een predikant kan betalen.
Shaul

Bericht door Shaul »

Dathenum schreef:
Verder is een voordeel daarvan dat een vergrijzende vrijzinnige gemeente geen predikant meer betalen kan zo ter ziele gaat, terwijl de orthodoxe gemeente waar iedereen getrouw ter kerke gaat en het evangelie zuiver word gebracht wel een predikant kan betalen.
Ik vind dit een zeer vreemde opmerking. Een opmerking die niets van doen heeft met de liefde die wij onze christelijke broeders en zusters, hoe dwalend ze wellicht ook mogen zijn, moeten tonen. Juist deze mensen hebben een leider nodig die hun op het rechte pad brengt.

Verder zou dit beeld goed kunnen opgaan voor de Bible Belt, maar niet voor de grote stad. In de grote steden worden de orthodoxe gemeenten steeds kleiner, waardoor een predikant niet meer kan worden betaald. Denk bijv. aan Ds. van Pelt van Rotterdam-Kralingen, die grotendeels door de IZB wordt betaald.

De Gereformeerde Gemeente is zelfs zo goed als verdwenen uit Rotterdam, behoudens dan een kleiner wordende gemeente aan de Boezemsingel.

Discussie over PKN-HHK kon men zich in de voormalig Hervormde gemeentes niet eens permitteren, bij het uiteenvallen van de gemeente zou er in het geheel geen gemeente meer overblijven.

Je redeneert dus blijkbaar vanuit een luxe positie. Enige frontervaring blijkt niet uit jouw bijdrage.
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Shaul schreef:Ik vind dit een zeer vreemde opmerking. Een opmerking die niets van doen heeft met de liefde die wij onze christelijke broeders en zusters, hoe dwalend ze wellicht ook mogen zijn, moeten tonen. Juist deze mensen hebben een leider nodig die hun op het rechte pad brengt.
Je gaat uit van enkele veronderstellingen. Ik gun in tegenstelling tot wat je verondersteld deze mensen van harte een leider die hen op het rechte pad brengt. Een vrijzinnige gemeente beroept echter ook een vrijzinnige predikant. Als de vrijzinnige gemeente echter niet meer rendabel is zullen deze mensen wellicht in een wel rendabele bijbelgetrouuwe gemeente gaan kerken. Dat zou niet gebeuren als deze vrijzinnige gemeente kunstmatig in leven word gehouden.

Mijn argumentatie is niet ingegeven door een soort superioriteitsgevoel, maar uit het verlangen dat het bijbelse evangelie kerkbreed verkondigd zal worden en mensen tot behoudenis zullen komen.
Laatst gewijzigd door Dathenum op 26 okt 2006, 11:40, 1 keer totaal gewijzigd.
memento

Bericht door memento »

Financieel gezien ben ik voor de stelling dat de predikant in dienst is van het kerkgenootschap. Hierdoor kan een uniform salaris gehanteerd worden, en hebben kleinere gemeenten ook kans op een predikant.

Vanuit het oogpunt van de tucht ben ik ervoor dat de predikant in dienst is van de kerkeraad van de gemeente waar hij dient. De ouderlingen zijn namelijk geroepen om toezicht te houden op de leer, hier valt m.i. ook de leer onder die de predikant brengt. De ouderlingen moeten m.i. altijd de positie blijven hebben dat zij een predikant met gezag terecht kunnen wijzen.

Vanuit geestelijk oogpunt ben ik ervoor dat een predikant geheel vrij is, een kleine zelfstandige, dus niet in dienst van kerkeraad of kerkgenootschap. M.i. behoord een predikant een beroep aan te kunnen nemen naar elke gemeente of instelling (bv een zendingsinstelling) die hem beroept, ongeacht kerkgenootschap. Hij is slechts gehoorzaamheid verplicht aan Christus. Wat betreft leer en leven is hij verantwoording schuldig aan de gemeente waar hij op dat moment werkzaam is.

Kortom, moeilijke keuze...
Shaul

Bericht door Shaul »

Dathenum schreef: Je gaat uit van enkele veronderstellingen. Ik gun in tegenstelling tot wat je verondersteld deze mensen van harte een leider die hen op het rechte pad brengt. Een vrijzinnige gemeente beroept echter ook een vrijzinnige predikant. Als de vrijzinnige gemeente echter niet meer rendabel is zullen deze mensen wellicht in een wel rendabele bijbelgetrouuwe gemeente gaan kerken. Dat zou niet gebeuren als deze vrijzinnige gemeente kunstmatig in leven word gehouden.
Dat ze hoogst waarschijnlijk een vrijzinnge predikant zullen beroepen ben ik met je eens. Ik verwacht echter niet dat ze bij het uiteenvallen van de gemeente zich zullen aansluiten bij een meer orthodoxe gemeente.

Maar terugkomend op het topic, voor orthodoxe gemeenten in de grote steden is het ook niet meer betaalbaar om een predikant te beroepen, veel van de gemeenten zijn gewoonweg te klein om dat financieel op te brengen.
Jongere

Bericht door Jongere »

Shaul schreef:De Gereformeerde Gemeente is zelfs zo goed als verdwenen uit Rotterdam, behoudens dan een kleiner wordende gemeente aan de Boezemsingel.
Huh? Er zijn toch drie (tot voor kort vier) Gereformeerde Gemeenten in Rotterdam?
Klavier

Bericht door Klavier »

Ik denk aan een niet bestaande optie waarin de predikant gebonden is aan de lokale gemeente en betaald wordt door het kerkverband.

Het kerkverband voor de organisatievorm en financien, dus als 'werkgever'. De Lokale gemeente als 'kudde' waarin de predikant als 'herder en leraar' is gesteld.
Zakelijk gezien is het kerkverband dan een soort holding die de predikanten betaalt. De lokale gemeenten zijn de afzonderlijke BV's die predikanten inhuren voor een vast bedrag per lid/dooplid.
Predikant krijgt auto en huis 'van de zaak' en een salaris in overeenstemming met de omvang van de ambtelijke werkzaamheden; E.e.a. door de synodes vast te stellen.

Voordelen: Predikant blijft verbonden aan de lokale gemeente en kleine gemeenten kunnen ook een dominee beroepen.
Of het allemaal juridisch kan weet ik niet. Het is zomaar een gedachte.
Ten aanzien van de beroepingspraktijk hoeft er geen wijziging te worden doorgevoerd.
dré

Bericht door dré »

Jongere schreef:
Shaul schreef:De Gereformeerde Gemeente is zelfs zo goed als verdwenen uit Rotterdam, behoudens dan een kleiner wordende gemeente aan de Boezemsingel.
Huh? Er zijn toch drie (tot voor kort vier) Gereformeerde Gemeenten in Rotterdam?
Rotterdam ijsselmonde (Thaborkerk)
Rotterdam Zuidwijk
Rotterdam Alexanderpolder (Sionkerk
Rotterdam centrum (Boezemsingel
Dus nog steeds 4 gemeenten in deze stad (all 4 vakant en niet al te groot)

Barendrecht was tot voor kort Rotterdam Zuid (Mijnsherenplein)
dré
--------

Credo in unum Deo
Klavier

Bericht door Klavier »

dré schreef:Rotterdam ijsselmonde (Thaborkerk)
Rotterdam Zuidwijk

En in Charlois een nieuwe evangelisatiepost (voormalig OGG).
Jongere

Bericht door Jongere »

dré schreef:
Jongere schreef:
Rotterdam ijsselmonde (Thaborkerk)
Rotterdam Zuidwijk

Ok. ik had Zuidwijk even gemist.
dré

Bericht door dré »

Klavier schreef:
dré schreef:Rotterdam ijsselmonde (Thaborkerk)
Rotterdam Zuidwijk

En in Charlois een nieuwe evangelisatiepost (voormalig OGG).
Charlois (In de Gouwstraat) betreft voorlopig alleen een inloophuis.
dus (nog) geen echte post.
dré
--------

Credo in unum Deo
Plaats reactie