Wat bindt ons?

Klavier

Bericht door Klavier »

Gian schreef:Hmm, ik weet niet waar je vandaan komt, maar ik ben bang dat de meesten binnen hun kerkverband tegen een hele hoge muur lopen. Je voorstel is daarom mi een utopie.
Wat is dit nou toch? Kom ik met een praktijkvoorbeeld aan, wordt het als utopie afgedaan.
Waarom kan het hier wel en elders niet? Heb je zelf al geprobeerd het op deze wijze in te vullen? Deze vraag wil ik niet alleen aan jou (Gian) stellen, maar aan allen die een nieuw initiatief aandragen.
Wat moet ik daarmee: Bestaande gevallen waar het 'bewezen' goed gaat, als utopie bestempelen; Is dat om een nieuw initiatief legitiem te kunnen verklaren?

Als ik de reacties op het voorstel van Bert zie: wederom een bevestiging van onwil om echt te streven naar eenheid.
Wat mij vooral bezorgd maakt is de trend die ik waarneem hierin:
Wij bepalen wat eenheid is, en al het andere is fout. Alleen wij bepalen wat en hoe eenheid is. Zo komt het op mij over. Het is ongetwijfeld niet zo bedoeld, maar het komt vooral onevenwichtig over allemaal.

Zoek het toch niet in eerste instantie in de organisatie van de kerkelijke vorm. Eenheid kan alleen in Christus. In de leer van genade voor zondaren. Zoek het in saamhorigheid waarin herkenning in Christus alle kerkmuren vanzelf doet wegvallen.
Waarom wordt een discussie, of beter gezegd, bezinning daarover uit de weg gegaan?
refo

Bericht door refo »

De GB is bij de PKN gebleven. De GG zal hooguit toenadering zoeken tot de HHK. Maar pas over 75 jaar. Ze zijn nu nog te jong. :mrgreen:
Gian

Bericht door Gian »

Klavier, je voorbeeld zal de uitzondering zijn die de regel bevestigd. Ik weet niet waar je kerkt, maar het is idd een heel mooi voorbeeld.
Toch ben ik bang dat het bij de ene bijeenkomst blijft omdat Gemeenten individueel, en predikanten individueel maar heel weinig bewegingsvrijheid hebben.
Bel Dhr. Kole eens, en vraag hem eens naar het succes van de COGG. Vraag hem eens hoe het komt dat ze zoveel medewerking krijgen vanuit de gevestigde kerken met name de kerken uit de rechterflank.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Klavier

Bericht door Klavier »

Gian schreef:Klavier, je voorbeeld zal de uitzondering zijn die de regel bevestigd. Ik weet niet waar je kerkt, maar het is idd een heel mooi voorbeeld.
Toch ben ik bang dat het bij de ene bijeenkomst blijft omdat Gemeenten individueel, en predikanten individueel maar heel weinig bewegingsvrijheid hebben.
Bel Dhr. Kole eens, en vraag hem eens naar het succes van de COGG. Vraag hem eens hoe het komt dat ze zoveel medewerking krijgen vanuit de gevestigde kerken met name de kerken uit de rechterflank.
Ik snap heel goed wat het probleem is.
Het feit dat binnen het COGG bekend is waar het op vast loopt moet andere initiatiefnemers vooral tot nadenken stemmen!
Een nieuw initiatief zal minstens met dezelfde problemen en obstakels te maken krijgen.
Op basis waarvan zou het dan anders gaan?

De omslag bereik je niet door maar 'even' een zoveelste stichting of organisatie op te zetten.
Het is een zaak die van binnenuit moet groeien. Het is de taak van de gemeenten zelf om eenheid te bewerkstelligen.
Doe je dat niet, dan moet je al moeite doen je eigen gemeente mee te krijgen, laat staan die van een ander.

Nogmaals, het kan in de praktijk. Het vraagt niet om een kritische houding naar de eigen gemeente maar een opbouwende en vooral getuigende houding. Dan kan er veel meer.
Gian

Bericht door Gian »

Nogmaals, het idee is om vanaf de gemeenteleden, invloed en bewustwording uit te oefenen tot op synodaal niveau. Er is geen enkele vereniging of stichting die dat al doet. Ik geloof dat er een sterk groeiende groep mensen is die de eenheid mist en niet weten hoe ze hun verlangen gestalten kunnen geven.
Het is wachten op diegenen die de handschoen oppakken. Dat hoef ik zeker niet te zijn, dat moeten mensen zijn die behalve visie en gedrevenheid ook de talenten hebben om e.a. op te zetten.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Plaats reactie