Wat bindt ons?

limosa

Wat bindt ons?

Bericht door limosa »

Als we willen nadenken over eenheid (wat op zich een goede zaak is) moeten we weten wat ons bindt. In de eerste plaats zou dat natuurlijk het levende geloof in de Jezus Christus als onze Zaligmaker moeten zijn. Of dan toch, voor degenen die dit in zich nog niet krachtiglijk gevoelen, en nochtans de middelen gebruiken, door welke God beloofd heeft deze dingen in ons te werken, ook voor hun moet een onderlinge band mogelijk zijn. Maar tevens is nodig enige uitwendige zaken te noemen.

Het gaat dan om eenheid tussen degenen die we kunnen rekenen tot de achterban van dit forum. Welke zaken zijn te noemen?

- de Bijbel (in de rechterflank is dat vrijwel zonder uitzondering de Statenvertaling)

- de apostolische geloofsbelijdenis
- de geloofsbelijdenis van Nicea
- de geloofsbelijdenis van Athanasius

- de Dordtse Leerregels
- de Heidelbergse Catechismus
- de Nederlandse GeloofsBelijdenis

- de Westminster Confession of Faith
- de Westminster Larger Catechism
- de Westminster Shorter Catechism
- Catechismus van Genève

- de Dordtse KerkOrde

- verder nog de formulieren voor de Heilige Doop en het Heilig Avondmaal

Vergeet ik er dan nog, heeft iemand wat toe te voegen? Of er af te halen? Zaken als interpretaties, gedrag en gewoonte (kerkgang en gebruik moderne media bijvoorbeeld) kunnen we later bekijken. Eerst maar eens zien of we op het meest basale niveau overeenkomsten vinden.
Duuk

Bericht door Duuk »

Ik zou het zelf willen beperken tot Gods Woord en het enige geloof van de Heere Jezus.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

De grootste verschillen zitten 'm mijns inziens niet in allerlei secundaire zaken, zoals psalmberijming, Bijbelvertaling (hoewel niet onbelangrijk), kleding, muziekkeuze, maar in de geloofsbeleving.
Een verschil in geloofsbeleving is mijns inziens een blokkade voor eenheid. Even heel concreet gezegd: wat voor de een geloof is, is het voor de ander soms helemaal niet. En wat voor de een in zijn geloofsbeleving heilig is, daar wordt door een ander mee gespot (zie bijv. hoe soms over de vierschaarervaring gesproken wordt).
Déze zaken zijn het die scheiding maken, ook al ben je het qua belijdenis met elkaar eens.
Christiaan

Bericht door Christiaan »

Ik hoop broeders en zuster in het geloof.
En wie weet komt het er nog van samen het Heilig onfeilbaar Woord van God te bestuderen.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
limosa

Bericht door limosa »

Duuk schreef:Ik zou het zelf willen beperken tot Gods Woord en het enige geloof van de Heere Jezus.
dat zou ik ook wel willen maar 't is theorie en de praktijk is nu eenmaal weerbarstig, we zullen meer moeten omschrijven, voor degenen die staan in de traditie van de (nadere) reformatie is dat volgens mij niet zo'n belemmering
limosa

Bericht door limosa »

Afgewezen schreef:De grootste verschillen zitten 'm mijns inziens niet in allerlei secundaire zaken, zoals psalmberijming, Bijbelvertaling (hoewel niet onbelangrijk), kleding, muziekkeuze, maar in de geloofsbeleving.
Een verschil in geloofsbeleving is mijns inziens een blokkade voor eenheid. Even heel concreet gezegd: wat voor de een geloof is, is het voor de ander soms helemaal niet. En wat voor de een in zijn geloofsbeleving heilig is, daar wordt door een ander mee gespot (zie bijv. hoe soms over de vierschaarervaring gesproken wordt).
Déze zaken zijn het die scheiding maken, ook al ben je het qua belijdenis met elkaar eens.
Misschien heb je gelijk maar dan kunnen we beter stoppen. En ergens blijft het toch borrelen, we zouden toch veel meer dan nu een eenheid moeten kunnen vormen. Om de verschillen die je noemt te overbruggen moeten we volgens mij eerst weten wat ons bindt. Daarom begon ik dit topic. Als we het eerst hier nou eens over eens zijn. En als er dan nog een beetje liefde mag zijn tot de naaste. Dan zouden verschillen die de uitgangspunten in dit topic niet overstijgen toch overkomelijk moeten zijn?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Limosa, je antwoord is me volstrekt onhelder. :wink:
Eenheid is eenheid en je kunt niet een factor die de eenheid 'verstoort', buiten beschouwing laten. Dan houd je jezelf en de ander voor de gek.
Geloofsbeleving is een kwestie van 'zijn of niet zijn'.
limosa

Bericht door limosa »

Afgewezen schreef:Limosa, je antwoord is me volstrekt onhelder. :wink:
Eenheid is eenheid en je kunt niet een factor die de eenheid 'verstoort', buiten beschouwing laten. Dan houd je jezelf en de ander voor de gek.
Geloofsbeleving is een kwestie van 'zijn of niet zijn'.
we moeten ergens beginnen, in plaats van gelijk te beginnen met ruzie maken over de route die we moeten volgen probeer ik eerst af te spreken welke kaarten we gaan gebruiken

Verder is geloofsbeleving geen belemmering voor eenheid. Integendeel. Ik vrees dat eerder een gebrek aan de beleving van het ware zaligmakende geloof belemmerend is. Want als er waar geloof is zal er ook liefde tot de naaste zijn en ootmoedigheid. En dan kon er ook nog wel eens wat eenheid komen.
memento

Bericht door memento »

Ik denk dat de eenheid meer is dan een lijstje belijdenis- en ordegeschriften. Ik denk dat de gemeenten er goed aan doen om een essentio op te stellen, een lijstje van zaken die hun essentieel vinden voor hun geloof, en dus voor eenheid.

De 'evangelical alliance' heeft zo'n lijstje, de reformed in de USA hanteren meestal de '5 points'. Nu de reformatorischen in NL nog met zo'n lijstje.
Labyrinth

Bericht door Labyrinth »

limosa schreef:
we moeten ergens beginnen, in plaats van gelijk te beginnen met ruzie maken over de route die we moeten volgen probeer ik eerst af te spreken welke kaarten we gaan gebruiken.
Maar aangezien er meerdere kaarten bestaan met verschillende marsroutes, dan wordt de keus voor één bepaalde kaart al heel snel het wegdoen van ándere marsroutes die op hetzelfde doel uitkomen.

Dan ga je je afvragen, welke marsroute is de kortste tot je uiteindelijke doel? Of zijn er ándere marsroutes denkbaar die, hoewel iets lánger, betere wegen kennen?
Adorote

Bericht door Adorote »

Wat ten principale zou moeten binden is de afspraken van de ongedeelde Kerk der eerste tieneeuwen zo ook het Credo van Nicea,ook al deze afspraken gelden ook nog in de nadere reformatie, alles wat daar na komt is daar een afgeleide van, wat ten principale niet de bedoeling was maar helaas na 1517 wel plaatsvondt.

Wat al zo zou moeten binden bij de gereformeerde gezindte is; de 12 artikelen(bij de H.Doop) Credo Nicea, Geloofsvorm en Bekentenis van de Heilige Athanasius Bisschop van Alexandrie .

Dus wat bindt en zou moeten binden ligt voor de hand.
limosa

Bericht door limosa »

Natuurlijk is eenheid meer dan een lijstje. Als er hier echter over eenheid wordt gesproken verzand het op een of andere manier al snel. Daarom leek een gemeenschappelijk vertrekpunt mij wel handig. In momenten van verwarring of discussie kun je daar op terugvallen.

Verder is de vraag of er meerdere wegen zouden kunnen zijn niet zo relevant. Het gaat erom dat degenen die naar eenheid streven het met elkaar eens zijn. En volgens mij zouden zij die zich weten te staan in de traditie van de (nadere) reformatie, de rechterflank van de gereformeerde gezindte zeg maar, zich in het lijstje in de openingsposting moeten herkennen. Ik ben wel benieuwd of dat zo is. Of dat er zijn die hier nog documenten aan zouden willen toevoegen. Die moeten dan door de breedte van de rechterflank gedragen worden. Ik zou niet weten wat dat zou kunnen zijn maar je weet maar nooit.

Je zou kunnen zeggen dat de Bijbel en de apostolische geloofsbelijdenis, de geloofsbelijdenis van Nicea en de geloofsbelijdenis van Athanasius voldoende zijn. In beginsel zijn ze dat ook maar we hebben het hier nu over eenheid onder de rechterflank Nederlandse gereformeerden. Onder hen zijn ook de Drie Formulieren van Enigheid van groot belang. Je zou ervoor kunnen kiezen om De Westminster en Genève uit het lijstje te halen maar die vond ik theologisch en historisch gezien zo waardevol voor de Nederlandse situatie dat ik ze erbij gezet heb.

maar goed, op de Bijbel na kun je van het hele lijstje wat vinden . . .
Gian

Bericht door Gian »

Ik denk meer aan een stichting waar iedereen lid van kan worden die de opdracht tot eenheid na wil streven en de belijdenisgeschriften onderschrijft. De predikanten die op termijn lid willen worden zouden mooie stukjes kunnen schrijven in een eigen blad genaamd Samenbinder ofzo....
Met een stichting waar genoeg mensen lid van worden kan je een gezamelijke stem vormen richting de verschillende kerkverbanden, oproepen tot bezinning, studie- en ontmoetingsdagen organiseren ect.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
limosa

Bericht door limosa »

Gian schreef:Ik denk meer aan een stichting waar iedereen lid van kan worden die de opdracht tot eenheid na wil streven en de belijdenisgeschriften onderschrijft. De predikanten die op termijn lid willen worden zouden mooie stukjes kunnen schrijven in een eigen blad genaamd Samenbinder ofzo....
Met een stichting waar genoeg mensen lid van worden kan je een gezamelijke stem vormen richting de verschillende kerkverbanden, oproepen tot bezinning, studie- en ontmoetingsdagen organiseren ect.
Goeie zaak, ik heb alvast hier een topic voor je geopend.
Labyrinth

Bericht door Labyrinth »

Adorote schreef:.

Dus wat bindt en zou moeten binden ligt voor de hand.
Een terugkeer naar de Moederkerk, als ik je posting goed proef Adorote
Plaats reactie