Zing een lied. Of niet?
- Bert Mulder
- Contacteer:
Psalm 116 oppervlakkig??
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Ik bedoel inderdaad dat als je heel consequent de meetlat hanteert zoals gedaan in de Daniel, je in de problemen raakt.Pim schreef:Klavier, 'eens was ik een vreemd'ling' is ook IK-gericht, bedoel je?
Daaruit concludeer ik dat de meetlat niet deugt.
Los van het feit dat ik de intenties van dhr. Post onderschrijf.
Echter, zijn methode is dusdanig dat zijn boodschap ongeloofwaardig overkomt. Hij heeft de verkeerde stok om de hond te slaan gebruikt. In plaats daarvan schiet hij in eigen voet.
En laat de lezers van het artikel in verwarring achter.
Misschien was dit een beter voorbeeld geweest voor meneer Post:
Het gaat niet zomaar één twee drie
Tsijngelingeling tsjeng boem tsji tsji
Wij moeten doen wat Jezus zei
Want dat zet zoden aan de dijk.
Tsingelingeling tsjeng boem tsji tsji
Dus bidden wij en werken wij
Voor Jezus' koninkrijk.
[uit de Evangelische Liedbundel]
Voor Jezus' koninkrijk.
- Miscanthus
harde dienst hoor,Hendrikus schreef:Misschien was dit een beter voorbeeld geweest voor meneer Post:
Voor Jezus' koninkrijk.
die zitten nog in het werkhuis.....
Mooi gezegd!Pim schreef:Sommigen vinden dat dr Post een inhoudelijk punt maakt mbt eenzijdigheid van genoemde 3 liederen. Maar m.i. is het inhoudelijke punt niet relevant, omdat zijn uitgangspunt onjuist is.
Stel dat ik een artikel schrijf waarin ik de meditaties uit de Saambinder ga toetsen aan de 3 stukken van de HC, enkele dogma's en het evenwicht hierin.
Dan is het niet ondenkbaar dat niet in iedere meditatie evenwichtig aandacht is voor genoemde 3 stukken en/of een ander rijtje dogma's.
Vervolgens typeer ik de meditaties als eenzijdig en/of oppervlakkig. Maak ik dan een punt?
A. Ja, want ik toon naleesbaar aan dat de meditaties niet de drie stukken van de HC evenwichtig weergeven.
B. Of toch niet? Misschien hoeft een meditatie van een paar alinea's geen evenwichtige bespreking van de drie stukken en/of andere dogma's te zijn, derhalve zijn mijn uitgangspunten onjuist en is het onderzoek niet reeël.
Ik kies voor optie B.
(dat nummer mogen wij niet zingen van onze dominee, zelfs psalm 25 niet)Dathenum schreef:
En nogmaals, er zitten ook hele mooi nummer tussen (bijv: Genade zo oneindig groot, Ik bouw op U - Mijn schild en mijn verlosser, Daar op die hoog verheven troon). Maar sommige zinnen van bovenstaande nummers krijg ik absoluut niet meer door mijn strot.
Als je ps 25 niet mag zingen wat zingen jullie danLassie schreef:(dat nummer mogen wij niet zingen van onze dominee, zelfs psalm 25 niet)Dathenum schreef:
En nogmaals, er zitten ook hele mooi nummer tussen (bijv: Genade zo oneindig groot, Ik bouw op U - Mijn schild en mijn verlosser, Daar op die hoog verheven troon). Maar sommige zinnen van bovenstaande nummers krijg ik absoluut niet meer door mijn strot.

En op wat voor grond mag "Heer, ai maak mij uwe wegen" niet?
- Bert Mulder
- Contacteer:
Wat ik wel opgemerkt heb in de GerGem(inNed) is dat er overwegend 'zware' psalmen gezongen worden. Daarmee bedoel ik psalmen die concentreren op de ellende staat van de mens. Zoals 32 en 51. Vindt ik wel prachtige psalmen, maar we moeten de hele psalter, als kerk, zingen. En dan vooral on God te prijzen voor Zijn genade aan ons geschonken. Juist omdat zingen ook bidden is. En bidden is, voor het grootste en meest belangrijkste gedeelte, God danken en loven en prijzen voor Zijn weldaden aan ons bewezen. Dus de lofzangen moeten niet vergeten worden. Zoals Paulus ons ook zegt:Lassie schreef:(dat nummer mogen wij niet zingen van onze dominee, zelfs psalm 25 niet)Dathenum schreef:
19 Sprekende onder elkander met psalmen,26) en lofzangen, en geestelijke liederen, zingende en psalmende den Heere in uw hart;27)
20 Dankende te allen tijd over alle dingen God en den Vader, in den Naam van onzen Heere Jezus Christus;
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Als we het Bijbelse evenwicht willen houden, kunnen we de verhouding tussen lofpsalmen en boetepsalmen zonder gewetensnood aanhouden.Bert Mulder schreef:Dus de lofzangen moeten niet vergeten worden.
De overgrote meerdeheid bestaat uit lofspalmen. Er is maar 1 psalm zonder lofprijzing: Psalm 88.
Als er geen lofpsalmen gezongen kunnen worden tekent dat de vrucht van de prediking. Helaas.
Helemaal mee eens! Je schetst een treffend beeld van de zangcultuur in rechts-gereformeerde kringen. Jammer dat het zo is.Bert Mulder schreef:Wat ik wel opgemerkt heb in de GerGem(inNed) is dat er overwegend 'zware' psalmen gezongen worden. Daarmee bedoel ik psalmen die concentreren op de ellende staat van de mens. Zoals 32 en 51. Vindt ik wel prachtige psalmen, maar we moeten de hele psalter, als kerk, zingen. En dan vooral on God te prijzen voor Zijn genade aan ons geschonken. Juist omdat zingen ook bidden is. En bidden is, voor het grootste en meest belangrijkste gedeelte, God danken en loven en prijzen voor Zijn weldaden aan ons bewezen. Dus de lofzangen moeten niet vergeten worden.
Het is zelfs zo bar, dat ik heel veel psalmen niet eens kan, omdat zo praktisch nooit gezongen worden. (Hoewel dat niet helemaal met de inhoud te maken heeft)
- Bert Mulder
- Contacteer:
En dat is wat ik zo verdrietig vind in de GerGem(inNed). Waar bij een begravenis zelfs helemaal niet gezongen wordt.Klavier schreef:Als we het Bijbelse evenwicht willen houden, kunnen we de verhouding tussen lofpsalmen en boetepsalmen zonder gewetensnood aanhouden.Bert Mulder schreef:Dus de lofzangen moeten niet vergeten worden.
De overgrote meerdeheid bestaat uit lofspalmen. Er is maar 1 psalm zonder lofprijzing: Psalm 88.
Als er geen lofpsalmen gezongen kunnen worden tekent dat de vrucht van de prediking. Helaas.
Dat dominees in deze kerkverbanden vaak errug dunne psalmboekjes hebben, is inderdaad een feit. Maar je zegt het al: dat heeft niet direct met de inhoud te maken. Psalm 80 en Psalm 149 worden beide niet vaak gezongen. Maar als je daar als organist Psalm 51 niet kunt spelen, heb je een groter probleem dan wanneer je Psalm 150 niet kunt spelen. Want die laatste staat niet vaak op het menu...freek schreef:Het is zelfs zo bar, dat ik heel veel psalmen niet eens kan, omdat zo praktisch nooit gezongen worden. (Hoewel dat niet helemaal met de inhoud te maken heeft)
terwijl er bij ons wel (vaak) lofpsalmen worden gezongen!Bert Mulder schreef:Wat ik wel opgemerkt heb in de GerGem(inNed) is dat er overwegend 'zware' psalmen gezongen worden. Daarmee bedoel ik psalmen die concentreren op de ellende staat van de mens. Zoals 32 en 51. Vindt ik wel prachtige psalmen, maar we moeten de hele psalter, als kerk, zingen. En dan vooral on God te prijzen voor Zijn genade aan ons geschonken. Juist omdat zingen ook bidden is. En bidden is, voor het grootste en meest belangrijkste gedeelte, God danken en loven en prijzen voor Zijn weldaden aan ons bewezen. Dus de lofzangen moeten niet vergeten worden. Zoals Paulus ons ook zegt:Lassie schreef:(dat nummer mogen wij niet zingen van onze dominee, zelfs psalm 25 niet)Dathenum schreef:
Maar tja de dominee heeft soms wel hele directe meningen die hij van de kansel behoorlijk fel kan uiten.