Zing een lied. Of niet?

Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Lassie schreef:
Miscanthus schreef:
Hendrikus schreef:
Miscanthus schreef:Welke positie heeft Post?
is hij predikant, Doktor en van welk kerkgenootschap?
GG, manager bij Eleos.
Wat doet hij dan in de krant als het over liederen gaat?

maakt dat wat uit????
Ik dacht dat hij deskundige in kerkmuziek of het geestelijke lied was of zo.....
Schoenmaker, blijf bij je leest zeiden ze vroeger.
Lassie

Bericht door Lassie »

Toen hij nog op het Gomarus werkte schreef hij ook al in de Daniel.
En hij schrijft boeken (dat was ook in de tijd toen hij op de Gomarus werkte) 8)

tadaaaaaaaaaam. :x
Klavier

Bericht door Klavier »

Lassie schreef:Toen hij nog op het Gomarus werkte schreef hij ook al in de Daniel.
En hij schrijft boeken (dat was ook in de tijd toen hij op de Gomarus werkte) 8)

Gomarus? Daar zit iemand in de directie die mij ooit "Heer ik kom tot U" heeft aangeleerd op een schoolkoor...
't Kan soms raar gaan.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Klavier schreef:
Lassie schreef:Toen hij nog op het Gomarus werkte schreef hij ook al in de Daniel.

Gomarus? Daar zit iemand in de directie die mij ooit "Heer ik kom tot U" heeft aangeleerd op een schoolkoor...
't Kan soms raar gaan.
Dat was dan in het Pre-Post of het Post-Post tijdperk.
Klavier

Bericht door Klavier »

Tiberius schreef:Dat was dan in het Pre-Post of het Post-Post tijdperk.

:mrgreen:
Misschien was Post toen nog wel in zijn pre-docentschap verwikkeld :wink:
geledu

Bericht door geledu »

Ds Ledeboer heeft het toendertijd ook helemaal fout gehad, hoe kan je nu zomaar een gezangenbundel begraven ?

Dit moeten we eerst maar even recht zetten....
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

geledu schreef:Ds Ledeboer heeft het toendertijd ook helemaal fout gehad, hoe kan je nu zomaar een gezangenbundel begraven ?

welke gezangenbundel was dat?
Dathenum

Bericht door Dathenum »

geledu schreef:Ds Ledeboer heeft het toendertijd ook helemaal fout gehad, hoe kan je nu zomaar een gezangenbundel begraven ?

Luther heeft het toendertijd ook helemaal fout gehad, hoe kan je nu zomaar gezangen dichten en zingen?

Of zouden God's kinderen ook feilbaar kunnen zijn, en verschillend kunnen denken?
Klavier

Bericht door Klavier »

Ledeboer heeft zelf ook gezangen geschreven.
Dus ik denk niet dat dit historische feit te misbruiken is om gezangen als zodanig af te wijzen. Het ging Ledeboer niet om gezangen in het algemeen, maar om een aantal gezangen in de betreffende bundel.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Klavier schreef:

Ledeboer heeft zelf ook gezangen geschreven.
Dus ik denk niet dat dit historische feit te misbruiken is om gezangen als zodanig af te wijzen. Het ging Ledeboer niet om gezangen in het algemeen, maar om een aantal gezangen in de betreffende bundel.
Het ging meer over het feit dat er dwang was om de bundel in de kerkdienst te gebruiken. Gezangen voor gebruik buiten de kerk is weer iets anders dan in de kerkdienst. Hoewel sommige gezangen je beter kunt begraven dan.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
geledu

Bericht door geledu »

Natuurlijk is het wat te kort door de bocht om alles onder de noemer gezangen af te keuren.

Maar ik proef weer een hoop emotie terwijl Dhr Post juist vraagt om de gevoelens een even in de koelkast te zetten.
Hij heeft natuurlijk wel een punt, vele liederen worden tegenwoordig zomaar gedachtenloos gezongen en hij haalt hier zomaar een aantal voorbeelden aan waar best wel wat vraagtekens bij te zetten zijn.
Laten we hier ook eerlijk mee omgaan .
Het is een feit dat onze vaderen een felle strijd hebben moeten voeren tegen liederen die vol zaten van remonstrantse invloeden.
Het is tevens ook een feit dat we hier tegenwoordig maar zoveel mogelijk overheen willen stappen.

Ook in Israel was er een zingen zonder grond en op basis van uiterlijke godsdienst maar samen met een zondige levensstijl, hier werd wel tegen gewaarschuwd :

Amos 5 : 23 :Doe het getier uwer liederen van Mij weg; ook mag Ik uwer luiten spel niet horen.

Het is nog niet zo heel lang geleden dat er regelmatig werd gewaarschuwd tegen zangavonden en dergelijke.
Soms hoor je deze geluiden nog wel eens, zien deze mensen het verkeerd ?
Ik denk dat ze bang zijn voor het gevaar wat hier in kan zitten.
We zijn niet snel tevreden, ook op koren is het zo vaak de praktijk dat er grenzen op gezocht worden wat nog net gezongen kan worden zonder openlijk een dwaling te verkondigen.

Laten we dus het artikel een zo lezen , dat we opgescherpt worden.
Moeten we het dan met elk voorbeeld eens zijn ?
Ik denk van niet, ik lees ook voorbeelden waarvan ik denk, die had ik niet zo gebruikt, maar daarentegen heeft hij ook punten die wel degelijk zaken aanwijzen

De strekking van de inhoud is duidelijk, en dat we daar weer eens op worden gewezen is m.i. een goede zaak.
Klavier

Bericht door Klavier »

geledu schreef:Natuurlijk is het wat te kort door de bocht om alles onder de noemer gezangen af te keuren.

Maar ik proef weer een hoop emotie terwijl Dhr Post juist vraagt om de gevoelens een even in de koelkast te zetten.
Hij heeft natuurlijk wel een punt, vele liederen worden tegenwoordig zomaar gedachtenloos gezongen en hij haalt hier zomaar een aantal voorbeelden aan waar best wel wat vraagtekens bij te zetten zijn.
Laten we hier ook eerlijk mee omgaan .
Het is een feit dat onze vaderen een felle strijd hebben moeten voeren tegen liederen die vol zaten van remonstrantse invloeden.
Het is tevens ook een feit dat we hier tegenwoordig maar zoveel mogelijk overheen willen stappen.

Ook in Israel was er een zingen zonder grond en op basis van uiterlijke godsdienst maar samen met een zondige levensstijl, hier werd wel tegen gewaarschuwd :

Amos 5 : 23 :Doe het getier uwer liederen van Mij weg; ook mag Ik uwer luiten spel niet horen.

Het is nog niet zo heel lang geleden dat er regelmatig werd gewaarschuwd tegen zangavonden en dergelijke.
Soms hoor je deze geluiden nog wel eens, zien deze mensen het verkeerd ?
Ik denk dat ze bang zijn voor het gevaar wat hier in kan zitten.
We zijn niet snel tevreden, ook op koren is het zo vaak de praktijk dat er grenzen op gezocht worden wat nog net gezongen kan worden zonder openlijk een dwaling te verkondigen.

Laten we dus het artikel een zo lezen , dat we opgescherpt worden.
Moeten we het dan met elk voorbeeld eens zijn ?
Ik denk van niet, ik lees ook voorbeelden waarvan ik denk, die had ik niet zo gebruikt, maar daarentegen heeft hij ook punten die wel degelijk zaken aanwijzen

De strekking van de inhoud is duidelijk, en dat we daar weer eens op worden gewezen is m.i. een goede zaak.
Ben ik het niet mee eens.
Het gaat hier helemaal niet om het gevoel.
Het gaat om de wijze waarop het gebeurt. Dat er nagedacht moet worden over wat en hoe er gezongen mag worden staat m.i. niet ter diskussie.
Opscherpen is altijd goed. Waarom dat direct moet uitmonden in het afwijzen van liederen waarvan de jeugdbond zelf eerder een keuze gemaakt heeft is voor mij niet duidelijk.
De Daniel is een blad dat voor de jongeren van de GG als richtingevend wordt bedoeld. Er onstaat nu echter alleen maar verwarring. Wie moeten de kinderen nu geloven? Een schrijver in de Daniel, de opstellers van de JBGG bundel, de dirigent die op het jeugdkoor met de muziek komt aanzetten, de kerkenraad die het nota bene zelf aandraagt (ik ken concrete voorbeelden daarvan), de reformatorische uitgever die het op CD's zet etc. ?
Het stukje van Post schiet zijn doel voorbij op deze wijze.
Gian

Bericht door Gian »

Kan iemand het schrijfsel inscannen?

WIl je erop reageren klik dan op onderstaande link.
http://www.jbgg.nl/Page/nctrue/sp4032/Index.html

Geledu, vertel me eens het verschil tussen 'Als een hert dat verlangt naar water' en psalm 42?
Vertel me eens waarom er wel psalm 150 gezongen mag worden, en geen danklied der verlossing uit de gezangenbundel?
Ik ben benieuwd naar je antwoord.

Verder ben ik van mening dat we juist gezangen moeten zingen in de kerk. We leven in een nieuw-testamentische tijd waarin we niet meer over een bedekte Jezus hoeven te zingen, integendeel.

Verder is het voor een onbekeerde netzo profaan om een psalm te zingen als een gezang, dus ook daar zie ik geen verschil.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Gefopt

Bericht door Gefopt »

Bij deze discussie ligt het voor de hand dat we op de persoon van dr. SD Post gaan spelen. Dat lijkt mij niet de bedoeling.

Voor mezelf heb ik zoiets van: Kijk de Jeugdbond ziet aan de ene kant veel jongeren uit de kerk gaan, zie de publicatie van een deel van dat onderzoekje van die mevrouw een paar weken geleden in het RD. En de reacties daarop. Maar aan de andere kant zien zij ook nog het gevaar van het zogenaamde 'juichende christendom'. Mensen die heel enthousiast zijn en veel zingen, waarbij ook veel liederen gezongen worden uit de 'opwekkingsbundel'.

Ik wil hier geen oordeel overgeven of iets afkeuren, maar ik denk dat ze beide 'gevaren' willen bestrijden. En de één heeft daar iets meer tact voor dan de ander dunkt me. In dezelfde Daniel staat ook een artikel van Laurens Kroon, dit gaat ook over muziek en dan specifiek over Gerald Troost. Hij doet dat volgens mij veel tactischer. Ook positieve dingen belicht hij, zoals de spiegel die GT in zijn muziek zijn luisteraars voor houdt.

Het artikel van Post moet je denk ik tegen deze achtergrond plaatsen. Anders zou ik het ook niet weten, want een tikkeltje overdreven (zo niet overspannen) komt het bij mij wel over.

Dr Post is lid van het bestuur van de Jeugdbond, Mauritz is directeur en Visscher is voorzitter. (uit den hoofde)
freek

Bericht door freek »

Nou... ik heb me wel eens laten wijs maken dat Dr. Kohlbrugge uit dezelfde gezangenbundel wél liet zingen. En toen we een preekje van hem opgestuurd kregen bij het blad Oude Paden, werd iig bevestigd dat hij wel gezangen liet zingen. Daarnaast haalde ds. Van Estrik in zijn kerkblad aan dat Kohlbrugge sommige gezangen heel graag liet zingen. Ik vind de reactie van Ledeboer een tikkeltje overdreven, hoewel in bepaalde opzichten begrijpelijk.
Plaats reactie