Vakbonden willen paasdag ruilen voor Suikerfeest

Duuk

Bericht door Duuk »

Marnix schreef:
Duuk schreef:
memento schreef:Kortom, ik kan concluderen:
1. 2e feestdagen hebben voor ons geloof weinig waarde
2. We zijn tegen vervanging van een 2e feestdag voor het suikerfeest, omdat we vinden dat de islam moet intergreren

Ik denk niet dat dat erg sterke argumenten zijn. Als je echt wilt dat 2e feestdagen behouden blijven, kan je beter heel hard gaan roepen dat die dagen belangrijk zijn voor je geloof enzo...
Ik ben dat n iet met je eens. Daar kom je overigens niet ver mee, omdat je dan veruit in de minderheid bent.

Het argument dat we onze cultuur in de uitverkoop doen is een veel sterkere. Je geeft de Islam een steun in de rug en verislamiseert dan de samenleving. Daar zitten niet veel mensen op te wachten. Op de tweede feestdagen hebben weinig mensen wat tegen.
Een beetje rekening houden met iemands cultuur is totaal wat anders dan dat we als land en cultuur zwaar zouden verislamitiseren. Ik vind dit dan ook een wat overtrokken reactie. met een vrije dag ga je echt niet zwaar verislamitiseren.
Een beetje rekening houden met hun cultuur??? Volgens mij houdt Nederland al heel veel rekening met hun cultuur:

Moskeeen
Scholen
Integratiecursussen
Overlegorganen
In de wet geregelde vrije dagen
Meertalige brochures
enz. enz.
Zosinus

Bericht door Zosinus »

Tiberius schreef:
Zosinus schreef:
Tiberius schreef:
Zosinus schreef:Met andere woorden: als je zo uitgesproken stelling inneemt, wil ik wel graag weten hoe je het je voorstelt.
Ik spreek slechts de NGB na.

En in dat licht bezien, is het al heel wat dat de moslims op vrijdag in vrijheid naar de moskee kunnen.
Moet jij in een islamitisch land eens proberen het christelijke geloof te belijden en te beleven.
Laat staan, dat je het verzoek indient om het suikerfeest om te ruilen tegen een christelijke feestdag.
Ik weet dat je de NGB naspreekt, maar wat betekent dat? Makkelijk nagesproken (en de SGP heeft het natuurlijk overgenomen), maar wat betekent dat politiek? Welke consequenties moet je eraan verbinden? Vervolging, onderdrukking van andersdenkenden (of fout-denkenden, hoe je wilt)?
Laat dit voorop staan: Niet door kracht noch door geweld, maar door Mijn Geest zal het geschieden.

Nee, ik denk niet aan vervolging of verdrukking. Er staat dat de overheid geroepen is de valse godsdienst uit te roeien, niet de volgelingen ervan.
Ik denk meer aan de wijze waarop de overheid al jarenlang een kruistocht bezig is tegen het roken. Dat heeft zo hier en daar religieuze trekjes. Terwijl het ontegenzeggelijk resultaat gehad heeft: in ieder geval voor de niet-rokers, maar ik heb begrepen dat het aantal rokers ook gedaald is.

(Liever geen discussie over roken, a.u.b. Dat kan hier).
Ik vraag me af of het ontmoedigingsbeleid ten opzichte van roken kunt vergelijken met een religieus ontmoedigingsbeleid. Elke roker weet eigenlijk wel dat het slecht is. Religie groeit juist tegen de verdrukking in. Het artikel uit de NGB was natuurlijk gericht tegen de 'Roomse afgoderij'. Ik heb niet het idee dat het ontmoedingsbeleidn ten opzichte van de katholieken in de 16e tot en met de 19e eeuw het katholicisme in Nederland verzwakt heeft. Daarom vraag ik me echt af je dit artikel zinnig politiek kunt vertalen. Alleen vanuit een gelijkwaardig gesprek kun je uiteindelijk iemand overtuigen van de tekortkomingen van zijn of haar godsdienst. De bijdrage van Uitgeworpen vind ik hoopgevender.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Laten we de vrijheid van godsdienst gebruiken om te evangeliseren, ook onder moslims, in plaats van de vrijheid van godsdienst voor andere godsdiensten in te gaan perken.
Vanuit een anti-moslimhouding, bereik je inderdaad niets.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Zosinus schreef:Elke roker weet eigenlijk wel dat het slecht is.
Dat durf ik je niet na te zeggen. Veel rokers denken dat roken hun longen wel beschadigd, maar dat zij ergens anders aan sterven.
Zosinus schreef:Religie groeit juist tegen de verdrukking in.
Dat bedoelde ik juist niet: geen verdrukking of vervolging.
Zosinus schreef:Alleen vanuit een gelijkwaardig gesprek kun je uiteindelijk iemand overtuigen van de tekortkomingen van zijn of haar godsdienst.
Twee overheden, dus? :wink:
moderne gelovige

Bericht door moderne gelovige »

Pas op dat we niet alles door elkaar jassen!
(On)verdraagzaamheid, aanpassen, bijbelse waarde van 2e feestdagen.
Nederland viert als enigste alle 2e feestdagen(?) O ja en Duitsland dan?? Zie de internationale feestdagenkalender in je agenda.
Behalve 2e pinksterdag ontloopt het elkaar niet zoveel.

Ruimte voor moslims geven om hun geloof te belijden is hier volop.
Maar ik erger me een beetje aan het feit dat als de ramadan begint dit de voorpagina van kranten haalt, er hele programmas op radio en tv aan worden gewijd enz.
Als het biddag en dankdag is hoor of zie ik buiten christelijke kranten daar niets van! Hallo EO(?)

Idem voor katholieken met Allerheiligen.
De KRO heel mondjesmaat, 10 minuutjes in Kruispunt...
(Nu weer geen discussie beginnen over Allerheilgen s.v.p.)

Hoewel de meeste nederlanders de echte boodschap van het Kerstfeest, Pasen en Pinksteren ontgaat gaat het ook om een stuk cultuur.
De hamvragen in volgorde van belangrijkheid:
1)Waarom moeten wij een stuk cultuur inleveren t.g.v. andere geloven?
2) Waar is het eind? Want waarom het suikerfeest meevieren met moslims maar geen joodse of desnoods boedistische feestdagen?
3) Dit moet refo-ers aanspreken: De ideale dag om eens vroeg op te staan en bij je familie of kennissen ter kerke te gaan op de "2e feestdagen" ??
4) Er zijn ook wel eens jeugddagen, conferentiedagen.

Punt 3 en 4: Tenslotte loopt niet iedereen op de meubelboulevards of bij de keukenboeren.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

moderne gelovige schreef: Ruimte voor moslims geven om hun geloof te belijden is hier volop.
Maar ik erger me een beetje aan het feit dat als de ramadan begint dit de voorpagina van kranten haalt, er hele programmas op radio en tv aan worden gewijd enz.
Als het biddag en dankdag is hoor of zie ik buiten christelijke kranten daar niets van! Hallo EO(?).
Her ligt dus een taak voor de landelijke en plaatselijke kerken..
biddag en dankdag moeten we ons ook maar eens op bezinnen wat we daar nog mee willen, want onze maatschappij is geen agrarische meer. ik zie in ieder geval zomer en winter de supermarkten vol liggen. wat ziet een wereldling nu van onze feesten? Hij ziet alleen maar marketing...
Misschien kunnen we ons meer richten op wat voor moois ons de Joodse (Messiasbelijdende) traditie te bieden heeft...
limosa

Bericht door limosa »

Miscanthus schreef:biddag en dankdag moeten we ons ook maar eens op bezinnen wat we daar nog mee willen, want onze maatschappij is geen agrarische meer. ik zie in ieder geval zomer en winter de supermarkten vol liggen. wat ziet een wereldling nu van onze feesten? Hij ziet alleen maar marketing...
Misschien kunnen we ons meer richten op wat voor moois ons de Joodse (Messiasbelijdende) traditie te bieden heeft...
Hier ga je te kort door de bocht. Een biddag afzonderen om zegen te vragen over de oogst en ons werk is een goede zaak. En een dankdag om te danken ook. Het gaat niet alléén om de oogst van boer en tuinder maar ook om een ieder z'n dagelijkse werk.

Als de koeien geen melk geven blijft het vak in de supermarkt leeg. Maar ik weet ook wel dat vele boeren en tuinders met een dubbel gevoel in de kerk zitten. Als echt al de oogsten goed zijn en opbrengsten hoog is dat een "ramp", de prijzen kelderen en de handel draait door of wordt gewoon ondergeploegd voordat het gerooid wordt.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Maar weer eens een oud topic opgerakeld voor de oplossing van verzekeraars: laat de mensen gewoon kiezen wanneer ze vrij willen.
Zo hoeft er ook niets ingeruild te worden.
[hr]
Vrij op Goede Vrijdag of met Suikerfeest

van onze redactie economie

ZEIST - Werknemers van Achmea en Interpolis mogen jaarlijks één extra religieuze dag aanwijzen waarop ze vrij zijn. Ze kunnen kiezen voor bijvoorbeeld Goede Vrijdag of het islamitische Suikerfeest, dagen die geen nationale feestdagen zijn. Dit staat in de nieuwe cao die loopt van januari 2008 tot juni 2009. De vrije dag komt bovenop het aantal reguliere verlofdagen.

Met de bepaling willen Achmea en Interpolis ,,ruimte bieden aan werknemers van verschillende religieuze afkomst'', zegt een woordvoerder van Achmea. ,,Wij streven naar een divers personeelsbestand en dan moet je je medewerkers ook de keus geven verlof op te nemen op dagen die voor hen belangrijk zijn.''

Achmea en Interpolis gingen eind 2005 met elkaar in zee. Van oudsher hadden werknemers bij Interpolis op Goede Vrijdag een (betaalde) vrije dag, omdat de kantoren dan dicht waren. Achmea kende zo'n bepaling niet. Volgens de woordvoerder betekent de nieuwe 'diversiteitsdag' dat Interpolis-medewerkers met een moslimachtergrond niet meer verplicht op Goede Vrijdag vrij zijn. Zij kunnen dan werken en betaald verlof nemen op een islamitische feestdag.

Het is niet duidelijk of de regeling een unicum is in het bedrijfsleven. CNV Dienstenbond zet in ieder geval voor het eerst de handtekening onder een cao met zo'n bepaling. De vakbonden hebben aangedrongen op de 'diversiteitsdag'. De regeling geldt niet voor nationale feestdagen, zoals tweede pinksterdag. Een moslimmedewerker bij Achmea of Interpolis kan straks dus niet werken op tweede pinksterdag, om met het Suikerfeest verlof te kunnen hebben.

bron: http://www.nd.nl
Plaats reactie