Mag ik vragen waar jij je op bazeerd. Volgens een pamflet van de zelfde dag (10 juli 1584) dat Willem van Oranje is vermoord staat: dat Willem van Oranje heeft gezegt: Och Heere, wees mij genadig, en bescherm mijn arme volk. Voor hij stierf, heb jij soms een oudere bron?
Leonius, zou je hier nader bewijs voor kunnen geven met bronvermelding. Zijn laatste woorden zijn namelijk direct in 1584 onder getuigen geboekstaafd, dus graag nader bewijs voor je stellingen !!
Heb je enig bewijs dan zijn gebed een mythe was?
In ieder geval een mooie mythe.
Toch zou ook ik graag de bronvermelding van het tegendeel zien, voordat ik het geloof.
Allereerst: ik twijfel absoluut niet aan zijn oprechte bedoelingen, die uit de woorden blijken die hij uitgesproken zou hebben. De vraag is alleen of je dit echt kan onderbouwen. Wetenschappelijk gezien zijn die woorden vrij wankel te onderbouwen: a.) de kogels doodden hem onmiddellijk, dus is het onwaarschijnlijk dat hij nog iets heeft kunnen zeggen, en dan ook nog zo’n lange en mooie zin…. b.) er wordt terecht opgemerkt dat het ‘getuigen’ waren die dit zeiden. In die tijd ging men echter heel anders om met getuigen dan wij dat doen. Het was in die tijd gewoon ‘van horen zeggen’. Dat dit ten koste gaat van de betrouwbaarheid behoeft geen betoog…. c. het bewuste pamflet was propagandistisch van aard en ook zo bedoeld. De opstellers ervan konden een dergelijk citaat dus uitstekend gebruiken. Kortom: al met al niet echt super betrouwbaar en in ieder geval niet als vaststaand feit te gebruiken.
Leonius, weet jij wat Gods plan was met Nederland?
Nee, en dat pretendeer ik ook niet te weten.
Wat is een mens en wat ben jij om te beweren dat God géén speciaal plan had met een volk. God schrijft de geschiedenis.
O, dat laatste ontken ik zeker niet. Maar als land een speciale rol toedichten door je geschiedenis naar je hand te zetten vind ik net zo min verantwoord.
Meestal kan ik je aardig volgen, Leonius. Maar hier ga je toch echt de mist in.
God heeft met iedereen een speciaal plan, ook wel genoemd de voorzienigheid. Hij heeft alle touwtjes van het wereld bestuur in handen. Ook in de 16e eeuw. Niet Karel V of Philips II, maar God volvoert Zijn raad, tot in alle finesses. Het valt voor de moderne mens niet mee om dat te belijden, mezelf voorop.
En we kunnen niet ontkennen dat Willem Van Oranje in Gods raadsplan in de 16e eeuw een belangrijke rol heeft gespeeld.
Natuurlijk, maar daarmee ben ik het ook helemaal eens!! Het is alleen gevaarlijk het concreet te gaan invullen.
Hieruit blijkt al dat je niets van onze geschiedenis kent. Wanneer je hier nu neerschreef 1813 of 1848, dan kon ik je nog volgen (al is het een non-argument), maar dit jaartal slaat al helemaal nergens op.
Toch wel hoor. Tot 1795 bestond Nederland niet, wel de Nederlanden. Meervoud dus, want elk gewest/provincie was nagenoeg autonoom. De besluitvorming binnen de Staten-Generaal ging dus vreselijk moeizaam. In 1795 werd echter de Bataafse Republiek opgericht, nagenoeg het hedendaagse Nederland. Voor het eerst werd Nederland in economisch, politiek en militair opzicht een echte staatkundige eenheid. Er kwam verder de eerste volksvertegenwoordiging, de Nationale Vergadering geheten. En niet veel later was de eerste Nederlandse Grondwet een feit. Er komt een eenduidig bestuur, ministers, ambtenaren, uniforme wetgeving en rechtspraak. De scheiding tussen kerk en staat wordt officieel vastgelegd. Nederland wordt enkele jaren voor het eerst een monarchie. Ten slotte wordt bepaald dat alle burgers (nieuwe term!) gelijk zullen zijn. Voortaan kunnen ook anderen dan gereformeerden bestuursfuncties bekleden. Al deze dingen zijn er nog steeds…. We kunnen dus gerust stellen dat het jaartal 1795 de geboorte van het huidige Nederland was.
Het is inderdaad zo dat Nederland geen positie boven een enkel ander volk mag nemen. Wel is Nederland vroeger meer gezegend dan menig ander land.
Hoezo? Duitsland, Zwitserland en Groot-Brittannië dan?? Ik meen dat deze landen niet minder gezegend zijn geweest dan wij.
Wat zijn dan volgens jou de juiste proporties? Waroom worden bijvoorbeeld zijn motieven ondervraagd?
Je moet iemand/iets/gebeurtenis niet eenzijdig belichten. En dat wordt binnen onze gezindte teveel gedaan. Het was Willem van Oranje bijvoorbeeld simpelweg niet in de eerste plaats om de religie te doen, maar om (religieuze) vrijheid. Dat hoor je echter bij ons nooit.
Kunnen wij weten wat in zijn hart leefde? Mogen wij iemand's hart beoordelene? In dit geval veroordelen?
Er is niemand die Oranjes hart oordeelt of veroordeelt. We kunnen wel iemands daden beoordelen.
De Bijbel leert ons toch dat, als het niet uit iemand's werken getuigd dat het anders is, wij altijd het beste van iemand moeten denken?
Nee, Romeinen 3 zegt wat anders geloof ik…..
Daarom zeg ik dat, zolang er geen bewijs ter contraire opgebracht wordt, Wilhelmus van Oranje een grote vaderlandse held was, en voor Nederland en zijn geloof een martelaar was.
Hij was zeker een held, en hij heeft een grote rol gespeeld in de Tachtigjarige Oorlog. Maar vergeet niet dat die tachtig jaar duurde, en Willem slechts in de vijftig werd…. Met andere woorden: er zijn ook andere factoren die een rol hebben gespeeld. Je moet de boel in perspectief zien.
En willicht de grootste Nederlander die ooit geleefd heeft, hoewel hij niet van geboorte Nederlander was. Daarom juist.
Moeilijk om dat te zeggen. Wat te denken van Leeghwater (ingenieur), Huygens (natuur- en wiskundige), Erasmus (filosoof), Van Hoogendorp/Thorbecke (grondleggers van ons politiek bestel)?? Het is maar van welke kant je het allemaal wilt bekijken…..