Christiaan schreef:Onze predikant had het gisteren nog over geschiedenis.
Onze vaderlandse geschiedenis is erg belangrijk, mensen die wel rekening hielden met God en zijn Woord als Willem van Oranje.
Daar zijn de meningen ook over verdeeld. Jouw predikant zou eens studie moeten maken van Willem van Oranje, in plaats van wat clichébeelde op te roepen.
Daarmee niet gezegt dat alles van vroeger goed is, maar wij kunnen erg veel van vroeger en onze voorvaderen leren.
Het enige wat wij kunnen leren, zijn bepaalde gehanteerde principes. Verder lijkt de huidige maatschappij in geen enkel opzicht op die van eeuwen geleden.
Christiaan schreef:Onze predikant had het gisteren nog over geschiedenis.
Onze vaderlandse geschiedenis is erg belangrijk, mensen die wel rekening hielden met God en zijn Woord als Willem van Oranje.
Daar zijn de meningen ook over verdeeld. Jouw predikant zou eens studie moeten maken van Willem van Oranje, in plaats van wat clichébeelde op te roepen.
Daarmee niet gezegt dat alles van vroeger goed is, maar wij kunnen erg veel van vroeger en onze voorvaderen leren.
Het enige wat wij kunnen leren, zijn bepaalde gehanteerde principes. Verder lijkt de huidige maatschappij in geen enkel opzicht op die van eeuwen geleden.
Dus wat is jouw inzicht dan over de geschiedenis, God's werk met Nederland. Volgens jouw inzicht wie was Willem van Oranje? Dit is mijn inzicht:
1. Hij was een zondaar, net zoals jij en ik
2. Zijn laatste gebed was voor God's genade voor zijn arme volk, en voor hemzelf
3. Hij is door God gebruikt als een heel belangerijk instrument in de oorlog met Spanje tegen de godsdienst vervolging.
4. Hij was een martelaar in die oorlog doormiddel van een laffe moord.
5. Hij heeft al zijn kapitaal gebruikt voor de vrijheid van de Nederlanden.
6. Het is een laffe daad om hem nu te verguizen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Christiaan schreef:Onze predikant had het gisteren nog over geschiedenis.
Onze vaderlandse geschiedenis is erg belangrijk, mensen die wel rekening hielden met God en zijn Woord als Willem van Oranje.
Daar zijn de meningen ook over verdeeld. Jouw predikant zou eens studie moeten maken van Willem van Oranje, in plaats van wat clichébeelde op te roepen.
Daarmee niet gezegt dat alles van vroeger goed is, maar wij kunnen erg veel van vroeger en onze voorvaderen leren.
Het enige wat wij kunnen leren, zijn bepaalde gehanteerde principes. Verder lijkt de huidige maatschappij in geen enkel opzicht op die van eeuwen geleden.
Dus wat is jouw inzicht dan over de geschiedenis, God's werk met Nederland. Volgens jouw inzicht wie was Willem van Oranje? Dit is mijn inzicht:
1. Hij was een zondaar, net zoals jij en ik
2. Zijn laatste gebed was voor God's genade voor zijn arme volk, en voor hemzelf
3. Hij is door God gebruikt als een heel belangerijk instrument in de oorlog met Spanje tegen de godsdienst vervolging.
4. Hij was een martelaar in die oorlog doormiddel van een laffe moord.
5. Hij heeft al zijn kapitaal gebruikt voor de vrijheid van de Nederlanden.
6. Het is een laffe daad om hem nu te verguizen.
Ter aanvulling, nummers 2 en 4 noemde mijn predikant naast andere punten.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)
Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Christiaan schreef:Onze predikant had het gisteren nog over geschiedenis.
Onze vaderlandse geschiedenis is erg belangrijk, mensen die wel rekening hielden met God en zijn Woord als Willem van Oranje.
Daar zijn de meningen ook over verdeeld. Jouw predikant zou eens studie moeten maken van Willem van Oranje, in plaats van wat clichébeelde op te roepen.
Daarmee niet gezegt dat alles van vroeger goed is, maar wij kunnen erg veel van vroeger en onze voorvaderen leren.
Het enige wat wij kunnen leren, zijn bepaalde gehanteerde principes. Verder lijkt de huidige maatschappij in geen enkel opzicht op die van eeuwen geleden.
Dus wat is jouw inzicht dan over de geschiedenis, God's werk met Nederland.
Het is een fabel te denken dat God een speciaal plan had met Nederland. Dat doet denken aan de idee van het israel van het westen. Alsof Nederlanders na de joden op de tweede plek zouden komen....
Het Nederland zoals we dat kennen, bestaat overigens pas sinds 1795....
Volgens jouw inzicht wie was Willem van Oranje? Dit is mijn inzicht:
1. Hij was een zondaar, net zoals jij en ik
Zonder meer.
2. Zijn laatste gebed was voor God's genade voor zijn arme volk, en voor hemzelf
Dat is dus een mythe. Hij doet het nog steeds goed in onze kringen, maar het is typisch een voorbeeld van een 'invented tradition'....
3. Hij is door God gebruikt als een heel belangerijk instrument in de oorlog met Spanje tegen de godsdienst vervolging.
Hij is inderdaad een middel geweest in de strijd tegen Spanje.
4. Hij was een martelaar in die oorlog doormiddel van een laffe moord.
Mwah, ik zou het een politieke moord willen noemen. Of anders: hij was slachtoffer van terrorisme. Maar om hem nu een martelaar te noemen gaat me te ver. Dan lijkt het alsof hij puur voor zijn godsdienstidealen is neergeknald. Nee, het was breder: hij erkende het Spaanse gezag niet meer. En dat was niet alleen om louter religieuze redenen. We zingen immers niet voor niets: de koning van hispanje heb ik altijd geëerd? Nou, die was toch echt hartstikke rooms hoor....
5. Hij heeft al zijn kapitaal gebruikt voor de vrijheid van de Nederlanden.
Hij heeft inderdaad kosten nog moeite gespaard. Dat valt in hem te prijzen.
6. Het is een laffe daad om hem nu te verguizen.
Je hoeft hem niet te verguizen, maar je moet hem wel in de juiste proporties zien.
2. Zijn laatste gebed was voor God's genade voor zijn arme volk, en voor hemzelf
Dat is dus een mythe. Hij doet het nog steeds goed in onze kringen, maar het is typisch een voorbeeld van een 'invented tradition'....
Mag ik vragen waar jij je op bazeerd. Volgens een pamflet van de zelfde dag (10 juli 1584) dat Willem van Oranje is vermoord staat: dat Willem van Oranje heeft gezegt: Och Heere, wees mij genadig, en bescherm mijn arme volk.
Voor hij stierf, heb jij soms een oudere bron?
Laatst gewijzigd door Christiaan op 16 okt 2006, 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)
Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Leonius schreef:Het is een fabel te denken dat God een speciaal plan had met Nederland.
Leonius, weet jij wat Gods plan was met Nederland?
Wat is een mens en wat ben jij om te beweren dat God géén speciaal plan had met een volk. God schrijft de geschiedenis.
Het Nederland zoals we dat kennen, bestaat overigens pas sinds 1795....
Hieruit blijkt al dat je niets van onze geschiedenis kent. Wanneer je hier nu neerschreef 1813 of 1848, dan kon ik je nog volgen (al is het een non-argument), maar dit jaartal slaat al helemaal nergens op.
2. Zijn laatste gebed was voor God's genade voor zijn arme volk, en voor hemzelf
Dat is dus een mythe. Hij doet het nog steeds goed in onze kringen, maar het is typisch een voorbeeld van een 'invented tradition'....
Leonius, zou je hier nader bewijs voor kunnen geven met bronvermelding. Zijn laatste woorden zijn namelijk direct in 1584 onder getuigen geboekstaafd, dus graag nader bewijs voor je stellingen !!
Leonius schreef:Het is een fabel te denken dat God een speciaal plan had met Nederland. Dat doet denken aan de idee van het israel van het westen. Alsof Nederlanders na de joden op de tweede plek zouden komen....
Het Nederland zoals we dat kennen, bestaat overigens pas sinds 1795....
2. Zijn laatste gebed was voor God's genade voor zijn arme volk, en voor hemzelf
Dat is dus een mythe. Hij doet het nog steeds goed in onze kringen, maar het is typisch een voorbeeld van een 'invented tradition'....
6. Het is een laffe daad om hem nu te verguizen.
Je hoeft hem niet te verguizen, maar je moet hem wel in de juiste proporties zien.
Het is inderdaad zo dat Nederland geen positie boven een enkel ander volk mag nemen. Wel is Nederland vroeger meer gezegend dan menig ander land.
Heb je enig bewijs dan zijn gebed een mythe was?
Wat zijn dan volgens jou de juiste proporties? Waroom worden bijvoorbeeld zijn motieven ondervraagd? Kunnen wij weten wat in zijn hart leefde? Mogen wij iemand's hart beoordelene? In dit geval veroordelen? De Bijbel leert ons toch dat, als het niet uit iemand's werken getuigd dat het anders is, wij altijd het beste van iemand moeten denken?
Daarom zeg ik dat, zolang er geen bewijs ter contraire opgebracht wordt, Wilhelmus van Oranje een grote vaderlandse held was, en voor Nederland en zijn geloof een martelaar was. En willicht de grootste Nederlander die ooit geleefd heeft, hoewel hij niet van geboorte Nederlander was. Daarom juist.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Het Wilhelmus is een Acrostychon.
De eerste letters van de 15 coupletten van het Wilhelmus vormen samen het woord:.
W I L L E M V A N N A S S O V
Een Nieu Christelick Liedt
Wilhelmus van Nassouwe
Ben ick van Duytschen bloet,
Den Vaderlant getrouwe
Blyf ick tot in den doot:
Een Prince van Oraengien
Ben ick vrij onverveert,
Den Coninck van Hispaengien
Heb ick altijt gheeert.
Wilhelmus van Nassouwe
ben ik, van Duitsen bloed,
den vaderland getrouwe
blijf ik tot in den dood.
Een Prinse van Oranje
ben ik, vrij onverveerd,
den Koning van Hispanje
heb ik altijd geëerd.
In Godes vrees te leven
Heb ick altyt betracht,
Daerom ben ick verdreven
Om Landt om Luyd ghebracht:
Maer God sal mij regeren
Als een goet Instrument,
Dat ick zal wederkeeren
In mijnen Regiment.
In Godes vrees te leven
heb ik altijd betracht,
daarom ben ik verdreven,
om land, om luid gebracht.
Maar God zal mij regeren
als een goed instrument,
dat ik zal wederkeren
in mijnen regiment.
Lydt u myn Ondersaten
Die oprecht zyn van aert,
Godt sal u niet verlaten
Al zijt ghy nu beswaert:
Die vroom begheert te leven
Bidt Godt nacht ende dach,
Dat hy my cracht wil gheven
Dat ick u helpen mach.
Lijdt u, mijn onderzaten
die oprecht zijt van aard,
God zal u niet verlaten,
al zijt gij nu bezwaard.
Die vroom begeert te leven,
bidt God nacht ende dag,
dat Hij mij kracht zal geven,
dat ik u helpen mag.
Lyf en goet al te samen
Heb ick u niet verschoont,
Mijn broeders hooch van Namen
Hebbent u oock vertoont:
Graef Adolff is ghebleven
In Vriesland in den slaech,
Syn Siel int ewich Leven
Verwacht den Jongsten dach.
Lijf en goed al te samen
heb ik u niet verschoond,
mijn broeders hoog van namen
hebben 't u ook vertoond:
Graaf Adolf is gebleven
in Friesland in den slag,
zijn ziel in 't eeuwig leven
verwacht den jongsten dag.
Edel en Hooch gheboren
Van Keyserlicken Stam:
Een Vorst des Rijcks vercoren
Als een vroom Christen man,
Voor Godes Woort ghepreesen
Heb ick vrij onversaecht,
Als een Helt sonder vreesen
Mijn edel bloet ghewaecht.
Edel en hooggeboren,
van keizerlijken stam,
een vorst des rijks verkoren,
als een vroom christenman,
voor Godes woord geprezen,
heb ik, vrij onversaagd,
als een held zonder vreden
mijn edel bloed gewaagd.
Mijn Schilt ende betrouwen
Sijt ghy, o Godt mijn Heer,
Op u soo wil ick bouwen
Verlaet mij nimmermeer:
Dat ick doch vroom mach blijven
V dienaer taller stondt,
Die Tyranny verdrijven,
Die my mijn hert doorwondt.
Mijn schild ende betrouwen
zijt Gij, o God mijn Heer,
op U zo wil ik bouwen,
Verlaat mij nimmermeer.
Dat ik doch vroom mag blijven,
uw dienaar t'aller stond,
de tirannie verdrijven
die mij mijn hart doorwondt.
Van al die my beswaren,
End mijn Vervolghers zijn,
Mijn Godt wilt doch bewaren
Den trouwen dienaer dijn:
Dat sy my niet verrasschen
In haren boosen moet,
Haer handen niet en wasschen
In mijn onschuldich bloet.
Van al die mij bezwaren
en mijn vervolgers zijn,
mijn God, wil doch bewaren
den trouwen dienaar dijn,
dat zij mij niet verassen
in hunnen bozen moed,
hun handen niet en wassen
in mijn onschuldig bloed.
Als David moeste vluchten
Voor Saul den Tyran:
Soo heb ick moeten suchten
Met menich Edelman:
Maer Godt heeft hem verheven
Verlost uit alder noot,
Een Coninckrijk ghegheven
In Israel seer groot.
Als David moeste vluchten
voor Sauel den tiran,
zo heb ik moeten zuchten
als menig edelman.
Maar God heeft hem verheven,
verlost uit alder nood,
een koninkrijk gegeven
in Israël zeer groot.
Na tsuer sal ick ontfanghen
Van Godt mijn Heer dat soet,
Daer na so doet verlanghen
Mijn Vorstelick ghemoet:
Dat is dat ick mach sterven
Met eeren in dat Velt,
Een eewich Rijck verwerven
Als een ghetrouwe Helt.
Na 't zuur zal ik ontvangen
van God mijn Heer dat zoet,
daarna zo doet verlangen
mijn vorstelijk gemoed:
dat is, dat ik mag sterven
met eren in dat veld,
een eeuwig rijk verwerven
als een getrouwen held.
Niet doet my meer erbarmen
In mijnen wederspoet,
Dan dat men siet verarmen
Des Conincks Landen goet,
Dat v de Spaengiaerts crencken
O Edel Neerlandt soet,
Als ick daer aen ghedencke
Mijn Edel hert dat bloet.
Niet doet mij meer erbarmen
in mijnen wederspoed
dan dat men ziet verarmen
des Konings landen goed.
Dat u de Spanjaards krenken,
o edel Neerland zoet,
als ik daaraan gedenke,
mijn edel hart dat bloedt.
Als een Prins op gheseten
Met mijner Heyres cracht,
Van den Tyran vermeten
Heb ick den Slach verwacht,
Die by Maestricht begraven
Bevreesde mijn ghewelt,
Mijn ruyters sach men draven.
Seer moedich door dat Velt.
Als een prins opgezeten
met mijner heires-kracht,
van den tiran vermeten
heb ik den slag verwacht,
die, bij Maastricht begraven,
bevreesde mijn geweld;
mijn ruiters zag men draven
zeer moedig door dat veld.
Soo het den wille des Heeren
Op die tyt had gheweest,
Had ick gheern willen keeren
Van v dit swaer tempeest:
Maer de Heer van hier boven
Die alle dinck regeert.
Diemen altijd moet loven
En heeftet niet begheert.
Zo het den wil des Heren
op dien tijd had geweest,
had ik geern willen keren
van u dit zwaar tempeest.
Maar de Heer van hierboven,
die alle ding regeert,
die men altijd moet loven,
en heeft het niet begeerd.
Seer Prinslick was ghedreven
Mijn Princelick ghemoet,
Stantvastich is ghebleven
Mijn hert in teghenspoet,
Den Heer heb ick ghebeden
Van mijnes herten gront,
Dat hy mijn saeck wil reden,
Mijn onschult doen bekant.
Zeer christlijk was gedreven
mijn prinselijk gemoed,
standvastig is gebleven
mijn hart in tegenspoed.
Den Heer heb ik gebeden
uit mijnes harten grond,
dat Hij mijn zaak wil redden,
mijn onschuld maken kond.
Oorlof mijn arme Schapen
Die zijt in grooten noot,
V Herder sal niet slapen
Al zijt ghy nu verstroyt:
Tot Godt wilt v begheven,
Syn heylsaem Woort neemt aen,
Als vrome Christen leven,
Tsal hier haest zijn ghedaen.
Oorlof, mijn arme schapen
die zijt in groten nood,
uw herder zal niet slapen,
al zijt gij nu verstrooid.
Tot God wilt u begeven,
zijn heilzaam woord neemt aan,
als vrome christen leven,-
't zal hier haast zijn gedaan.
Voor Godt wil ick belijden
End zijner grooter Macht,
Dat ick tot gheenen tijden
Den Coninck heb veracht:
Dan dat ick Godt den Heere
Der hoochster Maiesteyt,
Heb moeten obedieren,
Inder gherechticheyt.
Voor God wil ik belijden
en zijner groten macht,
dat ik tot genen tijden
den Koning heb veracht,
dan dat ik God den Heere,
der hoogsten Majesteit,
heb moeten obediëren
in der gerechtigheid.
,
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Leonius schreef:
Het is een fabel te denken dat God een speciaal plan had met Nederland. Dat doet denken aan de idee van het israel van het westen.
Meestal kan ik je aardig volgen, Leonius. Maar hier ga je toch echt de mist in.
God heeft met iedereen een speciaal plan, ook wel genoemd de voorzienigheid. Hij heeft alle touwtjes van het wereld bestuur in handen. Ook in de 16e eeuw. Niet Karel V of Philips II, maar God volvoert Zijn raad, tot in alle finesses. Het valt voor de moderne mens niet mee om dat te belijden, mezelf voorop.
En we kunnen niet ontkennen dat Willem Van Oranje in Gods raadsplan in de 16e eeuw een belangrijke rol heeft gespeeld.
Leonius schreef:
Bert Mulder schreef:2. Zijn laatste gebed was voor God's genade voor zijn arme volk, en voor hemzelf
Dat is dus een mythe. Hij doet het nog steeds goed in onze kringen, maar het is typisch een voorbeeld van een 'invented tradition'....
In ieder geval een mooie mythe.
Toch zou ook ik graag de bronvermelding van het tegendeel zien, voordat ik het geloof.
Christiaan schreef:Onze predikant had het gisteren nog over geschiedenis.
Onze vaderlandse geschiedenis is erg belangrijk, mensen die wel rekening hielden met God en zijn Woord als Willem van Oranje.
Daar zijn de meningen ook over verdeeld. Jouw predikant zou eens studie moeten maken van Willem van Oranje, in plaats van wat clichébeelde op te roepen.
Mijn voorstel is dat ook u maar eens studie van WvO moet maken, want van uw huidige kennis heb ik geen hoge hoed (zelfs nog geen plat petje) op.
Bert Mulder schreef:Het Wilhelmus is een Acrostychon.
De eerste letters van de 15 coupletten van het Wilhelmus vormen samen het woord:.
W I L L E M V A N N A S S O V
Een Nieu Christelick Liedt
Wilhelmus van Nassouwe
- - - knip - - -
in der gerechtigheid.
:-o
is dit de GBS-edition? zó heb ik 'm op school niet geleerd
Laatst gewijzigd door limosa op 16 okt 2006, 22:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.