Predikantentekort opgelost

jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

Oorspronkelijk gepost door David J
Bij wijze van toelichting van beide stellingen een citaat.

Calvijn zegt het volgende over het onderscheid tussen 'uiterlijke' en 'verborgen' roeping, zoals hij het noemt: "(...) Ik spreek over de uiterlijke en officiele roeping, die betrekking heeft op de orde der kerk; de verborgene echter, van welke elke dienaar zich voor God bewust is, en van welke hij de kerk niet tot getuige van node heeft ga ik voorbij. Zij is het goede getuigenis van het hart, dat wij het aangeboden ambt aannemen niet uit eerzucht, noch uit hebzucht, noch uit enige andere begeerte, maar uit een oprechte vreze Gods en uit lust om de kerk op te bouwen. Dit getuigenis is, zoals ik gezegd heb, voor een ieder van ons noodzakelijk, wanneer wij onze dienst bij God aangenaam willen maken. Maar toch is niettemin hij voor het aanschijn der kerk behoorlijk geroepen, die met een slecht geweten tot het ambt toetreedt (!), wanneer slechts zijn boosheid niet openlijk bekend is.
Met pleegt ook te zeggen, dat ook particulieren personen tot het ambt geroepen zijn, van wie men ziet, dat ze geschikt en bekwaam zijn om het te bekleden, en wel omdat geleerdheid verbonden met vroomheid en met de overige gaven van een goed herder een zekere voorbereiding er toe is. Want hen, die de Here to een zo groot ambt bestemd heeft, rust Hij eerst toe met de wapenen, die tot de vervulling ervan vereist worden, opdat ze niet ledig en onvoorbereid komen." (Institutie IV, hfst. III, 11.)

Merk op dat Calvijn er van uit gaat, dat de uitwendige roeping eerst komt, en ook de belangrijkste is. Iemand is geroepen, omdat hij door een gemeente beroepen wordt. In feite is de inwendige roeping niet meer dan het goede geweten van de geroepene. Verderop merkt hij op, dat van mensen met de gaven tot een ambt gezegd kan worden dat ze tot dat ambt geroepen zijn. Calvijn heeft het hier overigens niet specifiek over de roeping van een predikant, maar van elke ambtsdrager in het algemeen. De formulieren om de ambtsdragers te bevestigen sluiten hierbij aan: zij zeggen over de roeping van predikanten precies hetzelfde als over die van diakenen en ouderlingen. "Of gij niet erkend, dat gij van Gods gemeente en mitsdien (d.i. daarom ook) door God geroepen zijt." De ambten zijn gelijkwaardig, ook in de roeping.

Gelijkwaardig?
Voor mijn gevoel staat de dominee helemaal bovenaan. Dan een tijdje niets.
Dan de ouderling. Dan weer een tijdje niets.
Dan de diaken en tenslotte 't kerkvolk.

Hoe zou dit toch komen?
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Unionist

Bericht door Unionist »

Oorspronkelijk gepost door jakobmarin

Gelijkwaardig?

Hoe zou dit toch komen?
Ik denk dat dat iets Rooms is wat er bij ons ingeslopen is... Bovenaan de paus, dan de kardinalen, daaronder de bisschoppen en helemaal onderaan de leken.
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Misschien beter om net als de Schrift te spreken van het ambt van alle gelovigen. Zo kan men vanuit dat ambt 'lid, ouderling of diaken' zijn.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Bij mijn weten worden er slechts drie ambten genoemd: Ouderlingen, diakenen en herders en leraars,

Het ambt aller gelovigen staat daar volkomen los van.
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

De ambten RJ behoren bij de plaatselijke gemeenten. Deze ambten mogen alleen vervuld worden door de gelovigen. Zo kan dan een gelovige 'ouderling, lid of diaken' zijn. Hij dient in alles zo de gemeente van Christus.

In Schotland kan iemand ouderling zijn en later diaken. Ook kan is hij soms gewoon lid en spreekt hij voor de gemeente, ook als het 'gelovend lid'. Aan het ambt in Schotland is nadrukkelijk verbonden het deelnemen aan het Heilig Avondmaal.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
parsifal

Bericht door parsifal »

Oorspronkelijk gepost door Unionist

Gelijkwaardig?

Hoe zou dit toch komen?
Ik denk dat dat iets Rooms is wat er bij ons ingeslopen is... Bovenaan de paus, dan de kardinalen, daaronder de bisschoppen en helemaal onderaan de leken.
Nee hoor, ik denk dat hij gewoon Selderhuis gelezen heeft :)
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
jakobmarin

Oorspronkelijk gepost door parsifal
Oorspronkelijk gepost door Unionist

Gelijkwaardig?

Hoe zou dit toch komen?
Nee hoor, ik denk dat hij gewoon Selderhuis gelezen heeft :)
Nee, niet gelezen. Ik wil het nog wel eens lezen.
Maar om dit te constateren hoef je toch geen boek te lezen, dit ervaar en zie je toch dagelijks?
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Oorspronkelijk gepost door ndonselaar.........Aan het ambt in Schotland is nadrukkelijk verbonden het deelnemen aan het Heilig Avondmaal.
Dat is in onze kerken toch ook zo.
Ambtsdragers dienen een voorbeeld te zijn voor de "gewone" leden.
Als ambtsdragers het avondmaal niet vieren waar blijven we dan geestelijk gezien?

Een 'breekje' van Breekijzertje
jakobmarin

Oorspronkelijk gepost door Refojongere
Bij mijn weten worden er slechts drie ambten genoemd: Ouderlingen, diakenen en herders en leraars,

Het ambt aller gelovigen staat daar volkomen los van.
Men is geen ouderling omdat men de titel draagt, maar men is ouderling omdat men zo functioneerd.
Jongere

Bericht door Jongere »

Gelijkwaardig?

Hoe zou dit toch komen?
Dat komt volgens mij gewoon door de taken die je van ze ziet in de kerk: dominee doet het meest, daarna ouderling etc. Dan krijg je die gedachte al gauw. Volgens mij heeft dat meer iets met jouw zienswijze te maken dan met de ambtsdragers.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Alle gelovigen zijn gelijk (Luk. 22:25, 26; 1 Petrus 5:3) vandaar dat de een niet over de ander zal heersen.
Toch moet de gemeente wel geregeerd worden (1 Tim. 5:17). En wel door de ouderlingen die door God geroepen zijn.
Ja, ze hebben zelfs macht om mensen uit de gemeenten te werpen (Matth. 16:19, 18:17; 1 Kor. 5:3,4,13; Rom. 16:17; Tit. 3:10).
Dominees krijgen logischerwijs meer achting en eer: "Dat de ouderlingen, die wel regeren, dubbele eer waardig geacht worden, voornamelijk die arbeidein in 't Woord en de leer." (1 Tim. 5:17)
jakobmarin

Oorspronkelijk gepost door Jongere
Gelijkwaardig?

Hoe zou dit toch komen?
Dat komt volgens mij gewoon door de taken die je van ze ziet in de kerk: dominee doet het meest, daarna ouderling etc. Dan krijg je die gedachte al gauw. Volgens mij heeft dat meer iets met jouw zienswijze te maken dan met de ambtsdragers.
Zou inderdaad kunnen. Jammer dat dan het 'de een uitnemender achten dan zichzelf' zo weinig naar voren komt. (Filippensen 2:3 )

Of het 'u hebt niet van node dat iemand u lere' (1 Johannes 2:27).

Of misschien is het zo slecht gesteld met de kerkgangers, dat dit niet van hen gezegd kan worden. Dát zou ook kunnen.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Jongere
Gelijkwaardig?

Hoe zou dit toch komen?
Het zou een predikant sieren als hij geen voorzitter van de kerkenraad is. Tenslotte is een van de taken van het ambt van ouderling toezien op de prediking en de gemeente regeren.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
jakobmarin

Oorspronkelijk gepost door Refojongere
Alle gelovigen zijn gelijk (Luk. 22:25, 26; 1 Petrus 5:3) vandaar dat de een niet over de ander zal heersen.
Toch moet de gemeente wel geregeerd worden (1 Tim. 5:17). En wel door de ouderlingen die door God geroepen zijn.
Ja, ze hebben zelfs macht om mensen uit de gemeenten te werpen (Matth. 16:19, 18:17; 1 Kor. 5:3,4,13; Rom. 16:17; Tit. 3:10).
Dominees krijgen logischerwijs meer achting en eer: "Dat de ouderlingen, die wel regeren, dubbele eer waardig geacht worden, voornamelijk die arbeidein in 't Woord en de leer." (1 Tim. 5:17)
Regeren is inderdaad anders dan heersen.

'Eer' wil voornamelijk zeggen: onderhoud, loon. Zie ook de verzen erna, waar dat uit blijkt.

Overigens hoeven ze natuurlijk geen miljonair te worden....
Plaats reactie