Predikantentekort opgelost

Majorca

Predikantentekort opgelost

Bericht door Majorca »

In sommige kerkverbanden heerst een schrijnend tekort aan predikanten (o.a. GG en GGiN en misschien ook wel Ned Herv [herstld verb.])

De kerkgemeenschappen met een curatorium hebben een toch wat wonderlijk systeem wat niet rechtstreeks in de Bijbel terug te vinden is.

In de Bijbel staat het juist heel simpel. Daarom wil ik een beter systeem voorstellen, wat ook middelijkerwijs het predikantentekort op kan lossen.
Graag jullie mening hierover.

Handelingen 1: 23
En zij stelden er twee, Jozef, genaamd Barsabas, die toegenaamd was Justus, en Matthias.
24 En zij baden en zeiden: Gij Heere! Gij Kenner der harten van allen, wijs van deze twee een aan, dien Gij uitverkoren hebt;
25 Om te ontvangen het lot dezer bediening en des apostelschaps, waarvan Judas afgeweken is, dat hij heenging in zijn eigen plaats.
26 En zij wierpen hun loten; en het lot viel op Matthias, en hij werd met gemene toestemming tot de elf apostelen gekozen.

Kortom er moet een tal gesteld worden en in biddend opzien geloot worden.
Ik stel voor dat elke (kerkenraad van een) gemeente van minder dan 500 leden
jaarlijks een tal stelt dat doorgestuurd wordt naar het curatorium, gemeentes met meer dan 500 leden stellen 2 tallen.
In het curatorium wordt bovenstaande procedure gevolgd naar Handelingen 1, wat inhoudt dat de helft aangenomen wordt.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Regel 't even met Moerkerken. Volgens mij zit-ie momenteel op vakantie in Enter: hoef je ook niet helemaal naar CadIJ te fietsen...
~~Soli Deo Gloria~~
Barryvrouw

Bericht door Barryvrouw »

Wat een ideeen vandaag weer! Petje af! Op naar de volgende genieuze ingeving.:,
Met je gedachten ergens anders, ben je altijd overal.
memento

Bericht door memento »

Lees Luther's inleiding op zijn verklaring van de Galatenbrief maar. Daar prijst hij ook het systeem van Orckie aan, en kraakt hij de wijze zoals wij de kennen af...

Maargoed, Orckie, even praktish. Jij steld dus voor dat de kerkeraad alle mansleden bij elkaar roept, iedereen een nummertje geeft, en dan een draai aan het rad, en op wiens nummertje hij komt word nieuwe predikant???
Majorca

Bericht door Majorca »

Oorspronkelijk gepost door memento
Lees Luther's inleiding op zijn verklaring van de Galatenbrief maar. Daar prijst hij ook het systeem van Orckie aan, en kraakt hij de wijze zoals wij de kennen af...

Maargoed, Orckie, even praktish. Jij steld dus voor dat de kerkeraad alle mansleden bij elkaar roept, iedereen een nummertje geeft, en dan een draai aan het rad, en op wiens nummertje hij komt word nieuwe predikant???
O, dit is nieuw voor mij. Ik zal het eens nakijken. Mooi als Luther het ook al gezegd heeft!

Nee natuurlijk geen nummertjes en een rad in de kerkenraad. Als je Hand. 1 goed leest moet je tot de conclusie komen dat godzalige mannen geselecteerd werden. Eigenlijk net zo'n procedure als wanneer men een tal voor de vacature van ouderling stelt. Dus de kerkenraad stemt gewoon voor 2 leden die zij geschikt vind.
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Wat is je gemeentevisie Majorca?
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Majorca

Bericht door Majorca »

Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Wat is je gemeentevisie Majorca?
Kun je dit iets specifieker vragen? dit is een wel heel algemene vraag.
Mijn visie is dat de plaatselijke gemeente de centrale eenheid is in het kerkelijke leven en een sterke mate van autonomie moet hebben. Lijkt me het meest in overeenstemming met de gegevens uit het NT. In de GG is het redelijk goed geregeld wat dat betreft, beter dan in de oude NHK. De Hersteld verbanders gaan denk ik de goede kant op.
Maar ik vind dat er wel een landelijk verband moet zijn, met synode, met ook wel bindende richtlijnen. Als je elkaars predikanten wilt beroepen, moet er een bovenplaatselijk orgaan zijn die toelaat. Het curatorium dus. Maar niet op de huidige manier, maar de bijbelse wijze uit Hand. 1.
Toeschouwer

Bericht door Toeschouwer »

We moeten wel in ogenschouw nemen dat het hier over een kiezen van een Apostel ging. Dominees hadden ze toen noch niet, ik lees wel dat Paulus in de gemeenten waar hij kwam ouderlingen aanstelde, het ambt van dominee zoals wij die kennen kunnen we niet in de Schrift vinden.
ndonselaar
Contacteer:

Misschien erg kort geformuleerd, maar wel van groot belang voor deze discussie.

Als je namelijk uitgaat van de huidige gemeentevisie binnen de GG of ook de OGG, dan kom je toch weer terecht bij de werkwijze van het curatorium of de Cie van Onderzoek. Als je de gemeentevisie van de Vroege Kerk maar ook ten tijde van de Reformatie hanteert is het makkelijker uit te voeren.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Majorca

Bericht door Majorca »

Misschien erg kort geformuleerd, maar wel van groot belang voor deze discussie.

Als je namelijk uitgaat van de huidige gemeentevisie binnen de GG of ook de OGG, dan kom je toch weer terecht bij de werkwijze van het curatorium of de Cie van Onderzoek. Als je de gemeentevisie van de Vroege Kerk maar ook ten tijde van de Reformatie hanteert is het makkelijker uit te voeren.
zoals gezegd vind ik dat er een bovenplaatselijke commissie moet zijn met vertegenwoordigers uit alle classes, die biddend bijeen is en het lot werpt.
ndonselaar
Contacteer:

Majorca,

Je begon met de 'gemeenten'. Nu verplaats je het al naar de classes. Voordat het lot geworpen wordt, moet er eerst een tweetal zijn. Als je al een tweetal wilt kiezen uit een gemeente, dan zal het toch wel duidelijk zijn, dat de visie op de gemeente [plaatselijk] heel belangrijk is.
Majorca

Bericht door Majorca »

Majorca,

Je begon met de 'gemeenten'. Nu verplaats je het al naar de classes. Voordat het lot geworpen wordt, moet er eerst een tweetal zijn. Als je al een tweetal wilt kiezen uit een gemeente, dan zal het toch wel duidelijk zijn, dat de visie op de gemeente [plaatselijk] heel belangrijk is.
ja, de kerkenraad stelt een tweetal zei ik al, net zoals ze dat doen voor ouderling. Is toch het meest nieuw-testamentisch?
ndonselaar
Contacteer:

Het enige wat dan verdwijnt is het curatorium Majorca.

Want zijn de criteria van de kerkenraad anders dan die van het curatorium? Ik bedoel dit ten aanzien van het tweetal.
Majorca

Bericht door Majorca »

Het enige wat dan verdwijnt is het curatorium Majorca.

Want zijn de criteria van de kerkenraad anders dan die van het curatorium? Ik bedoel dit ten aanzien van het tweetal.
Nee, het curatorium (of hoe je de bovenplaatselijke commissie wilt noemen) heeft geen criteria dan alleen bidden en het lot werpen. Je zou kunnen zeggen: dat kan de kerkenraad dan ook net zo goed; maar ik hecht er aan dat het een commissie is met vertegenwoordigers uit alle classes, om de simpele reden dat de toegelaten kandidaten ook door alle classis beroepbaar zijn.
Plaats reactie