3 Wegen ?

Marnix

Bericht door Marnix »

Oude-Waarheid schreef:
Miscanthus schreef:
MBE schreef:Wat kan een dode zondaar doen?
Is dat een theorie-vraag of een doorleefde vraag?
Jesaja zegt tegen dode zondaren: Neigt uw oor, en komt tot Mij, hoort en uw ziel zal leven; want Ik zal met u een eeuwig verbond maken, [en] [geven] de gewisse weldadigheden van David. (Jes 55:3)

Tja moeilijk is dat wel.
Als ik bij een kist van een dode sta wat kan hij of zij dan nog doen?
kan niet horen en niet lopen (dus niet komen).
Heel triest maar is dit niet het beeld van een dode zondaar
machteloos gebonden!!

Hoe kon een dode zondaar als die kamerling dan in de Bijbel lezen en het willen snappen en om uitleg vragen. Hij was dus blijkbaar wel zoekende... hoewel hij niet bekeerd was.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
refo

Bericht door refo »

Marnix schreef:
Oude-Waarheid schreef:
Miscanthus schreef:
Jesaja zegt tegen dode zondaren: Neigt uw oor, en komt tot Mij, hoort en uw ziel zal leven; want Ik zal met u een eeuwig verbond maken, [en] [geven] de gewisse weldadigheden van David. (Jes 55:3)

Tja moeilijk is dat wel.
machteloos gebonden!!

Hoe kon een dode zondaar als die kamerling dan in de Bijbel lezen en het willen snappen en om uitleg vragen. Hij was dus blijkbaar wel zoekende... hoewel hij niet bekeerd was.

Om het passend te maken in de preek wordt eerst een soort onbewust geloof verondersteld. Want net wat je zegt: uit zichzelf zou hij dat niet doen. Maar of dat nou juist is....
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Oude-Waarheid schreef:
Miscanthus schreef:

Tja moeilijk is dat wel.
machteloos gebonden!!

Dat weet God ook wel dat dat moeilijk is. Daarom zegt Jezus:
Joh 5:25 Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: De ure komt, en is nu, wanneer de doden zullen horen de stem des Zoons Gods, en die ze gehoord hebben, zullen leven.

Dus eerst horen en dan leven.
Lu 9:35 En er geschiedde een stem uit de wolk, zeggende: Deze is Mijn geliefde Zoon; hoort Hem!
En dat sprak en spreekt God vandaag nog God tegen dode zondaren.
Dat is volgens mij de dwaasheid der prediking, dat daardoor doden toch horen en gaan leven.
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

Miscanthus schreef:
Oude-Waarheid schreef:
Miscanthus schreef:

Tja moeilijk is dat wel.
machteloos gebonden!!

Dat weet God ook wel dat dat moeilijk is. Daarom zegt Jezus:
Joh 5:25 Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: De ure komt, en is nu, wanneer de doden zullen horen de stem des Zoons Gods, en die ze gehoord hebben, zullen leven.

Dus eerst horen en dan leven.
Lu 9:35 En er geschiedde een stem uit de wolk, zeggende: Deze is Mijn geliefde Zoon; hoort Hem!
En dat sprak en spreekt God vandaag nog God tegen dode zondaren.
Dat is volgens mij de dwaasheid der prediking, dat daardoor doden toch horen en gaan leven.

Ja op Zijn machtswoord moet de dood wijken zoals bij Lazerus.
refo

Bericht door refo »

Tegen de geraakte man zei de Heere Jezus: strek uw arm uit.
Dat was nu ongeveer het enige wat die man niet kon. Hij kon lopen, zingen, springen, z'n andere arm gebruiken, van alles en nog wat. Maar niet z'n (geraakte) arm uitstrekken. Hij had dus kunnen zeggen: dat kan ik niet.

Zo lijkt het me met 'geloven' ook. Als God laat zeggen: 'Geloof het Evangelie!' dan ben je daar toe in staat. Ander zou Hij een bedrieger zijn.
Klavier

Bericht door Klavier »

Oude-Waarheid schreef:Ja op Zijn machtswoord moet de dood wijken zoals bij Lazerus.
Dat machtswoord klinkt 2x per zondag.
Net zoals Ezechiel moest preken voor de dorre doodsbeenderen.
En let eens op wat daar gebeurde!
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Klavier schreef:
Oude-Waarheid schreef:Ja op Zijn machtswoord moet de dood wijken zoals bij Lazerus.
Dat machtswoord klinkt 2x per zondag.
Net zoals Ezechiel moest preken voor de dorre doodsbeenderen.
En let eens op wat daar gebeurde!
stelling: tegenwoordig is er (in sommige denominaties) weinig geloof meer in de kracht van het evangelie en Christus.
1Co 1:24 Maar hun, die geroepen zijn, beiden Joden en Grieken, [prediken] [wij] Christus, de kracht Gods, en de wijsheid Gods.
uitgeworpen

Bericht door uitgeworpen »

refo schreef:Tegen de geraakte man zei de Heere Jezus: strek uw arm uit.
Dat was nu ongeveer het enige wat die man niet kon. Hij kon lopen, zingen, springen, z'n andere arm gebruiken, van alles en nog wat. Maar niet z'n (geraakte) arm uitstrekken. Hij had dus kunnen zeggen: dat kan ik niet.

Zo lijkt het me met 'geloven' ook. Als God laat zeggen: 'Geloof het Evangelie!' dan ben je daar toe in staat. Ander zou Hij een bedrieger zijn.
Misschien zou je het met '....' zo kunnen zeggen:
De mens heeft een vrije wil, en God tast hem niet aan.
Maar de vrije wil wordt op een zoete wijze gebonden door
de koorden van Gods liefde, tot hij vrijer wordt dan ooit
te voren.'
Het gebed is de gouden sleutel die de poort der genade kan openen.
Duuk

Bericht door Duuk »

Het verbaast me vaak dat sommigen zo hun best doen om anderen te overtuigen dat de bekering slechts voor diegenen is die het geluk hebben om uit de grote schare kerkgangers geplukt te worden. Teksten die het tegendeel beweren worden vakkundig met standaard uitdrukkingen de grond in geboord. Is dat omdat ze hiermee hun eigen onbekeerd zijn willen rechtvaardigen? Of willen zij, die wel menen wedergeboren zijn, het geloof exclusief houden doordat er niet teveel gaan geloven? Of hopen diegenen die dit het hardst roepen en er prat op staan onbekeerd te zijn toch dat God stiekem een oogje dichtknijpt, zo van: "ja, hij heeft nooit geloofd, maar heeft zich flink ingezet voor de waarheid. Kom maar binnen, we hebben nog wel een plekje voor je.".

Ik heb hier maar één gedachte over: je moet je diep, diep schamen. Allereerst omdat je God zolang laat trekken aan je en je weet het allemaal zo goed. En anderzijds omdat je anderen bij God vandaan houdt.
Klavier

Bericht door Klavier »

uitgeworpen schreef:

te voren.'
Vrije wil? Leg je zo niet iemand iets in de mond wat er helemaal niet staat?
De mens heeft alleen een vrije wil om 'nee' te zeggen. Dus inderdaad een vrije wil. Om de Geest te wederstaan, om niet te geloven, om eigen eer te zoeken.
Door de prediking van het Evangelie Werkt Gods Geest en doet deze oude wil sterven. Een mens wordt wedergeboren door de Heilige Geest en met dat nieuwe leven krijgt de mens een nieuwe wil die God wel wil dienen en Hem alleen de eer wil geven.
Die vernieuwde mens met een vernieuwde wil, wil niets anders dan God op Zijn Woord geloven.
Dat is de lijn die je vanuit Ez.37 kunt trekken.
Dode niet-willenden in levende doeners veranderd door de prediking en de werking van de Heilige Geest.
Als we het Werk van de Heilige Geest niet erkennen, komen we op een dood spoor. Dan komt er een punt achter de constatering dat een mens dood is.
Dat is twijfelen aan Gods Woord: Maar wanneer de Trooster zal gekomen zijn, Dien Ik u zenden zal van den Vader, namelijk de Geest der waarheid, Die van den Vader uitgaat, Die zal van Mij getuigen.
En: Opdat ik een dienaar van Jezus Christus zij onder de heidenen, het Evangelie van God bedienende, opdat de offerande der heidenen aangenaam worde, geheiligd door den Heiligen Geest.
uitgeworpen

Klavier schreef:
uitgeworpen schreef:

te voren.'
De mens heeft alleen een vrije wil om 'nee' te zeggen. Dus inderdaad een vrije wil. Om de Geest te wederstaan, om niet te geloven, om eigen eer te zoeken.
Door de prediking van het Evangelie Werkt Gods Geest en doet deze oude wil sterven. Een mens wordt wedergeboren door de Heilige Geest en met dat nieuwe leven krijgt de mens een nieuwe wil die God wel wil dienen en Hem alleen de eer wil geven.
Die vernieuwde mens met een vernieuwde wil, wil niets anders dan God op Zijn Woord geloven.
Dode niet-willenden in levende doeners veranderd door de prediking en de werking van de Heilige Geest.
Als we het Werk van de Heilige Geest niet erkennen, komen we op een dood spoor. Dan komt er een punt achter de constatering dat een mens dood is.
Dat is twijfelen aan Gods Woord: Maar wanneer de Trooster zal gekomen zijn, Dien Ik u zenden zal van den Vader, namelijk de Geest der waarheid, Die van den Vader uitgaat, Die zal van Mij getuigen.
En: Opdat ik een dienaar van Jezus Christus zij onder de heidenen, het Evangelie van God bedienende, opdat de offerande der heidenen aangenaam worde, geheiligd door den Heiligen Geest.
Sorry, het citaat was niet van mij maar van Spurgeon.
Ik vond het mooi en het past er toch wel bij? Ik wil echt niemand iets in de mond leggen hoor en snap niet wat er verkeerd aan dit citaat is.
Jerusjah

Bericht door Jerusjah »

uitgeworpen schreef:
Klavier schreef:
uitgeworpen schreef:

te voren.'
Sorry, het citaat was niet van mij maar van Spurgeon.
Ik vond het mooi en het past er toch wel bij? Ik wil echt niemand iets in de mond leggen hoor en snap niet wat er verkeerd aan dit citaat is.
Heeft iemand nou wel of geen vrije wil?
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

zeker te weten niet:

DL dwaling:
3/4-9a. Die leren: Dat de genade en de vrije wil gedeeltelijke oorzaken zijn, die beide te zamen het begin van de bekering werken, en dat de genade in orde van werking niet gaat vóór de werking van den wil; dat is, dat God niet eer den wil des mensen krachtiglijk helpt tot de bekering, dan wanneer de wil des mensen zichzelven beweegt en daartoe bepaalt.
Want de Oude Kerk heeft deze leer al overlang in de Pelagianen veroordeeld, uit de woorden van den apostel: Zo is het dan niet desgenen die wil, noch desgenen die loopt, maar des ontfermenden Gods (Rom. 9:16). Insgelijks: Wie onderscheidt u? En wat hebt gij, dat gij niet hebt ontvangen? (1 Kor. 4:7). En: Het is God, Die in u werkt beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen (Filipp. 2:13).
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
uitgeworpen

Bert Mulder schreef:zeker te weten niet:

DL dwaling:
3/4-9a. Die leren: Dat de genade en de vrije wil gedeeltelijke oorzaken zijn, die beide te zamen het begin van de bekering werken, en dat de genade in orde van werking niet gaat vóór de werking van den wil; dat is, dat God niet eer den wil des mensen krachtiglijk helpt tot de bekering, dan wanneer de wil des mensen zichzelven beweegt en daartoe bepaalt.
Want de Oude Kerk heeft deze leer al overlang in de Pelagianen veroordeeld, uit de woorden van den apostel: Zo is het dan niet desgenen die wil, noch desgenen die loopt, maar des ontfermenden Gods (Rom. 9:16). Insgelijks: Wie onderscheidt u? En wat hebt gij, dat gij niet hebt ontvangen? (1 Kor. 4:7). En: Het is God, Die in u werkt beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen (Filipp. 2:13).
Maar hier wordt toch niet ontkend dat de mense een vrije wil heeft?
Alleen hij gebruikt hem de verkeerde kant op totdat Gods Geest die wil neigt tot het komen tot Christus :oops:
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Ik ben het hierin met Luther eens:

De onmacht van de mens tot zelfverlossing wordt door Luther aldus verbeeld: de wil van de mens is als een beest dat bereden wordt óf door God óf door Satan. De strijd om de macht over het beest is een strijd tussen God en Satan, en die strijd voltrekt zich volledig buiten de mens zelf om. In een aanval op de verdediging van de wilsvrijheid door Erasmus schrijft Luther:
Aldus is de menselijke wil, als ware hij een beest tussen beide in. Indien God hem berijdt, wil en gaat hij waarheen God wil. (...) Indien Satan hem berijdt, wil en gaat hij gelijk Satan wil. En het ligt niet in de macht van zijn eigen wil te kiezen, noch voor welke berijder hij gaan wil, noch welke hij zoeken wil. Maar de berijders zelf maken in strijd uit, wie hem voor eeuwig zal bezitten.
Dat lijkt een vrij hopeloze situatie voor de mens. Maar kan de mens misschien toch nog enige invloed uitoefenen? Dat kan alleen door volledige onderwerping aan God in volkomen nederigheid. Door deze opvatting kwam ook zijn uitspraak Wees een zondaar en zondig dapper, maar geloof nog dapperder in Christus.
en verder ook de DL:
3/4-10. Maar dat anderen, door de bediening des Evangelies geroepen zijnde, komen en bekeerd worden, dat moet men den mens niet toeschrijven, alsof hij zichzelven door zijn vrijen wil zou onderscheiden van anderen, die met even grote of genoegzame genade tot het geloof en de bekering voorzien zijn (hetwelk de hovaardige ketterij van Pelagius stelt); maar men moet het Gode toeschrijven, Die, gelijk Hij de Zijnen van eeuwigheid uitverkoren heeft in Christus, alzo ook dezelfden in den tijd krachtiglijk roept, met het geloof en de bekering begiftigt, en uit de macht der duisternis verlost zijnde, tot het Rijks Zijns Zoons overbrengt, opdat zij zouden verkondigen de deugden Desgenen, Die hen uit de duisternis geroepen heeft tot Zijn wonderbaar licht, en opdat zij niet in zichzelven, maar in den Heere zouden roemen, gelijk de apostolische schriften telkens getuigen.

3/4-11. Voorts, wanneer God dit Zijn welbehagen in de uitverkorenen uitvoert, en de ware bekering in hen werkt, zo is het dat Hij niet alleen het Evangelie hun uiterlijk doet prediken, en hun verstand krachtiglijk door den Heiligen Geest verlicht, opdat zij recht zouden verstaan en onderscheiden die dingen, die des Geestes Gods zijn; maar Hij dringt ook in tot de binnenste delen des mensen met de krachtige werking van denzelfden wederbarenden Geest; Hij opent het hart, dat gesloten is; Hij vermurwt dat hard is; Hij besnijdt dat onbesneden is. In den wil stort Hij nieuwe hoedanigheden en maakt dat die wil, die dood was, levend wordt; die boos was, goed wordt; die niet wilde, nu metterdaad wil; die wederspannig was, gehoorzaam wordt; Hij beweegt en sterkt dien wil alzo, dat hij als een goede boom vruchten van goede werken kan voortbrengen.
Hier staat, mijns insziens, dat de wil, door de zondeval, van nature dood is. En een dode wil is in geen geval een vrije wil.

En ook na de levendmaking is de wil niet vrij in enige absolute sense. De wil is dan alleen vrij om Christus te dienen.

Rom. 8:
21 Op hoop,60) dat ook het schepsel zelf zal vrijgemaakt worden van de dienstbaarheid der verderfenis, tot de vrijheid der heerlijkheid der kinderen Gods.
Gal. 5:
1 Staat dan1) in de vrijheid,2) met welke ons Christus vrijgemaakt3) heeft, en wordt niet wederom met4) het juk der dienstbaarheid5) bevangen
Rom 9:
15 Want Hij zegt tot Mozes: Ik zal Mij ontfermen,44) diens Ik Mij ontferm,45) en zal barmhartig zijn, dien Ik barmhartig ben.
16 Zo is het dan niet desgenen, die wil,46) noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods.47)
Filip 2:
13 Want het is God, Die in u werkt46) beide het willen47) en het werken,48) naar Zijn welbehagen.49)
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Plaats reactie