3 Wegen ?

Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Bert Mulder schreef:Als we die levendmaking missen, hoe kunnen we dan plezier hebben in Geestelijke dingen? Dan hebben we toch ook geen lust daaraan?
Deze redenering klopt niet. Denk alleen maar aan de gelijkenis van het zaad, waar Marnix het al over had. Er zijn mensen die het woord met blijdschap ontvangen en die toch later niet levend gemaakt blijken te zijn.
Daar heb je wel gelijk in, het zaad dat verstikt word door de doornen.

Dat zal dan op de duur wel blijken, dat ze er uiteindelijk toch geen plezier in hebben. Dat aanvankelijk 'plezier' is dan ook vaak op de emotie gebaseert. Dat raakt alleen de buitenkant aan. Maar omdat dat zaad alleen opgroeid om verstikt te worden wijst dan ook aan dat de vruchten van het geloof gemist worden.

En aan de vrucht zul je ze kennen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Klavier

Bericht door Klavier »

Afgewezen schreef:
Klavier schreef:De bewustwording van de onwil is de bewustwording van 'arm' te zijn, 'jammerlijk', 'blind' en 'naakt'.
De bewustwoording van dorstig te zijn maar geen water te hebben.
Dat is inleving van de doodstaat.
Dat is geen mensenwerk.
Klavier, je bent toch wel met mij eens dat er vele kerkmensen zijn die zich bewust zijn van het feit dat ze onbekeerd zijn, dat ze in hun hart ook God niet willen zoeken (‘later misschien’), maar dát is toch niet het overtuigende werk van de Geest?
Helemaal mee eens!
Maar ook: Iemand die zich wel bewust is van zijn of haar onwil met een oprechte begeerte Christus te leren kennen moeten we dan niet zomaar wegzetten als iemand met een verstandelijk geloof.
Dat is mijn punt.
Het voorbeeld van wat jij noemt is wat als de hypocriet wordt getypeerd.
Afgewezen schreef:
Klavier schreef:En dan heb ik het nog niet eens over de geheiligde verbondskinderen (1 Kor 7).
Dan is de onmogelijkheid helemaal niet aanwezig. We dragen een teken en zegel van de MOGELIJKHEID.
Verbondskinderen kunnen zichzelf net zo min bekeren als kinderen van de wereld!
Mee eens. Maar ook hier is de onmogelijkheid geen excuus om alles wat tot Christus vlucht als verstandswerk te bestempelen.
Ook hier weer is mijn punt dat onmogelijkheid van de mens dogmatisch klopt, maar een gevaarlijke invulling kan krijgen in de prediking als het als een rood stoplicht fungeert richting de smalle weg.
Het licht staat op groen, niet op rood.
En als je er achter komt dat je ondanks het groene licht niet verder komt, heb ik zeer goede moed voor diegene die dat ervaart.
De moed spreek ik niet eerder uit dan dat die persoon daadwerkelijk op de smalle weg verkeert. Geen moment eerder.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

mmm. Ik krijg bij deze discussie het volgende beeld voor ogen:

Mooi om te zien dat velen eensgezind een mooie sneeuwpop aan het maken zijn die vele malen mooier en groter wordt dan die van Erasmiaan en Oude paden, want die twijfelen nog of ze wel een sneeuwpop kunnen en willen maken.
Komt afgewezen aan en die trekt de neus de hoed, de armen en de bezem eraf en hij staat en onooglijk en verminkt bij.

(dit beeld niet te zeer vergeestelijken aub :wink: )
limosa

Bericht door limosa »

Oude Paden schreef:Christenen uit de zware hoek die zeggen dat ze wel willen geloven zitten denk ik in de verkeerde hoek.
Wie dit zegt, ontkent de totale doodstaat van de mens.
En daarbij zal een door God getrokken mens ook niet spreken over wel te willen geloven omdat ongeloof de grootste kwaaddoener blijft.
hoi OP,

hoe kijk jij aan tegen de geschiedenis van de verloren zoon? die koos uiteindelijk zelf voor terugkeren naar z'n vader
refo

Bericht door refo »

Miscanthus schreef:mmm. Ik krijg bij deze discussie het volgende beeld voor ogen:

Mooi om te zien dat velen eensgezind een mooie sneeuwpop aan het maken zijn die vele malen mooier en groter wordt dan die van Erasmiaan en Oude paden, want die twijfelen nog of ze wel een sneeuwpop kunnen en willen maken.
Komt afgewezen aan en die trekt de neus de hoed, de armen en de bezem eraf en hij staat en onooglijk en verminkt bij.

(dit beeld niet te zeer vergeestelijken aub :wink: )
Afbeelding
MBE

Bericht door MBE »

De 3e weg schijnt er al heel lang geweest te zijn. De Farizeeen liepen er ook op.
Klavier

Bericht door Klavier »

- dubbel gepost -
Laatst gewijzigd door Klavier op 07 okt 2006, 19:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Klavier

Bericht door Klavier »

MBE schreef:De 3e weg schijnt er al heel lang geweest te zijn. De Farizeeen liepen er ook op.
De 3e weg is eigenlijk niet meer dan de berm van de brede weg.
Een soort bushalte, langs de kant.
Wachten tot de bus komt om zonder zelf te lopen de smalle weg op te komen.
Er komt echter geen bus. Er is een Gids die de Weg wijst. Kom maar mee. Op Mijn Wegenkaart staat de Weg aangegeven.
Volgt u Mij?
De Gids: De Heilige Geest
De Kaart: De Bijbel
Toegangsbewijs: Er zit Bloed aan de poort die toegang geeft tot de Smalle weg.
Rechtmatigheid van toegangsbewijs: Jezus zeide tot hem: Ik ben de Weg, en de Waarheid, en het Leven. Niemand komt tot den Vader, dan door Mij. Indien gijlieden Mij gekend hadt, zo zoudt gij ook Mijn Vader gekend hebben; en van nu kent gij Hem, en hebt Hem gezien. Filippus zeide tot Hem: Heere, toon ons den Vader, en het is ons genoeg. Jezus zeide tot hem: Ben Ik zo langen tijd met ulieden, en hebt gij Mij niet gekend, Filippus? Die Mij gezien heeft, die heeft den Vader gezien; en hoe zegt gij: Toon ons den Vader?
Gelooft gij niet, dat Ik in den Vader ben, en de Vader in Mij is? De woorden, die Ik tot ulieden spreek, spreek Ik van Mijzelven niet, maar de Vader, Die in Mij blijft, Dezelve doet de werken. Gelooft Mij, dat Ik in den Vader ben en de Vader in Mij is; en indien niet, zo gelooft Mij om de werken zelve. Voorwaar, voorwaar zeg Ik ulieden: Die in Mij gelooft, de werken, die Ik doe, zal hij ook doen, en zal meerder doen, dan deze; want Ik ga heen tot Mijn Vader.
En zo wat gij begeren zult in Mijn Naam, dat zal Ik doen; opdat de Vader in den Zoon verheerlijkt worde. Zo gij iets begeren zult in Mijn Naam, Ik zal het doen.
Marnix

Bericht door Marnix »

Afgewezen schreef:Nee, dát is een onbijbelse stelling. Je lost de spanning precies aan de andere kant op als Oude Paden. Jij zegt, je moet iets doen, dus je ‘kunt’ het ook. Oude Paden zegt: je ‘kunt’ niets doen, dus moet je ook niets doen!
Niet helemaal volledig. Ik zeg: Uit jezelf kan je niets doen, toch moet je wel iets doen... God verandert je echter zodat je dat wat je niet kon doen, wel kan gaan doen.

Een mens zou zich uit zichzelf nooit bekeren. Toch bekeren er mensen zich. Waarom? Omdat God dat in hen mogelijk maakt.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
uitgeworpen

Bericht door uitgeworpen »

Marnix schreef:
Afgewezen schreef:Nee, dát is een onbijbelse stelling. Je lost de spanning precies aan de andere kant op als Oude Paden. Jij zegt, je moet iets doen, dus je ‘kunt’ het ook. Oude Paden zegt: je ‘kunt’ niets doen, dus moet je ook niets doen!
Niet helemaal volledig. Ik zeg: Uit jezelf kan je niets doen, toch moet je wel iets doen... God verandert je echter zodat je dat wat je niet kon doen, wel kan gaan doen.

Een mens zou zich uit zichzelf nooit bekeren. Toch bekeren er mensen zich. Waarom? Omdat God dat in hen mogelijk maakt.
Helemaalmeeeens.Latenwedaarbijdezebelijdenisvasthouden:[B]IkgeloofindeHeiligeGeest[/B]
Het gebed is de gouden sleutel die de poort der genade kan openen.
MBE

Bericht door MBE »

Marnix schreef:

De mens is dood in zonden en in misdaden. En als God in het leven komt, dan gaat de zondaar leven en zich bekeren. Eerder niet.
Wat kan een dode zondaar doen? Dat lijkt mij de vraag waar het omgaat.
Marnix

Bericht door Marnix »

Tja, dat zeg ik toch ook MBE?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

MBE schreef:Wat kan een dode zondaar doen?
Is dat een theorie-vraag of een doorleefde vraag?
Jesaja zegt tegen dode zondaren: Neigt uw oor, en komt tot Mij, hoort en uw ziel zal leven; want Ik zal met u een eeuwig verbond maken, [en] [geven] de gewisse weldadigheden van David. (Jes 55:3)
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

Miscanthus schreef:
MBE schreef:Wat kan een dode zondaar doen?
Is dat een theorie-vraag of een doorleefde vraag?
Jesaja zegt tegen dode zondaren: Neigt uw oor, en komt tot Mij, hoort en uw ziel zal leven; want Ik zal met u een eeuwig verbond maken, [en] [geven] de gewisse weldadigheden van David. (Jes 55:3)

Tja moeilijk is dat wel.
Als ik bij een kist van een dode sta wat kan hij of zij dan nog doen?
kan niet horen en niet lopen (dus niet komen).
Heel triest maar is dit niet het beeld van een dode zondaar
machteloos gebonden!!
refo

Bericht door refo »

En dan komt God goedertierenlijk met de prediking en dan is alles nog hetzelfde? Woord zonder Geest? Kan dat?
Plaats reactie