Het belang van zelfonderzoek

geledu

Het belang van zelfonderzoek

Bericht door geledu »

De laatste tijd is er verschillende keren wat meningsverschil geweest over zelfonderzoek.
Ook het "overzomeren en overwinteren" is wat in diskrediet gebracht.

Deze meditatie laat zien dat "schijn en zijn" zo heel dicht bij elkaar kunnen liggen , ja dat zelf het onderscheid soms niet te zien is !

Ter overdenking hier de meditatie :

Binnen…buiten..`
.. en de deur werd gesloten' Matth. 25 :10

De deur werd gesloten. Korte, maar zo betekenisvolle woorden! Wij lezen ze in de gelijkenis van de tien maagden.

Het beeld is echt oosters: een bruiloft is aanstaande. Tien vriendinnen van de bruid wachten halverwege het huis van de bruid en dat van de bruidegom op het ogenblik dat de laatste, omringd van zijn vrienden, aankomt. Gewoonlijk was het zo in Israel, dat de bruid naar de woning van haar aanstaande man werd geleid. De Heere Jezus keert ditmaal de verhoudingen om: de bruidegom komt naar de bruid. Dit zal in werkelijkheid ook wel eens zijn gebeurd. Wij begrijpen natuurlijk, waarom de Heere hier het beeld omkeert: op de jongste dag zal de grote Bruidegom naar Zijn gemeente komen, en niet andersom.

Er ligt in deze bekende gelijkenis een schat aan onderwijs. We kunnen er niet aan denken die hier uitputtend te behandelen. Slechts enkele dingen. In de eerste plaats wijst Christus ons er hier op hoe weinig verschil er kan zijn tussen wijze en dwaze maagden. Uiterlijk was er geen enkel verschil. Wat een aansporing en waarschuwing voor ons, om de grond voor leven en sterven toch niet te zoeken in onze uiterlijke levensopenbaring! Hoe onberispelijk en schriftuurlijk die ook moge zijn (en behoort te zijn), zij zal ons voor eeuwig ontvallen, als wij menen er God mee te kunnen ontmoeten. Is er dan geen enkel verschil? Ja, het is er wel. Maar het zit niet in de gewaden, niet in de vaten, niet in de lampen. Dat is alles in orde. Wijze en dwaze maagden hebben die allen. Het grote onderscheid ligt in hetgeen er in de vaten zit. Daar is bij de wijze maagden olie en bij de dwaze... niets! Zij dachten wel toe te kunnen met wat olie in de lampen; als die maar brandden, was het wel goed...

Hoe ernstig vermaant Christus ons hier tot nauwkeurig zelfonderzoek.
Laten we toch niet te gemakkelijk aannemen dat het wel met ons is.

De dwaze maagden moet ge immers niet zoeken in de wereld. U moet ze zelfs niet zoeken onder de onverschillige, uitwendige belijders in de kerk. U moet ze zoeken onder degenen, die hoop hebben op de eeuwige zaligheid, die verwachten eens in te mogen gaan!

Alles, ja alles blijkt in deze gelijkenis te gaan om de olie in de vaten. Wat is dat: olie in de vaten? Olie ziet op het hartvernieuwende, levendmakende werk van Gods Heilige Geest.
Daarop komt het aan. 'Maar', zal iemand zeggen. `de dwaze maagden hadden toch ook olie? Weliswaar niet in de vaten, maar dan toch in hun lampen? Die brandden toch enige tijd°' Het is waar. Maar bedenk dat het hier een gelijkenis betreft. Het is volstrekt niet de bedoeling des Heeren ons te leren dat iemand deel kan hebben aan het zaligmakende werk van Gods Geest en toch eeuwig buiten kan blijven. Dat is onmogelijk. Waar het om gaat is dit: sommigen zullen schijnen deel te hebben aan de Geest van Christus zonder dat zij ooit aan de weet kwamen dat hun grond voor de eeuwigheid tekort schoot Zulken 'beginnen buiten te staan' als de Heere komt.

'Wanneer komt de Bruidegom’? Op de jongste dag. Maar ook wanneer het sterven wordt komt Hij. Dan zal de deur worden gesloten. Dat betekent dat die deur tot op dat ogenblik was geopend! Ook dat moeten we overwegen. De deur is nog niet gesloten.
Het is als bij de ark van Noach: al die lange en vele jaren dat Noach bouwde aan de ark en predikte, stond de deur van het middel ter behoudenis open. Toen de wateren kwamen, sloot de Heere achter hen toe. Haasten wij ons dan, om ons levens wil'
refo

Bericht door refo »

Zelfonderzoek is het slechtste onderzoek wat er is.
Zonderling

Bericht door Zonderling »

refo schreef:Zelfonderzoek is het slechtste onderzoek wat er is.
Zefanja:
Doorzoekt uzelf nauw, ja, zoorzoekt nauw.
Paulus:
Of kent gij uzelven niet, dat Jezus Christus in u is; tenzij dat gij enigszins verwerpelijk zijt.
Calvijn:
De gehele hoofdsom van onze wijsheid, wil die voor een ware en grondige wijsheid gehouden worden, bestaat uit twee delen: de kennis van God en van onszelf.
refo

Bericht door refo »

De gelijkenis van de maagden is niet tot zelfonderzoek. De gelijkenis roept op genoeg olie te kopen. De bruidegom uit de gelijkenis was olieverkoper. Hij was zo laat omdat hij op die vijf meisjes wachtte....

Onderzoeken of je wel olie hebt is dom. Je moet zorgen dat je olie hebt. Niet smeken of je ontdekt mag worden aan je gebrek aan olie. Maar het (gratis) ophalen bij de Koopman.

Nogmaals: zelfonderzoek is het domste wat je kunt doen. Je ziet namelijk niets. Een onwedergeborene is blind en een wedergeborene zoekt niets bij zichzlef. Als het goed is.
memento

Bericht door memento »

refo schreef:
De gelijkenis van de maagden is niet tot zelfonderzoek. De gelijkenis roept op genoeg olie te kopen. De bruidegom uit de gelijkenis was olieverkoper. Hij was zo laat omdat hij op die vijf meisjes wachtte....

Onderzoeken of je wel olie hebt is dom. Je moet zorgen dat je olie hebt. Niet smeken of je ontdekt mag worden aan je gebrek aan olie. Maar het (gratis) ophalen bij de Koopman.

Nogmaals: zelfonderzoek is het domste wat je kunt doen. Je ziet namelijk niets. Een onwedergeborene is blind en een wedergeborene zoekt niets bij zichzlef. Als het goed is.
Je kan zelfonderzoek ook zó definieëren:

Zelfonderzoek is het kijken of je wel vlucht naar Jezus Christus, om dagelijks je olie bij te vullen, om dagelijks uit Hem het levende water te putten.
Christiaan

Bericht door Christiaan »

memento schreef:
refo schreef:

Je kan zelfonderzoek ook zó definieëren:

Zelfonderzoek is het kijken of je wel vlucht naar Jezus Christus, om dagelijks je olie bij te vullen, om dagelijks uit Hem het levende water te putten.
Wij moeten zelfonderzoek doen, bij een geopende bijbel en bij het licht van de Heilige Geest. Alleen dan kunnen we waarschtig en goed zelfonderzoek doen.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Klavier

Bericht door Klavier »

Psalm 17:3
Gij hebt mijn hart geproefd, des nachts bezocht, Gij hebt mij getoetst. Gij vindt niets; hetgeen ik gedacht heb, overtreedt mijn mond niet.

Psalm 51:8
Zie, Gij hebt lust tot waarheid in het binnenste, en in het verborgene maakt Gij mij wijsheid bekend.

Psalm 119:5-11,59
Och, dat mijn wegen gericht werden, om Uw inzettingen te bewaren!Dan zou ik niet beschaamd worden, wanneer ik merken zou op al Uw geboden. Ik zal U loven in oprechtheid des harten, als ik de rechten Uwer gerechtigheid geleerd zal hebben.Ik zal Uw inzettingen bewaren; verlaat mij niet al te zeer. Waarmede zal de jongeling zijn pad zuiver houden? Als hij dat houdt naar Uw woord.
Ik zoek U met mijn gehele hart, laat mij van Uw geboden niet afdwalen. Ik heb Uw rede in mijn hart verborgen, opdat ik tegen U niet zondigen zou.

Ik heb mijn wegen bedacht, en heb mijn voeten gekeerd tot Uw getuigenissen.

Jeremia 31:33
Maar dit is het verbond, dat Ik na die dagen met het huis van Israël maken zal, spreekt de HEERE: Ik zal Mijn wet in hun binnenste geven, en zal die in hun hart schrijven; en Ik zal hun tot een God zijn, en zij zullen Mij tot een volk zijn.

Klaagliederen 1:20
Aanzie, HEERE, want mij is bange; mijn ingewand is beroerd, mijn hart heeft zich omgekeerd in het binnenste van mij, want ik ben zeer wederspannig geweest; van buiten heeft mij het zwaard van kinderen beroofd, van binnen is als de dood.

Ezechiël 11:19
En Ik zal hun enerlei hart geven, en zal een nieuwen geest in het binnenste van u geven; en Ik zal het stenen hart uit hun vlees wegnemen, en zal hun een vlesen hart geven;

Ezechiël 36:26,27
En Ik zal u een nieuw hart geven, en zal een nieuwen geest geven in het binnenste van u; en Ik zal het stenen hart uit uw vlees wegnemen, en zal u een vlesen hart geven. En Ik zal Mijn Geest geven in het binnenste van u; en Ik zal maken, dat gij in Mijn inzettingen zult wandelen, en Mijn rechten zult bewaren en doen

Lukas 11:39
En de Heere zeide tot hem: Nu gij Farizeën, gij reinigt het buitenste des drinkbekers en des schotels; maar het binnenste van u is vol van roof en boosheid.

2 Kor 13:5
Onderzoekt uzelven, of gij in het geloof zijt, beproeft uzelven. Of kent gij uzelven niet, dat Jezus Christus in u is? tenzij dat gij enigszins verwerpelijk zijt.

Genoeg stof tot zelfonderzoek, lijkt me.
Laatst gewijzigd door Klavier op 30 sep 2006, 11:56, 1 keer totaal gewijzigd.
limosa

Bericht door limosa »

refo schreef:Onderzoeken of je wel olie hebt is dom. Je moet zorgen dat je olie hebt. Niet smeken of je ontdekt mag worden aan je gebrek aan olie. Maar het (gratis) ophalen bij de Koopman.
ah, zo, je moet gewoon geloven, en verder niet zeuren, zoiets?
memento

Bericht door memento »

Wij moeten zelfonderzoek doen, bij een geopende bijbel en bij het licht van de Heilige Geest. Alleen dan kunnen we waarschtig en goed zelfonderzoek doen.
Voor zover ik de bijbel goed begrijp, heb je maar 2 mogelijkheden. Eeuwig wel, of eeuwig wee. In Christus, of buiten Christus. Dáár komt het op aan. De heilige Geest is het, die ons oog op Christus moet richten, en wij weten slechts gered te zijn, als ons oog op Christus is.

Laten we daarom geen kenmerken zoeken buiten Christus, opdat we ons niet zouden bedriegen, om ons gerust te stellen in iets buiten Hem.

Voor alle duidelijkheid, dat is wat anders dan je moet gewoon geloven, en verder niet zeuren. Wie het oog op Christus heeft, ziet des te scherper zijn eigen zondigheid en nietigheid, wie Hem ziet, voelt de pijn van het zwaarder maken van Zijn oordeel. Daar is alleen maar stille verwondering over zoveel liefde.
Laatst gewijzigd door memento op 30 sep 2006, 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.
limosa

Bericht door limosa »

memento schreef:
Voor zover ik de bijbel goed begrijp, heb je maar 2 mogelijkheden. Eeuwig wel, of eeuwig wee. In Christus, of buiten Christus. Dáár komt het op aan. De heilige Geest is het, die ons oog op Christus moet richten, en wij weten slechts gered te zijn, als ons oog op Christus is.

Laten we daarom geen kenmerken zoeken buiten Christus, opdat we ons niet zouden bedriegen, om ons gerust te stellen in iets buiten Hem.
dit is de essentie, de kern, de pit, het hart van de zaak
memento

Bericht door memento »

Nog even ter aanvulling:

Juist Gods kinderen is het nuttig om zelfonderzoek te doen. En dan wél het kijken naar of zij nog in Christus zijn, of zij nog in en uit Hem leven.

Waarom ik dit benadruk? Omdat ik velen hoor en zie, zowel op de kansel, als eronder, waarbij het lijkt alsof het alleen maar draait om de vraag of ik wel behouden ben. Maar daar gaat het niet om. Ik kan namelijk verzekerd christen zijn, weten dat Christus voor mij gestorven is, maar dat dagelijkse putten uit Hem missen (dat kan als onverzekerd christen ook, alhoewel die kans minder groot is). Oh, hoevelen van Gods kinderen staan geestelijk droog. Hoevelen zijn er koud.

Het is waar, Gods kinderen hebben te strijden tegen een 3-hoofdige vijand, satan, de wereld en het eigen vlees. Maar hoe vaak onderschatten we die 2e, en denken we die door onszelf wat regels op te leggen, buiten de deur te houden. En ondertussen zijn we koud, zijn we al onze tijd druk met alles en nog wat (werk, school, vakantie, geld, kinderen, noem maar op) en missen onze gebeden de ernst en gemeendheid die ze zouden moeten hebben...

Dáárom is zelfonderzoek ook Gods kinderen nodig. Opdat zij, tot hun schaamte, moeten bekennen: Ik leef veel minder uit Hem, dan ik zou moeten. Oh, laat ik toch vaker Hem zoeken, vaker tot Hem naderen..

Kortom, Christus is alles! Daarom maar één kenmerk van genade. Onderzoek of je in Hem bent. Opdat het je (of het nu voor het eerst is, of bij vernieuwing) tot Hem uitdrijve...
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

memento schreef:Nog even ter aanvulling:

Juist Gods kinderen is het nuttig om zelfonderzoek te doen. En dan wél het kijken naar of zij nog in Christus zijn, of zij nog in en uit Hem leven.

Waarom ik dit benadruk? Omdat ik velen hoor en zie, zowel op de kansel, als eronder, waarbij het lijkt alsof het alleen maar draait om de vraag of ik wel behouden ben. Maar daar gaat het niet om. Ik kan namelijk verzekerd christen zijn, weten dat Christus voor mij gestorven is, maar dat dagelijkse putten uit Hem missen (dat kan als onverzekerd christen ook, alhoewel die kans minder groot is). Oh, hoevelen van Gods kinderen staan geestelijk droog. Hoevelen zijn er koud.

Het is waar, Gods kinderen hebben te strijden tegen een 3-hoofdige vijand, satan, de wereld en het eigen vlees. Maar hoe vaak onderschatten we die 2e, en denken we die door onszelf wat regels op te leggen, buiten de deur te houden. En ondertussen zijn we koud, zijn we al onze tijd druk met alles en nog wat (werk, school, vakantie, geld, kinderen, noem maar op) en missen onze gebeden de ernst en gemeendheid die ze zouden moeten hebben...

Dáárom is zelfonderzoek ook Gods kinderen nodig. Opdat zij, tot hun schaamte, moeten bekennen: Ik leef veel minder uit Hem, dan ik zou moeten. Oh, laat ik toch vaker Hem zoeken, vaker tot Hem naderen..

Kortom, Christus is alles! Daarom maar één kenmerk van genade. Onderzoek of je in Hem bent. Opdat het je (of het nu voor het eerst is, of bij vernieuwing) tot Hem uitdrijve...
Kon het zelf niet beter zeggen.

Het is ook zo, dat we altijd voorbereid moeten zijn om het Heilige Avondmaal te eten.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
geledu

Bericht door geledu »

Gods ware volk leert het : Jer 17 : 9 Arglistig is het hart, meer dan enig ding, ja, dodelijk is het, wie zal het kennen?

Waarom die angst voor onderzoek ?
We kunnen ons maar een keer vergissen !
Christiaan

Bericht door Christiaan »

geledu schreef:
Gods ware volk leert het : Jer 17 : 9 Arglistig is het hart, meer dan enig ding, ja, dodelijk is het, wie zal het kennen?

Met als leidraad Gods Woord en biddend om de Heilige Geest kunnen wij en alleen dan god en eerlijk zelf onderzoek doen.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Miepie

Bericht door Miepie »

geledu schreef:

Conclusie: zelfonderzoek is voor het 'ware' volk. :?:

Een onwedergeborene is blind en doordat er niets is kan hij ook niets bij zichzelf zoeken.
Plaats reactie