Ja, maar?

cathechisant

Bericht door cathechisant »

Pied,
God is ook over jou bewogen!!
Laat Christus niet aan je leven voorbijgaan!!
Nu kan het nog, nu is het nog de welaangename tijd!!

Ik heb het met je te doen, ik merk zoveel onbegrip, misschien is het wel vijandschap!

Ik hoop en bid dat ook voor jou het licht op mag gaan!! Gods onmisbare Zegen jongen!!

Eric
montarsolo
Contacteer:

Bericht door montarsolo »

Hier word ik toch echt droevig van hoor Pied :#.

Het doet me denken aan een discussie (via ingezonden brieven) in het RD "( ... )Dat is bekering, schrijft de heer X. Nee meneer, ik heb het anders geleerd, al weet ik het helaas niet uit ondervinding. Als God een mens bekeert, dan (... )" Einde citaat.

Droevig toch?!

Die zachte stem van binnen zou ik maar even laten voor wat tie is. Want DE stem zegt: Strijd om in te gaan! Ik kan me niet echt voorstellen dat jij hier een uitzondering op zou zijn.
De zaligheid ligt niet in het kennen van onze verlorenheid, maar in het volledig aangrijpen van de bevrijding, die gereed ligt in Christus Jezus.

('Rondom de enge poort' C.H. Spurgeon)
Rinie

Bericht door Rinie »

Beste Pied,
Gods liefde maakt gunnend. Laten we niet te senl oordelen. Oordeelt opdat gij niet geoordeeld wordt. Natuurlijk is er kaf onder het koren. Daar wijst Christus ons Zelf op. Maar Hij zegt ook: Wacht tot de oogst, opdat je met het onkruid misschien niet ook het koren uittrekt.

Van harte Gode bevolen.
Pied

Bericht door Pied »

Vooral niet te inhoudelijk reageren, mensen!
Gelukkig geven jullie er blijk van het goede met je naaste voor te hebben. Tegelijkertijd staan jullie blijkbaar stuk voor stuk een paar treden hoger dan ene Pied, die zulke verschrikkelijke dingen op het forum van Om Sions Wil heeft geplaatst. Niet allemaal roepen dat het niet zo is, lees eerst je eigen reacties nog maar eens na.
De enige reactie waarin iets inhoudelijks gezegd wordt, is gegeven door Rinie.
“Gods liefde maakt gunnend.â€
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Beste Pied en medeforummers,

Mijn gevoel zegt dat Pied het wellicht goed bedoeld. Toch heb ik ook zeer zeker een aantal inhoudelijke bezwaren tegen je redenatie Pied. Je zegt bv. 'je mag komen zoals je wilt, maar! je moet gewillig gemaakt worden'.

Dit is, dat weet ik, maar één citaat, maar ik denk de belangrijkste. Natuurlijk zal een onwillig zondaar nooit tot Christus vlieden. En ja die gemaakt gewilligen dan, hoor ik je denken? Beste Pied, ik begrijp en voel je pijn, maar als Christus zelf op het loofhuttenfeest nodigt met: Wie kome, die neme het water des levens om niet; dan komt daar een onvoorwaardelijke nodiging. Tot wie komt de nodiging? Tot de dorstigen, die dorsten naar de gerechtigheid van Jezus Christus. Tot wie zei Jezus: Komt allen tot Mij die vermoeid en belast zijt? Tot de vermoeiden en belasten! Wie zijn er nu vermoeid en belast? Wij allen, niemand uitgezonderd! Tot wie gaat dan de nodiging uit? Tot een ieder. Nu zal echter alleen die tot Christus vlieden Pied, die zich hongerig en dorstig voelt. Natuurlijk zullen er altijd zijn die met een gemaakt hongeren en een gemaakt dorsten tot Jezus menen te gaan. Maar beste Pied met jouw 'maar' kun je een voorwaarde scheppen waar geen mens aan kan voldoen, nooit! We moeten zoals ik ergens anders schreef bewaard worden voor de ondiepte van het optimisme maar evenzeer voor de schijndiepte van het pessimisme. Gods Woord Pied is als een scherpsnijdend zwaard, en dat is de prediking ook. Daarom is een evenwichtige prediking nodig.
Mirror

Bericht door Mirror »

Beste allemaal,

Laat ik ook eens een weinig aanvullend bericht plaatsen. ;)

Bijna helemaal mee eens, Pied.

Ik ben het met jullie eens dat er 'te' elementen in zitten, het is vaak te sterk uitgedrukt. Pied doet cynisch. Nu kunnen wij met z'n allen daarover vallen, maar dat zal vast zijn doel niet geweest zijn....

Ook ik ben benieuwd naar jullie inhoudelijke reacties.

Waarom ben ik het gedeeltelijk met Pied eens? Ik ken mensen die veel over geloof praten, maar uit hun leven blijkt daar soms weinig van. Daar is een mooi woord voor, incongruent (gedrag). Dit roept bij mij vragen op, God belooft dat Zijn genadegaven niet bij het geloof zullen ophouden, maar Hij schenkt ook het willen en werken. De periode van de kunnende mens in wettisch opzicht lijken we gehad te hebben, het tijdperk van de kunnende mens t.a.v. geloven treden we binnen. Pas hoorde ik een opmerking die m.i. de spijker precies op de kop slaat. “Eerst wilde men door het werkverbond zalig worden, nu wordt van het genadeverbond een nieuw werkverbond gemaaktâ€
Refojongere

Bericht door Refojongere »

In tegenstelling tot anderen riep het stukje zeer veel herkenning bij me op. Het is in feite een krachtig verzet tegen de dwaalleer dat je zelf wel kunt geloven als je wilt. Je kunt belijden dat je onwillig bent, maar het zelf ervaren is een tweede, en nu ligt het stuk van Pied juist dat verschil uit volgens mij.

Zijn commentaar op: "Je mag komen zoals je nu bent, etc" is een waarschuwing tegen het (bedekt) remonstrantisme, dat je het in feite uit jezelf grijpt (denkt te grijpen) en het toch toeschrijft aan God (want dan ben je toch gereformeerd). Elke keer weer moet daarvoor gewaarschuwd worden, want het remonstrantisme dat je bij evangelischen tegenkomt, dat sluipt er zo gemakkelijk in, bij ons die van nature vijand zijn van Gods vrije genade.

Wat betreft dat voorwaardelijke evangelie dat telkens terugkomt. Is het niet zo dat je altijd mag komen. Maar dat je ten diepste niet wilt, kunt en zal komen tenzij God je overtuigt van schuld?

Dan vraag ik me af, waarom opeens zoveel onbegrip wanneer het 'snode van het kostelijke' onderscheiden wordt? Of om het in hedendaags Nederlands te zeggen: Het ware geloof, en het ingebeeld geloof.
Billy

Bericht door Billy »

Ik he te weinig tijd om diep inhoudelijk te reageren toch wil ik ff kwijt het geheel eens te zijn met Pied, refojongere en Mirror.

Ben ik toch niet de enige op dit forum die zo denkt als ik bij het lezen van al die berichten op dit forum

Iedereen een hartelijke groet van BILLY

[Edited on 1/24/02 by Billy]
Pieter Verhoeve
Contacteer:

Bericht door Pieter Verhoeve »

Beste Pied en alle anderen,

Verrast was ik, toen hier een intensieve discussie over het boekje 'ja-maar' op dit forum begonnen was. Aangezien ik het samenstellingsproces van de folder van dichtbij meegemaakt heb, wil ik graag iets meegeven. Dit foldertje was in eerste instantie een bloemlezing uit oudvaders, later is het vereenvoudigd en concreter gemaakt. Het voornaamste doel was om de valse lijdelijkheid vanuit de Bijbel te ontkrachten en daarbij de lezer de spiegel van Gods bedreigingen en beloften voor te houden. De ervaring van de schrijver is, dat het voortdurend benadrukken van de onmacht en onwil van de mens is, tot gevolg heeft dat men daarmee een reden gevonden heeft om in de valse lijdelijkheid te blijven. De samenstellers hebben daarom heel sterk de nadruk gegeven aan het gebruiken van de GENADEmiddelen. Wanneer je deze in een opzien tot de Heere gaat gebruiken Pied, kom je er vanzelf wel achter dat je niet komen wilt en niet komen kunt. Dat is echter de praktijk van de bevinding en geen beginpunt en sluitstuk voor prediking, pastoraat en zelfonderzoek voor onbekeerden. Dat de samenstellers theologisch op het randje verkeren wil ik bevestigen; maar dat valt in het niet met de drijfveren van de schrijvers: dat velen als een uitgewerkte zondaar aan Christus voeten zullen vallen.
Anderzijds. Ik heb verschillende rechtzinnige kinderen van God in de gunning horen zeggen; 'Leg nou je vinger is bij zo'n tekst: Ik zal u een nieuw vlezen hart geven. Zal de Heere deze beloften dan niet vervullen? Hij die behoud op het oog heeft?'
Dogmatisch misschien op het randje, maar wel een blijk van bewogenheid van mensen die uit ervaring weten hoe goed de Heere is voor een slecht mens.

Hartelijke groet,

Pieter Verhoeve
pieter.verhoeve@filternet.nl
http://home.filternet.nl/~fn005227/
Pied

Bericht door Pied »

Ja, precies Donselaar: het is een voorwaarde waaraan geen mens uit zichzelf kan voldoen! Wat zei ik, voorwaarde? Nee, dat zeg jij zelf: “Nu zal echter alleen die tot Christus vlieden Pied, die zich hongerig en dorstig voelt.â€
Pied

Bericht door Pied »

Beste Pieter,
Het achterliggende motief is mij bekend, ik blijf echter van mening dat het ontkrachten van valse lijdelijkheid niet mag uitlopen op remonstrantisme. En de remonstrant zit bij ons allen in het hart, dus ik zeg het niet om de een of andere mistige reden.
Een bloemlezing van oudvaders is prima, maar kies dan wel gedeelten uit die ook naar Gods Woord zijn èn die duidelijk maken wat de mening van desbetreffende schrijver is. Want met selectief citeren kan je mensen heel goed laten buikspreken. Ik weet overigens niet of en in hoeverre jullie dat gedaan hebben, dus is deze opmerking op te vatten als een vraag.
Ik vind het doel heel loffelijk, zoals ik al eerder heb aangegeven. Maar ik vind ook dat het middel dat gebruikt wordt de grenzen vele malen ver overschrijdt. En ook dat heb ik dus aangegeven.
“De samenstellers hebben daarom heel sterk de nadruk gegeven aan het gebruiken van de GENADEmiddelen. Wanneer je deze in een opzien tot de Heere gaat gebruiken Pied, kom je er vanzelf wel achter dat je niet komen wilt en niet komen kunt.â€
Breekijzer
Contacteer:

Bericht door Breekijzer »

Pieter, ik vind het een heel mooi stuk. Je krijgt genoeg negatieve reactie, dat is ook een teken dat het goed is.
Kijk maar naar Jezus, die werd ook uitgekotst door sommige hele nette kerkmensen, die wisten wel hoe een mens bekeerd moest worden hóór, alleen het enigste was dat ze er zelf nog buiten stonden!! Die mensen komen we nu ook nog genoeg tegen!!!!

:bou:
Mirror

Bericht door Mirror »

Pieter, ik vind het een heel mooi stuk. Je krijgt genoeg negatieve reactie, dat is ook een teken dat het goed is.
Kijk maar naar Jezus, die werd ook uitgekotst door sommige hele nette kerkmensen, die wisten wel hoe een mens bekeerd moest worden hóór, alleen het enigste was dat ze er zelf nog buiten stonden!! Die mensen komen we nu ook nog genoeg tegen!!!!
Breekijzer, (een reactie mijnerzijds die totaal los staat van het stuk van Pieter. Geen waardeoordeel dus!) deze opmerking van je is voor mij heel erg nietszeggend geworden. Het is een opmerking die veel wordt gebezigd door tal van mensen, ook mensen die met elkaar van mening verschillen. Zou ik door te zeggen dat de duivel naast Christus kerk vaak een kapel bouwd, altijd het gelijk aan mijn kant hebben? Ik denk het niet, en vind deze opmerking behoorlijk nietszeggend geworden.
Eén conclusie kun je inderdaad trekken, je hebt een afwijkende mening. En daar kun je twee kanten mee op.

[Edited on 2/7/02 by Mirror]
Unionist

Bericht door Unionist »

Inderdaad van harte aanbevolen. Deze lezing is voor verschillende mensen tot grote zegen geweest!
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Plaats reactie