Sober leven

Marnix

Bericht door Marnix »

Christiaan schreef:
Marnix schreef:
Christiaan schreef:
Miscanthus schreef:eerlijk gezegd ben ik verkikkerd op een mercedes oldtimer S-klasse. Ik wil er graag een kopen als ik een andere auto nodig heb.
Als ik moest kiezen tussen Jezus of die Benz, dan rijdt ik die Benz de brandstapel op hoor!
Maargoed, je kuint overal je afgiod van maken, mara daarom is het nog niet verkeerd om te genieten van de aardse rijkdom die God je geeft hoor.
Toen ik net bekeerd was snapte ik geen mens die in de etalage naar een andere auto stond te kijken. Inmiddels heb ik geleerd dat het niet of-of is. Prediker laat ons dat ook zien.
Natuurlijk moet je van je bezit of je geld geen afgod maken.
Maar jij hebt er begrijp ik geen bezwaar als christenen dure kleding b.v. kopen??
Je bedoelt van die superdure zwarte pakken? :) Waarom niet wat eenvoudiger? Waarom moet het gelijk een pak van tegen de 1000 euro zijn? ;)
Dat zeg ik niet, het was een veronderstelling ik heb geen pak.
Haha het was ook geen serieuze opmerking.... en al helemaal geen verwijt ;)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Christiaan

Bericht door Christiaan »

Marnix schreef:
Christiaan schreef:
Marnix schreef:
Christiaan schreef: Natuurlijk moet je van je bezit of je geld geen afgod maken.
Maar jij hebt er begrijp ik geen bezwaar als christenen dure kleding b.v. kopen??
Je bedoelt van die superdure zwarte pakken? :) Waarom niet wat eenvoudiger? Waarom moet het gelijk een pak van tegen de 1000 euro zijn? ;)
Dat zeg ik niet, het was een veronderstelling ik heb geen pak.
Haha het was ook geen serieuze opmerking.... en al helemaal geen verwijt ;)
Weet ik wel, nee maar on weer serieus te zijn er is genoeg kleding die duur is.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
BJD

Bericht door BJD »

Josef kreeg ook een veelkleurige rok. Deze blonk uit in schoonheid, dus geen c&a-tje. Ik kan me zo voorstellen dat het niet de eerste de beste is maar heel wat gekost heeft.
Jongere

Bericht door Jongere »

BJD schreef:Josef kreeg ook een veelkleurige rok. Deze blonk uit in schoonheid, dus geen c&a-tje. Ik kan me zo voorstellen dat het niet de eerste de beste is maar heel wat gekost heeft.
Overigens zorgde deze rok voor erg veel frustratie en afgunst in Jozef's omgeving.
BJD

Bericht door BJD »

Jongere schreef:
BJD schreef:Josef kreeg ook een veelkleurige rok. Deze blonk uit in schoonheid, dus geen c&a-tje. Ik kan me zo voorstellen dat het niet de eerste de beste is maar heel wat gekost heeft.
Overigens zorgde deze rok voor erg veel frustratie en afgunst in Jozef's omgeving.
Dan is die frustratie en afgunst inderdaad fout. Niet die rok. :?
Jongere

Bericht door Jongere »

BJD schreef:
Jongere schreef:
Dan is die frustratie en afgunst inderdaad fout. Niet die rok. :?
Dat is een logische maar te makkelijke redenatie. Je kunt nu eenmaal niet alles doen en als de anderen zich frustreren/afgunst hebben zijn zij fout. Dan ga je niet zo zorgvuldig om met je omgeving. Het feit dat die veelvervige rok in de bijbel staat is niet persé een reden dat het goed was dat Jozef die droeg/kreeg, of wel?
olfie

Bericht door olfie »

't Heeft Jakob ook het nodige verdriet en zorg opgeleverd uiteindelijk.
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Marnix

Bericht door Marnix »

Precies... was het overigens wel een rok? De vertalingen lopen nogal uiteen. Oh en rokken zijn toch vrouwenkleren? :D

NBV: Bovenkleed
SV: Rok
NBG: Pronkgewaad
Willibrord: Kleed
KJV: Coat (= mantel, bovenjas)

Waarschijnlijk was het een kledingstuk dat over het onderkleed, werd gedragen, dat het bovenlichaam en een deel van het onderlichaam bedekte.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Ik denk niet dat er met die rok iets mis was.
Het verdriet werd veroorzaakt omdat Jacob Jozef voortrok t.o.v. zijn broers. Dat was de wortel, niet die mooie rok.
Jacob had ze allemaal een mooie rok moeten geven en niet alleen Jozef.
Marnix

Bericht door Marnix »

HET WAS GEEN ROK!!!!!!!! :D Maar een jas. :)
BJD

Bericht door BJD »

Ik kan uit die rok van Josef wel concluderen dat mooie, dure kleding per defenitie niet verkeerd is. vaak wordt de glans van God'sheerlijkheid er in uitgedrukt. Er wordt in de bijbel wel meer in zeer positieve zin over dure kleding gesproken. In die zin past het dus wel bij een christelijke levenshouding

Ps 45 Des Konings Dochter is geheel verheerlijkt inwendig; haar kleding is van gouden borduursel.

Lees in dit verband ook Ezechiel 16 10-14.
Jongere

Bericht door Jongere »

BJD schreef:Ik kan uit die rok van Josef wel concluderen dat mooie, dure kleding per defenitie niet verkeerd is. vaak wordt de glans van God'sheerlijkheid er in uitgedrukt.
Dat kan ik er dus met geen mogelijkheid uithalen. Ook niet andersom hoor. Maar alleen omdat Jozef zo'n rok (of jas - wat maakt het uit) kreeg kan je dit niet concluderen. Dat vind ik wel erg vergezocht.
edele strijdster

Bericht door edele strijdster »

[quote]Ik kan uit die rok van Josef wel concluderen dat mooie, dure kleding per defenitie niet verkeerd is. vaak wordt de glans van God'sheerlijkheid er in uitgedrukt. Er wordt in de bijbel wel meer in zeer positieve zin over dure kleding gesproken. In die zin past het dus wel bij een christelijke levenshouding

Ps 45 Des Konings Dochter is geheel verheerlijkt inwendig; haar kleding is van gouden borduursel.

Lees in dit verband ook Ezechiel 16 10-14.[/quote]

Naar mijn idee wordt in deze bijbelgedeelten heel wat anders bedoeld! Er wordt nl. gesproken over des Koningsdochter en het mensenkind dat door God wordt bekleed in mooie kleding (fijn lijnwaad en gouden borduursel). Ik denk niet dat je dit kunt vergelijken met de manier waarop wíj ons zélf aankleden in dure kleding. Ik heb het idee dat de manier waarop veel 'refo's' zich kleden niets positiefs zegt over de christelijke levenshouding. Naar mijn idee is het meer ijdelheid.

Als dit inderdaad zo is, heeft dit niet zo veel met soberleven te maken! Toch??
Christiaan

Bericht door Christiaan »

edele strijdster schreef:
Ik kan uit die rok van Josef wel concluderen dat mooie, dure kleding per defenitie niet verkeerd is. vaak wordt de glans van God'sheerlijkheid er in uitgedrukt. Er wordt in de bijbel wel meer in zeer positieve zin over dure kleding gesproken. In die zin past het dus wel bij een christelijke levenshouding

Lees in dit verband ook Ezechiel 16 10-14.
Naar mijn idee wordt in deze bijbelgedeelten heel wat anders bedoeld! Er wordt nl. gesproken over des Koningsdochter en het mensenkind dat door God wordt bekleed in mooie kleding (fijn lijnwaad en gouden borduursel). Ik denk niet dat je dit kunt vergelijken met de manier waarop wíj ons zélf aankleden in dure kleding. Ik heb het idee dat de manier waarop veel 'refo's' zich kleden niets positiefs zegt over de christelijke levenshouding. Naar mijn idee is het meer ijdelheid.

Als dit inderdaad zo is, heeft dit niet zo veel met soberleven te maken! Toch??
Nee, denk ik. Maar wat kan volgens jou niet aan dure dingen??
Hoort dat niet of hoort dure kleding niet?
Wat is er ijdel aan dure kleding, of waar leid je van af dat het ijdelheid is?? De christelijke jeugd krijgt de dure kleding bijna altijd van de ouders.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
edele strijdster

Bericht door edele strijdster »

Hmm ik heb niets tegen dure kleding. Waar ik wel wat op tegen heb is dat veel jeugd en ouderen(!) elkaar een loef af te lijken steken. Wie heeft de mooiste rok/ broek aan? Kijk die persoon heeft een nieuwe hoed! Da's een mooie, maar de mijne is net een beetje mooier.... Ik weet niet zeker of dit zo is, maar ik heb soms wel sterk het vermoeden! En ik denk dat dát nu juist niet de bedoeling is. Maar naar mijn idee zit het dan niet zozeer in de dure kleding of het merkje, maar meer in het feit dat veel mensen er altijd beter willen uitzien dan de ander, en de manier waarop mensen hun dure kleding dragen. Je kan dit dragen om er verzorgd/ netjes uit te zien, maar je kan het ook dragen om het net ietsje beter te doen dan de ander...
Plaats reactie