Sober leven

Christiaan

Sober leven

Bericht door Christiaan »

Sommige mensen menen dat een christen sober moet leven.
Zo zou Calvijn het bedoeld hebben.

Nu de vraag:
Mogen christenen dure kleding of een dure auto kopen?
Zo ja waarom?
Zo nee waarom niet?
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
schaap

Bericht door schaap »

Hmm, jij start wel heel erg leuke topics he.

Wel lastig. Duur? Ik zal het even aan Salomo vragen..... :wink:

Ik weet het echt niet. Ik denk dat je wel moet delen met anderen, maar of dat betekent dat je niet duur mag doen.....

Het gaat uiteindelijk om je hartje :mrgreen:
Dathenum

Bericht door Dathenum »

1 Tim 6:10
Want de geldgierigheid is een wortel van alle kwaad, tot welke sommigen lust hebbende zijn afgedwaald van het geloof, en hebben zichzelven met vele smarten doorstoken.

Gierigheid is niet alleen dat je niets uitgeeft, maar ook als je alles alleen voor jezelf gebruikt en niet aan de ander denkt. Als je alleen voor je eigen genot leeft dan is de rijkdom je tot een oordeel:

Jacobus 5:1
1 Welaannu, gij rijken, weent en huilt over uw ellendigheden, die over u komen.
2 Uw rijkdom is verrot, en uw klederen zijn van de motten gegeten geworden;
3 Uw goud en zilver is verroest; en hun roest zal u zijn tot een getuigenis, en zal uw vlees als een vuur verteren; gij hebt schatten vergaderd in de laatste dagen.
4 Ziet, het loon der werklieden, die uw landen gemaaid hebben, welke van u verkort is, roept; en het geschrei dergenen, die geoogst hebben, is gekomen tot in de oren van den Heere Sebaôth.
5 Gij hebt lekkerlijk geleefd op de aarde, en wellusten gevolgd; gij hebt uw harten gevoed als in een dag der slachting.
6 Gij hebt veroordeeld, gij hebt gedood den rechtvaardige, en hij wederstaat u niet.

Mogen we dan niet genieten van onze rijkdom? Jawel:

1 Tim 6,17
Beveel den rijken in deze tegenwoordige wereld, dat zij niet hoogmoedig zijn, noch hun hoop stellen op de ongestadigheid des rijkdoms, maar op den levenden God, Die ons alle dingen rijkelijk verleent, om te genieten;

Maar geef er ook wat van weg:

2 Korinthe 9
5 Ik heb dan nodig geacht deze broeders te vermanen, dat zij eerst tot u zouden komen, en voorbereiden uw te voren aangedienden zegen; opdat die gereed zij, alzo als een zegen, en niet als een vrekheid.
6 En dit zeg ik: Die spaarzamelijk zaait, zal ook spaarzamelijk maaien; en die in zegeningen zaait, zal ook in zegeningen maaien.
7 Een iegelijk doe, gelijk hij in zijn hart voorneemt; niet uit droefheid, of uit nooddwang; want God heeft een blijmoedigen gever lief.

En houd het voorbeeld van Abraham in gedachte (staan onze tentpalen soms niet iets te diep in de grond?):

Hebreeën 11
9 Door het geloof is hij een inwoner geweest in het land der belofte, als in een vreemd land, en heeft in tabernakelen gewoond met Izak en Jakob, die medeërfgenamen waren derzelfde belofte.
10 Want hij verwachtte de stad, die fondamenten heeft, welker Kunstenaar en Bouwmeester God is.
Unionist

Bericht door Unionist »

Tot de vrucht van de geest behoort ook matigheid (Gal. 5:22). Zowel een rijkaard als Jan Modaal moet zich beheersen in wat hij aanschaft. Voor mij kan een BMW te duur zijn, terwijl voor mijn rijke broer het goed is om zijn Porsche niet ieder j aar in te ruilen voor het nieuwste.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Unionist schreef:.... terwijl voor mijn rijke broer het goed is om zijn Porsche niet ieder j aar in te ruilen voor het nieuwste.
Dat hangt ervan af, wat hij met het inruilertje doet.
Als hij het weggeeft aan de armen... (dan houd ik me aanbevolen :wink: ).

Als interpretatie van 1 Tim 6 : 17
Christiaan

Tiberius schreef:
Unionist schreef:.... terwijl voor mijn rijke broer het goed is om zijn Porsche niet ieder j aar in te ruilen voor het nieuwste.

Maar mogen christenen dure kleding of een dure auto kopen?
van jou, ongeacht je rijk of wat minder rijk bent.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Dathenum

Bericht door Dathenum »

Christiaan schreef:Maar mogen christenen dure kleding of een dure auto kopen?
Wat die kleding betreft:

1 Tim 2,9
Desgelijks ook, dat de vrouwen, in een eerbaar gewaad, met schaamte en matigheid zichzelven versieren, niet in vlechtingen des haars, of goud, of paarlen, of kostelijke kleding;

Versieren mag volgens deze tekst dus, maar met matigheid en niet met "kostelijke kleding". Ik denk dat dit principe ook voor mannen geld.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Christiaan schreef:
Tiberius schreef:

Zeker.
Het is wat schaap een stukje lager zegt: het hangt van de gezindheid, van het hart af. En dat kunnen wij niet aanzien.
In Salomo's dagen werd het zilver ook niet geacht.

Anderzijds denk ik dat er ook grenzen zijn aan de bedragen die je aan een auto uit mag geven.
Christiaan

Tiberius schreef:
Christiaan schreef:
Tiberius schreef:

Zeker.
Het is wat schaap een stukje lager zegt: het hangt van de gezindheid, van het hart af. En dat kunnen wij niet aanzien.
In Salomo's dagen werd het zilver ook niet geacht.

Anderzijds denk ik dat er ook grenzen zijn aan de bedragen die je aan een auto uit mag geven.
Er zijn sociologen die zeggen dat sommige christenen vinden dat je sober moet leven en daarom alleen veel geld durven uit te geven aan een dure auto.

Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Christiaan schreef:Er zijn sociologen die zeggen dat sommige christenen vinden dat je sober moet leven en daarom alleen veel geld durven uit te geven aan een dure auto.
Kan zijn.
Toch denk ik, dat jij niet wil weten hoeveel geld er aan huizen, inrichtingen (woonkamer, slaapkamer, keuken) en vakanties uitgegeven worden.

Begrijp me goed: van mij mogen ze, maar in mijn omgeving is het nog niet zo druk bezaaid met sobere christenen.
Christiaan

Tiberius schreef:
Christiaan schreef:Er zijn sociologen die zeggen dat sommige christenen vinden dat je sober moet leven en daarom alleen veel geld durven uit te geven aan een dure auto.
Kan zijn.
Toch denk ik, dat jij niet wil weten hoeveel geld er aan huizen, inrichtingen (woonkamer, slaapkamer, keuken) en vakanties uitgegeven worden.

Begrijp me goed: van mij mogen ze, maar in mijn omgeving is het nog niet zo druk bezaaid met sobere christenen.
Nou wij hebben geen auto en geen dure vakanties.
Maar wel weer andere dingen, ik denk dat iedereen wel dure dingen heeft maar ieder weer wat anders.

Marnix

Bericht door Marnix »

In ieder geval moet/mag je gul en royaal leven als je voldoende geld hebt... het niet allemaal voor jezelf houden... de vraag is waar je mensen gelukkiger mee maakt, jezelf met een peperdure auto of de ander met een deel van dat geld, en zelf een wat simpeler auto kopen.

Zal ik gelijk ff mijn rekeningnummer geven? ;)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
schaap

Bericht door schaap »

Ik moest ook denken aan de rijke jongeling. Het gaat erom of je je hart erop zet. Dus als je dure auto gejat wordt, hoe erg vindt je dat?
Tis maar materie.

Straks in de hemel heb je straten van goud, misschien dat je je daar maar op moet verheugen en hier op aarde wat minder duur kan doen. :wink:
Marnix

Bericht door Marnix »

hehe... dus voor je een nieuwe auto koopt pak ff een hamer en beitel en haal je een gouden klinker uit de weg? :D
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

schaap schreef:Ik moest ook denken aan de rijke jongeling. Het gaat erom of je je hart erop zet. Dus als je dure auto gejat wordt, hoe erg vindt je dat?
Tis maar materie.

Straks in de hemel heb je straten van goud, misschien dat je je daar maar op moet verheugen en hier op aarde wat minder duur kan doen. :wink:
Tja dat willen we allemaal de hemel!!
Wel met Gods volk erven!! maar geen stervend leven willen leiden.
sterven aan de zonden, eigen ik om Hem te mogen vinden.
Plaats reactie