Gisteren (ff héél erg off topic) zag ik in Ede een bordje "Dr. Beck, Tandarts".....................Mister schreef:Volgens mij is Uddel óók Veluwe...Petrus schreef:De weleerwaarde Ds. van Boven is onze Ds. in de Gereformeerde Gemeente in de Valk-Wekerom. Deze gemeente geldt als zo ongeveer als de "zwaarste" op de Veluwe, en schurkt zeer dicht tegen de GGiN aan qua prediking.uitgeworpen schreef:Van Boven? Bij wat voor kerk hoort hij? Wel een typische naam voor een dominee.
Hij bestaat toch wel echt hè
of maak je een grapje?:
Tja, en wat te denken van tandarts Boorsma (bestaat echt) en Dr De Hoop (bestaat ook echt, wat mijn huidarts)
Ben IK het, Heere, die U verraden zal?
Maar goed, weer back on topic....................
Langzaamaan krigen we een steeds beter zicht op antwoorden op onze eigen vragen die leven in, zeg maar beslag leggen óp ons hart.
De Heere legt Zijn hand op ons, en leidt ons, mede door alle warme PB's die we samen hebben mogen krijgen en die Hij heeft willen besturen, naar Zijn antwoorden op ónze vragen aan Hem én aan onszelf.
Langzaamaan krigen we een steeds beter zicht op antwoorden op onze eigen vragen die leven in, zeg maar beslag leggen óp ons hart.
De Heere legt Zijn hand op ons, en leidt ons, mede door alle warme PB's die we samen hebben mogen krijgen en die Hij heeft willen besturen, naar Zijn antwoorden op ónze vragen aan Hem én aan onszelf.
Dit gaat over verborgen zonden. Wat een dominee in het publiek zegt, daar mag je ook in het publiek iets over vinden.Klavier schreef:Blijf zitten waar je zit, loop niet weg als de predikant even iets zegt wat je niet aanstaat. Als Gods Knecht spreekt, vraag dan eerst 'waartoe' in plaats van 'waarom'. En spreek niet negatief over een dominee in het openbaar maar handel overeenkomstig Matt. 18 als je van mening bent dat hij dwaalt.
15 Maar indien uw broeder tegen u gezondigd heeft, ga heen en bestraf hem tussen u en hem alleen; indien hij u hoort, zo hebt gij uw broeder gewonnen.
16 Maar indien hij u niet hoort, zo neem nog een of twee met u; opdat in den mond van twee of drie getuigen alle woord besta.
17 En indien hij denzelven geen gehoor geeft; zo zeg het der gemeente; en indien hij ook der gemeente geen gehoor geeft, zo zij hij u als de heiden en de tollenaar.
Dat is een gezondere Christelijke levenspraktijk. Door de Medicijnmeester Zelf voorgeschreven!
De Mattheus 18-regel gaat daar niet over.
Zo publiek is het nu ook weer niet. Het is alleen door Petrus opgemerkt en vervolgens wordt er een vracht negatieve kritiek over deze ds. uitgestort.Afgewezen schreef:Dit gaat over verborgen zonden. Wat een dominee in het publiek zegt, daar mag je ook in het publiek iets over vinden.Klavier schreef:Blijf zitten waar je zit, loop niet weg als de predikant even iets zegt wat je niet aanstaat. Als Gods Knecht spreekt, vraag dan eerst 'waartoe' in plaats van 'waarom'. En spreek niet negatief over een dominee in het openbaar maar handel overeenkomstig Matt. 18 als je van mening bent dat hij dwaalt.
15 Maar indien uw broeder tegen u gezondigd heeft, ga heen en bestraf hem tussen u en hem alleen; indien hij u hoort, zo hebt gij uw broeder gewonnen.
16 Maar indien hij u niet hoort, zo neem nog een of twee met u; opdat in den mond van twee of drie getuigen alle woord besta.
17 En indien hij denzelven geen gehoor geeft; zo zeg het der gemeente; en indien hij ook der gemeente geen gehoor geeft, zo zij hij u als de heiden en de tollenaar.
Dat is een gezondere Christelijke levenspraktijk. Door de Medicijnmeester Zelf voorgeschreven!
Wij kennen de gemeente niet; de context waarin deze preek is gedaan evenmin. Ik heb genoemde predikant ook wel eens gehoord, maar ik kan me helemaal niet vinden in enige kritiek, zoals hier verwoordt. Qua ligging hangt hij inderdaad tegen de GGiN aan (zeg maar 98%.
Daarom onderschrijf ik ook Klaviers oproep tot voorzichtigheid en ook bescheidenheid in het beoordelen/veroordelen van Gods knechten. (@klavier: knecht hoeft niet met hoofdletter, dan betekent het namelijk Iemand Anders)
Ahem, maar geeft wel aan op welke wijze we met elkaar om moeten gaan.Afgewezen schreef:Dit gaat over verborgen zonden. Wat een dominee in het publiek zegt, daar mag je ook in het publiek iets over vinden.Klavier schreef:Blijf zitten waar je zit, loop niet weg als de predikant even iets zegt wat je niet aanstaat. Als Gods Knecht spreekt, vraag dan eerst 'waartoe' in plaats van 'waarom'. En spreek niet negatief over een dominee in het openbaar maar handel overeenkomstig Matt. 18 als je van mening bent dat hij dwaalt.
Ik had even geen tijd om een complete exegese, 3 punten en toepassing te typen :mrgreen:
- Miscanthus
@Petrus:
3. Getuigenis
Broeders en Zusters, ik ben de Heere erg dankbaar dat ik met Ds. Maritz gesproken heb tijdens de conferentie, het heeft veel verheldering en een dieper geloofsleven gegeven. Dat kon omdat de Heilige Geest ons leidde, daar had hij met mij om gebeden en zo heb ik het ook echt ervaren.
Ik heb hem mijn enorme twijfel in het geloofsleven voorgelegd. Steeds is dat er weer. Terwijl ik al meer dan een jaar geleden voor het eerst aan het Avondmaal heb deelgenomen. Wanneer precies het moment van bekering was weet ik niet goed. Een duidelijke geloofsovergave was er voor mij na een preek waarin heel duidelijk iedereen in die preek genodigd werd. De predikant eindigde zijn preek met ‘Kom’. Toen ben ik gekomen. Zonder iets te bezitten, maar in overgave aan de Heere Jezus die juist alles wil geven als je het van Hem verwacht.
Al vrij snel daarna kwam de twijfel. Dit ontstond met name onder de prediking in onze kerk. ’s Middags in de gemeente van een naburige woonplaats twijfelde ik bijna nooit, maar werd ik gevoed. Hij vroeg wat de twijfel inhield. En ik noemde de dingen die in de preek nogal eens naar voren komen. “Kan het zijn dat ik het me ingebeeld heb dat ik Jezus heb aangenomen?” Waarop hij antwoordde dat hij daarvan nergens in de Bijbel één voorbeeld leest. Maar juist “Wie tot Mij komt zal Ik geenszins uitwerpen”. Een andere vraag die me bezighield was of ik wel genoeg berouw heb. “Nee, dat heb je niet zei hij, maar dat zul je ook nooit krijgen, dat heb ik ook niet. Belijdt het “Heere ik heb niet genoeg berouw, daarom kom ik tot U”. Ik vertelde hem dat de laatste voorbereidingspreek ging over Ananias en Saffira en 80 % van de preek ging over mensen die niet op goede gronden aan het Avondmaal deelnemen. Hetzelfde geldt eigenlijk voor de nabetrachtingspeek. Dit heeft bij mij de uitwerking dat ik me sterk afvraag “Ben ik het Heere?”. Hij schrok hiervan.
Het gaat hem aan het hart als hij dit hoort. En toen kwam voor mij de helder boodschap. Hij zei, de preken bij jullie in de kerk zijn halve waarheden. Dat is zondig van de predikanten. Maar het is zondig van jou dat jij steeds weer zulke leugens gelooft! Terwijl je de Bijbel hebt!! “ Ik zei “Ja maar, ze menen het zo echt en het klinkt zo gemeend….” Een mensenwoord is minder als Gods Woord. Toets alles aan Gods Woord. We hebben hier nog een poosje over doorgesproken. Ik moest toegeven dat ik een mensenwoord vaak boven Gods Woord stel. Ik wil graag dat mijn bekering past binnen de hekjes die door predikanten van onze gemeente neergezet hebben, maar dat past niet! En zo kwam steeds de twijfel. Tenslotte vroeg hij of ik bereid was om mijn zonden te belijden. Belijden dat ik Gods Woord onder een mensenwoord heb gezet. Dat ik de leugen van de prediking gelooft heb, dat ik gedacht heb dat je je kunt inbeelden dat je Jezus hebt aangenomen. Dit heb ik gedaan. Ik heb alles beleden aan de Heere, daarna heeft Ds. Maritz nog gebeden. En ik voelde vrede. Hij zei. Je hebt wel de keus gemaakt, net als Petrus, maar je hebt Hem niet gevolgd. Dat vraagt Hij nu van je! Petrus had ook de keus voor Jezus gemaakt, maar pas nadat hij hem vroeg “Heb je mij Lief? “ zei Hij “Volg Mij”. Dat moest hij nog leren. Hij raadde mij aan het eind van het gesprek sterk aan om naar een andere gemeente te gaan waar een gezonde leer verkondigd wordt. “Je bent niet sterk genoeg, zei hij en als je wilt voorkomen dat “jou kinders ook gaan sukkel met het geloof” moet je weggaan……….. We gaan dit biddend aan de Heere voorleggen. Ds. Maritz heeft een heleboel teksten gegeven om na te zoeken. Dat is de kracht. Het is allemaal te toetsen aan het Woord. De satan is niet veranderd. Hij probeert me nog elke dag iets anders te laten geloven. Maar nu weet ik de wapens te hanteren. Niet zelf, want ik ben zwak. Maar als ik zwak ben, ben ik machtig in Christus. En ik geloof dat mij in Hem niets kan overkomen!! Ik ben verwonderd dat Hij me zo toch weer voor Zijn rekening wil nemen.
Soli Deo Gloria.
Miscanthus, ik vind het een mooi getuigenis maar ik moet je zeggen dat ik niet durf te zeggen dat onze ds. halve waarheden spreekt.
de preken die Petrus heeft gehoord afgelopen zondag zijn opgenomen en die bandjes hebben we woensdag opgehaald
De ochtendpreek hebben we 's avonds geluisterd en straks gaan we de avondpreek luisteren.
De ochtend preek bracht zoveel herkenning met zich mee en heeft me zo aangegrepen maar ook vertroost dat ik écht niet durf te zeggen dat die ds. staat te liegen.
Je kon horen dat hij stond te preken uit bewogenheid met de gemeente en ze bij Christus wilde brengen maar dan wel op goeie gronden. Wij mensen zijn zo verraderlijk, je weet wat we Petrus en ik net achter de rug hebben en het leek of de ds. mij rechtstreeks aansprak bijv. dat Petrus zich ook in verdriet en zelfkennis afvroeg " Ben ik het Heere? die U verraden zal?" Terwijl hij Hem nog niet veel later verloochende en tóch kwam de Heere Jezus na Zijn opstanding bij Petrus terug met de vraag: "Hebt gij mij lief?"
Weet je het zijn vaak ontdekkende preken in de ger gem maar die hebben we zo hard nodig, wij zijn zo rebellerend tegen de Heere dat we regelmatig op onze plaats gebracht moeten worden. En ik word liever nú op mijn plaats gezet om weer tot de Heere terug te keren (waar Hij op wacht) weet je wel die schapen die in de struiken verward zitten. Dan dat ik me voor de eeuwigheid bedrieg.
Laat het dan maar pijn doen als de ds. je alles van jezelf uit handen slaat, De Heere maakt je leeg opdat je leeg weer tot Hem komt om door Hem gevuld te worden. En dat is waar we niet tegen kunnen. Vaak vragen we Heere Waaróm nou, terwijl we moeten vragen:"Heere waartóe dan" en dan brengt Hij je er zelf wel achter.
de preken die Petrus heeft gehoord afgelopen zondag zijn opgenomen en die bandjes hebben we woensdag opgehaald
De ochtendpreek hebben we 's avonds geluisterd en straks gaan we de avondpreek luisteren.
De ochtend preek bracht zoveel herkenning met zich mee en heeft me zo aangegrepen maar ook vertroost dat ik écht niet durf te zeggen dat die ds. staat te liegen.
Je kon horen dat hij stond te preken uit bewogenheid met de gemeente en ze bij Christus wilde brengen maar dan wel op goeie gronden. Wij mensen zijn zo verraderlijk, je weet wat we Petrus en ik net achter de rug hebben en het leek of de ds. mij rechtstreeks aansprak bijv. dat Petrus zich ook in verdriet en zelfkennis afvroeg " Ben ik het Heere? die U verraden zal?" Terwijl hij Hem nog niet veel later verloochende en tóch kwam de Heere Jezus na Zijn opstanding bij Petrus terug met de vraag: "Hebt gij mij lief?"
Weet je het zijn vaak ontdekkende preken in de ger gem maar die hebben we zo hard nodig, wij zijn zo rebellerend tegen de Heere dat we regelmatig op onze plaats gebracht moeten worden. En ik word liever nú op mijn plaats gezet om weer tot de Heere terug te keren (waar Hij op wacht) weet je wel die schapen die in de struiken verward zitten. Dan dat ik me voor de eeuwigheid bedrieg.
Laat het dan maar pijn doen als de ds. je alles van jezelf uit handen slaat, De Heere maakt je leeg opdat je leeg weer tot Hem komt om door Hem gevuld te worden. En dat is waar we niet tegen kunnen. Vaak vragen we Heere Waaróm nou, terwijl we moeten vragen:"Heere waartóe dan" en dan brengt Hij je er zelf wel achter.
- Bert Mulder
- Contacteer:
Nou Miscanthus, dat kan ik echt mee eens zijn.
Zijn Naam zij geprezen.
En het is zo belangerijk voor onze kinderen. Want van hen wil hij Zijn kerk bouwen.
Uw broeder in Christus
Zijn Naam zij geprezen.
En het is zo belangerijk voor onze kinderen. Want van hen wil hij Zijn kerk bouwen.
Uw broeder in Christus
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Tamarinde, ontdekkende prediking is idd hard nodig in deze tijd.
Er zijn vele geesten die ons willen verleiden :
1 Tim 4 :
Doch de Geest zegt duidelijk, dat in de laatste tijden sommigen zullen afvallen van het geloof, zich begevende tot verleidende geesten, en leringen der duivelen,
Dit wetende moeten we ons zelf wel onderzoeken !!, arglistig is het hart !!
En er komt veel tegenop !!
De leer der vaderen wordt als achterhaalt gezien, ouderwets, niet meer van deze tijd !!
Maar er wordt ook in Gods Woord de vraag gesteld of er nog geloof gevonden zal worden in het einde der tijden !!
Maar gelukkig, Hij gaat door !!! en dan mag je je gelukkig prijzen dat je je nog onder zo'n prediking mag begeven !!
Er zijn vele geesten die ons willen verleiden :
1 Tim 4 :
Doch de Geest zegt duidelijk, dat in de laatste tijden sommigen zullen afvallen van het geloof, zich begevende tot verleidende geesten, en leringen der duivelen,
Dit wetende moeten we ons zelf wel onderzoeken !!, arglistig is het hart !!
En er komt veel tegenop !!
De leer der vaderen wordt als achterhaalt gezien, ouderwets, niet meer van deze tijd !!
Maar er wordt ook in Gods Woord de vraag gesteld of er nog geloof gevonden zal worden in het einde der tijden !!
Maar gelukkig, Hij gaat door !!! en dan mag je je gelukkig prijzen dat je je nog onder zo'n prediking mag begeven !!
- Miscanthus
Wat zou je dan mis hebben en waramee zou je jezelf dan bedriegen?Tamarinde schreef:Heb ik het dan zó mis en loop ik mezelf te bedriegen????Bert Mulder schreef:Nou Miscanthus, dat kan ik echt mee eens zijn.
Zijn Naam zij geprezen.
Uw broeder in Christus