Ben IK het, Heere, die U verraden zal?

Petrus

Ben IK het, Heere, die U verraden zal?

Bericht door Petrus »

In mijn gemeente wordt "de kudde" aangesproken als "onbekeerde medereizigers naar de eeuwigheid" en "naamchristenen, zo niet erger". Dus idd niet echt om vrolijk van te worden.

>>>>>>>>>>Maar de ds. weet wel dwingende vragen op je hart te binden waar je niet van los kunt komen: <<<<<<<<<<<<<<<<

"Ben IK het Heere die U verraden zal?", dus niet "wie van de ánderen, maar ben IK het Heere" (die U verraden/loochenen zal bij de mensen)

"Wat voor Christen bent u voor de Heere? Een mondchristen die alleen met de mond Christus belijdt, of een naamchristen die alleen door uiterlijkheden en wettisch te leven door wil gaan voor een christen maar het in hun hart niet echt zijn, voor wie "geloven op maandag" niets anders inhoudt dan gewoon weer verder gaan waar je altijd al mee bezig bent?.

>>>>>>>>>>"Stel uzelf de vraag: Heere, wat ben IK voor U, wie zegt U dat ik ben"

Met deze vragen worstel ik in hevige mate...............

Hoe zien/beleven jullie dat in je eigen hart/leven??
Miscanthus

Re: Ben IK het, Heere, die U verraden zal?

Bericht door Miscanthus »

Petrus schreef:In"Wat voor Christen bent u voor de Heere?
Hoe zien/beleven jullie dat in je eigen hart/leven??
tja, ik herken mij wel in Petrus, niet in Judas.
Maar dat is mezelf door mijn eigen bril zien. God ziet ons in Christus genadig aan. En we mogen gerust leven zoals God ons in Christus ziet, zonder vlek of rimpel. Efe 5:1 ¶ Zijt dan navolgers Gods, als geliefde kinderen;
Vincent

Bericht door Vincent »

Ja. Maar ik denk dat het verschil maakt of je dit zegt terwijl je kind van God bent of niet. En daar gaat het nu juist over uiteraard. Dat vind ik moeilijk ja. Het is zelfs niet alleen de vraag zelf, maar ook de vraag of de vraag oprecht is enz.. Zo is er tot in het oneindige die vraag omdat mijn hart arglistig is.
refo

Bericht door refo »

Vincent schreef:Ja. Maar ik denk dat het verschil maakt of je dit zegt terwijl je kind van God bent of niet. En daar gaat het nu juist over uiteraard. Dat vind ik moeilijk ja. Het is zelfs niet alleen de vraag zelf, maar ook de vraag of de vraag oprecht is enz.. Zo is er tot in het oneindige die vraag omdat mijn hart arglistig is.
Dat is wel een erg ingewikkeld verhaal. Zoíets is ook weer het gevolg van bepaalde prediking.
Wie verzint er nou toch zoiets om de mensen in een dodelijke spiraal te brengen onder het mom van 'zelfonderzoek is zo heilzaam'?
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Vincent schreef:Ja. Maar ik denk dat het verschil maakt of je dit zegt terwijl je kind van God bent of niet. En daar gaat het nu juist over uiteraard.
Hoezo uiteraard?
Petrus

Bericht door Petrus »

refo schreef: Wie verzint er nou toch zoiets om de mensen in een dodelijke spiraal te brengen onder het mom van 'zelfonderzoek is zo heilzaam'?
tja.............ónze ds. dus.

want hóé kun je nog uit deze vraagstelling loskomen, als het zó dwingend gesteld wordt??

ik ben zondag rebellerend uit de kerk gekomen......rebellerend tegen God, tegen déze vragen aan mijn hart.............ik wil er blijkbaar zélf niet aan...............wil ik de waarheid niet horen? wil ik gewoon doorgaan met wat ik zélf vindt dat goed is? wil ik het gewoon allemaal zélf doen? Los van God, me niets aantrekkend van Hem?

Alles is mij uit handen geslagen aan geloofszekerheden zoals ik die hád. Voltooid verleden tijd. Niets is er overgebleven van het Godsvertrouwen, van de beloften door het Evangelie verwoord.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Petrus schreef:
refo schreef: Wie verzint er nou toch zoiets om de mensen in een dodelijke spiraal te brengen onder het mom van 'zelfonderzoek is zo heilzaam'?

want hóé kun je nog uit deze vraagstelling loskomen, als het zó dwingend gesteld wordt??

ik ben zondag rebellerend uit de kerk gekomen......rebellerend tegen God, tegen déze vragen aan mijn hart.............ik wil er blijkbaar zélf niet aan...............wil ik de waarheid niet horen? wil ik gewoon doorgaan met wat ik zélf vindt dat goed is? wil ik het gewoon allemaal zélf doen? Los van God, me niets aantrekkend van Hem?

Alles is mij uit handen geslagen aan geloofszekerheden zoals ik die hád. Voltooid verleden tijd. Niets is er overgebleven van het Godsvertrouwen, van de beloften door het Evangelie verwoord.
Als God in je begonnen was dan krijg je het terug. Daar kun je van op aan, daar staat Zijn woord vol van. Als je in de onzekerheid blijft dan ben je zelf begonnen en dan mag je blij zijn dat de ds. middelijkerwijs je van je dodelijke gerustheid verlost heeft.
refo

Bericht door refo »

Erasmiaan schreef:
Petrus schreef:

Als God in je begonnen was dan krijg je het terug. Daar kun je van op aan, daar staat Zijn woord vol van. Als je in de onzekerheid blijft dan ben je zelf begonnen en dan mag je blij zijn dat de ds. middelijkerwijs je van je dodelijke gerustheid verlost heeft.
Misschien kunnen er eens wat Bijbelgedeelten genoemd worden?

En @petrus: geloofszekerheden die uit handen zijn geslagen bestaan niet.
wim

Bericht door wim »

De geloofszekerheden zijn de zaken waar het geloof op ziet/zag. Die blijven even zeker.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

refo schreef:
Erasmiaan schreef:
Petrus schreef:

En @petrus: geloofszekerheden die uit handen zijn geslagen bestaan niet.
En dus liegt Petrus maar wat en is het nooit waarheid bij hem geweest. Jij zou in het pastoraat moeten!!!
Petrus

Bericht door Petrus »

Uit een posting van Duuk elders geplaatst:

"Want de dominee zei het .......
En ze bleven de tobbert die ze waren. Zijn die predikanten dan echte herders? Ik betwijfel het."

Deze posting past m.i. wel in déze topic....................

@ Erasmiaan.........

"dodelijke gerustheid"...........de invalshoeken hierover kunnen zó divers zijn dat je er geen zuivere kijk op kunt hebben. Want elkeen kent in zijn/haar geloofsleven een zeker en stellig "gerust zijn" in het geloof. Alleen, als je ándere geloofsvisies die niet naadloos overeenkomen met de jouwe, al op voorhand gaat afserveren, blijf je eindeloos om elkaar heen draaien zonder tot de kern van de vraagstelling te komen.

Verder............geloof uit jezelf komende, daar zie ik de bestaansgrond niet van.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

refo schreef:
Erasmiaan schreef:Als God in je begonnen was dan krijg je het terug. Daar kun je van op aan, daar staat Zijn woord vol van. Als je in de onzekerheid blijft dan ben je zelf begonnen en dan mag je blij zijn dat de ds. middelijkerwijs je van je dodelijke gerustheid verlost heeft.
Psalm 66 : 10: Want Gij hebt ons beproefd, o God! Gij hebt ons gelouterd, gelijk men het zilver loutert;

Zacharia 13 : 9: En Ik zal dat derde deel in het vuur brengen, en Ik zal het louteren, gelijk men zilver loutert, en Ik zal het beproeven, gelijk men goud beproeft; het zal Mijn Naam aanroepen, en Ik zal het verhoren; Ik zal zeggen: Het is Mijn volk; en het zal zeggen: De HEERE is mijn God.

1 Petrus 1 : 6,7: In welke gij u verheugt, nu een weinig [tijds] (zo het nodig is) bedroefd zijnde door menigerlei verzoekingen; Opdat de beproeving uws geloofs, die veel kostelijker is dan van het goud, hetwelk vergaat en door het vuur beproefd wordt, bevonden worde te zijn tot lof, en eer, en heerlijkheid, in de openbaring van Jezus Christus;

Hebreeen 12 : 5 en 6: En gij hebt vergeten de vermaning, die tot u als tot zonen spreekt: Mijn zoon, acht niet klein de kastijding des Heeren, en bezwijkt niet, als gij van Hem bestraft wordt; Want dien de Heere liefheeft, kastijdt Hij, en Hij geselt een iegelijken zoon, die Hij aanneemt.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Petrus schreef:In mijn gemeente wordt "de kudde" aangesproken als "onbekeerde medereizigers naar de eeuwigheid" en "naamchristenen, zo niet erger". Dus idd niet echt om vrolijk van te worden.
:shock: Iedereen wordt zo aangesproken? Conclusie: jouw gemeente kent geen ware Christ-gelovigen??? Dat zal toch niet waar zijn... Of is '
de kudde' dan een bepaald deel van de gemeente??
Petrus

Bericht door Petrus »

Mister schreef:
Petrus schreef:In mijn gemeente wordt "de kudde" aangesproken als "onbekeerde medereizigers naar de eeuwigheid" en "naamchristenen, zo niet erger". Dus idd niet echt om vrolijk van te worden.
:shock: Iedereen wordt zo aangesproken? Conclusie: jouw gemeente kent geen ware Christ-gelovigen??? Dat zal toch niet waar zijn... Of is '
Menigmaal wordt de gemeente zó aangesproken, in zijn geheel...........
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Mister schreef:
Hoeveel avondmaalsgangers zijn er in een gemeente die zó wordt aangesproken?
Plaats reactie