Ben IK het, Heere, die U verraden zal?

Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Hendrikus schreef:
Mister schreef:
Petrus schreef:In mijn gemeente wordt "de kudde" aangesproken als "onbekeerde medereizigers naar de eeuwigheid" en "naamchristenen, zo niet erger". Dus idd niet echt om vrolijk van te worden.
:shock: Iedereen wordt zo aangesproken? Conclusie: jouw gemeente kent geen ware Christ-gelovigen??? Dat zal toch niet waar zijn... Of is '
de kudde' dan een bepaald deel van de gemeente??
Hoeveel avondmaalsgangers zijn er in een gemeente die zó wordt aangesproken?
Dat vraag ik me dan ook af? Eerlijk gezegd schrik ik van zulke uitspraken als die in zijn algemeenheid worden gedaan.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Erasmiaan schreef:
Petrus schreef:
refo schreef: Wie verzint er nou toch zoiets om de mensen in een dodelijke spiraal te brengen onder het mom van 'zelfonderzoek is zo heilzaam'?
tja.............ónze ds. dus.

want hóé kun je nog uit deze vraagstelling loskomen, als het zó dwingend gesteld wordt??

ik ben zondag rebellerend uit de kerk gekomen......rebellerend tegen God, tegen déze vragen aan mijn hart.............ik wil er blijkbaar zélf niet aan...............wil ik de waarheid niet horen? wil ik gewoon doorgaan met wat ik zélf vindt dat goed is? wil ik het gewoon allemaal zélf doen? Los van God, me niets aantrekkend van Hem?

Alles is mij uit handen geslagen aan geloofszekerheden zoals ik die hád. Voltooid verleden tijd. Niets is er overgebleven van het Godsvertrouwen, van de beloften door het Evangelie verwoord.
Als God in je begonnen was dan krijg je het terug. Daar kun je van op aan, daar staat Zijn woord vol van. Als je in de onzekerheid blijft dan ben je zelf begonnen en dan mag je blij zijn dat de ds. middelijkerwijs je van je dodelijke gerustheid verlost heeft.
afschuwelijk wat hier gebeurt.
Dit is het sterfhuis voor de zwakgelovigen.
In de kerk mag je geloof opgebouwd worden., Als dit eens een keer zo is en verder opgebouwd en onderwezen wordt, dan is het wat anders.
Petrus

Bericht door Petrus »

Mister schreef:
Hendrikus schreef:
Mister schreef:
Petrus schreef:In mijn gemeente wordt "de kudde" aangesproken als "onbekeerde medereizigers naar de eeuwigheid" en "naamchristenen, zo niet erger". Dus idd niet echt om vrolijk van te worden.
:shock: Iedereen wordt zo aangesproken? Conclusie: jouw gemeente kent geen ware Christ-gelovigen??? Dat zal toch niet waar zijn... Of is '
Dat vraag ik me dan ook af? Eerlijk gezegd schrik ik van zulke uitspraken als die in zijn algemeenheid worden gedaan.
In élke preek wordt de gemeente diverse keren aldus aangesproken..........."onbekeerde medereizigers naar de eeuwigheid"
wim

Bericht door wim »

Hendrikus schreef:
Mister schreef:
Tsja, aanspreken met geliefden in de Heere Jezus Christus klinkt zo evangelisch.......en zo bijbels. Dat kan toch ook niet de bedoeling zijn.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Kom, kom. Draven jullie niet een beetje door?

Bij ons wordt de gehele gemeente ook wel eens aangesproken met "Kinderen, jonge mensen, ..."
Beide hoor ik niet bij, dus zou ik de rest van de preek over me heen kunnen laten gaan.

Ds. spreekt dan gewoon een deel van de gemeente aan.
Miscanthus

Petrus schreef:In élke preek wordt de gemeente diverse keren aldus aangesproken..........."onbekeerde medereizigers naar de eeuwigheid"
is het een evangelisatiedienst waarin gelovigen van hun geloof afgeholpen worden?
maargoed, Petrus zal wel datzelfde onderbuikgevoel hebben al ik nu heb.....
Ik raad iedereen aan die onder zulke predikanten verkeert: zoek een kerk op waar jezus Christus gepredikt wordt en je ziel zal vrolijk leven. Als God geloof gaat beproeven moet er wel iets zijn om te beproeven.
wim

Bericht door wim »

Tiberius schreef:Kom, kom. Draven jullie niet een beetje door?

Bij ons wordt de gehele gemeente ook wel eens aangesproken met "Kinderen, jonge mensen, ..."
Beide hoor ik niet bij, dus zou ik de rest van de preek over me heen kunnen laten gaan.

Ja, dat moet haast wel het geval zijn.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

wim schreef:

Ja, dat moet haast wel het geval zijn.
Het ware te hopen...
Petrus

Bericht door Petrus »

Diverse malen worden "kinderen, jonge mensen, catechisanten....luisteren jullie goed naar wat er gevraagd wordt, ook aan jou?" aangesproken, ook ten aanzien van de vragen in de openingsposting. Waarna hij vervolgd met "lieve gemeente, onbekeerde medereizigers naar de eeuwigheid....."
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Miscanthus schreef:
Petrus schreef:In élke preek wordt de gemeente diverse keren aldus aangesproken..........."onbekeerde medereizigers naar de eeuwigheid"
is het een evangelisatiedienst waarin gelovigen van hun geloof afgeholpen worden?
maargoed, Petrus zal wel datzelfde onderbuikgevoel hebben al ik nu heb.....
Ik raad iedereen aan die onder zulke predikanten verkeert: zoek een kerk op waar jezus Christus gepredikt wordt en je ziel zal vrolijk leven. Als God geloof gaat beproeven moet er wel iets zijn om te beproeven.
Weet jij soms een kerk, waar ze mij niet meer "kind" of "jong mens" noemen?
Miscanthus

Tiberius schreef:Weet jij soms een kerk, waar ze mij niet meer "kind" of "jong mens" noemen?
? ging het hier over?
Vincent

Bericht door Vincent »

Miscanthus schreef:
Vincent schreef:Ja. Maar ik denk dat het verschil maakt of je dit zegt terwijl je kind van God bent of niet. En daar gaat het nu juist over uiteraard.
Hoezo uiteraard?
Daar ging het toch over wat Petrus (die van het forum) schreef? Vandaar: "uiteraard". Ik bedoelde aan te geven, dat deze onzekerheid niet alleen betrekking kan hebben op de inhoud van de vraag, maar ook een vraag kan zijn over de vraag. Ja, dat de arglistigheid van mijn hart tot in het oneindige doorwerkt.

En "REFO": of dat het gevolg is van een "bepaalde prediking" weet ik niet. Sterker, ik kan je verzekeren dat ik mij bepaald niet aan de rechterkant van de gereformeerde gezindte bevind. Maar de vraag die Petrus opwerpt, is wel een vraag die we ons moeten stellen. En zanik dan alsjeblieft even niet over de wijze waarop de predikant de gemeente aanspreekt, maar concentreer even op die "dwingende vragen".
Petrus

Bericht door Petrus »

Vincent schreef: En zanik dan alsjeblieft even niet over de wijze waarop de predikant de gemeente aanspreekt, maar concentreer even op die "dwingende vragen".
Evenwel is de aanspreking "onbekeerde medereiziger naar de eeuwigheid" nauw samenhangend met de aan het hart gebonden vraagstellingen..................

Je wordt in concreto op voorhand gezien als "onbekeerd", en dat wordt des te prangender als je de vraagstellingen daaraan verbind.

"Maar...............onbekeerde medereizigers naar de eeuwigheid................nóg is het genádetijd.....................bekeer u vóór het te laat is"

En als je al eerder (ongeacht hoelang geleden) de bevindelijke ervaring van bekering te mogen hebben ervaren en smaken.........wordt dit dus als onecht beschouwd...........: "is het wel uit God?"
Duuk

Bericht door Duuk »

Petrus schreef:

Diverse malen worden "kinderen, jonge mensen, catechisanten....luisteren jullie goed naar wat er gevraagd wordt, ook aan jou?" aangesproken, ook ten aanzien van de vragen in de openingsposting. Waarna hij vervolgd met "lieve gemeente, onbekeerde medereizigers naar de eeuwigheid....."
Het klinkt wel nostalgisch. Er zullen er zijn die hierop kicken.

Paulus gebruikte een heel andere aanhef boven zijn brieven. gelukkig wordt onze gemeente aangesproken met "gemeente van Jezus Christus". En natuurlijk wordt in de preek ook wel eens iets gezegd tegen diegenen die de keuze nog niet hebben gemaakt. Maar ze worden voorgehouden dat het wel erg belangrijk is dat ze dat zo snel mogelijk doen.
Miscanthus

Vincent schreef: Maar de vraag die Petrus opwerpt, is wel een vraag die we ons moeten stellen. En zanik dan alsjeblieft even niet over de wijze waarop de predikant de gemeente aanspreekt, maar concentreer even op die "dwingende vragen".
.... ik hoop dat daar dan ook even dwingend wordt gevraagd; hebt u uw knieen al gebogen voor Koning Jezus?
Want zulke dwingende vragen stellen aan een handjevol mensen...
Verder kan je deze vraga in deze vorm in deze tijd niet meer stellen.
Eerst zal dan de vraag gesteld moeten worden of we al een getuige en volgeling zijn van Jezus.
Laatst gewijzigd door Miscanthus op 12 sep 2006, 11:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie