Heel erg leuk, bedankt. Nu graag nog een reactie op de muziek, misschien weet je het nog gisteren avond??Hendrikus schreef:Speciaal voor Christiaan ben ik vandaag naar Dronrijp getogen om me te laten voorlichten over de gevolgen van de middentoonstemming voor de gemeentezang. Wel, het gemeentelid dat mij te woord stond, vertelde: "Er wordt hier goed gezongen, maar dat deden we ook al vóórdat het orgel gerestaureerd was".Christiaan schreef:maar toch zijn erg organsiten die wel het verschil horen. Ik heb zelfs een voorbeeld in Dronrijp, is al een tijdje geleden het Bader orgel uit de 17de eeuw gerestaureerd. Na deze restauratie werd het gestemd in middentoon. En het verschil was hoorbaar zo zegt men.
Speciaal voor Christiaan heb ik even een foto gemaakt van het gerestaureerde orgel met daarnaast de uiteraard in middentoon gestemde monitor.
De rode knop is een waarschuwingslicht voor hongerige wolfskwinten.
Hendrikus schreef:
Christiaan schreef:
Wat betrefft orgelmuziek noem de enige zweedse orgelmuziek geschreven door een zweed?
Ik speel graag Lindberg, Sjögren en Olsson.
Nee ik bedoel, oude
Christiaan schreef:
Kennen jullie oude duitse organisten/componisten als, Alberti, Armsdorff, de Neufville en Vetter.
Maar natuurlijk, wie kent ze niet? Sinds Ewald Kooiman hun muziek publiceerde in de serie Incognita Organo kent iedere boerenknecht deze heren toch?
Ik bedoel al hun werken niet een enkel!!
Christiaan schreef:
En kennen jullie de oude Poolse orgelmuziek, Jan v Lublin, M. Wartecki en anonieme 16de en 17de eeuwse orgelmuziek??
Vanzelf. Ik vind het trouwens niet terecht dat je Jan van Lublin hier noemt, want waarschijnlijk heeft hij geen noot zelf gecomponeerd. Zijn tabulatuur is gewoon een verzameling muziekstukken van uiteenlopende herkomst, net als dat befaamde Susanne van Soldt manuscript van jou.
Christiaan schreef:
Kennen jullie de spaanse orgel muziek, Hernando de Cabezon, Jose Elias, Joaquin Oxinagas??
Natuurlijk, dat is allemaal gewoon in de winkel te koop en staat ook allemaal gewoon in m'n boekenkast.
En deze Sorge, Saxer, Monn, Archimbaud, Muschhausser, Estendorffer, Schlick, Nauss, Reutter, Justus, Rathgerber, Ohnesorg, Hans Leo Hassler, Jacob Hassler, Ascanio Mayone, J:U. Steigleder, C. Michael, J.Ximinez, Strunck, Luigi Battiferri, Galuppi.... Christiaan schreef:
Waarom zou je mijn muziek een willen horen/hebben, ik laat die aan vrijwel niemand horen. Waarom??
Om te horen en zien of je de volleerde kenner bent die je pretendeert te zijn.
Ik heb niet gezegd dat het meesterwerken zijn.
Waar blijj je nou met je erg onbekende orgelmuziek?
Ik zie alleen maar algemeen bekend spul voorbijkomen.