Voor de organisten onder ons

Christiaan

Bericht door Christiaan »

Hendrikus schreef:
Christiaan schreef:maar toch zijn erg organsiten die wel het verschil horen. Ik heb zelfs een voorbeeld in Dronrijp, is al een tijdje geleden het Bader orgel uit de 17de eeuw gerestaureerd. Na deze restauratie werd het gestemd in middentoon. En het verschil was hoorbaar zo zegt men.
Speciaal voor Christiaan ben ik vandaag naar Dronrijp getogen om me te laten voorlichten over de gevolgen van de middentoonstemming voor de gemeentezang. Wel, het gemeentelid dat mij te woord stond, vertelde: "Er wordt hier goed gezongen, maar dat deden we ook al vóórdat het orgel gerestaureerd was".

Speciaal voor Christiaan heb ik even een foto gemaakt van het gerestaureerde orgel met daarnaast de uiteraard in middentoon gestemde monitor.

Afbeelding

De rode knop is een waarschuwingslicht voor hongerige wolfskwinten.
Heel erg leuk, bedankt. Nu graag nog een reactie op de muziek, misschien weet je het nog gisteren avond??

Hendrikus schreef:
Christiaan schreef:
Wat betrefft orgelmuziek noem de enige zweedse orgelmuziek geschreven door een zweed?

Ik speel graag Lindberg, Sjögren en Olsson.
Nee ik bedoel, oude
Christiaan schreef:
Kennen jullie oude duitse organisten/componisten als, Alberti, Armsdorff, de Neufville en Vetter.

Maar natuurlijk, wie kent ze niet? Sinds Ewald Kooiman hun muziek publiceerde in de serie Incognita Organo kent iedere boerenknecht deze heren toch?
Ik bedoel al hun werken niet een enkel!!
Christiaan schreef:
En kennen jullie de oude Poolse orgelmuziek, Jan v Lublin, M. Wartecki en anonieme 16de en 17de eeuwse orgelmuziek??

Vanzelf. Ik vind het trouwens niet terecht dat je Jan van Lublin hier noemt, want waarschijnlijk heeft hij geen noot zelf gecomponeerd. Zijn tabulatuur is gewoon een verzameling muziekstukken van uiteenlopende herkomst, net als dat befaamde Susanne van Soldt manuscript van jou.
Christiaan schreef:
Kennen jullie de spaanse orgel muziek, Hernando de Cabezon, Jose Elias, Joaquin Oxinagas??

Natuurlijk, dat is allemaal gewoon in de winkel te koop en staat ook allemaal gewoon in m'n boekenkast.
En deze Sorge, Saxer, Monn, Archimbaud, Muschhausser, Estendorffer, Schlick, Nauss, Reutter, Justus, Rathgerber, Ohnesorg, Hans Leo Hassler, Jacob Hassler, Ascanio Mayone, J:U. Steigleder, C. Michael, J.Ximinez, Strunck, Luigi Battiferri, Galuppi.... Christiaan schreef:

Waarom zou je mijn muziek een willen horen/hebben, ik laat die aan vrijwel niemand horen. Waarom??

Om te horen en zien of je de volleerde kenner bent die je pretendeert te zijn.
Ik heb niet gezegd dat het meesterwerken zijn.

Waar blijj je nou met je erg onbekende orgelmuziek?
Ik zie alleen maar algemeen bekend spul voorbijkomen.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Christiaan schreef:Heel erg leuk, bedankt. Nu graag nog een reactie op de muziek, misschien weet je het nog gisteren avond??
Jaja, ik kan niet alles tegelijk, speciaal voor jou naar Dronrijp rijden en ook nog mails beantwoorden, dat gaat niet samen. Ik moet nu eerst m'n diensten voor morgen gaan voorbereiden. First things first. :wink:
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Hendrikus schreef:
Christiaan schreef:Heel erg leuk, bedankt. Nu graag nog een reactie op de muziek, misschien weet je het nog gisteren avond??
Jaja, ik kan niet alles tegelijk, speciaal voor jou naar Dronrijp rijden en ook nog mails beantwoorden, dat gaat niet samen. Ik moet nu eerst m'n diensten voor morgen gaan voorbereiden. First things first. :wink:
Mooi werk om te doen Hendrikus.
Ik heb m'n psalmen nog niet gehad, dus kan nog niet zoveel beginnen)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Beste Christiaan,

Even vooraf: het staat wel stoer om een heleboel onbekende componistennamen over het forum te storten, maar wat wil je met die namen zeggen? Is dat

0 daar heb ik weleens van gehoord
0 daar heb ik wel wat muziek van thuis
0 daarvan heb ik alle werken thuis

of nog iets anders? Dat maakt nogal verschil namelijk...
Christiaan schreef:Wat betrefft orgelmuziek noem de enige zweedse orgelmuziek geschreven door een zweed?
ik schreef:Ik speel graag Lindberg, Sjögren en Olsson.
Christiaan schreef:Nee ik bedoel, oude
Ook goed. Ik heb hier wel het een en ander, van Agrell, Kelleri, Uttini, Johnsen en Roman.
So what?
Christiaan schreef:Kennen jullie oude duitse organisten/componisten als, Alberti, Armsdorff, de Neufville en Vetter.
ik schreef:Maar natuurlijk, wie kent ze niet? Sinds Ewald Kooiman hun muziek publiceerde in de serie Incognita Organo kent iedere boerenknecht deze heren toch?
Christiaan schreef:Ik bedoel al hun werken niet een enkel!!
Nogmaals: en wat bedoel je dan met al hun werken? Dat jij alle werken van De Neufville in je bezit hebt, gespeeld hebt? Wees nou eens duidelijk?
Christiaan schreef:En kennen jullie de oude Poolse orgelmuziek, Jan v Lublin, M. Wartecki en anonieme 16de en 17de eeuwse orgelmuziek??
ik schreef:Vanzelf. Ik vind het trouwens niet terecht dat je Jan van Lublin hier noemt, want waarschijnlijk heeft hij geen noot zelf gecomponeerd. Zijn tabulatuur is gewoon een verzameling muziekstukken van uiteenlopende herkomst, net als dat befaamde Susanne van Soldt manuscript van jou.
Christiaan schreef:Kennen jullie de spaanse orgel muziek, Hernando de Cabezon, Jose Elias, Joaquin Oxinagas??
ik schreef:Natuurlijk, dat is allemaal gewoon in de winkel te koop en staat ook allemaal gewoon in m'n boekenkast.
Christiaan schreef:En deze Sorge, Saxer, Monn, Archimbaud, Muschhausser, Estendorffer, Schlick, Nauss, Reutter, Justus, Rathgerber, Ohnesorg, Hans Leo Hassler, Jacob Hassler, Ascanio Mayone, J:U. Steigleder, C. Michael, J.Ximinez, Strunck, Luigi Battiferri, Galuppi....
Je strooit aardig met bekende en onbekende namen. Deze keer zaten er een paar tussen waar ik toch even m'n Henderson voor heb geraadpleegd. (Dat naslagwerk ken je ongetwijfeld...)

Ik zal je precies vertellen wat ik wel en niet kende. Bekend waren voor mij: Sorge, Monn, Estendorffer, Schlick, Nauss, de Hasslers, Mayone, Steigleder, Ximinez, Strunck en Galuppi.

Er zaten er ook een paar tussen waarvan je de namen foutief spelde. Muschhausser ken ik niet, maar Murschhauser wel. Rathgerber niet, Rathgeber wel. Justus ken ik niet, Justinus (a Desponsatione) wel. Battiferri niet, Battifero wel.

Voor anderen heb ik dus Henderson er even bij gepakt.
Archimbaud wordt daar niet vermeld. Nou, als Henderson 'm niet kent schaam ik me ook niet dat ik 'm niet ken. Vertel eens?
Saxer wordt door Henderson wel genoemd, ik had er nog nooit van gehoord. Welke werken ken jij allemaal?
Reutter ken ik niet, Henderson ook niet. Hij heeft wel een Von Reuter. Bedoel je die?
Ohnesorg (mooie naam) is zelfs bij Henderson onbekend. Vertel!
C. Michael: mij niet bekend, Henderson kent 'm wel. En wat heb jij te vertellen over die meneer?

Maar, hoe het ook zij: al die onbekende namen zeggen me niet zoveel. Dat iemand pretendeert deskundig te zijn op het gebied van oude muziek, maar de kerktoonsoorten voor kennisgeving aanneemt als niet belangrijk, dàt blijft voor mij een brevet van onvermogen. Nogmaals: dat een toerist geen Spaans spreekt is geen beletsel om toch naar Spanje op vakantie te gaan en daar volop te genieten. Maar iemand die de taal niet spreekt en zelfs roept dat dàt niet belangrijk is, kan nooit een geloofwaardig Spanje-kenner zijn. Die moet gezellig leuke vakantieverhalen vertellen en meer niet.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

... en volgens mij is het zo dat uit de inhoud van je postings je deskundigheid moet blijken en niet andersom.
Christiaan

Hendrikus schreef:Beste Christiaan,

Even vooraf: het staat wel stoer om een heleboel onbekende componistennamen over het forum te storten, maar wat wil je met die namen zeggen? Is dat

0 daar heb ik weleens van gehoord
0 daar heb ik wel wat muziek van thuis
0 daarvan heb ik alle werken thuis

of nog iets anders? Dat maakt nogal verschil namelijk...
Christiaan schreef:Wat betrefft orgelmuziek noem de enige zweedse orgelmuziek geschreven door een zweed?
ik schreef:Ik speel graag Lindberg, Sjögren en Olsson.
Christiaan schreef:Nee ik bedoel, oude
Ook goed. Ik heb hier wel het een en ander, van Agrell, Kelleri, Uttini, Johnsen en Roman.
So what?
Christiaan schreef:Kennen jullie oude duitse organisten/componisten als, Alberti, Armsdorff, de Neufville en Vetter.
ik schreef:Maar natuurlijk, wie kent ze niet? Sinds Ewald Kooiman hun muziek publiceerde in de serie Incognita Organo kent iedere boerenknecht deze heren toch?
Christiaan schreef:Ik bedoel al hun werken niet een enkel!!
Nogmaals: en wat bedoel je dan met al hun werken? Dat jij alle werken van De Neufville in je bezit hebt, gespeeld hebt? Wees nou eens duidelijk?
Christiaan schreef:En kennen jullie de oude Poolse orgelmuziek, Jan v Lublin, M. Wartecki en anonieme 16de en 17de eeuwse orgelmuziek??
ik schreef:Vanzelf. Ik vind het trouwens niet terecht dat je Jan van Lublin hier noemt, want waarschijnlijk heeft hij geen noot zelf gecomponeerd. Zijn tabulatuur is gewoon een verzameling muziekstukken van uiteenlopende herkomst, net als dat befaamde Susanne van Soldt manuscript van jou.
Christiaan schreef:Kennen jullie de spaanse orgel muziek, Hernando de Cabezon, Jose Elias, Joaquin Oxinagas??
ik schreef:Natuurlijk, dat is allemaal gewoon in de winkel te koop en staat ook allemaal gewoon in m'n boekenkast.
Christiaan schreef:En deze Sorge, Saxer, Monn, Archimbaud, Muschhausser, Estendorffer, Schlick, Nauss, Reutter, Justus, Rathgerber, Ohnesorg, Hans Leo Hassler, Jacob Hassler, Ascanio Mayone, J:U. Steigleder, C. Michael, J.Ximinez, Strunck, Luigi Battiferri, Galuppi....
Je strooit aardig met bekende en onbekende namen. Deze keer zaten er een paar tussen waar ik toch even m'n Henderson voor heb geraadpleegd. (Dat naslagwerk ken je ongetwijfeld...)

Ik zal je precies vertellen wat ik wel en niet kende. Bekend waren voor mij: Sorge, Monn, Estendorffer, Schlick, Nauss, de Hasslers, Mayone, Steigleder, Ximinez, Strunck en Galuppi.

Er zaten er ook een paar tussen waarvan je de namen foutief spelde. Muschhausser ken ik niet, maar Murschhauser wel. Rathgerber niet, Rathgeber wel. Justus ken ik niet, Justinus (a Desponsatione) wel. Battiferri niet, Battifero wel.

Voor anderen heb ik dus Henderson er even bij gepakt.
Archimbaud wordt daar niet vermeld. Nou, als Henderson 'm niet kent schaam ik me ook niet dat ik 'm niet ken. Vertel eens?
Saxer wordt door Henderson wel genoemd, ik had er nog nooit van gehoord. Welke werken ken jij allemaal?
Reutter ken ik niet, Henderson ook niet. Hij heeft wel een Von Reuter. Bedoel je die?
Ohnesorg (mooie naam) is zelfs bij Henderson onbekend. Vertel!
C. Michael: mij niet bekend, Henderson kent 'm wel. En wat heb jij te vertellen over die meneer?

Maar, hoe het ook zij: al die onbekende namen zeggen me niet zoveel. Dat iemand pretendeert deskundig te zijn op het gebied van oude muziek, maar de kerktoonsoorten voor kennisgeving aanneemt als niet belangrijk, dàt blijft voor mij een brevet van onvermogen. Nogmaals: dat een toerist geen Spaans spreekt is geen beletsel om toch naar Spanje op vakantie te gaan en daar volop te genieten. Maar iemand die de taal niet spreekt en zelfs roept dat dàt niet belangrijk is, kan nooit een geloofwaardig Spanje-kenner zijn. Die moet gezellig leuke vakantieverhalen vertellen en meer niet.
Bedankt voor de moeite als nog. Van de volgende componisten heb ik alle orgelwerken thuis in mijn kamer staan:
Schlick, Jacob Praetorius, Melchior Schildt, Jose Ximinez, Franz Tunder, J.J. Froberger, J.M. Bach, Andreas Kneller, Georg Bohm, Nicolaus Bruhns, J.J. de Neufville, J.N. Hanff, J. Speth, C. Michael,
J.F. Kauffmann, A. van Noordt, Heinrich Scheidemann, J.U. Steigleder, A.N. Vetter, G. Muffat, J.G. Walther, Jacob Hassler, J. Steffens, D. Strunck, P. Morhardt, J.A. Reincken, D. Buxtehude, V. Lubeck, M. Weckmann en F. correa de Arauxo.
Van Christiaan Michael is zeer weinig bekend hij leefde van 1597 tot en met 1637 als ik mij niet vergis, van Archimbauld heb ik 19 werken. En Ohnesorg is bekend van een orgelboekje uit de 18de eeuw met erg onbekende muziek en werk van hem zelf, zijn vader en een oom dacht ik. Ik heb deze muziek zelf ook.
Ik gebruik zelf Henderson niet ken het bestaan van het boek maar ken Repertorium Orgelmuzik van Klaus Beckmann veel beter.
Georg Wilhelm Dietrich Saxer is waarschijnlijk een leerling van Bohm, ik ken 5 Preludia en Fugen van hem in stijl verwant aan Bohm. Erg goede muziek.
Nog meer weten of al een heel klein beetje onder de indruk????
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

poeh,

straks krijgen we nog een Japanse gongslager.
dan wordt het pas echt heftig...
als die met componisten gaat strooien.... :roll:
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Moet ik nu al de theologische boeken gaan opnoemen die ik raadpleeg?
Christiaan

Afgewezen schreef:Moet ik nu al de theologische boeken gaan opnoemen die ik raadpleeg?
Hoe zo ???

Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Christiaan schreef:
Afgewezen schreef:Moet ik nu al de theologische boeken gaan opnoemen die ik raadpleeg?
Hoe zo ???
Om mijn deskundigheid aan te tonen. :mrgreen:
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Christiaan schreef:Nog meer weten of al een heel klein beetje onder deindruk????
Onder de indruk? Hoezo?
De meeste van die muziek heb ik zelf ook. En "complete orgelwerken" stelt bij sommige componisten bitter weinig voor: de complete orgelwerken van Reincken = 1 boekje met 4 stukken, de complete Hanff = 1 boekje met 6 koraalvoorspelen, de complete Bruhns = 1 boekje met 5 stukken (plus nog iets twijfelachtigs in het Husumer Orgelbuch), enzovoort.

Als je van iemand als De Neufville de complete orgelwerken op de plank hebt staan, denk ik: nou, gefeliciteerd, maar van mij mag je het hebben. Dan ben ik toch maar blij met mijn al dan niet complete Mozart, Mendelssohn, Franck, Brahms, Schumann, Messiaen, Andriessen. Een mensenleven is te kort om het allemaal door te spelen, laat staan in te studeren. Maar de wereld houdt niet op bij 1780...

Maar ik vroeg je: wat doe je ermee? Kun je het ook allemaal spelen? Of zijn het jouw oude schrijvers: veel geprezen, weinig gelezen?
Christiaan

Hendrikus schreef:
Christiaan schreef:Nog meer weten of al een heel klein beetje onder deindruk????
Onder de indruk? Hoezo?
De meeste van die muziek heb ik zelf ook. En "complete orgelwerken" stelt bij sommige componisten bitter weinig voor: de complete orgelwerken van Reincken = 1 boekje met 4 stukken, de complete Hanff = 1 boekje met 6 koraalvoorspelen, de complete Bruhns = 1 boekje met 5 stukken (plus nog iets twijfelachtigs in het Husumer Orgelbuch), enzovoort.

Als je van iemand als De Neufville de complete orgelwerken op de plank hebt staan, denk ik: nou, gefeliciteerd, maar van mij mag je het hebben. Dan ben ik toch maar blij met mijn al dan niet complete Mozart, Mendelssohn, Franck, Brahms, Schumann, Messiaen, Andriessen. Een mensenleven is te kort om het allemaal door te spelen, laat staan in te studeren. Maar de wereld houdt niet op bij 1780...

Maar ik vroeg je: wat doe je ermee? Kun je het ook allemaal spelen? Of zijn het jouw oude schrijvers: veel geprezen, weinig gelezen?
Vrijwel alles speel ik, zeker van de oude muziek van voor 1780 dus, en juist door dat ik mij concentreer op 1600 tot 1780 ken ik deze muziek het best en ik neem de tijd om deze muziek te spelen zo veel mogelijk alles.
Modernere muziek hoeft van mij niet, en over complete orgelwerken gesproken van Walther zijn het er nog altijd154, van Scheidemann 73 of zelfs meer. En ik vindt het belangrijk on deze muziek te hebben voor een compleet beeld van een organist als Walther of andere.
Natuurlijk speel ik de muziek, muziek heb je niet om in de kast te zetten. Ik koop toch ook geen computer om uit te laten staan, nee die zet ik aan en dan ga ik indiscussie men Hendrikus.

Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Christiaan schreef:Nog meer weten of al een heel klein beetje onder de indruk????
ik sla steil achterover (of was het nou "stijl" ?)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Christiaan schreef:Ik koop toch ook geen computer om uit te laten staan, nee die zet ik aan en dan ga ik indiscussie men Hendrikus.
Heb je niks beters te doen? :mrgreen:
Christiaan

Hendrikus schreef:
Christiaan schreef:Ik koop toch ook geen computer om uit te laten staan, nee die zet ik aan en dan ga ik indiscussie men Hendrikus.
Heb je niks beters te doen? :mrgreen:
Soms niet, soms verschijnt er wel eens iets zinnig op een forum.
Van iemand?
Nooit op gevallen.
Laatst gewijzigd door Christiaan op 09 sep 2006, 23:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie