Kleine reminder: openstaande vragen

Christiaan

Bericht door Christiaan »

Petrus schreef:Jullie spelen erg veel op mij als persoon daar verzoek ik jullie dringend doch vriendelijk mee op te houden (afz. Christiaan)

Tja, maar je hebt het er zélf wel een aardig beetje naar gemaakt!!

Maar, als je nu verder gewoon meedoet met de lopende en nieuwe topics, en normaal antwoord geeft op rechtstreekse vragen, dan zul je verder verschoont blijven van dit soort opmerkingen.

En als iets jouw persóónlijke opvatting is, laat dat dan ook ondubbelzinnig weten, en ga niet de expert uithangen.

Ik heb ook zo mijn eigen specialiteit en expertise, maar loop er niet mee te koop wat ik op dat vlak allemaal heb gedaan of nog doe.

Dat wekt alleen maar wrevel op, om je te gronden op je kennis cq autodidactische ontwikkelingen in je leven.

snappie???
Natuurlijk, maar andere hebben wel degelijk vaak dingen gezegd zonder onder bouwing en dan wordt die van mij wel gevraagd.
Jullie weten gewoon te veel van mij dat werk storrend, jullie gaan af op kenmerken intressens duidelijk. Van jullie weet ik vrijwel niets. Ik hoor bij reacties op ,mij ook niet al te proffesionele geluiden.
En mij wordt alles verweten, wat ik wel doe wat ik niet doe,
wat ik wel zeg, wat ik niet zeg. Waar ik wel op reageer waar ik niet op reageer.
Petrus

Bericht door Petrus »

Christiaan schreef:
Petrus schreef:Jullie spelen erg veel op mij als persoon daar verzoek ik jullie dringend doch vriendelijk mee op te houden (afz. Christiaan)

Maar, als je nu verder gewoon meedoet met de lopende en nieuwe topics, en normaal antwoord geeft op rechtstreekse vragen, dan zul je verder verschoont blijven van dit soort opmerkingen.

En als iets jouw persóónlijke opvatting is, laat dat dan ook ondubbelzinnig weten, en ga niet de expert uithangen.

Ik heb ook zo mijn eigen specialiteit en expertise, maar loop er niet mee te koop wat ik op dat vlak allemaal heb gedaan of nog doe.

Dat wekt alleen maar wrevel op, om je te gronden op je kennis cq autodidactische ontwikkelingen in je leven.

snappie???
Natuurlijk, maar andere hebben wel degelijk vaak dingen gezegd zonder onder bouwing en dan wordt die van mij wel gevraagd.
Jullie weten gewoon te veel van mij dat werk storrend, jullie gaan af op kenmerken intressens duidelijk. Van jullie weet ik vrijwel niets. Ik hoor bij reacties op ,mij ook niet al te proffesionele geluiden.
wat ik wel zeg, wat ik niet zeg. Waar ik wel op reageer waar ik niet op reageer.
Als je nu even je concentratie wil richten op de posting ná de eerste twee zinnen............kun jij je daarin vinden??? En ook naar posten........

Zo ja, dan zul je van ons verder geen last meer hebben vwb het "op de persoon spelen"
Christiaan

Bericht door Christiaan »

Petrus schreef:
Christiaan schreef:

snappie???
Als je nu even je concentratie wil richten op de posting ná de eerste twee zinnen............kun jij je daarin vinden??? En ook naar posten........

Zo ja, dan zul je van ons verder geen last meer hebben vwb het "op de persoon spelen"
Ik doe in ieder geval mijn best om een positief geluid te laten horen.
Als andere daar ook aan mee zouden willen werken zal het weer positief worden. Als ik niet steeds maar negatief wordt genoemd.
Petrus

Bericht door Petrus »

Ik hoor bij reacties op ,mij ook niet al te proffesionele geluiden. (afz. Christiaan)

Dacht je nu wérkelijk dat hier allemaal proffesionals rondlopen? Mis maatje...............we zijn allemaal, net als jij, gewoon liefhebbers. De een wat verder ingevoerd dan de ander, maaaarrrrrrr géén proffesionals. Derhalve kun je geen puur professioneel geluid horen weerklinken, wel ingevoerd in diverse stadia.
wim

Bericht door wim »

Christiaan schreef: Zie artikel: Spelen wij oude orgelmuziek in het juiste tempo
door Hans Beek in Het Orgel.
Nu tevrede stelletje zeuren.
Nog even gezocht met Google:

In het volgende nummer van Het Orgel stond een ingezonden brief. Een zekere Lubbert Gnodde bestrijdt, aan de hand van resultaten van zijn enkele jaren geleden uitgevoerd afstudeeronderzoek, de hypothese dat musici in de barok langzamer speelden dan wij nu, zoals geopperd door Hans Beek.

Zelf heb ik er geen mening over door gebrek aan kennis. Maar deze discussie staat verder los van waar het allemaal mee begon: of men psalmen vroeger tweemaal zo langzaam als nu zong en de hele/halve-noten-kwestie.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

wim schreef: Maar deze discussie staat verder los van waar het allemaal mee begon: of men psalmen vroeger tweemaal zo langzaam als nu zong en de hele/halve-noten-kwestie.
Juist, Wim!

M'n oude jaargangen van Het Orgel liggen op zolder. Ik zou ze voor de dag kunnen halen om de desbetreffende artikelen na te lezen, maar wat baat het ons? Die meneer Beek is een amateurorganist die een bepaalde opvatting heeft. Gnodde is een vakorganist die die opvatting weerlegd heeft.

Ik noemde al eerder de Apeldoornse Jan Zwart jr., die destijds met allerlei publicaties kwam waarin hij wilde "aantonen" dat we de muziek van Bach te snel uitvoerden.
In 1979 publiceerde Willem Retze Talsma zijn "Wiedergeburt der Klassiker", waarin hij stelde dat we de muziek van de Weense klassieken veel te snel speelden.
Een paar jaar geleden kwam Joris Verdin met een artikel in Het Orgel waarin hij stelde dat we de muziek van César Franck veel sneller zouden moeten spelen.

Over het tempo van de gemeentezang zegt dat allemaal niks. Dan kun je nog beter "Het psalmenoproer" van Maarten 't Hart lezen...

Hm, wat voor oproer hadden wij hier gisteren eigenlijk?
Petrus

Bericht door Petrus »

Hendrikus schreef:
Hm, wat voor oproer hadden wij hier gisteren eigenlijk?
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: sssssssssssttttttttttt niks zeggen nouhhhhhhhhhh
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Christiaan schreef:
Hendrikus schreef:Bij mijn verzoeknummer staat geen tempoaanduiding, dus we verwachten BWV 682 gewoon op kwartnoot=60 als mp3tje of live.
Je kunt dat werk toch moeilijk veel sneller spel zoals gezegd mischien 72MM maar sneller spelen is zelfs bijna omgelijk zeker of een iets wat zwaar spelender orgel.
Je dwaalt af. Jouw theorie is (vergeef me als ik het niet goed zeg) dat je bij muziek van Bach uitgaat van kwartnoot = 60 als er geen tempoaanduiding bij staat.

Waarop ik vroeg of je ons dat eens wilde laten horen, live of via mp3. En ik gaf als verzoeknummer het "Vater unser im Himmelreich" BWV 682 op, waarvan ik erg benieuwd ben hoe dat klinkt in een tempo kwartnoot = 60.

Over MM72 heb ik het helemaal niet gehad: ik vroeg gewoon om een concertje of een mp3tje waarin Christiaan Kerpel ons zijn visie klinkend illustreert.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

wim schreef:Maar deze discussie staat verder los van waar het allemaal mee begon: of men psalmen vroeger tweemaal zo langzaam als nu zong en de hele/halve-noten-kwestie.
Een bekend pleitbezorger van langzame ritmische gemeentezang was wijlen Klaas Bolt. Het is best aardig om daar eens iets over te lezen, bijvoorbeeld op de website http://www.maxx-absorbents.nl/humbug.htm

Ik kopieer hieronder een klein stukje uit die website. De tekst is afkomstig uit het RD, een in memoriam-artikel n.a.v. het overlijden van Bolt in 1990.
De laatste zin(nen) zouden ook over dit forum kunnen gaan....
Op het 90-jarig bestaan van de Nederlandse Organisten Vereniging worden de perikelen op een congres aan de orde gesteld. Op een samenzangavond in de Domkerk word er gezongen volgens de principes van Van Biezen en volgens de principes van Bolt. Het tempo van Van Biezen (60 of 72 lange noten per minuut) vonden velen veel te hoog. Het tempo van Bolt (35 lange noten per minuut) vonden velen veel te laag. Het juiste tempo zal ergens tussenin liggen. En de kippen uit het hoenderhok kakelden lustig voort.
Petrus

Bericht door Petrus »

Hendrikus schreef: En de kippen uit het hoenderhok kakelden lustig voort.
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Tamarinde

Bericht door Tamarinde »

Zíjn die antwoorden nou uiteindelijk gekomen?
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Tamarinde schreef:Zíjn die antwoorden nou uiteindelijk gekomen?
Maar natuurlijk niet :mrgreen:
dré

Bericht door dré »

Petrus schreef:
[marq=right]ritmischennietritmisch[/marq][marq=left]inmiddentoonstemming[/marq] [align=center][marq=down]op60mmtoks[/marq] [marq=up]en72mmkukelekuus[/marq][/align]
dré
--------

Credo in unum Deo
Petrus

Bericht door Petrus »

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

dré schreef:
Petrus schreef:
[marq=right]ritmischennietritmisch[/marq][marq=left]inmiddentoonstemming[/marq] [align=center][marq=down]op60mmtoks[/marq] [marq=up]en72mmkukelekuus[/marq][/align]
Hahahaha, wat een kunstwerk.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Plaats reactie