wim schreef:[marq=down]V
V
V
V[/marq]
Ritmisch of niet?
- Christiaan
- Berichten: 2057
- Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
- Locatie: Zeeland
Als jullie het zo stil (lekker rustig vinden) waarom wordt ik dan met klem gevraagd te antwoorden is dat zo van belang voor jullie.wim schreef:Ok. Klinkt logisch. Hoewel het een aanname is. En je moet voorzichtig zijn met aannames. Enige muziekgeschiedenisdeskundigen hier die dit kunnen bevestigen/weerleggen?Christiaan schreef: Tempoaanduidingen waren er niet voor niets, daarvoor zei het karakter van het muziek stuk over het tempo, beter gezegd: men noteerde zoals het gespeeld moest worden. Daarna was volgens mij de gewoonte dit te blijven doen. Maar stukken waarbij dit niet zo was dat aan te geven. Prest, Adagio ect.
Maar dan komen we toch weer uit op de kwestie: waarom de alla breve aanduiding negeren? Heb je daar ook een aanname voor moeten doen? En zo ja: welke?
Zo´n dom gastje die er pas vier dagen. Wat weet die er nou van.
- Miscanthus
- Berichten: 5306
- Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
- Locatie: Heuvelrug
- Christiaan
- Berichten: 2057
- Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
- Locatie: Zeeland
Ik denk dat deze zelf spot terecht is deze discussie zit op mij te wachten, terwijl ik er eigenwoordig ben weggejaagd.Miscanthus schreef:beetje aardig blijven tegen jezelf he?Christiaan schreef:Zo´n dom gastje die er pas vier dagen. Wat weet die er nou van.
(er is niemand anders die het doet).
Ja, wat moet ik dan zeggen??
Mijn woorden schieten te kort, en ik kan zeggen dat zegt heel veel.
Niet zielig doen. We jagen je niet weg, maar we blijven integendeel dingen aan je vragen. Daar geef je echter nooit antwoord op. De antwoorden die je geeft zijn herhalingen van andere stellingnames die je ook al niet wenste toe te lichten. Je herhaalt ook elke keer dat je dingen aan het herhalen bent. Maar daar hebben we ook al niets aan.Christiaan schreef:Ik denk dat deze zelf spot terecht is deze discussie zit op mij te wachten, terwijl ik er eigenwoordig ben weggejaagd.Miscanthus schreef:beetje aardig blijven tegen jezelf he?Christiaan schreef:Zo´n dom gastje die er pas vier dagen. Wat weet die er nou van.
(er is niemand anders die het doet).
Ja, wat moet ik dan zeggen??
Mijn woorden schieten te kort, en ik kan zeggen dat zegt heel veel.
- Christiaan
- Berichten: 2057
- Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
- Locatie: Zeeland
Al enkele vragen heb ik benantwoord, andere niet maar dat komt denk ook niet meer. kijk maar bij Kleine reminder: openstaande vragen als je wiltwim schreef:Niet zielig doen. We jagen je niet weg, maar we blijven integendeel dingen aan je vragen. Daar geef je echter nooit antwoord op. De antwoorden die je geeft zijn herhalingen van andere stellingnames die je ook al niet wenste toe te lichten. Je herhaalt ook elke keer dat je dingen aan het herhalen bent. Maar daar hebben we ook al niets aan.Christiaan schreef:Ik denk dat deze zelf spot terecht is deze discussie zit op mij te wachten, terwijl ik er eigenwoordig ben weggejaagd.Miscanthus schreef:beetje aardig blijven tegen jezelf he?Christiaan schreef:Zo´n dom gastje die er pas vier dagen. Wat weet die er nou van.
(er is niemand anders die het doet).
Ja, wat moet ik dan zeggen??
Mijn woorden schieten te kort, en ik kan zeggen dat zegt heel veel.
Ja het is van belang voor de discussie. Waar is een discussieforum anders voor? Dus: waarom de alla breve genegeerd?Christiaan schreef:Als jullie het zo stil (lekker rustig vinden) waarom wordt ik dan met klem gevraagd te antwoorden is dat zo van belang voor jullie.wim schreef:Ok. Klinkt logisch. Hoewel het een aanname is. En je moet voorzichtig zijn met aannames. Enige muziekgeschiedenisdeskundigen hier die dit kunnen bevestigen/weerleggen?Christiaan schreef: Tempoaanduidingen waren er niet voor niets, daarvoor zei het karakter van het muziek stuk over het tempo, beter gezegd: men noteerde zoals het gespeeld moest worden. Daarna was volgens mij de gewoonte dit te blijven doen. Maar stukken waarbij dit niet zo was dat aan te geven. Prest, Adagio ect.
Maar dan komen we toch weer uit op de kwestie: waarom de alla breve aanduiding negeren? Heb je daar ook een aanname voor moeten doen? En zo ja: welke?
Zo´n dom gastje die er pas vier dagen. Wat weet die er nou van.
- Christiaan
- Berichten: 2057
- Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
- Locatie: Zeeland
Ik heb daar meerdere redenen voor genoemd.wim schreef:Ja het is van belang voor de discussie. Waar is een discussieforum anders voor? Dus: waarom de alla breve genegeerd?Christiaan schreef:Als jullie het zo stil (lekker rustig vinden) waarom wordt ik dan met klem gevraagd te antwoorden is dat zo van belang voor jullie.wim schreef:Ok. Klinkt logisch. Hoewel het een aanname is. En je moet voorzichtig zijn met aannames. Enige muziekgeschiedenisdeskundigen hier die dit kunnen bevestigen/weerleggen?Christiaan schreef: Tempoaanduidingen waren er niet voor niets, daarvoor zei het karakter van het muziek stuk over het tempo, beter gezegd: men noteerde zoals het gespeeld moest worden. Daarna was volgens mij de gewoonte dit te blijven doen. Maar stukken waarbij dit niet zo was dat aan te geven. Prest, Adagio ect.
Maar dan komen we toch weer uit op de kwestie: waarom de alla breve aanduiding negeren? Heb je daar ook een aanname voor moeten doen? En zo ja: welke?
Zo´n dom gastje die er pas vier dagen. Wat weet die er nou van.
-
jacob
-
Petrus
Ritalin is vooral in gebruik tegen ADHD....Petrus schreef:mag ik je verbeteren?? Het is oxazepam, en neem dat maar van een échte expert aan (ik gebruik die smarties al heel veel jaren)jacob schreef:Tijd om onder de wol te stappen. Allemaal de nodige oxazepan/ritalin/ prozac innemen en morgen weer fris op.
Sorry.. :mrgreen:wim schreef:Dat was mijn vraag hoorJongere schreef:Als ik zo vrij mag zijn: ik stel voor om over dit onderwerp niets meer te zeggen - omdat er niet veel verheffends meer wordt geplaatst -totdat Christiaan heeft geantwoord op de vraag van Hendrikus:
"Kun jij verwijzingen geven naar boeken/artikelen waarin staat dat MM=60 moet worden aangehouden als er geen tempoaanduiding staat?"
En de eerste verwijzing is inmiddels gegeven!!Jongere schreef:Sorry.. :mrgreen:wim schreef:Dat was mijn vraag hoorJongere schreef:Als ik zo vrij mag zijn: ik stel voor om over dit onderwerp niets meer te zeggen - omdat er niet veel verheffends meer wordt geplaatst -totdat Christiaan heeft geantwoord op de vraag van Hendrikus:
"Kun jij verwijzingen geven naar boeken/artikelen waarin staat dat MM=60 moet worden aangehouden als er geen tempoaanduiding staat?"
Interessant artikel over tempo in Bach's muziek
Over het tempo ordinario:
If a plain C or-by the principle of intrinsic speeds, 3/4-time signature with no modifying factors implies an 'ordinary' tempo, how fast would 'ordinary' be? Period discussions of a basic standard tactus use such comparisons as the normal human pulse; this and other historical comparisons variously suggest tempos between MM60 and MM85 George Stauffer suggests for Bach a tempo ordinario of crotchet=MM72, the pace of a normal pulse.26 Marshall points out that Bach was said more than once to take a lively tempo, implying that his tempo ordinario was at the fast end of the range implied by period discussion. Thus Marshall suggests a tempo ordinario for Bach of approximately ± =MM80
Still, Marshall notes, 'It cannot be sufficiently emphasized that the tempo ordinario, whether defined as ± =MM80 or anything else, was by no means a fixed metronome point but rather…encompassed a fairly generous amplitude. This is already clear from its traditional association with such a variable standard as the human pulse'. Indeed, musicians know that numbers fail to capture what makes a tempo 'work'; two performances with identical metronome marks can feel as if they have different speeds, and performances at differing MMs can feel as if they have a similar speed. In practice, the speed of Bach's tempo ordinario would no doubt depend on the acoustics, instruments, phrasing and accentuation involved, the affect of the piece, the text, and the whims of the day. Still, within a certain range numbers convey differences that one feels and hears. Thus Marshall posits a range, in the neighborhood of MM72 to MM88, 'or even further in each direction.' (I would posit a range from about MM65 to MM95. Again, these numbers are not entirely to the point The tempo ordinario would be defined by a feeling of not being very extreme in either direction, and thus its measured MM might still be outside my posited range in a given piece). Still, nowhere in the literature has anyone has argued that it was as fast as, say, ± =MM115, which usually feels faster than ordinary.
Over het tempo ordinario:
If a plain C or-by the principle of intrinsic speeds, 3/4-time signature with no modifying factors implies an 'ordinary' tempo, how fast would 'ordinary' be? Period discussions of a basic standard tactus use such comparisons as the normal human pulse; this and other historical comparisons variously suggest tempos between MM60 and MM85 George Stauffer suggests for Bach a tempo ordinario of crotchet=MM72, the pace of a normal pulse.26 Marshall points out that Bach was said more than once to take a lively tempo, implying that his tempo ordinario was at the fast end of the range implied by period discussion. Thus Marshall suggests a tempo ordinario for Bach of approximately ± =MM80
Still, Marshall notes, 'It cannot be sufficiently emphasized that the tempo ordinario, whether defined as ± =MM80 or anything else, was by no means a fixed metronome point but rather…encompassed a fairly generous amplitude. This is already clear from its traditional association with such a variable standard as the human pulse'. Indeed, musicians know that numbers fail to capture what makes a tempo 'work'; two performances with identical metronome marks can feel as if they have different speeds, and performances at differing MMs can feel as if they have a similar speed. In practice, the speed of Bach's tempo ordinario would no doubt depend on the acoustics, instruments, phrasing and accentuation involved, the affect of the piece, the text, and the whims of the day. Still, within a certain range numbers convey differences that one feels and hears. Thus Marshall posits a range, in the neighborhood of MM72 to MM88, 'or even further in each direction.' (I would posit a range from about MM65 to MM95. Again, these numbers are not entirely to the point The tempo ordinario would be defined by a feeling of not being very extreme in either direction, and thus its measured MM might still be outside my posited range in a given piece). Still, nowhere in the literature has anyone has argued that it was as fast as, say, ± =MM115, which usually feels faster than ordinary.