Ritmisch of niet?

Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Christiaan schreef:Dus ja, ik wil een zinnige discussie.
Daarom verwees ik je ook naar een paar zeer zinnige bronnen.
Christiaan schreef:Geen waardeloze bijzaken, gepraat dat is zo eideloos...................
Of beschouw je die bronnen als waardeloze bijzaken?

Enfin: je bent er blijkbaar van overtuigd dat je gelijk hebt en dat je je standpunt erg goed hebt onderbouwd.
Welterusten.

O ja, kijk je nog even naar die Glosas van De Arauxo?
Christiaan

Bericht door Christiaan »

???
Laatst gewijzigd door Christiaan op 02 sep 2006, 23:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Christiaan schreef:Mijn bron voor de zettingen uit de 16de eeuw is geen geheim ze staan in het Suzanne van Soldt manusript uit 1599, als je het iets zegt.
Wow, geweldig, een bron! Laat ik die nou toevallig ook in de kast hebben staan.
Wel, wat zien we daar? Psalmen, ritmisch genoteerd, in hele en halve noten. Nou en? Wat zegt dat over het tempo? Helemaal niets.

Er is één aanwijzing die van belang is: de maataanduiding C met een streep erdoor. Weet je misschien wat dat betekent? Je uitleg zien we met belangstelling tegemoet.

Weet je ook wat het Susanne van Soldt manuscript is? Een muziekboekje voor een twaalfjarig meiske in Antwerpen dat clavecimbel moest leren spelen. Haar leraar (die anoniem is gebleven) noteerde in dat boekje wat oefenstof. En wil jij uit zo'n oefenboekje voor een Antwerpse clavecimbelleerling conclusies trekken voor het tempo van de gemeentezang in Holland?

Enne... heb je dat stuk van De Arauxo nu al getimed?
Christiaan

Hendrikus schreef:
Christiaan schreef:Mijn bron voor de zettingen uit de 16de eeuw is geen geheim ze staan in het Suzanne van Soldt manusript uit 1599, als je het iets zegt.
Wow, geweldig, een bron! Laat ik die nou toevallig ook in de kast hebben staan.
Wel, wat zien we daar? Psalmen, ritmisch genoteerd, in hele en halve noten. Nou en? Wat zegt dat over het tempo? Helemaal niets.

Er is één aanwijzing die van belang is: de maataanduiding C met een streep erdoor. Weet je misschien wat dat betekent? Je uitleg zien we met belangstelling tegemoet.

Weet je ook wat het Susanne van Soldt manuscript is? Een muziekboekje voor een twaalfjarig meiske in Antwerpen dat clavecimbel moest leren spelen. Haar leraar (die anoniem is gebleven) noteerde in dat boekje wat oefenstof. En wil jij uit zo'n oefenboekje voor een Antwerpse clavecimbelleerling conclusies trekken voor het tempo van de gemeentezang in Holland?

Enne... heb je dat stuk van De Arauxo nu al getimed?
Dat wil jij niet weten, ik maak interpetaties, die andere soms niet maken en daar ga ik niets meer over zeggen. Zoals ik al gezegd heb heb ik veel dingen zelf ontdekt. Tempo zit in de noten zoals toen gewoon was. Als je zo veel onzinnigheid over mijn bron kunt vertellen kun je dat toch zelf ook wel bedenken.
wim

Bericht door wim »

Ik heb ook iets zelf ontdekt: de keizer heeft geen kleren aan.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Christiaan schreef:DAt wil jij niet weten, ik maar interpetaties, die andere soms niet maken en daar ga ik niets meer over zeggen. Zoals ik al gezegd heb heb ik veel dingen zelf ontdekt. Dag
Nou, zullen we met dit helder geformuleerde en solide onderbouwde betoog de week maar afsluiten dan?
Christiaan

Hendrikus schreef:
Christiaan schreef:DAt wil jij niet weten, ik maar interpetaties, die andere soms niet maken en daar ga ik niets meer over zeggen. Zoals ik al gezegd heb heb ik veel dingen zelf ontdekt. Dag
Nou, zullen we met dit helder geformuleerde en solide onderbouwde betoog de week maar afsluiten dan?
Goed lezen, ik heb iets anders, beter gezegd meer geschreven!
wim

Bericht door wim »

Christiaan schreef:
Hendrikus schreef:
Dat wat je hebt weggehaald, bedoel je?
Christiaan

wim schreef:
Christiaan schreef:
Hendrikus schreef:
Dat wat je hebt weggehaald, bedoel je?
Grapig niet dus,

ik zal herhalen wat in mijn laatste bericht staat:
Dat wil jij niet weten, ik maak interpetaties, die andere soms niet maken en daar ga ik niets meer over zeggen. Zoals ik al gezegd heb heb ik veel dingen zelf ontdekt. Tempo zit in de noten zoals toen gewoon was. Als je zo veel onzinnigheid over mijn bron kunt vertellen kun je dat toch zelf ook wel bedenken.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Christiaan schreef:Als je zo veel onzinnigheid over mijn bron kunt vertellen kun je dat toch zelf ook wel bedenken.
Welterusten Christiaan :?
wim

Bericht door wim »

Christiaan schreef:Tempo zit in de noten zoals toen gewoon was.
Ok. Ik snap het. Die bewuste bron bevat een uiteenzetting over de duur van de noten zoals dat toen gewoon was. Er staat waarschijnlijk ook bij dat de hele noten twee maal zo lang duren als in andere of zelfs toekomstige uitgaven waarin men halve noten gebruikt.
Christiaan

wim schreef:
Ok. Ik snap het. Die bewuste bron bevat een uiteenzetting over de duur van de noten zoals dat toen gewoon was. Er staat waarschijnlijk ook bij dat de hele noten twee maal zo lang duren als in andere of zelfs toekomstige uitgaven waarin men halve noten gebruikt.
Nee, onzin. Een helenoot duurt 4 tellen. Dus 4 seconde heb ik al gezegd. De zetting in de bron bestaat uit hele en halve terwijl men nu halve en kwarten zingt.
wim

Bericht door wim »

Christiaan schreef:
wim schreef:
Nee, onzin. Een helenoot duurt 4 tellen. Dus 4 seconde heb ik al gezegd. De zetting in de bron bestaat uit hele en halve terwijl men nu halve en kwarten zingt.
Ok. Weet je wel hoe lang vier seconden duren? Poeh. Ben blij dat je morgen niet onze organist bent. Zelfs in het geval dat je op halve noten speelt.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Christiaan schreef:Nee, onzin. Een helenoot duurt 4 tellen. Dus 4 seconde heb ik al gezegd. De zetting in de bron bestaat uit hele en halve terwijl men nu halve en kwarten zingt.
Zoals ik al zei: het Susanne van Soldt-manuscript was het oefenboek van een Antwerps meiske van twaalf dat clavecimbel moest leren spelen.
Het voordeel van de Christiaan-methode is wel dat je na elke hele noot 4 tellen de tijd hebt om na te denken waar de volgende toets ook alweer zit.

Het nadeel is echter dat een clavecimbeltoon betrekkelijk snel uitsterft. Na vier seconden is het tamelijk stil.

Overigens heb ik nog steeds niet begrepen hoe je uit een clavecimbelboek voor huiselijk gebruik in Antwerpen conclusies kunt trekken over het tempo van de gemeentezang in Holland.

Enne, dat stuk van De Arauxo heb je nog niet kunnen vinden in je bibliotheek?
wim

Bericht door wim »

Christiaan,

Onderstaande vraag van Hendrikus is wel erg van belang als het gaat om snelheid van uitvoering:
Hendrikus schreef: Er is één aanwijzing die van belang is: de maataanduiding C met een streep erdoor. Weet je misschien wat dat betekent? Je uitleg zien we met belangstelling tegemoet.
Met jouw kennis van de oude muziek moet het toch simpel zijn om direct een antwoord uit je mouw te schudden?
Plaats reactie