HSV onderwerp tijdens synode GG

Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

refo schreef:Hoeveel mensen zijn er het afgelopen jaar bekeerd in je gemeente?
Wat kan je toch een hoop pijn doen met je opmerkingen.
jacob

Bericht door jacob »

Erasmiaan schreef:
TJa, maar hij heeft natuurlijk wel een punt. Als Geluda aangeeft dat er nog mensen worden bekeerd dan vind ik de opmerking van Refo wel een beetje begrijpelijk. We kunnen toch niet stellen dat de Geest rijk werkt in de gereformeerde gemeente. We weten het allemaal wel erg goed, maar er wordt bijna niemand zalig. In Ridderkerk werd dat ook gewoon op de ledenvergadering gemeld. het zijn dus niet mijn woorden.
memento

Bericht door memento »

(...) maar er wordt bijna niemand zalig. In Ridderkerk werd dat ook gewoon op de ledenvergadering gemeld. het zijn dus niet mijn woorden.
In Ridderkerk-Slikkerveer is dat gelukkig wel ietsjes anders...
jacob

Bericht door jacob »

memento schreef:
(...) maar er wordt bijna niemand zalig. In Ridderkerk werd dat ook gewoon op de ledenvergadering gemeld. het zijn dus niet mijn woorden.
Blijkbaar ligt het aan de ligging van de kerkenraad :cry:
vreedzaam

Bericht door vreedzaam »

Zou de ligging van de kerkraad de zaligheid van mensen uitmaken?
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

jacob schreef:
memento schreef:
Blijkbaar ligt het aan de ligging van de kerkenraad :cry:
niet aan de prediking?
vreedzaam

Bericht door vreedzaam »

Komt het niet door de tijd waarin we leven? Of is dat te makkelijk?
memento

Bericht door memento »

vreedzaam schreef:Komt het niet door de tijd waarin we leven? Of is dat te makkelijk?
'De tijd waarin we leven' vind ik te gemakkelijk. Want dan is er geen sprake meer van schuld, dan overkomt het ons gewoon.

NEE! Als er geen Geestelijk werk is, dan ligt dat niet aan God, maar aan ons mensen. Dan wordt er niet goed gepreekt, dan wordt er niet serieus om gegaan met de plicht tot bekering (i.e. men doet geen moeite om zich te bekeren), of wat dan ook. Maar er is sprake van schuld, als we dat ontkennen, beledigen we God...
Albert

Bericht door Albert »

Het lijkt nu off-topic te gaan, maar ik heb nog wel een on-topic vraag.

Ik vraag me namelijk af waarom de synodes van de Ger. Gem. zich nu al zorgen maken over de HSV. Ze moeten straks in 2007 een uitspraak doen, terwijl de HSV dan nog niet eens klaar is. Misschien mislukt het HSV project wel, misschien wordt de wens van de ouderling uit de Ger. Gem. in Ned verhoord, zodat er nooit een complete HSV komt.
Ik kan me niet voorstellen dat er nu al mensen zijn die de HSV nu al in binnen de Ger. Gem in de kerk willen gebruiken. Dus waarom nu al een uitspraak? Kan men niet wachten tot de HSV klaar is? Of pas bezwaar indienen als er kerken zijn die de HSV gaan gebruiken?
Duuk

Bericht door Duuk »

Erasmiaan schreef:
Ik snap de 'pijn' niete helemaal. Ik zou blij zijn met zo'n vraag. Want ook dit jaar zijn er weer mensen voor het eerst aangegaan aan het Heilig Avondmaal en ook nu hebben veel jongeren hun geloof beleden. Dat is een verheugend iets. Nu nog degenen erbij krijgen die de stap nog niet hebben genomen.

En ja, vanaf de kansel wordt de SV gebruikt. Maar tijdens kringen en op de jeugdverenigingen (ook) de NBV.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Duuk schreef:En ja, vanaf de kansel wordt de SV gebruikt. Maar tijdens kringen en op de jeugdverenigingen (ook) de NBV.
De NBV? In de GG??
Marnix

Bericht door Marnix »

Erasmiaan schreef:
De waarheid doet soms pijn.... opbouwende kritiek doet soms pijn.... Beter dan de waarheid maar wat verzwijgen... en het met de mantel der liefde bedekken. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden... nu hopen dat men zich dit soort kritiek ook eens gaat aantrekken.

Naakt tot God en hij zal tot u naken? Kijk als ik dat soort dingen lees denk ik: Pff, je een nieuwe vertaling is wel hard nodig. Ik krijg er al vreemde denkbeelden bij.... Wat denk je wat er gebeurt als er een moderne niet-gelovige nederlander in de kerk komt en hoort dat het gaat over "naakt tot God"

Denk je nou echt dat hij het zal snappen? Die zal vast denken, ben ik hier bij een naturistenclub beland of zo?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
schaap

Bericht door schaap »

Marnix schreef:
Erasmiaan schreef:
De waarheid doet soms pijn.... opbouwende kritiek doet soms pijn.... Beter dan de waarheid maar wat verzwijgen... en het met de mantel der liefde bedekken. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden... nu hopen dat men zich dit soort kritiek ook eens gaat aantrekken.

Naakt tot God en hij zal tot u naken? Kijk als ik dat soort dingen lees denk ik: Pff, je een nieuwe vertaling is wel hard nodig. Ik krijg er al vreemde denkbeelden bij.... Wat denk je wat er gebeurt als er een moderne niet-gelovige nederlander in de kerk komt en hoort dat het gaat over "naakt tot God"

Denk je nou echt dat hij het zal snappen? Die zal vast denken, ben ik hier bij een naturistenclub beland of zo?
:D
schaap

Bericht door schaap »

Wat ik nou niet snap is waarom zo krampachtig vasthouden aan de huidige SV?

Jezus praatte toch niet in een soort verheven taal? Volgens mij was zijn (aardse) vader timmerman en heeft Hij dat werk zelf ook gedaan.

En Hij sprak ook met iedereen en niet alleen met eigen mensen (zoals tegenwoordig sommige kerken alleen maar denken aan zichzelf).

Dus hoppa gewoon eerlijk zijn en vernieuwen die hap. Al zou je zelf de SV blijven lezen, dat moet je zelf weten. Waarschijnlijk ben je ermee opgevoed en daarom veel gevoelswaarden bevat. Maar ik zou voor je eigen kinderen of toekomstige kinderen toch maar wat aanpassingen doen :!:
vreedzaam

Bericht door vreedzaam »

Wat mij opvalt in deze discussie is het volgende.
We zijn op dit forum redelijk op de hoogte aangaande de Bijbel etc.
We weten overal wat van af, maar de SV kunnen we opeens niet meer mee uit de voeten.
Hoe komt dat? Zijn we selectief intelligent....

Plus dat een drang naar vernieuwing uiteindelijk alleen maar secularisatie in de hand werkt.
Plaats reactie