Is het niet veel beter (en bijbelser!) om die tijd van meditatie te gebruiken om te overdenken wie Christus is en wat Hij gedaan heeft en nog doet???Petrus schreef: in de rk-traditie heb je een beeldje van Maria, of een prent, waarbij je een kaarsje aansteekt.
er wordt niet geknield, maar je overdenkt, staande of zittende, het wondere leven en werken van Maria voor de wereld, toen én nu. daarnaast kun je, hoeft niet, haar voorspraak (pleitbezorging) vragen bij God de Vader voor iets dat je na aan het hart ligt.
daarna, als eerbewijs sluit je je meditatiemoment af met:
weest gegroet Maria,
vol van genade,
de Heer is met u,
gij zijt de gezegende onder de vrouwen
en gezegend is Jezus de Vrucht van uw schoot.
heilige Maria,
moeder van God
bid voor ons, zondaars
nu, en in het uur van onze dood
Groei Mariaverering bij niet-katholieken
Tiberius schreef:Wat is precies je punt, Adorote?
Persoonlijk geloof is inderdaad belangrijk, maar het moet wel gebaseerd zijn op en toetsbaar aan de Bijbel. Of vind je van niet?
De Bijbel is tenslotte onze hoogste, absolute norm. De 3FvE hebben een daarvan afgeleid gezag.
En "een flinke scheut haat" vind ik hier ook wel meevallen. Af en toe komt iemand (mezelf incluis) wel eens wat lomp uit de hoek, maar dat wordt over het algemeen wel gecorrigeerd.
Als jij Maria het predikaat heilig wil geven: van mij mag je, want we spreken ook over de heilige profeten, de heilige Johannes, etc. Paulus adresseert zijn brieven ook met bijvoorbeeld aan de heiligen die te Efeze zijn
Maar persoonlijk vind ik uit die term teveel de geur van de roomse zuurdesem opstijgen.
Er is geen punt;Men gaat maar uit van het roomse dogma, er is meer Katholiciteit dan de Romana, en van daaruit zal het verstaan van Maria de Moeder des Heren gezien moeten worden, dus nog maar is het Magnificat onder de aandacht brengen,in Traditie en Heilige Schrift.
Ongetwijfeld, beste Adorote.Adorote schreef:Tiberius schreef:Als dat een antwoord op mijn vraag is, is het in ieder geval niet overgekomen.:
Verklaar je dus nader.
Goede Tiberus, het is toch duidelijk en helder.
Maar niet bij mij. En bij Unionist ook niet, begrijp ik uit zijn posting. En wellicht zijn er nog wel meer forummers die jouw laatste posting niet volledig doorzien.
Dus geneer je niet om met enige uitleg te komen.
nee inderdaad, dat bedoelde ik nietUnionist schreef:Ik lees hierin dat het een bijzaak is of je al dan niet tot Maria bidt, maar dat zul je wel niet bedoelen.limosa schreef:wat een gedoe toch jongens over Maria
Ik denk dat Maria heeft mogen geloven dat Jezus, haar zoon, mensenkind was maar ook Gods Zoon is. En dat zij door Zijn zaligmakende werk tot de Vader van haar Zoon kon gaan. Voor wie dat ook mogen geloven is de rest bijzaak.
Ik trachtte te laten zien dat die hele Maria-cultus maar beter losgelaten zou kunnen worden.
Er zijn binnen de RK een aantal stromingen.
Er zijn er die je met recht "Maria-adepten" kunt noemen, de Marialen.
Dan heb je de uiterst behoudende vleugel Opus Dei. (de orthodoxen dus), met als zustergroepering Pius X.
Ook de meer evangelisch ingestelden zijn aanwezig: Charismatische Vernieuwing.
Ook is er een vrij grote groep mensen die niet of vrijwel niet aan heiligen-verering doen, maar die hebben zich niet binnen een afgebakende stroming verzameld.
Kortom een bonte verzameling mensen en groepen die elk weer ánders tegen zaken aankijken, maar zich samengebonden weten door het hárt van de RK, de Eucharistie.
Tot zover een stukje uitleg.
Er zijn er die je met recht "Maria-adepten" kunt noemen, de Marialen.
Dan heb je de uiterst behoudende vleugel Opus Dei. (de orthodoxen dus), met als zustergroepering Pius X.
Ook de meer evangelisch ingestelden zijn aanwezig: Charismatische Vernieuwing.
Ook is er een vrij grote groep mensen die niet of vrijwel niet aan heiligen-verering doen, maar die hebben zich niet binnen een afgebakende stroming verzameld.
Kortom een bonte verzameling mensen en groepen die elk weer ánders tegen zaken aankijken, maar zich samengebonden weten door het hárt van de RK, de Eucharistie.
Tot zover een stukje uitleg.
Gelukkig maar.limosa schreef:nee inderdaad, dat bedoelde ik nietUnionist schreef:Ik lees hierin dat het een bijzaak is of je al dan niet tot Maria bidt, maar dat zul je wel niet bedoelen.limosa schreef:wat een gedoe toch jongens over Maria
Ik denk dat Maria heeft mogen geloven dat Jezus, haar zoon, mensenkind was maar ook Gods Zoon is. En dat zij door Zijn zaligmakende werk tot de Vader van haar Zoon kon gaan. Voor wie dat ook mogen geloven is de rest bijzaak.
Ik trachtte te laten zien dat die hele Maria-cultus maar beter losgelaten zou kunnen worden.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Dat is anders maar zeer de vraag. De traditionele katholieken zijn zelfs tegen het gebruik van het woord eucharistie, en willen alleen spreken over de Heilige Mis. Verder zijn ze tegen de vernieuwingen die omtrent de eucharistieviering in de jaren zestig zijn doorgevoerd, zoals het spreken in de eigen volkstaal.Kortom een bonte verzameling mensen en groepen die elk weer ánders tegen zaken aankijken, maar zich samengebonden weten door het hárt van de RK, de Eucharistie.
Dan zit je dus bij de groepen als Pius X, die het hele Vaticanum II willen terugdraaien, en Opus Dei.Leonius schreef:De traditionele katholieken zijn zelfs tegen het gebruik van het woord eucharistie, en willen alleen spreken over de Heilige Mis. Verder zijn ze tegen de vernieuwingen die omtrent de eucharistieviering in de jaren zestig zijn doorgevoerd, zoals het spreken in de eigen volkstaal.
Ook de Tridentijnse Mis is weer aan een opmars begonnen binnen de RK-kerk onder invloed van beide groeperingen (álles in het Latijn en met de rug naar de parochianen toe, hostie alleen op de tong ontvangen)
De Heilige Mis is het geheel aan riten, gebruiken, lezingen, Evangelie, Homilie én de feitelijke Eucharistieviering.
Het hárt van de Mis, en daarmee van de héle RK is de Eucharistie waar de consecratie op het altaar plaatsvindt en Christus werkelijk tegenwoordig wordt gesteld.
kan je wat met deze info??
Nou, in die zin dat het inderdaad zo is dat niemand die een echte roomse is, de consubstantiatie zou ontkennen. Maar de RKK en haar leden doen vaak net alsof het ene koek en ene ei is, integenstelling tot de protestantse kerken. En dat is gewoonweg een fabeltje.Petrus schreef:Dan zit je dus bij de groepen als Pius X, die het hele Vaticanum II willen terugdraaien, en Opus Dei.Leonius schreef:De traditionele katholieken zijn zelfs tegen het gebruik van het woord eucharistie, en willen alleen spreken over de Heilige Mis. Verder zijn ze tegen de vernieuwingen die omtrent de eucharistieviering in de jaren zestig zijn doorgevoerd, zoals het spreken in de eigen volkstaal.
Ook de Tridentijnse Mis is weer aan een opmars begonnen binnen de RK-kerk onder invloed van beide groeperingen (álles in het Latijn en met de rug naar de parochianen toe, hostie alleen op de tong ontvangen)
De Heilige Mis is het geheel aan riten, gebruiken, lezingen, Evangelie, Homilie én de feitelijke Eucharistieviering.
Het hárt van de Mis, en daarmee van de héle RK is de Eucharistie waar de consecratie op het altaar plaatsvindt en Christus werkelijk tegenwoordig wordt gesteld.
kan je wat met deze info??